Gå til innhold

Fiske etter Havabbor


pellus

Anbefalte innlegg

Hei

Fisket i 13 timer i går/dag. Lokaliserte bass plasser, ble mye bifangster blant annet SØ,torsk, lyr, sei og hvitting.

På den 6 plassen gjorde jeg et forsøk etter bassen, brukte liten tubeflue i "mørkt" vann.

Hadde et stort SUG i flua på tredje kast, garantert en basse. Ser rett etter bass oppe to ganger.

Var blikk forhold... Etter dette hadde jeg bass etter x2 i det jeg stripet flua. Det smalt rundt bellyen min midt ute i havet klin alene. Skal si pulsen går noen hakk da.

Mitt spørsmål er som følger. Skremmer belly bass? Noen erfaringer, fikk inntrykk av at bass(ene) forsvant kjapt etter dette. Hørte kun en grom en midtfjords etter dette. Gikk over på Runars deceiver og fikk 3 torpedo makrell. I lysningen så jeg nulll bass, kun ørret og makrell.

Skremte jeg dem ??? Topp tur selv uten bass i håven. Å ha jagende bass rundt bellyen er en spesiell opplevelse ;D ;D

Sted: Eidangerfjorden. Så/kjente kun bass på natt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke bass blir skremt av belly. En båtpropell lager mer støy. Eller kanskje du må gå ned på størrelse i svømmeføtter, Toggi. Kan hende bassen trodde det var en hundre kilos måke som satt i vannet og sola seg ;-).

Jeg var på morgentur ved Snarøya i går og i dag. I går var det bra liv i går med makrellstimer, horngjell og plaskende Bass. Fin sønnavind og sol. I dag var det blikk stille i dag mht vind og fisk. Tok litt slang og makrell. Varmt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke bass blir skremt av belly. En båtpropell lager mer støy. Eller kanskje du må gå ned på størrelse i svømmeføtter, Toggi. Kan hende bassen trodde det var en hundre kilos måke som satt i vannet og sola seg ;-).

Jeg var på morgentur ved Snarøya i går og dag. Bra liv i går med makrellstimer, plaske nde Bass. Fin sønnavind og sol. Blikk stille i dag mht vind og fisk. Tok litt slang og makrell. Kanonvarmt!

Hvertfall godt å kjenne den og ha den rundt seg. På blikk forhold så tror jeg belly kan skremme. Hadde jo bass etter på stripefluer så den gikk høyt i mørten. Blir ikke siste gang med bellly, skal utforskes.

Fikk jo en bass med belly ifjor som tok rundt bellyen 8)

Godt å høre at det er liv hos deg også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dro ut på bassjakt i dag. Fiska et par plasser på Snarøya. Kom ned dit ca. kl 19. Varmt, overskyet og en sval bris fra sørvest gjorde forholdene riktig trivelige. Hadde ikke helt troen på fisk, men deilig å komme seg ut uansett. Startet å fiske med intermediate line og en rosa/hvit deceiver. Fiska først over en plass uten at det skjedde noe. Byttet plass, fisket med den samme flua. Etter 5 minutter rullevaket det en pen fisk 15 meter ut. Så ikke fisken, men hadde det vært senere på høsten hadde jeg ikke vært i tvil om at det var SØ. Kastet på den en 5-6 ganger uten å kjenne noe. Jeg kastet så i en annen retning, lot snøret synke en stund, og kjørte dobbeltrekk. Og jaggu fulgte det etter en bass på 7-8 hekto helt inn til land. Den bråsnudde dessverre. Kasta noen ganger til uten å kjenne noe, skiftet så til blå/hvit deceiver. På første kastet fikk jeg en pen, sprek makrell. Like etterpå så jeg en en halvkilos SØ (ikke i tvil denne gangen) som lufta seg ca. 10 meter ut. Gadd ikke kaste på den. SØ som leker seg, biter sjelden.

Etter hvert løyet vinden. Speilblankt vann som gjorde fiskeforholdene vanskeligere, men samtidig lettere å spotte bass.

Så sporadisk vaking langt ute, små vak, kunne vært hva som helst. Fisket over området 4 ganger før jeg igjen skiftet beite.

Dro kjapt til den nye plassen, da jeg så at det var uvær på gang. Fiska ca. en halvtime der med hvit/chartrouse teppesild uten å se eller kjenne fisk.

Det var litt av noen skyformasjoner som formet seg på himmelen, nesten verdt turen alene. Etterhvert nærmet tordenværet seg, og da det lynte et par ganger sør for Nesoddtangen var det helt greit å pakke stanga og kjøre hjem igjen.

Sitter nå på verandaen og nyter synet av det kraftige tordenværet over Oslo.  Alt i alt en fin tur, og kanskje værskiftet er det som skal til for at bassen blir litt mer aktiv igjen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

halla lars erik.

synk 3 + en form for fiskeimitasjon ja, enten det er deciever, teppesild, clouser etc..

gjerne fluer med litt strs. var ute en tur igår morgen og så en bass som tok en sild på hvertfall 15cm. det spruta fiskeskjell rett foran beina mine. det var helt sykt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  Jeg fisket en del de siste dager på Fiskevollen i Oslo litt etter Ljan men det var ikke mye liv i hvertfall ikke i nærheten. Det var pene SØ som hoppet ut av vannet men ca 40-50 langt kysten. Neste gang blir det kanskje Huk på kvelden. Blir det bedre liv i Snarøya eller Fornebu med SØ? Jeg savnet den fisk :'(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Har ikke fisket på en stund siden jeg har fått en kraftig infeksjon. Men idag karret jeg meg ut av "sykesenga", alt annet enn i vater.

Etter å ha skiftet 5 t skjorter som var fulle av svette så følte jeg meg bra nok til å "orke" å legge ut noen kast. Da med synk 3 og store deceivere/teppesild.

Hadde noen virkelig bra stopp i lina ved et par anledninger. Vrient å kroke siden strømmen var ekkel, nesten null kontakt med line og tynn skyteline. Liknet litt på bass(hvertfall en gang).

Ellers rimelig dødt i den merkelige værtypen. Første ved skumring så jeg en fin SØ oppe. Hadde flere følgefisk. Bytta til pattegris og fikk et par vante hornis. Skuffende dårlig!

Ble litt liv etterhvert: Noen makrell og 5 lyr på rappen. Ellers null visuell kontakt med bass. Så den ofte oppe her ifjor, men null NADA aktivitet. Skiftet til flyt/glasstupp og sunray shadow. Lett stripende i vannet lurte den opp masse fisk, men fikk "kun" lyr. Er spent på om alle bølgene etter var lyr.

Fikk også beskjed fra en kompis at Eidangerfjorden kun levde ved noen spinkle SØ vak. Ikke bass der eller. prøvde halve skrinet idag, ulike tempoer på flua. Har bassen gått i dvale?

Ga meg i mørten grunnet stygge mørke skyer. Fin tur, men null bassemann i håven idag. Vært skuffende i det siste! Er LITT lei merkelige værtyper nu.

Rosa/hvit teppesild fra fiskeren 35 fungerte best idag. Og synk 3.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Har ikke fisket på en stund siden jeg har fått en kraftig infeksjon. Men idag karret jeg meg ut av "sykesenga", alt annet enn i vater.

Etter å ha skiftet 5 t skjorter som var fulle av svette så følte jeg meg bra nok til å "orke" å legge ut noen kast. Da med synk 3 og store deceivere/teppesild.

Hadde noen virkelig bra stopp i lina ved et par anledninger. Vrient å kroke siden strømmen var ekkel, nesten null kontakt med line og tynn skyteline. Liknet litt på bass(hvertfall en gang).

Ellers rimelig dødt i den merkelige værtypen. Første ved skumring så jeg en fin SØ oppe. Hadde flere følgefisk. Bytta til pattegris og fikk et par vante hornis. Skuffende dårlig!

Ble litt liv etterhvert: Noen makrell og 5 lyr på rappen. Ellers null visuell kontakt med bass. Så den ofte oppe her ifjor, men null NADA aktivitet. Skiftet til flyt/glasstupp og sunray shadow. Lett stripende i vannet lurte den opp masse fisk, men fikk "kun" lyr. Er spent på om alle bølgene etter var lyr.

Fikk også beskjed fra en kompis at Eidangerfjorden kun levde ved noen spinkle SØ vak. Ikke bass der eller. prøvde halve skrinet idag, ulike tempoer på flua. Har bassen gått i dvale?

Ga meg i mørten grunnet stygge mørke skyer. Fin tur, men null bassemann i håven idag. Vært skuffende i det siste! Er LITT lei merkelige værtyper nu.

Rosa/hvit teppesild fra fiskeren 35 fungerte best idag. Og synk 3.

Hei Toggi.. bassen sover ikke i grenland har hatt bra fiske etter bass i langesund men har ikke vært noe størelse på de da men har nesten fått bass vær gang jeg har vært ute.. og sjørreten har jeg hatt veldig bra med.. :P var en tur i går kveld..ga meg 6 SØ største 2 kg.. å mista en bass i det jeg skulle håve den :( men men..prøv en intermidate line..etter bass..virker som den går litt høyere tidelig på morgen nu for tia... bruker selv en line fra Scientific Angler streamer express clear tip i intermediate utrolig god line..hvis du ikke har prøvd den burde du prøve den.. hehe.. ha fortsatt god sommer å skitt fiske i dag blir det bursdag feiring her jentungen er 1 år i dag så i dag får jeg holde meg hjemme hehe :P Skitt fiske! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt med litt oppdateringer i sjøfiske-forumet, gutter. Det er virkelig mangelvare om dagen. Selv hadde jeg håpet at bassen skulle være noe mer aktiv nå etter jeg kom hjem fra ferie, men det ser altså ikke slik ut. Har ikke fått testet enda, men regner med å få til en tur eller to i løpet av helgen.

Kom med rapporter, alle mann!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syntes fiske i Oslofjorden har vært strålende så langt i år. Mine første 2 bass fikk jeg 10.juni på en kveldstur fra land på Bygdøy. Største ca 1,5kg. Fisket fram til 20. juni bare på kvelden. Etter det har det blitt stort sett morgen fiske pga båttrafikk som er ganske irriterende. På mine 11 første turer har det blitt 25 bass, omtrent som i fjor men størrelsen har jeg aldri opplevd før. Av de er det bass på 2,2-2,5-2,7-2,8 og 3,4kg. De er veid i håven. Alle ganske tynne, gode over ryggen men mangler mye i buken. Det er størrelse jeg ser mer av på høsten. Så lovende for høstfiske tenker jeg. De er tatt gå kanter og grunner, den største på ca 1,5m dyp. Ellers har fiskedypet vært ned til 3m. Den på 2,5 og en på 1,6kg ble tatt på overflate aktivitet, hvor bass var oppe sporadisk en tidlig morgen. Har bare brukt SA Streamer Express Clear Tip (synk 1). Fluer har vært Teppesild og Runars Deceiver, et par er tatt på en Flatwing variant som har vært 12-13 cm lang. Men fluene er ikke vært det viktigste her, men å finne fisken. Fisket var bra inn i første uka i juli for min del. Nå har jeg hatt tre turer uten bass. Juli er rar, sånn har det vært tidligere år også. Hvorfor vet jeg ikke. Trodde det var gyting, men det stemmer ikke. Som sagt så har de vært tynne, så de gyter nok i mai måned, 12 grader eller mer må til før leken starter. Har et par bilder som jeg skal prøve å få ut. Det ene bilde av den på 2,7kg sitter min gode venn Stu på, han er på ferie. Har et bilde av den på 2,5 som jeg prøver å legge ut. Lykke til videre alle bassfisker!! Alle mine fisker er satt pent tilbake.

Runar Kabbe

Nordisk Fiskeutstyr

105358_s.jpg

Fullversjon: http://sportsfiske.nu/foto/arkiv/42386/105358.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei runar.

utrolig moro dette HA fisket. startet mitt fiske iår for første gang. debut turen ga to flotte fisk på 1.8 og 2kg.

neste tur ga en til på 1.8kg. dette gir mersmak så det suser ;)

disse bassene tok tidlig i juli. har hatt mange turer etter disse, men har ikke klart og lande flere ennå gitt.

har hatt kontakt med flere fine i samme klassen, men de har enten glippi etter maks 20 sek eller bare hogg uten og sitte i det hele tatt.

kan bli litt frustrerende til tider. de siste turene har det vært ganske dødt gitt. verken overflate aktivitet eller hogg.

flua jeg bruker mest og som alle fiskene er tatt på er clouser i diverse farger. min absolutte yndlingsflue i sjøen.

synk 3 snøre med varierende tempo, men med forholdsvis mye fart på flua. alle fiskene har tatt i basseng/kulp områder hvor det er mye sjøgress/tang, sand og stein.mellom 1.5-4m dybde. tilgangen til dypere vann har vært i umiddelbar nærhet. høyvann har vært bra for min del, lavvann ikke fullt så bra. klokkeslett har vært alt fra 08-12, avhengig av flo/fjære. har faktisk hatt følgefisk/hogg utpå dagen rundt 14 tiden også. ser fram til høsten og håper på og bryte 3kgs grensa ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Runar, synes det er strålende å ha deg tilbake! :) Selv har jeg fått 8 basser i år, første i slutten av Mai. Burde hatt rundt 15, men har mistet endel og hatt endel etter. Har vel brukt nesten konsekvent store fluer og etter tips av en dine kompiser så skal jeg prøve litt mindre str ved overflate aktivitet.

Mye av fjordene her hjemme går det i mindre byttedyr enn oslofjorden.

Hvis du vet noe om Porsgrunns elva Runar eller Voldsfjorden så PM meg gjerne :)

Du er en stor inspirasjonskilde skal du vite!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hyggelig å lese om bassfiske i Østlandsområdet og det et en god del tips å ta med seg på veien. Men hva er Norgesrekord på HA på flue?

Det svømmer noen bamser i "mitt" vestlandsrike...

De fiskene som er tatt hjemme var i godt hold, men lengre ute på kysten så er de tynne igjen..Tror ikke den gyter inne i fjordene enda, men er langt fra sikker..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker.

Brukte intermediate (rio outbound) og brun reke. Sakte inndrag etter at jeg lar snøre synke ca 30-45 sekund. Det er det som har funket på mine 2 basseturer. Det rare var at de tok helt på fjære sjø og kl 1000 og 1020...

Skal prøve å overtale kona til å få en tur i kveld. Inn i mørket kommer de store frem..

Har et helt klart mål på over 4 kilo her. De finnes!! og de er sett...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å hjelpe meg for noen fangster dere viser frem....huff, er på tide å sett litt fokus kjenner jeg...ihvertfall noen spede forsøk burde jeg å tid til.....må bare lese meg opp på info fra Bass gutta, og gøy å lese at Mr. Bass holder statistikken sin oppe, ingen nedgang å spore der borte.

Litt motiverende å lese at dt finnes turer uten fangst også..uten at det bør kalles "Bomtur" av den grunn, noe lærdom sikkert i hver tur.

Keep up the good work, skal se om jeg ikke kan slenge innom denne tråden utover også, men eller uten fangst :)

Stig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...