Gå til innhold

Regnbueørret i Norge


Gjest nicolaj brekke

Anbefalte innlegg

Gjest nicolaj brekke

Jeg leste akkurat en utrolig interresant rapport om innførte arter i Norge. Det er jaggu ikke rent lite fiskearter som er innført, og som har en reproduserende bestand. Mest interresant for min del er regnbueørret som har tre lokaliteter med reproduserende fisk i Norge. (Ikke Potta på Dovrefjell). Dette skyldes fraværet av en viss parasitt våre hjemlige arter er resistent mot. Det vil si at det ikke er mange stedene regnbueørret kan ha en levlig bestand. Hvorfor hadde det da vært så galt å sette ut vill regnbuørret (fra USA f.eks) i slike vassdrag? De sprer seg ikke pga naturlige hindringer og de er en vanvittig morsom sportsfisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nicolaj brekke

Det kan hende de har en annen spredningsfare enn regnbueørret som faktisk ikke sprer seg. (Nå snakker jeg om innlandsversjonen av regnbueørret)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo noen innsjøer som har regnbueørret her til lands. Ikke mange, men de finnes. Utsetting er et tve-egget sverd. Hvis et lukket vassdrag er bortimot tomt så kan det ha noe for seg, men da må en også vite hvorfor det er tomt, samt reproduksjonsmulighetene for den nye arten. Ingen vits i å bruke mye tid, krefter og penger på å sette ut fisk som ikke kommer til å være "nyttig" ut over 1 generasjon. Tenker fiskekortene isåfall hadde blitt for de med tyngre lommebok :rolleyes:. En annen ting er om man setter ut en ny art i et vassdrag som allerede har en grei bestand. Hva skjer da? Mindre mat pr fisk (kanskje ikke såååå farlig hvis det er nærmest ubegrenset mat), eller den ene spiser den andre? Eller man bare får småvokst fisk etterhvert?

 

Det jeg prøver å si er at man ikke bare kan sette ut en art og tro at dette ikke gir ringvirkninger. Man påvirker balansen i vassdraget uansett. Her må man trå varsomt.

 

Men ja, regnbuen er en morsom fisk å få på kroken  :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis en tar til takke med å fiske regnbueørret i vann, så finnes vel muligheten på nordvestlandet et sted.

Norge har godt med fiskearter, det holder for min del. Ørret, røye og harr utgjør hovedvekten, med bifangst av sik og laks.

Synes det er litt trist når "ildsjeler" setter ut arter som solabbor o.l. DN har en veldig restriktiv holdning ang. nye arter, det er vel best slik, ellers hadde det fort blitt texas vil jeg tro. Hver mann sin art... :rolleyes:

Hadde DN bifalt en utsetting av regnbueørret ville jeg nok forsøkt den ja. Når ikke DN engang vil la villsvin få etablere seg i Norge på nytt, tror jeg mulighetene for regnbueørreten er små. I mellomtiden får heller norske fluefiskere kose seg med regnbuen i andre land, bare det er vel et greit påskudd til å sette seg på flyet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde satt pris på om det fantes vill regnbue i noen sjøer event vassdrag i Norge er jo en kjempe flott fisk som jeg skulle sløst bort mye tid etter.. :)

Enig, regnbueørreten kan være hvor vakker som helst, det skulle dette eksemplaret fra alaska være bevis for  :o :

 

post-448-13949853737262_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant diskusjon.  Hvis det er konsensus for at regnbue ikke formerer seg i norske vassdrag, må det være mulig å gjøre noen forsøksutsettinger.  Jeg ser poenget som er nevnt tidligere mht konkurranse om matfatet med stedegne bestander, men hva ville skje ved utsetting i tusenbrødrevann (som det finnes alt for mange av)????  Vil regnbuen spise noen av tusenbrødrene og dermed bidra til en positiv forvaltning av vannet?  Og selv om dette ikke skjedde, vil vel liten skade være skjedd, ettersom slike vann ikke har stor sportsfiskeverdi uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nicolaj brekke

Det hadde jo vært en drømmesituasjon om Dn hadde oprettet f.eks fem vassdrag der parasitettene som vanligvis hindrer den i å formere seg er fraværende hvor de hadde satt satt ut vill innlandregnbue fra f.eks Bow River. Det er jo ikke mangel på mat som er problemet i norske elver. Det er forvaltningen. Til sommeren skal jeg sjekke ut et av de reproduserende vassdragene vi har. Har hørt rykte om pen fisk, men det er interresant uansett. En norsk villregnbue! Eksotisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var i sin tid også enighet om at canadisk bekkerøye ikke kunne reprodusere på våre breddegrader, og idag har vi reproduserende bestander flere steder på sørlandet. Regnbuen reproduserer også flere steder i Sverige såvidt jeg har forstått og sikker også langt flere plasser en de nevnte i Norge. Det var også enighet om at usetting av mysis relicta i Femundsjøen ville ha bare positive effekter. Synes man skal ta lærdom av alle tidligere erfaringer knyttet til utsetting av fremmede arter og være svært restriktive i forhold til slikt. Konsekvensbildet er svært sammensatt og uoversiktelig.

 

Jeg er ikke uening i at regnbuen er en flott fisk (de ville altså) men er skeptisk til utsetting av disse for å more fluefiskere rundt om.

 

Mvh

Rolf J. F.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig intersang diskusjon dette.

 

Jeg kom over en rapport utgitt av NINA om ørret og røyebestander/stammer. Denne kan anbefales.

 

Når det gjelder bekkerøya så var dette noe som ble forsket på i slutten av 1970 tallet grunnet det sure nedbøret vi fikk fra Storbritania. Mangen av vannene i Sirdal og Maudal var ødelagte grunnet nettopp dette og det ble da gjort forsøk på et par vann med å sette ut bekkerøyer. Siden bekkerøya tåler meget surt vann.

 

Jeg kjenner en grunneier som fortalte meg masse om disse forsøkene som ble gjort i et av vannene hans. Han fortalte også at fisken satt ut i dette vannet var oppdrettsfisk fra Gudbrandsdalen. De første røyene var vandrene og ikke oppstrøms?! D.v.s. at de svømte ut av vannet og ned i bekken og forsvant. Det ble gjort nye forsøk med en type bekkerøye som vandret begge veier og deenne trivdes godt i dette vannet og formerte seg kjapt. Resten er historie.

 

Sigve

 

(http://www.nina.no/archive/nina/PppBasePdf/oppdragsmelding/2002/724.pdf)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hei!

 

Ikke lange kjøreturen fra tigerstaden finnes det en bekk/elv med vill regnbue i. Største dokumenterte fisk derifra er på 2,1 kg tatt på mark. Største på ærligvis er 1,3 ( tørrflue om det var noen som var i tvil).

Jeg vet det er flere slike steder på østlandet uten at jeg vet hvor de befinner seg.

Min erfaring med rengbue er at de er litt som harr og  røye, litt irriterende lette å lure. Mulig det kun er på dette stedet, aldri fisket etter regnbue noen andre steder.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen får det til å høres ut som et stort eksperiment å sette ut regnbueørret, men dette er vel en sannhet med modifikasjoner...

 

Forvaltnigsmessig, som bestand i norske lukkede vann ser jeg ingen grunner til ikke å ha regnbueørret. Der vil den ha samme egenskaper som ørret, men dette krever strenge kontroller av all fisk som settes ut, slik at man unngår at den kan være smittebærer av gyrodactylus Salaris. Og som Yardbird skriver, noen få store individer som ikke kan reprodusere seg, ville være en effektiv måte å rydde opp i overbefolkede ørretvann på... ;)

 

Utsetting av regnbue ble gjort på Østlandet i mange år, men tok brått slutt da regnbueørretten fikk skylden for å være smittebærer av Gyro'n. Noen mente også at parasitten kom med harr, mens andre mente det kom med infisert svensk laks (øst-svensk laks er resistent), som forskere fra Sverige satt ut i Norge...

 

Hvis vi tar i betraktning at også ørretten er "satt ut" i veldig mange norske vann der den ikke tidligere var tilstede, og at vi faktisk lever i et land som fortsatt kultiverer med settefisk og minstemål der ørretten kan gyte selv, så vil jeg nesten kalle Norge et "put & take"-land. Helt greit i vann uten gytemuligheter, men en stor skam i de vassdrag man har muligheter til å la fisken reprodusere seg selv, hjulpet av selektivt uttak.

 

I Norge har fiskeforvaltere alltid ment at "gode" vann er vann med høy kvantitet - ikke kvalitet!

Det er bl.a dette synet på "godt fiske" som har gjort Norge til et U-land i ørretforvaltning!

 

Om jeg vil ha regnbueørretten tilbake til Østlandet? Både ja og nei...

Ja, hvis det innføres veldig strenge krav og kontroller. Nei, hvis det blir "fritt frem"....

 

Jeg husker noen turer jeg hadde etter regnbue på begynnelsen av 90-tallet. Da kunne man fiske regnbue på Grefsen og i Fredrikstad bl.a.... ;D En utrolig artig fisk, som er langt overlegen brunørretten i "ville utras".... :-*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nicolaj brekke

Hei!

 

Ikke lange kjøreturen fra tigerstaden finnes det en bekk/elv med vill regnbue i. Største dokumenterte fisk derifra er på 2,1 kg tatt på mark. Største på ærligvis er 1,3 ( tørrflue om det var noen som var i tvil).

Jeg vet det er flere slike steder på østlandet uten at jeg vet hvor de befinner seg.

Min erfaring med rengbue er at de er litt som harr og  røye, litt irriterende lette å lure. Mulig det kun er på dette stedet, aldri fisket etter regnbue noen andre steder.

 

 

Tenkte jeg skulle unnlate å si det selv, men nå sa jo du det. Det er reproduserende bestander nesten midt i Oslo;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Ett spørsmål for en som ikke har peiling :D

Hvis man satte ut Regnbueørret i diverse vann rundt omkring hvor det var brunørret fra før, ville da regnbueørreten på noen måte

fortrenge brunørreten i forhold til matfatet eller ville de være gjevnbyrdige i kampen om maten.

 

Spør kun av nysgjerrighet og ikke noe annet, da jeg ikke vet noe som helst om Regnbueørretens måte å opptre på :) det vil si at jeg vet en ting og det er at den

vokser veldig fort. Derfor spør jeg også :)

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nicolaj brekke

Det kommer an på hvilken type regnbueørret det er snakk om. Vill regnbue vil spise insekter, småfisk osv og være mye bedre for den lokal brunørretstammen enn oppdrettsregnbue med gener så tilpasset matintaket at de spiser ALT. Hørte om en som tok en sigarettsneip. Denne var knipset ut på vannet. I magen på flere jeg har fått har det ligget alt fra gress til grus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fin den historien der ja!  ;)

Nysluppet regnbue er minst like dum som andre nyslupne fisk, og en sneip kan ligne ganske mye på avlang pellets, så da går det som det går. Har sett noen sneiper forsvinne i gapet på nysluppet regnbue, for å si det sånn... ;D

 

De som har fisket på "forvillet" regnbue vet derimot at den kan være ganske vanskelig til tider... :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Henning

Fin den historien der ja!  ;)

Nysluppet regnbue er minst like dum som andre nyslupne fisk, og en sneip kan ligne ganske mye på avlang pellets, så da går det som det går. Har sett noen sneiper forsvinne i gapet på nysluppet regnbue, for å si det sånn... ;D

 

De som har fisket på "forvillet" regnbue vet derimot at den kan være ganske vanskelig til tider... :P

 

Regnbue er nå en gang regnbue  ;D ;D ;D Møkkafisk nr 1......Skulder i skulder med oppdrettslaks :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørs nå hvor man befinner seg. Det er forskjell på utsettingsfisk og villfisk, så en kan ikke dra alle regnbuer over én kam.

Generelt sett er en kroket regnbue langt mer underholdende enn en brunørret. Brunørretten er mer moro FØR krokingen. Så en selektiv regnbue (JA, de finnes) er noe av det artigste jeg fisker på.

 

For en uke siden så fisket jeg 2-3 kilos regnbuer på tørt, og de fleste av dem tok flua med et perfekt utført rullevak i slow motion. Så det føles veldig feil, og urettferdig når noen snakker dritt om SÅ flotte og veldresserte fisker  ;D;).

 

Regnbuer i Norge? Nah, tror ikke jeg er tilhenger av det. Det må være villfisk. Heller en vill regnbue enn en utsatt brunørret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...