Gå til innhold

Sesongen i gang!


Spenolsen

Anbefalte innlegg

Kom nettopp inn døren fra fisketur nå. Fisket i et vann på Sotra utenfor Bergen. Turen startet bra med fisk på første kast, og det allerede før jeg ankom favorittviken min ;) På godplassen fikk jeg faktisk 3 ørret på de tre første kastene.

 

Etter å ha landet 8 fisker på gullhodenymfe (og sikkert mistet like mange ;D), mannet jeg meg opp til å prøve med en tørr mygg i størrelse 18. Og jammen funket ikke den også. Merket det var lenge siden sist, da jeg kun traff på 1 av 4 tilslag. Men iallefall; bare til å komme seg ut!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Si meg.. har dere ikke vinter der nede?!

Så en annen med ala det samme gledesutbruddet.. Moro å lese men irriterende å se ut av vinduet her oppe :-[

 

Mulig det har med den globale oppvarmingen å gjøre ;) Var 8 grader i luften idag, tåkete med enkelte regnbyger. Skal komme meg ut imorgen også, så får se om det var et engangstilfelle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

utrolig bra. så du vak? hørte rykter om vak av en kompis som kjørte forbi mandal

ulv ,du får trøste deg med at de aldri har sommer i bergen heller bodde der en sesong fysj og fysj  ;D ;D

 

Jada så vak! Det så jeg for øvrig for to uker siden i samme vannet også. Men kunne ikke se insekter i luften idag i motsetning til sist. Bare synd fisken er så liten, største idag var vel rundt 150 gram :-\ Skal prøve mer med tørrfluer imorgen, men har ikke tynnere fortomsmateriale enn 0,15 igjen, så mygg blir ikke så pent presentert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nicolaj brekke

På Sunnmøre er det "makkelver" for tiden. Meldt mildt hele uka. Årets første ørreter på tørrt i fjor var 1.Januar. Men i år blir det vel muligns denne uken... Det bruser litt i årene ja:)))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

utrolig bra. så du vak? hørte rykter om vak av en kompis som kjørte forbi mandal

ulv ,du får trøste deg med at de aldri har sommer i bergen heller bodde der en sesong fysj og fysj  ;D ;D

 

Jada så vak! Det så jeg for øvrig for to uker siden i samme vannet også. Men kunne ikke se insekter i luften idag i motsetning til sist. Bare synd fisken er så liten, største idag var vel rundt 150 gram :-\ Skal prøve mer med tørrfluer imorgen, men har ikke tynnere fortomsmateriale enn 0,15 igjen, så mygg blir ikke så pent presentert.

 

Du leste vel at jeg var ute å koste meg sist onsdag :D (under "Sharkskin"- tråden/Utstyrsprat) Og snart får jeg et stk Rio Gold i posten, kanskje jeg kan få testfisket det allerede denne uken. Spennende 8)

Hvis jeg ser deg imorgen(helt sikkert) så skal du få låne litt tynnere materiale av meg ;D

Førstemann til vika :D

 

Neida, du skal få kose deg ifred imorgen også, men takk for tips av vann ifjor høst. Avsluttet tørrfluesesongen så seint som langt ut i november, hvis det ikke var tidlig desember, og i forrige uke altså "på an igjen"...men da i annet vann litt nærmere meg. Askøy/Sotra er samme sak. Gøy å være igang med små ørret sesongen. Gøyere enn å stå å dunke med streamere etter sjøørreten. Faktisk enormt kjekt å vite at man har valget mellom 3-4 stang og flyt, og #7 med intermediate. Bestemme hvor ferden går i rundkjøringen.. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

utrolig bra. så du vak? hørte rykter om vak av en kompis som kjørte forbi mandal

ulv ,du får trøste deg med at de aldri har sommer i bergen heller bodde der en sesong fysj og fysj  ;D ;D

 

Jada så vak! Det så jeg for øvrig for to uker siden i samme vannet også. Men kunne ikke se insekter i luften idag i motsetning til sist. Bare synd fisken er så liten, største idag var vel rundt 150 gram :-\ Skal prøve mer med tørrfluer imorgen, men har ikke tynnere fortomsmateriale enn 0,15 igjen, så mygg blir ikke så pent presentert.

 

Du leste vel at jeg var ute å koste meg sist onsdag :D (under "Sharkskin"- tråden/Utstyrsprat) Og snart får jeg et stk Rio Gold i posten, kanskje jeg kan få testfisket det allerede denne uken. Spennende 8)

Hvis jeg ser deg imorgen(helt sikkert) så skal du få låne litt tynnere materiale av meg ;D

Førstemann til vika :D

 

Neida, du skal få kose deg ifred imorgen også, men takk for tips av vann ifjor høst. Avsluttet tørrfluesesongen så seint som langt ut i november, hvis det ikke var tidlig desember, og i forrige uke altså "på an igjen"...men da i annet vann litt nærmere meg. Askøy/Sotra er samme sak. Gøy å være igang med små ørret sesongen. Gøyere enn å stå å dunke med streamere etter sjøørreten. Faktisk enormt kjekt å vite at man har valget mellom 3-4 stang og flyt, og #7 med intermediate. Bestemme hvor ferden går i rundkjøringen.. :D

 

Hehe bare til å dukke opp det, viken er stor nok for oss begge 8) Sjøørretfiske har jeg i grunnen lagt på hyllen. Får jo aldri noe :o Får se hvor ferden går imorgen, har fri frem til torsdag så blir mye fisking ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Idag var været enda bedre enn igår, tåkete men verken regn eller vind. Startet med å knyte på en hareørenymfe, men da jeg strammet til knuten oppdaget jeg et vak. Skiftet kjapt til en klinkhammer i str. 14 og fisken tok momentant. Fikk 8 stykker, alle på samme fluen og i samme viken ;D Alle var rundt 100 gram :-\

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fysj, fysj,

 

Her sitter en gammal Sotra stril i Wisconsin, med 23 kalde, og minst 30-40 effektive naar det blaaser litt....Det hadde vert sommer temp for Lars Monsen, men, men.....

 

Sesongen begynner om en liten maaned, men vi kommer til aa ha solid is til langt uti Juni med denne utviklingen.....

 

Akkurat no hadde eg godt tatt regn, regn og atter regn.....broeyte kanten er 2 meter, og blir ikkje mindre..... >:(

 

Du faar sende meg litt bilder og en google map lokasjon..... ;)  Saa kan eg droemme meg bort.

 

Peace,

 

CourtJester

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fysj, fysj,

 

Her sitter en gammal Sotra stril i Wisconsin, med 23 kalde, og minst 30-40 effektive naar det blaaser litt....Det hadde vert sommer temp for Lars Monsen, men, men.....

 

Sesongen begynner om en liten maaned, men vi kommer til aa ha solid is til langt uti Juni med denne utviklingen.....

 

Akkurat no hadde eg godt tatt regn, regn og atter regn.....broeyte kanten er 2 meter, og blir ikkje mindre..... >:(

 

Du faar sende meg litt bilder og en google map lokasjon..... ;)  Saa kan eg droemme meg bort.

 

Peace,

 

CourtJester

 

Hehe du er på feil sted til feil tid. Bare småfisk, men dersom du vil vite hvilket vann er det bare til å sende pm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

innspirert av denne tråden har jeg prøvet meg i noen myrvann som ligger i le for den pokkers vinden som herjer sørlandet for tiden

resultatet er rart i mine øyne "det biter som bare det" et og annet vak er det og. lett å få fisk

har prøvet å fiske på denne tiden tidligere år men aldri fått noe særlig bare en og annen slenger

kansje en bør begynne å tenke anderledes i og med det er varmere om vinteren nå enn før ?

skal innover i landet å se etter steinfluer i et par elver så fort vinden gir seg det skal bli spennende i fjor begynte de i slutten av mars

kan ikke tenke meg noe så deilig som å se flua bli tatt av en ørretmunn for første gang om våren  ;D ;D ;D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

da har eg brukt to kvelder på fjelle. isfritt vann, regn, snø, sludd, hagl, vindstille, laber vind, sterk vind, sol. klar himmel, skyett, ja alt på to dager, men det var ein ting som manglet FISK!! ikke en fisk på to kvelder, ja eg brukt og spinner i går. ikke ett napp. ???

gått gjennom hele boksa med fluer. ikke noe. fiska mot vind, og fra vind, blant stener, på djupet, på grunna, i ut og inn os. prøvd alt, og dette på eit vann med ca 5 mill fisk. så lett å få fisk nå er bare tull og tøys

Lenke til kommentar
Del på andre sider

da har eg brukt to kvelder på fjelle. isfritt vann, regn, snø, sludd, hagl, vindstille, laber vind, sterk vind, sol. klar himmel, skyett, ja alt på to dager, men det var ein ting som manglet FISK!! ikke en fisk på to kvelder, ja eg brukt og spinner i går. ikke ett napp. ???

gått gjennom hele boksa med fluer. ikke noe. fiska mot vind, og fra vind, blant stener, på djupet, på grunna, i ut og inn os. prøvd alt, og dette på eit vann med ca 5 mill fisk. så lett å få fisk nå er bare tull og tøys

 

Det hørtes ikke bra ut! Hvordan var temperaturen da? Jeg har vært i to forskjellige vann den siste uken og fisk har vi fått nok av i begge. Gullhodenymfer er et sjakktrekk om det skjer lite! De stedene vi har fått mest har vært i grunne viker med dypt vann like i nærheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Palmermygg krok 16 + en stor pose med tålmodighet + kaffi + 11 sigg ( inkl medfølgende tørrhoste ) =

årets 2 FØRSTE og STØRSTE  TØRRFLUE-ørreter  ;D ;D

 

En nesten religiøs opplevelse etter en laaang vinter  ;D

 

 

hohoho

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan legge til at jeg allerede har perset på tørt i år! Fikk en ørret på 40cm og 600 gram på klinkhammer! Fikk også en på nesten 500g dagen etter, på en selvbundet mygg i str. 18. Idag fikk jeg en på et sted mellom 400 og 500 gram på samme type mygg. Sinnsykt mye vaking, men veldig vanskelig å få dem til å ta i disse dager!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså......  >:( >:(

 

Bor dere i syden eller ? Her skal man vel ikke høyere opp en 150 m.o.h før isen ligger tykkt ennå.

Noen som vet om det finnes noen områder på østlandet med "isfritt" eller vakende fisk i elv allerede?

Verker i kastearmen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...