Gå til innhold

Er det SÅ viktig å prøve før man kjøper ?


-Lars-

Anbefalte innlegg

Har lurt litt på dette, når det gjelder kjøp av fluestang .

Standardsvaret når noen vil ha tips om kjøp av fluestang er jo : Du må for all del prøve stanga før du handler !

Dette har både jeg og andre anbefalt folk som skal handle !

Når jeg tenker meg om, er jeg faktisk usikker på hvor viktig dette egentlig er  :o

Jeg mener, jeg har nær 20 fluestenger, og skal jeg være helt ærlig er det fint lite som skiller dem fra hverandre !

Det er helt umulig for meg å utnevne en favoritt blant disse !

I tillegg til disse har jeg hatt og fisket med en drøss av andre stenger, og jeg har ikke vært borti stenger jeg ikke fikser å kaste med, eller som jeg kaster vesentlig lenger eller bedre med enn andre i samme snøreklasse !

Forskjellene blir oftest i bestefall små nyanser !

La oss si at en fyr tenker å kjøpe seg ei Guideline Lpxe, men etter å ha prøvekastet konkluderer med at han ikke får til å kaste med denne ! Hvilken fluestang vil han da kunne kaste med ? !

Selv har jeg feks Scott S3 og Winston WT i samme klasse ! Disse blir oppfattet som stenger helt i hver sin ende av skalaen, men jeg er ikke i stand til å avgjøre hvilken av dem som passer meg best ! Ikke føler jeg at en av dem er vanskeligere å kaste med enn den andre, og ikke kaster jeg nevneverdig lenger med S3'en !

Hadde jeg ikke klart å kaste brukbart med Winston-stanga, innbiller jeg meg at jeg ikke ville kastet all verdens bra med Scott'en heller !

Mulig jeg er svært lite følsom og er helt på jordet her, så ta ikke dette som noen oppfordring til å ikke prøve stenger før dere handler, men dette er altså langt på vei min erfaring  ;)

Er det noen av dere som feks har to stenger i samme lengde og snøreklasse, der dere føler at det er ting du kan gjøre med den ene som dere overhodet ikke makter å gjøre med den andre ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mye fornuftig her. og ved flittig bruk av utropstegn, så er det klinkende klart at dette er noe som engasjerer deg, Godsmack! ;D

 

hadde mulighet til å kaste både med sage za, zxl og slt side om side her om dagen. de var ulike, og etter litt justering så kastet jeg verken lengre eller bedre med den ene over den andre.

 

men dersom jeg MÅ velge vekk en av dem, så må det bli za, fordi jeg trivdes minst med den. dette kan seff forandre seg over lengre tid, men det var da sånt jeg følte det.

 

så JA, det er fortsatt ikke dumt å prøve ut stenger selv ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mye fornuftig her. og ved flittig bruk av utropstegn, så er det klinkende klart at dette er noe som engasjerer deg, Godsmack! ;D

;D  ;D  ;D

Neida, det engasjerer meg faktisk ikke all verden, men siden det bare er dritt på tv'n og jeg kjeder meg, tenkte jeg å slå ihjel noen minutter med litt svada  ;D

Har funnet ut at når jeg skriver på tastatur så blir punktum umerkelig byttet ut med utropstegn, uansett hvor søvndyssende det som skrives er !  ;)

Kom til å undre meg over hvorfor jeg har en hel vegg i kjelleren dekorert med stangrør inneholdende fluestenger, når ingen av dem skiller seg voldsomt ut !

Dette viste seg imidlertid å være en ubehagelig tanke, så nå skal jeg heller sjekke om jeg kommer over noen fete tilbud på utgåtte stang-modeller  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At man kaster like bra med flere forskjellige stenger betyr selvsagt ikke at de er like. Kommer nettopp fra kastetrening og har kastet med 3'er glassfiber og 5'er karbon. Du verden for en forskjell. Synes generelt det er stor forskjell på stenger. Dette blir nesten som å kategorisere vin, men noen er crispy og raske, andre er mye og rolige, mens enkelte er over på det litt mer slaskeste og noen er bare stivt ubehagelige. Selv foretrekker jeg en crispy stang med en stor touch toppaksjon. Koser meg med rolige stenger også, men da må fisket skje på maks 15-20 meter, og helst på rundt 10. Blir noe anstrengt med rolige stenger når jeg skal kaste langt. Avhengig av litt kontant respons fra stanga. Noen liker Sage SLT, men jeg er XP-mann. Sånn er det bare. Ja, og det er etter mitt skjønn klar forskjell, selv om jeg nok fikser å fiske med begge. ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trønder
der dere føler at det er ting du kan gjøre med den ene som dere overhodet ikke makter å gjøre med den andre

 

Ja, kaster ca 2 meter lengre med en stiv enn den mjuke og mister garantert mere fisk med den stive hvis den hadde vært i bruk som fiskestang. Og en stang til tsjekkerfiske som man må bare ha. Ingen andre stenger kan måles med den samt ei #6 stang til synkelinefiske og en #4, #5 til tørrfluefiske. Og en følsom #2 stang til myggfiske og mindre elver.

 

Det er stor forskjell på stenger og alt kommer an på hvor lenge man er villig til å gå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kansje vi skulle ta en liten avsemning her?

Hvor mange prøvekaster stenger før kjøp?

Hvor mange lytter til stangtester i magasiner og nettsider?

Hvor mange tar stanga på "blind date"?

 

I de aller fleste tilfeller handler jeg impulsivt, noen ganger med et snev av idéer basert på andres erfaringer samt tester.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette med prøving er vel først og fremst med tanke på smak og behag, og ikke prestasjonsnivå. Og hvor viktig det er å prøve avhenger dermed av hvor kresen man er.

Etter hvert som man blir mer erfaren så er det ganske vanlig at man kjøper stenger for visse fiskesituasjoner. For å være sikker på at stanga passer til formålet er det derfor viktig å teste den.

 

Men jeg skjønner poenget med tråden, og jeg er med på tankegangen. Jeg har personlig kjøpt mange stenger usett (faktisk de 10-12 siste stengene mine), og de fleste har gjort jobben. Etterhvert så får man et ganske godt inntrykk av de forskjellige produsentene, og klarer å oversette stangbeskrivelsene sånn noenlunde.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viktigheten for meg er og føle at stanga tilsvarer sånn ca aksjonsmessig det jeg er ute etter,myk eller rask, så ja ,jeg velger og prøve stanga før jeg eventuelt kjøper den :D.Men det er først etter noen turer med stanga under forskjellige forhold man finner ut om man fikk det man var ute etter. :D.

 

kjell

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle her er sikkert 10 ganger bedre enn meg til å kaste, men jeg vil komme med min erfaring for ett par sommerer siden. har ikke kastet så lenge med flue, men kjøpte meg en Guideline XP procast #5, som jeg fisket en god stund med, følte jeg behersket den stanga bra.

Hadde lyst til å legge noe mer i en stang en med litt mere rygg. Valget falt på en SAGE FLI, det ble noen

kast på plenen og stanga virket grei selv om den var mye raskere en guideline stanga. Så kom dagen får fisketuren, og jeg fant ut at jeg var en dårlig fluekaster. Jeg sleit med griserumper og knuter på forttommen. Jeg måtte virkelig konsentrere meg for at det skulle gå bra.Dette gjenntok seg på et par turer. Så ble flua lagt ut på en vakene ørret, alt var perfekt men så var konsentrasjon litt for dårlig på selve kastinga, jeg var mer fokusert på å fange fisk, og flua landa i en haug med fortomm. Nå er kanskje ikke norges mest tålmodige fluefisker :-\, og jeg tror faktisk ikke noen SAGE FLI har fløyet så høyt og langt noen gang verken før eller senere >:(. Stanga greide flyturen bra og ble solgt.

Gikk så til innkjøp av en SAGE SLT og bitene falt på plass igjen.

Nå kan jeg kose meg med fiskinga igjen og det er godt :).

 

Men man  blir sikkert flinkere og mere allsidig med årene og kan da sikkert beherske noe raskere stenger.

Eller forresten det er ikke sikkert det gjelder alle, det for tiden vise ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stiller seg selvfølgelig litt annerledes for en erfaren fluefisker som skal ha seg ny stang enn for en nybegynner, som skal ha sin første .

En nybegynner har gjerne ingen forutsetning for å vite hva han er ute etter når det gjelder aksjon, men jeg vil vel anta at ei stang som ikke er ekstrem på noen måte er å anbefale .

Tror det handler mye om dagsformen/humøret hvilken aksjon jeg trives best med.

Jeg kan feks stå i elva å kaste med min Sage xp en dag og komme til at "Dette er pokker meg beste stanga jeg har kastet med" !

Neste uke kan det samme være tilfelle med ei helt annen stang  :D

Selv merker jeg lettere forskjell på snører enn stangaksjoner, og syntes det er spennende å teste stenger med flere typer snører, men selv jeg merker forskjell på ei glassfiberraje og ei karbonstang.

Jeg føler altså ikke noe stort behov for å teste før jeg kjøper, men så legger jeg ikke 6000kr i ei fluestang heller  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

En ting jeg er rimelig sikker på er att en skikkelig myk stang i henda på en nybegynner kan være ødeleggende, så i den

forstand tror jeg det er greit å prøve ut stenger for en som er i sin spede begynnelse av fluefiske eventyret :) :)

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har man sjanse til å prøvekaste før kjøp tror jeg det er verdt det... På Nordisk på Lysaker er det veldig greit. Akkurat begått en Sage Axis 9,6 #7...  måtte bare... Selv om jeg er veldig glad i Xi2....

Det er klart at det er marginale forskjeller, men allikevel.... Hilsen en som ikke jakter / spiller golf / driver fjellklatring etc... Flyfishing is holy.... ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...