Gå til innhold

Sliter litt med brente vinger


Gordon V

Anbefalte innlegg

Har med stor glede lest meg igjennom hele denne nettsiden og lært meg fluefiske fra A-Å. Men en ting har jeg ikke fått helt tak og det er teknikken bak de brente vingene. Blir liksom ikke helt slik jeg håper det skal bli.

 

Er det noen som har noen tips?

 

Se her:

 

 

 

 

 

post-2595-13949853586452_thumb.jpg

post-2595-13949853586923_thumb.jpg

post-2595-13949853587515_thumb.jpg

post-2595-13949853588275_thumb.jpg

post-2595-13949853588764_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La oss heller gå ut i fra at gutten er helt fersk og ikke vet bedre og ta sjansen på å gi noen velmenende gode råd i stedet for anta at dette er så dumt at det er meningen at vi andre skal drite oss ut. Det er visstnok et ordtak om at det ikke finnes dumme spørsmål, men bare dumme svar.

 

Jens

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Har med stor glede lest meg igjennom hele denne nettsiden og lært meg fluefiske fra A-Å. Men en ting har jeg ikke fått helt tak og det er teknikken bak de brente vingene. Blir liksom ikke helt slik jeg håper det skal bli.

 

Er det noen som har noen tips?

 

Se her:

 

 

 

 

 

 

 

Hei Gordon V.M

Anbefaler deg å skaffe en vingebrenner. Nordisk fiskeutstyr selger disse. Glimmrende nettbutikk, kjempeservice. :)

sjekk denne linken:

http://shop.nfisk.no/index.php?main_page=index&cPath=67_120&sort=20a&page=5

 

Med en slik vingebrenner slipper du å få ødelagt vingene på flua.

 

Lykke til!

 

Terje!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

tror nok også det er en liten spøk, og i så fall, rimelig god....

 

Morten

 

og hva om det ikke er det, hva om vedkommende prøver å få frem hva som skjer når man forsøker seg å brenne vingene på flua??

 

Tror det kan være lurt å tenke igjennom en del ting her før man svarer og ikke minst før man antar spøker etc

Noen kan bli svært skuffa og såra. Første innlegg fra denne brukeren fortjener å bli møtt med annet enn spøk fra brukernes side, etter mitt syn.

Nye medlemmer skal tas imot på en inkluderende måte.

 

Husk at ett brukernavn ikke bestandig sier noe om hvem det er eller alder for den saks skyld. Tenk igjennom det folkens.

 

Terje!

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har han kommet så langt på flua så skal det ikke mye til for å skjønne at flua tar fyr nå du holder åpen ild under hele flua.

Det er snakk om logikk her..

 

Dette er en tullepost, det vedder jeg en softis på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blåselampe og lighter 1:1 blir uansett litt vel heftig på ørretfluer. Det har du dokumentert meget godt her Gordon V.M. I den spede binde begynnelsen kjøpte jeg meg slike vingebrennere som vist på linken til Trygve Bjerk. Vingene blei helt ok de, men fluene er totalt ubrukelige til praktisk fiske, i alle fall med tynn fortom. Vingene fungerer som propell og fortommen blir fort veldig tvinnet. Send meg en PM så skal jeg sende deg vingebrennerene gratis.

 

bjorni

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For de av dere som går rundt med en liten pyroman i magen, så foreslår jeg å kanalisere dette via litt fluebinder-kreativitet  ;)

Hvorfor ikke binde Streaking Caddis ala Staffan? Hjortehår tåler godt en omgang med lighteren, og så slipper en den hersens klippingen. Et tips til passende musikk kan være Deep Purple med låta "Burn".

Ikke vær kiip folkens, kom med forslag til mønster der vi kan bruke lighteren på til slutt. Kanskje blir dette til en hel serie med fluer som kan kalles for "Tie & Fry"  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

når vi først er inne på ting vi egentlig ikke tør spørre om..

 

jeg var oppe i Glomma i fjor vår for å finne noen steinfllueklekkinger og er lfremdeles litt usikker....

 

 

Vaktmester'n skal ha kred for flott tråd!

 

Tenker du på disse? Grusius vulgaris?

post-1448-13949853692559_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ehh..  :)

 

Lykke til! Gleder meg til å se resultatet! Når jeg brente vinger til mine døgnfluer klippet jeg bare til litt tynn papp. Fungerte ypperlig.

Har du tilgang til tynne metallplater kan du lage ordentlige maler selv med stålsaks.  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg har fått til et brukbart resultat her nå. Har sett masse på sidene dere har gitt meg linker til og ikke minst takk for de flotte vingebrennerne! Gi meg gjerne kommentarer på bildene, jeg er selv veldig fornøyd med utviklingen.

 

Har også noen nye spørsmål jeg lurer på, men jeg må først binde litt flere av disse.

post-2595-13949853739212_thumb.jpg

post-2595-13949853740307_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...