Gå til innhold

HVILKEN FILM SKAL DU SE ?


Gjest Terje Refsahl

Anbefalte innlegg

Gjest Terje Refsahl

Fikk ikke med meg "Jesse James" med Brad Pitt på kino, så den gleder jeg meg til kommer på dvd !

Jeg er stor fan av western-filmer, bare så synd det går flere år mellom hver gang det kommer noe med kvalitet  :-\

 

Sier bare "Nådeløse Menn" (Clint`ern er konge) en fantastisk Western :D

Jesse James er nå lagt til lista mi :D :D

 

Terje!

En annen ting som er fint med westernfilmer er at de gjerne er innspilt ute i bushen, og så fort man ser ei elv eller et vann, blir det til at man sitter å ser etter vak  ;D

Synd ingen av Morgan Kane bøkene ble filmatisert !

Tipper Clint'ern ville vært en bra Morgan Kane for 10-15 år siden  ;)

Tror til dags dato Save Private Ryan er den beste filmen jeg har sett, men å rangere feks de 5 beste, er utrolig vanskelig . . . The Silence of the Lambs ville definitivt vært en av dem !

 

Jeg må også inrømme at jeg siden jeg var guttunge (er vel egentlig det enda :D) har hatt stor sans for Western filmer.

Som tidligere nevnt står nok NÅDELØSE MENN som min favoritt, den har alt etter mitt syn. Glimmrende regi, knall story, og kameraføring og lyssetting hinsides det som er normalt for sjangeren. Clinter`n overlater ingenting til tilfeldighetene når han lager film.

Skulle jeg velge en Western til i samma slengen så er det en western jeg fant til tider både morsom og tøff og det var SILVERADO med Kevin Costner, Kevil Kline for ikke å glemme John Cleese (min stor komedie helt igjennom alle tider)som sheriffen.

Det var western med futt og fart det gitt ;D ;D

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 783
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Gjest Terje Refsahl

 

Nå er vel strengt tatt ikke Ringenes Herre en triologi om jeg skal pirke litt ;)

 

 

Gir meg på den, film i tre deler da.  ;)

 

Nå vel................Peter Jackson (born October 31, 1961) is an Academy Award-winning New Zealand filmmaker best known as the director of The Lord of the Rings trilogy....(klippet og limt fra Wikipedia)

 

Jeg ville absolutt kalle det en triologi. :)

 

 

Terje!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest øystein

Anbefaler denne, fransk og anderledes men veldig god :Fabuleux destin d'Amélie Poulain

http://imdb.com/title/tt0211915/

Anbefaler også sida imdb.com , utrolig bra side når det gjelder å finne gode filmer og for å finne ut hva som kommer og hva andre synes om filmene :D

 

Og selv om den får veldig dårlig karakter på imdb så er Gone Fishing ( http://imdb.com/title/tt0119214/ ) en av de morsomtste filmene jeg vet om og anbefaler ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Anbefaler denne, fransk og anderledes men veldig god :Fabuleux destin d'Amélie Poulain

http://imdb.com/title/tt0211915/

Anbefaler også sida imdb.com , utrolig bra side når det gjelder å finne gode filmer og for å finne ut hva som kommer og hva andre synes om filmene :D

 

Og selv om den får veldig dårlig karakter på imdb så er Gone Fishing ( http://imdb.com/title/tt0119214/ ) en av de morsomtste filmene jeg vet om og anbefaler ;D

 

Den franske du nevner het vel noe sånt som "Den fabelaktige Amelie fra Montmartre" på norsk.

Den har jeg ikke sett Øystein men den har jeg hatt lyst til å se lenge. Takk for tipset. Den går opp på lista :) :)

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

A trilogy is a set of three works of art, usually literature, film, or video games that are connected and can be seen as a single work, as well as three individual ones.

 

Både ja og nei. Man ser som regel LOTR som en laaaang film/bok fordelt på tre filmer/bøker. Men man kan liksom ikke se siste del av LOTR og droppe første og andre.. Det blir som sagt en stor film.

 

 

Så The Invasion i kveld med nicole kidman som sloss mot en alien-epidemi. Kan anbefales om du har ekstremt lite å gjøre, da mener jeg ekstremt lite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Etter å ha tenkt meg om litt kommer den første redigeringen av topp 5 allerede:

 

1. Ringenes Herre (alle episodene)        Regi: Peter Jackson                    Actors: Elijah Wood, Viggo Mortensen, Ian Mckellen, Orlando Bloom m fler

2. The Godfather (alle episodene)          Regi: Francis Ford Coppola          Actors: Al Pacino, James Caan, Marlon Brando m fler

3. Cinema Paradiso                              Regi: Guiseppe Tornatore            Actors: Antonella Attili, Enzo Cannavale, Isa Danieli, Philippe Noiret

4. Fanny og Aleksander                        Regi: Ingemar Bergman              Actors: Allan Edwall, Jarl Kulle, Kristina Adolphson, Börje Ahlstedt, Pernilla Allwin m fler

5. Det Sjette Sansen                            Regi: M. Night Shyamalan          Actors: Bruce Willis, Haley Joel Osment

 

 

A Fish Called Wanda går ut men topper komedie lista mi ;D ;D

 

Allan Edwall er etter mitt syn tidenes beste svenske skuespiller, Pappa`n til Emil er bare stooooor ;D ;D

 

Terje!

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler denne, fransk og anderledes men veldig god :Fabuleux destin d'Amélie Poulain

http://imdb.com/title/tt0211915/

 

Helt enig Øystein. Nydelig film av regissør Jean-Pierre Jeunet. Kommer nok på min fem-på-topp.

 

EDIT: Takket være denne tråden kom kona på at vi har en film til av Jeunet som vi ikke har sett på lenge, så den går i spilleren nå "En langvarig forlovelse". Hovedrollen spilles av Audrey Taoutou, som også spilte Amelie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den Amelie-filmen er en av få filmer jeg har sovna til :) Siste jeg så var 3:10 to Yuma. Herlig spaghettiwestern :) Liker Jason Bourne-filmene godt. Band Of Brothers er kanskje ikke en film, men jeg synes det er noe av det beste som er laget i krigssjangeren. Anbefaler faktisk en finsk krigsfil, Bakom fämsta linjen. Handler om noen finlandssvenske soldater som stoppa russernes framrykning til Helsinki. Bra film som skal være historisk korrekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye bra film her. :)

 

Her er de som lå på toppen av Tv min:

 

Letters from Iwo Jima        Kongefilm

Flags of our fathers          Kongefilm

Mr Brooks                        Helt grei

The Departed                  Kongefilm

Apocalypto                      Kongefilm har akkurat sett den, blodig afære....

 

Gisle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AndreBrun

Tidenes beste film er vel, kanskje uansett smak, Big Tits Invasion from Mars

Skikkelig dyp film faktisk, hvor store pupper fra planeten Mars invaderer jorden.  ;D

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ørreten

Noen av mine favoritter:

Gudfaren

Braveheart

Ray - Filmen om Ray Charles

Walk The Line

Catch Me If You Can

Pulp Fiction

The Departed

Troja

Gladiatoren

Missisipi Burning

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merkelig å ikke se noen filmer av Coen brødrene i en 3 sider tråd om film!?  :o :o

 

En film jeg gleder meg aller mest til er "No Country for Old Men". Deretter, for dere som liker westerns "3:10 to Yuma" med en av mine favorittskuespillere, Christian Bale.

 

Min nr.1 favoritt gjennom tidene er "Miller's Crossing", også av Coen brødrene. Nr. 2 er "Lawrence of Arabia" av David Lean. "Fargo" (Coen br.) er også en favoritt.

 

Ellers så liker jeg filmer pga. god redigering, god foto etc. To fotomessig flotte filmer er "Dances With Wolves" og ikke minst "Road to Perdition". Og selvfølgelig "Lawrence...." som har alt!

"Black Hawk Down" har meget god redigering (Pietro Scalia) og er en god krigsfilm. "Saving Private Ryan" er nevnt, og den endret krigsfilmer for alltid. De som liker den bør også se TV serien "Band of Brothers" - meget bra! Den beste western TV serien jeg har sett er "Lonesome Dove".

 

Får gi meg der mens leken er god... ;D

 

Forøvrig en veldig fin tråd, Terje! Mye bedre enn musikktråden, som jeg ser på som et lite virus på forumet  ;D.

(....er inne i en Foo Fighters periode...)

 

La oss holde den gående!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Walk the line, Fargo, Elling, Jason Bourne, The Abyss, Pulp Fiction, Pale Rider.............

Her kommer det filmer på løpende bånde som jeg gladelig ser igjen.

 

Keep em coming :D :D :D

 

Skal lage meg en film liste ut av dette så jeg kan ha noe å plukke fra når helgene kommer.

Tida mot sesongstart kortes stadig ned :D :D :D

 

tmags skrev:

Forøvrig en veldig fin tråd, Terje!

Takk for det, Tore.  :D

Film er gøy, og nå får jeg flashbacks så det holder her :D :D :D

 

Terje!

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merkelig å ikke se noen filmer av Coen brødrene i en 3 sider tråd om film!?  :o :o

 

En film jeg gleder meg aller mest til er "No Country for Old Men". Deretter, for dere som liker westerns "3:10 to Yuma" med en av mine favorittskuespillere, Christian Bale.

 

Min nr.1 favoritt gjennom tidene er "Miller's Crossing", også av Coen brødrene. Nr. 2 er "Lawrence of Arabia" av David Lean. "Fargo" (Coen br.) er også en favoritt.

 

Ellers så liker jeg filmer pga. god redigering, god foto etc. To fotomessig flotte filmer er "Dances With Wolves" og ikke minst "Road to Perdition". Og selvfølgelig "Lawrence...." som har alt!

"Black Hawk Down" har meget god redigering (Pietro Scalia) og er en god krigsfilm. "Saving Private Ryan" er nevnt, og den endret krigsfilmer for alltid. De som liker den bør også se TV serien "Band of Brothers" - meget bra! Den beste western TV serien jeg har sett er "Lonesome Dove".

 

Får gi meg der mens leken er god... ;D

 

Forøvrig en veldig fin tråd, Terje! Mye bedre enn musikktråden, som jeg ser på som et lite virus på forumet  ;D.

(....er inne i en Foo Fighters periode...)

 

La oss holde den gående!

 

 

Du måste glömt den Nya Zeeländska filmen om lite " udda får "...... ;D ;D ;D

 

En film jag inte ska se är "långt ner i halsen".......... jag äger ingen peang 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den filmen har jeg faktisk ikke sett, Vilma  ;D. Men det er ganske typisk NZ humor etter det jeg har skjønt.

 

"Heat" har den råeste skytescenen som noengang er laget! Så har den også inspirert bankranere over hele verden (med mange fatale følger...). Jeg har den i samlingen (men er foreløpig ikke bankraner).

 

Elsker alle Star Wars filmene, og kan aldri se dem nok. De to første Matrix filmene er kule.

Og selvfølgelig: "A River Runs Through It"  ;)

"Fried Green Tomatoes" er en koselig dramafilm med en god atmosfære.

"Full Metal Jacket" har jeg sett en del ganger, og kommer til å se igjen.

"American Gangster" er på kino nå og er en jeg MÅ se.

"Butch Cassidy and The Sundance Kid" er en av tidenes beste westernfilmer! Må se igjen.

"Goodfellas" sett mange ganger. En av de beste gangsterfilmene. "The Untouchables" er også meget bra og en av scenene brukes ofte på filmskoler for å illustrere fortellerteknikk/redigering (den med barnevogna og trappa).

"The Assassination of Jesse James" er på kino nå og har fått meget god kritikk. Må sees.

 

Ellers er dette en god webside for å se nye og gamle trailere: http://www.movie-list.com/

 

......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Topp 5, sånn rett ut av hodet:

 

- A Clockwork Orange [stanley Kubrick 1971] (Og ellers det meste fra Kubrick, spesielt 2001 Rom Odyssé og Full Metal Jacket)

http://www.youtube.com/watch?v=xYndN59ArtI

 

- Blue Velvet [David Lynch 1986] (Og ellers alt av Lynch, bortsett fra den siste filmen som var en liten nedtur..)

http://www.youtube.com/watch?v=Rbb5-WZ1VSw

 

- Taxi Driver [Martin Scorsese 1976], gjennombruddsfilmen(?) til Rovert De Niro

 

- Paris Texas [Wim Wenders 1984]

http://www.youtube.com/watch?v=FfTphi7aoW0

 

- Pi [Darren Aronofsky 1998]

 

 

 

Av norkse må jeg få ta fram "Den brysomme mannen" med Fausa Ausvåg i hovedrollen, som den herligste norske filmen på lenge.

http://www.youtube.com/watch?v=WMRs6ogq8LU

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...