Gå til innhold

Nyttig unødvendig utstyr.


Arnt

Anbefalte innlegg

har litt lyst til å høre hva dere har med dere på tur som egentlig ikke hadde trengt å være med.

 

har selv ettersom årene har gått med fluefiske begynt å få endel utstyr som jeg ikke hadde fra starten av, men føler nesten at alt er nødvendig etterhvert som det blir dratt med inn i det daglige fisket.

 

selv har jeg brukt belly i snart ti år. klarer ikke å la den ligge igjen hvis jeg skal fiske i stille vann. har alltid med meg TO myggnett- redd for at et skal gå i stykker. men synes egentlig alt er nødvendig.

 

en kompis av meg har med seg en fin klubbe for så kakke fisken i hode når vi drar langt til fjells. dette har jeg mobbet han litt for. synes en knyttneve er godt nok.

 

er det noen som har noe selv, eller har sett andre ha med seg noe "unødvendig" på fluefisketur.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine tanker gikk umiddelbart til "tørrflueboksene", de er overflødige de ;D Fisken spiser jo bare under vann likevel der jeg er. :P

 

Fra spøk til alvor: 15 av flueboksene KAN ligge igjen hjemme, holder med to- tre stk, men da er jo frykten der da: et eller annet gull mønster ligger i boksen hjemme!!! >:(  Bare "March Brown" og "Verre enn Vera" er med ;)

Men helt klart noe jeg er blitt flinkere til etterhvert, å reise på tur med litt færre bokser i lavland, høyfjell, innenlands og utenlands.

Dette gjelder selvsagt antall stenger også. To i høyfjell, i samme tube selvsagt. Èn #4 og èn #5 (evt #6) rekker i massevis.

 

Kanskje ekstra telt også er overflødig :D, for ikke å snakke om alt tørt klesskift som aldri blir brukt.

En steikepanne til fisk og havregrøt, en kjele til kaffe og potetstapp, så er man i mål. Trenger ikkke hele kjøkkenet med hjemmefra.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Henning

Dette gjelder selvsagt antall stenger også. To i høyfjell, i samme tube selvsagt. Èn #4 og èn #5 (evt #6) rekker i massevis.

 

 

Nå fikk jeg en dårlig følelse av å være heeeelt på trynet her. Hvorfor i helvete har jeg hatt med meg TO tuber når jeg har gått på lengre turer........... Faen,,,kunne jo bare hatt begge stengene i EN tube. huff.... at jeg ikke har tenkt på det.

jaja...så lærte jeg noe idag også ;):)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg festa en stor tung leatherman i stroppen på vadebuksa, med gode intensjoner om å ha noe "nyttig" lett tilgjengelig.

 

Sjelden er det noe som har vært så mye i veien og til så mye irritasjon som den jævla leatherman`en.

Etter å ha funnet ut at jeg ikke har brukt den en eneste gang på tur, tok jeg den av.

 

Den ligger nå trygt og slapper av i skuffen hjemme.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, skal jeg langt til fjells så pleier jeg å la tubene ligge igjen i bilen jeg da  ;)

Fester bare stengene fast til ryggsekken, og det har jo funket helt greit det... Det skal jo faktisk litt til før stengene ødelegges og når jeg går langt så er jeg takknemmelig for hvert gram jeg slipper å bære på  :)

Da har jeg med meg en femmerstang, en treerstang og en slukstang dersom det skulle blåse rosa elefanter oppå vidda!

 

Bortsett fra det så har jeg bare med meg det mest nødvendige fiskeutstyret. En snelle til hver stang, litt fortomsmateriale og stort sett bare to fluebokser. Og en liten boks med sluker og svivler dersom jeg må trosse vindkulene med slukstanga... Og så har jeg en liten chestpack med meg der jeg kan putte tørrfluemiddel og slike ting i.. Myggnetting bruker jeg ikke, synes det ødelegger for mye for synet... I stedet gnir jeg meg inn med et rikelig lag med aurax... Mulig myggen biter, men jeg kjenner det hvertfall ikke :) Så veldig mye mer enn det trenger jeg vel egentlig ikke for å få fisk :)

 

Min største feil er vel at jeg tar med meg alt for mye klær, særlig ullundertøy... Tror jeg skal bli flinkere der, slik at jeg bare tar med meg ett skift... Da lukter det sikkert ikke særlig godt på slutten av turen, men det er vel bare myggen som merker det likevel :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir alltids noen turer i løpet av et år og etter noen års erfaring av og trø oppi fjellet eller hvor det måtte være har jeg lært meg og pakke lett. Jeg har med meg vadere, fyllrigga vest og #4 #5 stenger med sneller.

 

En ting jeg alltid har med og som jeg til nå ikke har brukt er blått tau. Sånn du kjøper på europris. Jeg vet ikke hvorfor men det er sånn kjekt å ha greie, sånn i tilfelle :rolleyes:

 

Sigve

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Henning

Det blir alltids noen turer i løpet av et år og etter noen års erfaring av og trø oppi fjellet eller hvor det måtte være har jeg lært meg og pakke lett. Jeg har med meg vadere, fyllrigga vest og #4 #5 stenger med sneller.

 

En ting jeg alltid har med og som jeg til nå ikke har brukt er blått tau. Sånn du kjøper på europris. Jeg vet ikke hvorfor men det er sånn kjekt å ha greie, sånn i tilfelle :rolleyes:

 

Sigve

 

Har du og begge tubene med deg? Eller er du smart nok til å legge begge stengene i en tube ? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir alltids noen turer i løpet av et år og etter noen års erfaring av og trø oppi fjellet eller hvor det måtte være har jeg lært meg og pakke lett. Jeg har med meg vadere, fyllrigga vest og #4 #5 stenger med sneller.

 

En ting jeg alltid har med og som jeg til nå ikke har brukt er blått tau. Sånn du kjøper på europris. Jeg vet ikke hvorfor men det er sånn kjekt å ha greie, sånn i tilfelle :rolleyes:

 

Sigve

 

Har du og begge tubene med deg? Eller er du smart nok til å legge begge stengene i en tube ? :)

 

Jeg er smart nok til å legge tubene i blien ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lar vanligvis stang-tubene ligge igjen i bilen hvis jeg skal gå langt med tung ryggsekk.

Ellers er bla disse 6-kanttubene til de nye Loop-stengene kjekke, for der har man plass til 3 stenger i samme tuba  :)

Legger noen ganger igjen håven også, for den har jeg fått det for meg at bringer ulykke  :o

Har som regel med meg flere fluebokser enn jeg får bruk for, men de tar hverken mye plass eller veier noe.

"Unødvendige" ting er alltid med, slike ting man kun får bruk for når man IKKE har det med seg  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

en #4 7' og en #5 8.6' i samme tube (målte nøye før jeg skaffet jeg 7' ;)). en 6' teleskop på fjellturer, da uten tube, og sovepose/telt/liggeunderlag/myggnett/kokeutstyr/regnbukse. mat, vaderutstyr, ekstra genser og fullrigget chest pack eller vest.

 

svøpe? teleskopstanga og regnbuksa sjelden brukt, kommer alltid hjem med mat til overs :rolleyes:.

 

kunne sikkert ha lagt igjen alu-tuben i billen også, men liker ritualet ved å sette seg ned vel framme, skru av korken og ta frem stengene mens jeg speider/lytter etter vak :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lar vanligvis stang-tubene ligge igjen i bilen hvis jeg skal gå langt med tung ryggsekk.

Ellers er bla disse 6-kanttubene til de nye Loop-stengene kjekke, for der har man plass til 3 stenger i samme tuba  :)

Legger noen ganger igjen håven også, for den har jeg fått det for meg at bringer ulykke  :o

Har som regel med meg flere fluebokser enn jeg får bruk for, men de tar hverken mye plass eller veier noe.

"Unødvendige" ting er alltid med, slike ting man kun får bruk for når man IKKE har det med seg  ;D

 

Er vel 5-kantet ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Da har jeg med meg en femmerstang, en treerstang og en slukstang dersom det skulle blåse rosa elefanter oppå vidda!

 

 

Psst! Det er fult mulig å feste haspelsnella til de fleste fluestenger. Da slipper du å ta med haspelstang... ;)

(Gjorde ofte dette da jeg var i overgangsperioden mellom slukfisker/fluefisker..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har egentlig ikke med meg så mye "unødvendig" på tur jeg...

 

Selvfølgelig er det svært skjeldent jeg får bruk for ALLE flueboksene, førstehjelpsutstyret, Leatherman'n, ekstraspoler med forskjellige snører til snellene, sysett, tau, reservestang, to ekstra underbukser og lommelykta, men jeg svetter heller litt ekstra på tur inn, enn å være nærvøs for å mangle noe under oppholdet.... ;)

 

PS! Myggnett er for puslinger!!  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Psst! Det er fult mulig å feste haspelsnella til de fleste fluestenger. Da slipper du å ta med haspelstang... ;)

(Gjorde ofte dette da jeg var i overgangsperioden mellom slukfisker/fluefisker..)

 

skeptisk! bærer heller 100g ekstra fremfor å besudle f-satnga med haspelnella 8)

 

Jeg har egentlig ikke med meg så mye "unødvendig" på tur jeg...

 

Selvfølgelig er det svært skjeldent jeg får bruk for ALLE flueboksene, førstehjelpsutstyret, Leatherman'n, ekstraspoler med forskjellige snører til snellene, sysett, tau, reservestang, to ekstra underbukser og lommelykta, men jeg svetter heller litt ekstra på tur inn, enn å være nærvøs for å mangle noe under oppholdet.... ;)

 

PS! Myggnett er for puslinger!;D

 

helt enig! puslinger bruker myggnett, mens vi tøffinger drasser heller med sysaker på tur ;D

 

sorry, flemming, kunne ikke dy meg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne er nyttig og unødvendig....FMPro?-db=produkt%5fcird.fp5&key=12611974&-img

 

Vanntett toalettrullholder. Bare å henge i et tre og dra ut....

Når den ikke er med på tur henger jeg den rundt nakkestøtta i bilen så snørrungene kan ha nytte av den :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

helt enig! puslinger bruker myggnett, mens vi tøffinger drasser heller med sysaker på tur ;D

 

sorry, flemming, kunne ikke dy meg :)

 

Hehe.. ;D Venta vel egentlig på den....

 

Jeg vet ikke hvorfor, men jeg har alltid med det sysettet jeg fikk i forsvaret for ca. 17 år siden. Settet er på størrelsen med et kredittkort, med knapper, nåler og tråd, men jeg har aldri fått bruk for det  :-[. Når jeg tenker meg om, så har jeg ikke jakker med knapper lenger heller, og vadejakker/bukser er det vel ikke lurt å sy i..

 

Jeg skal herved ta den ut av turutstyret. Men da skal du se at alle sokkene mine rakner på tur.... ;D

 

 

Edit: Når jeg tenker etter, så har jeg faktisk hatt med meg dobbelt opp med nål og tråd. Førstehjelpsutstyret mitt (har div. førstehjelpskurs, infusjonskurs, badevaktkurs etc) inneholder nemlig surturnål og tråd til å sy dype sår med. Kan sikkert lappe sammen sokker med det settet.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...