Gå til innhold

Fiske etter Havabbor


pellus

Anbefalte innlegg

Hei

 

Ute i hele natt, fikk endel arter men ikke havabbor.

Men det var veldig nesten. For 0332 i natt så mista jeg en havabbor som gjorde to mega utras også kjente jeg null motstand. Forferdelig følelse.. Ble litt tom da gitt, etter å ha fisket av ca 500 meter med områder. Fisket av ca hver 15 meter. Jeg hadde lugg først på svart tubeflue.... Så et par abbor jage, så sattte jeg på den store reka jeg fikk av Rune Stokkebekk. Tre raske inntrekk og da satt den, hvertfall i 2 minutter ;) Ja ja, reka er hvertfall god som gull ;)

 

Etter det lysnet så dro jeg 5 horngjell på samme reka....(hornisen kom i mengder) Men turen var liksom over etter jeg mista årets første abbor.... Man lærer av sånt! Merker jeg blir enda mer gira på å ofre enda mer tid på denne rå fisken. For jeg gir meg aldri! Om tørrfluefiske skal ofres... ja, så gjør jeg det.

 

Ble litt mer også, fjesing, makrell og lyr og et hyggelig besøk fra et forum medlem. Alltid hyggelig å bli kjent med "helfrelste" fiskere. :)

 

Prøvde noe nytt idag, fiske dypere litt tidligere på kvelden. Hadde noen gigante hugg, flere ganger. Hva det var får jeg drømme om i natt. Man blir fantastisk døgnvill av slikt fiske, men det er det jammen verdt!

 

Hilsen "havabbor-læregutten".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

halla Toggi. så bilen din i går. Var ute med mirks og broren på mølen. Mista ett par fisk, men Mirks fikk et monster av en HA 2kg+. Håper Mirks legger ut et bilde.

 

He he, ja jeg hørte noe "hyling" på Mølen i natt så jeg regnet med at det ble tatt en stor en.

Kult for mriks det ;) Det går noen skikkelige bamser der. Over 2 kilo er seriøst stort!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

var også ute på havabbor jakt i natt.

hadde med kajakk og telt og tenkte at jeg kunne prøve noen kast fra kajakken, fiska i ca 10 min så satt årets første havabbor. tok på raskt inntrekk med blå og hvit clouser. litt vanskelig å håndtere åre, håv og en sterk havabbor på en gang ;) men det gikk

fannt en plass å slå opp teltet så var det å tre på seg vadere og fiske.

fikk en torsk, en lyr og hadde to ganger på havabbor, noen voldsomme utras, men begge kom seg unna.

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var årets tredje tur etter havabboren i Hordaland tilbakelagt.

Fisket med synk 4 i dag, kontra synk 1 som jeg har brukt de forrige gangene.

Vi kom litt sent i gang, og hadde derfor ikke den store troen. Ingen aktivitet, steikende sol og blikkstille fjord.

Men akkurat da jeg hadde mistet siste flik av tro, fulgte det etter en havabbor. Den fulgte etter fluen helt inn, men den ville ikke ta.

 

Men det er alltid deilig å få bekreftelse på at fisken er der, og at du i det minste gjør noe riktig. Så nå er det bare å kjøre på videre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut som om noen av havabborene tatt rundt Mølen ikke er satt tilbake. I så tilfelle lurte jeg på om det har vært rogn eller melke i fisken. Havabboren starter gjerne gyteleken ved 12 grader i vannet eller varmere, så spennende side av fisken det også.  :)

 

Runar Kabbe

Nordisk Fiskeutstyr

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den jeg la inn bilde av ble middagsmat. Anbefales ;)

Må innrømme at jeg ikke gikk invollene nærmere etter da jeg sløyet den, men mener den hadde rogn.

Det må ha vært over 20 grader i vannet der ute i natt. Ble tatt et par fine Havabbor, bl.a. en på over 2kg.

Selv fikk jeg bare Lyr og Horngjel.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann!

 

Var ute en tur natt til lørdag og fikk en HA på 53,5cm og ca 2kg. ( hadde ikke vekt).

Men det var helt sikkert ny pers, og det var sykt gøy.....

40 meters utras og flere små før jeg kunne lande den.

 

Mvh Magnus

post-1079-13949856376796_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Gutter.

 

Ja no har vi dratt noe sykt med havabbor de siste 6 turene, har vel mistet tellingen med vi har vel pasert 43 stk, siden 3 juni da det tok av helt, jeg mriks kjøniksen, loopman, oterøya og sten, har vært ute.

 

Det har vært noen fantastiske kvelder i Larviks området og Mølen.

 

Jeg var så heldig at jeg fikk faktisk 10 første kvelden, kjøniksen fikk 9 andre kvelden. Det ble veldig lite søvn mandag, tirsdag og fredager.

 

Må vel si at Pategrisen ruller på havabbor nå, vi har vel fått de allerfleste på denne flua som jeg har oppgradert til min flue nr.1. INGEN OVER OG INGEN VED SIDEN AV. Kun 5 som ikke er tatt på denne flua.

 

 

Legger med noen flotte bilder fra de to første turene som var helt fantastisk. Tusen takk gutter for flotte turer.

 

 

Hilsen

 

Mads

post-1034-13949856378167_thumb.jpg

post-1034-13949856378371_thumb.jpg

post-1034-13949856378612_thumb.jpg

post-1034-13949856378741_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var sommerferien i gang og jeg har hele denne uka til å fiske havabbor på Mølen :D Hvilke fluer er "must-haves"? Og i hvilke farger og størrelser? Og dere som fisker mye på Mølen, burde jeg fiske fra skjærgårdjeep, pontongbåt ell fra land? Håper jeg treffer noen av dere og at jeg jeg kan ha litt fiskelykke jeg og og få mine første havabborer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei hei.

 

Kan være greit med båt på mølen også, selv om jeg alltid fisker fra land. Har du tilgang til båt kan det være greit å prøve. .kan kanskje gi større fangster.

 

Vi har fisket mye med pattegrisen med stort hell, men har også fått på hvit maraboe og lignenede sildeimmitasjoner. Tror den biter på det meste bare du treffer stimene. Vi har fisket med inermideate snøre, men mulig det er greit å prøve flyt med intermedate fortom på gruntområdene. Merkelig, men har fått de fleste forholdsvis grunt.

 

Blir helt sikkert noen turer på oss i løpet av uka så mulig du treffer på oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 stk pattegriser ligger klare til dyst! De skal bli våte og forhåpentligvis godt tygde på av havabbor i morgen.

Har ingen erfaring med dette fisket bortsett fra en røket fortom.

Stod da 4-5 m fra Kjøniksen og såpå at han dro opp 9 stk. Vi la fluene våre omtrent på samme plassen, men det beit nesten bare på hos han. Mulig de går i stim, men jeg tror de står på faste plasser også siden det kunne skille så lite på å få fisk og ikke kjenne noe. Loopman la flue 3 meter til venstre og jeg 3 m til høyre for Kjøniksen. Han LM fikk en jeg mistet en mens Kjøniksen dro opp hele kvelden :-) sykt!

 

Mriks! heftig fisk! Gratulerer!

 

KL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bra hele veien, men helt klart størst fisk på plassen du nevner.  Er også bra med HA den andre veien også, det betyr da øst for nevlunghavn. Her har vi også hatt noen heldige dager med HA fiske.

 

Er helt sikker på at du får kjenne Ha på kroken i løpet av en dags fiske:)

 

Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut som om noen av havabborene tatt rundt Mølen ikke er satt tilbake. I så tilfelle lurte jeg på om det har vært rogn eller melke i fisken. Havabboren starter gjerne gyteleken ved 12 grader i vannet eller varmere, så spennende side av fisken det også.  :)

 

Runar Kabbe

Nordisk Fiskeutstyr

 

Hei Runar!

Den ene HA jeg har tatt med hjem i år hadde ganske store rognstrenger, de gikk fremfor bukfinnene.

Det vil vel bety at den skal gyte? Slik er det ihvertfall med laksefisk, rogn og melkestrenger fremfor bukfinner = gyting

samme år.

Den hadde forresten 2 stk bergnebb i magen. Ser ut til at HA har en veldig variert kost om dagen, noen har spist tanglopper og børstemark, krabber og fisk. De er helt proppfulle da maten detter ut av munnen på de når vi tar dem opp!

Det må vel finnes noen 3-4 kiloser her nå også, når mat tilgangen er så god?

 

Mvh Magnus Riksfjord

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Havabbor. Tønsberg.  Jiggy-variant, Hvit på hvit, med mye flash i midten. Streamline. temp: 19 gr.  Skikkelig morsomt å ha på ...

 

Hei, bare lurer litt! Siden du tok den med Streamline klumpen.... Tok du den dypt og på hvilken tid?

Jeg driver og tester ut nye områder i Telemark etter havabboren. Ifjor så jeg en enorm stim som gikk og supte i seg fjærmygg. Ja, utrolig men sant....(har visst skjedd i Finland også) Jeg liker å samle inn litt info for å lære mer om hvor jeg bør lete.

 

Her skal det søkes etter havabboren. Har kun en skikkelig spot i Telemark. Jeg kan tenke meg det finnes så mange andre siden havabboren gyter i nedre den av Porsgrunnselva. Hvis noen har "inside" tips så send meg gjerne en PM ;) Jeg skal ofre en del døgn på dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Toggi... Takk for tilbakemelding. Må jo innrømme at like mye som jeg liker å tro at jeg "er god" på sjøørret i sjøen ( hoved-sykdommen) så er jeg novise på havabbor... Skal innover til Tigerstaden og fiske med en av de virkelig gode om få dager..... gleder meg...

Har fått ialt 3 havabbor. De ble tatt på omtrent samme plass. Dette er sjøørret område for meg nær sagt mesteparten av året. Det er en relativ grunne mellom ytterste punkt på en fin halvøy ( odde) og noen skjær ca 2-300 m unna. Fisket fra en åpen båt, dregget på ca 2-3 m dyp. Da kaster jeg den veien det er behagelig ut fra vinden. Det er gjennomgående grunt, men antagelig mot noe dypere vann der disse har tatt flua. Hittils tror jeg det er tilfeldig. Lot flue (på Streamline) synke i ca 5 sek. Dette for å unngå all plagsom horngjel som nærmest spretter opp bare fluesnøret gjør nedslag.... Men ellers er det mye følgefisk, som sannsynligvis er horngjel ( " nebbgjedde" )...  Hva de beiter på vet jeg ikke ... Har foreløpig ikke observert havabbor i overflaten...

Som alltid når det plutselig går på en fisk prøver jeg å rekapitulere, hvor dypt, og hvor raskt tar jeg inn. Tar inn rykkvis for å utnytte den jiggete gangen Jiggyn skal ha. Og raskere enn horngjelen liker. Men som med sjøørreten tror jeg disse tok ved en plutselig provoserende pause i inntrekkingen.

beste hilsen R ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

;D ;D ;D ;D ;D

gliser hele veien til banken.. neida, denne gangen var det hele veien til senga! men tror du jeg fikk sove? lå bare og så i taket og lurte på hva det var jeg hadde vært borte i, og ikke bare en gang, men 13 !!! Oterøya stod ved siden av meg og gliste han og!! han dro opp 8! noe av det heftigste fiske jeg har vært borte i.

 

sliter med konsentrasjonen på jobben i dag, er allerede mentalt ferdig påkledd med full vadepakke på vei til sjøen, men så skal jeg reise med kunder til Danmark i kveld, null fiske hele helga!! s ¤#5467

 

KL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...