Gå til innhold

Prisforskjeller?


Lars_

Anbefalte innlegg

 

Jeg er verken noen kasteekspert eller noen utstyrsguru.

Så det er mulig jeg spør litt dumt, men det får gå :)

 

Når man tar seg en tur innom hvilken som helst utstyrsforretning er det en god del å velge i.

Og en god del prisforskjeller.

Selv har jeg en Sage Launch, en forholdsvis rimelig stang og er strålende førnøyd.

 

Så mitt spørsmål er som følger;

Hva er det som skiller en stang på 1500-2000,- fra de dyreste stengene til 6000-7000,-?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe finish, noe merkejåleri, lang garanti og fine tuber utgjør noe av forskjellen, men sikkert ikke alt.

 

Med mindre man er svært god og erfaren, tror jeg de fleste ikke kan prøvekaste seg frem til hvilken stang som er best.  Forskjellene er sanns.vis marginale (dersom stengene i utgangspunktet er sammenlignbare), og det er ikke usannsynelig at den rimeligste stanga føles best i bruk da den kanskje ikke er så presis og "kresen" på kastetknikken som den dyre stanga.  Jeg har en stang til kr. 1.600 som favorittstang.  Den skjuler bedre mine kastefeil, og leverer som regel greit selv om kasteren jukser litt. Jeg har også dyr stang i den øvre prisklassen du nevner, og da kommer mine kastefeil mye raskere for dagen.  Således blir det ofte at jeg trener med den dyre, og fisker med den rimeligste.  (Husk at en stang til opp mot 2.000 ikke er noe billigstang.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakker vi her om plastikk kontra splitcane? I såfall er det følelse og håndarbeide  :D

 

Jeg vil tro at det som skiller mellom carbon stenger er:

- brand og betalingsvillighet

- utviklingskostnader (uten å si for mye stygt om noen merker er det vel en del kopiering ute og går)

- litt på komponent kostnader

- bedre kvalitetskontroll, lavere toleranser i forhold til kvalitets krav

 

Dette er en endeløs diskusjon, jeg kan bare si at en stang er verd så mye som noen er villig til å betale for den, og dette har ingen ting med objektiv ytelse å gjøre. Tross allt, hvem setter verdien på en Stradivarius?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er et veldig godt og legitimt spørsmål som jeg er sikker på valdig mange lurer på, men ikke tør å spøre.

 

Jeg får svare utifra mine egne erfaringer. Husk også når jeg lister opp disse tingene at en marginal prisforskjell fra fabrikk får store utslag på utsalgsprisen.

 

Her er en liste over ting som BØR være årsakene til at en stang koster mer:

- Råmateriale: Ett hakk opp på grafittskalaen betyr dobling i pris.

- Komponenter: topp komponenter koster 3-4 ganger mer enn "non-brand" komponenter.

- Utviklingskostnader: En stor post! De "beste" merkene har et eget utviklingsteam ansatt på fulltid. Dette kan/bør være personer med flere tiårs erfaring med stangbygging og utvikling. Disse samarbeider også med leverandører av råmateriale når det gjelder kombinasjoner av festemateriale etc. Disse merkene (de er veldig få) leder an utviklingen av fluestenger materialmessig. De andre følger etter...

- Håndtverk: De "beste" merkene har mye strengere krav til selve produksjonen. Det merket JEG kjenner best (Sage) limer f.eks. korkringene individuelt på emnet og former håndtaket på klingen (unntatt de rimeligste seriene). De syr også sine egne stangposer og produserer egne stangrør. Feilmarginene er små og kvalitetskontrollen streng.

- Garanti: Livstidsgaranti er et dyrt system å ha. Ihvertfall når hver eneste stang er bygget med slik omhu.

 

De fleste dyre amerikanske merker kan krysse av alle punktene over. Så derfor koster en Sage, G. Loomis, Scott, T&T, mange høvdinger. Jeg kaller det "egentlig" verdi (ok, jeg fant på det i farta, men jeg lar det stå  ;D.)

 

Så kommer det punktet som Flyalf nevner, stanga er verdt det kunden er villig til å betale. Det finnes noen eksempler på stenger som koster MER enn de merkene jeg nevner over, og som ikke på langt nær legger ned så mye ressurser på de nevnte punktene. Så de er tydeligvis utrolig dyktige på det neste punktet: Markedsføring. Og der kunne det sies mye, men jeg skal la den ligge.

 

Det fine med markedet i dag er at det materialet som mange mener egner seg best for fluestenger, såkalt IM6 er forholdsvis billig. Samtidig har de asiatiske fabrikkene blitt stadig dyktigere til å kopiere aksjoner, eller å produsere etter beskrivelse. De har også blitt dyktigere håndtverkmessig, og har de senere år vært ganske innovative og kommet med mye spennede på komponent siden. Resultatet er at det finnes utallige knallgode stenger på markedet til en meget god pris. Det har aldri vært så mange gode stenger på markedet som nå. Så BEHOVET for å kjøpe en stang til 5-6000 har nok aldri vært mindre. Da jeg startet, på slutten av 80-tallet var det en betydelig BRUKSforskjell på lav-, medium og høytprisede stenger. Slik er det ikke lenger.

 

Kanskje det har blitt mer som bilmarkedet. Alle vet at en Mazda gjør en utmerket jobb. Allikevel er det mange som foretrekker Volvo, BMW osv. Men hvor mange hadde kjøpt Hyundai hvis den kostet like mye, eller mer enn en Mercedes?? Med rett markedsføring, tydeligvis en god del  ;D.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye av beløpet man betaler for de dyreste stengene går nok til noe man sannsynligvis aldri får bruk for : Livstidsgarantien !

Det er sikkert bedre komponenter/materialer også, men det merker ikke en gjennomsnittlig fluefisker mye av !

Markedsføring er uhyre viktig ! Ta feks Lts, som klarte å selge massevis av østen-produserte fluestenger med elendig finish til priser som overgikk toppmodellene til bla Sage og G.Loomis .

Dette klarte de, ihvertfall en stund, grunnet aggresiv markedsføring og solide demo-turneer .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nicolaj brekke

Mye av beløpet man betaler for de dyreste stengene går nok til noe man sannsynligvis aldri får bruk for : Livstidsgarantien !

Det er sikkert bedre komponenter/materialer også, men det merker ikke en gjennomsnittlig fluefisker mye av !

Markedsføring er uhyre viktig ! Ta feks Lts, som klarte å selge massevis av østen-produserte fluestenger med elendig finish til priser som overgikk toppmodellene til bla Sage og G.Loomis .

Dette klarte de, ihvertfall en stund, grunnet aggresiv markedsføring og solide demo-turneer .

Og derpå skadet Loop sitt renome. Fy Syrstad!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

huff, dette kan brygge seg opp :P!

 

enige med herrene godsmack, tmags og flyalf, på hver sin måte.

"Det er sikkert bedre komponenter/materialer også, men det merker ikke en gjennomsnittlig fluefisker mye av !" - Godsmack

 

i rent praktisk fiske så er det vanskelig å forsvare en prisforskjell på 4-5 lapper. bedre komponenter på dyrere stenger? ja visst, med unntak ;). men er det nødvendig? se, det er opp til den enkelte å vurdere. noen må ha overkill, mens andre ser ikke vitsen ved at ting skal tåle en 'atomkrig'. det finnes  mange gamle stenger rundt om dette landet, noen så langt tilbake som 2.vk. men det er vel svært få av dem som har gått opp i liminga/rustet, forutsatt at de er like godt oppbevart som mange duller med sine stenger om dagen, selvsagt. og det selv om svært få av dem kan skilte med dyre komponenter fra feks pacific bay!

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et markedsføringsmantra sier at pris kan være effektfullt for å signalisere kvalitet. Ekslusive parfymer kan f.eks. ha en margin på flere tusen prosent. Målet er heller ikke å selge mest mulig, men å selge til de rette personene og skape et eget marked med gode fortjenestemarginer. Da oppnår man lojalitet, større konkurransebarrierer og tjener like mye som å pøse ut billigstenger fra et effektivt samlebånd med høy kvalitet. Å bare konkurrere på effektivitet og kvalitet er dessuten et helvetes mas som krever japansk selvdisiplin og offervilje.

 

Amerikanske fiskestangprodusenter som bruker masse ressurser på å utvikle dyre stenger gjør det for å tilfredsstille et på forhånd definert segment. Det er ingenting i den menneskelige utvikling som tilsier at samfunnet må bruke større ressurser på å utvikle bedre fluestenger (snarere tvert i mot skulle man tro), men det spiller ingen rolle så lenge dette er business og betalingsvilligheten er der. Resonnementet til tmags vedr. produktutvikling er nok riktig, men det starer nok i den andre enden.

 

Jørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Markedsføring er uhyre viktig ! Ta feks Lts, som klarte å selge massevis av østen-produserte fluestenger med elendig finish til priser som overgikk toppmodellene til bla Sage og G.Loomis .

Dette klarte de, ihvertfall en stund, grunnet aggresiv markedsføring og solide demo-turneer .

 

Dette er vel en avsporing, men det at en stang er østen-produsert er med respekt og melde ikke et tegn på manglende kvalitet. Jeg blir dårlig av å høre at så lenge noe er britisk eller amerikansk så borger det for kvalitet.  Det må i så fall KUN gjelde fluestenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt enig der, Jørn. Og enkelte nordiske merker har helt klart startet i den andre enden, som du beskriver.

 

Men jeg personlig ville aldri kjøpe en stang til 5000-6000 hvis den ikke hadde synlige bevis på hvorfor prisen er så høy. Det er lett å se på de dyre amerikanske merkene, og enkelte andre ved en rask inspeksjon. Hvis de "bevisene" mangler, så er det andre grunner til at den koster så mye. Og det er vel ingen stor hemmeligheten at svaret heter 'fortjeneste'. Det er intet galt med at folk tjener penger. Tvert imot vil jeg si. Det er rett og slett en forutsetning for å drive fluefiskebedrifter i land som Norge.

 

Tråden handler imidlertid om forskjell på dyre og billige stenger. Jeg tror det var Godsmack som nevnte at kvaliteten på komponenter ikke er merkbar for menigmann. Og det er i de fleste tilfeller sant.

Forskjellen ligger i detaljene. Hvis man ikke vet noe om komponenter og stangmaterialer så vil en aldri engang tenke på slike ting.

 

Lillevann, det er vel slik at enkelte land har sine ting de er gode på. Amerikanerne er gode på bl.a. fluestenger. Grunnen er at det er et meget kresent marked, fordi det fortsatt er en middel- til overklasse hobby. Det er også de som har lengst erfaring innen utvikling av fluestenger i grafitt.

 

Å sammenligne med biler blir for dumt synes jeg. Jeg ville aldri kjøpt en italiensk bil, men kjøper gjerne italienske fjellstøvler eller solbriller.

 

Men vi er heldige i Norden. Jeg vil påstå at samtlige nordiske merker som produserer ting i Asia holder meget god kvalitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...