Gå til innhold

Fiske etter Havabbor


pellus

Anbefalte innlegg

Har ikke du fått noen havabborer du da Sailfish? Du fikk jo både tips og en pattegrisflue av KL og meg i forige uke. Var ute på fredag men da ble det 4 horngjeld. 

 

Hilsen Anders

 

 

Trur jeg gikk litt feil. Kom til en spiss, men der var det ingen vøler eller fint å vade :-\ holdt nesten på å bli slått over ende  før jeg bestemte meg for at dette var for risikabelt. Si gjerne ifra neste gang dere skal på havabbortur til Mølen, kanskje vi kunne fisket sammen da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurt å være forsiktig når mann er ute alene om kvelden/natta langt fra folk. Ingen som hører deg der ute dersom mann skulle skadde seg. Kan anbefalle vadestav for ekstemvading blandt store steiner. Har selv satt fast beinet mellom to steiner med vann til livet. Sleit lenge med å få løs beinet og haltet hele veien tilbake til bilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk havabbor på mandags kvelden, vi var tre stykk som dro ut for å fiske i dritt været. ;D ;D Men det ble bedre etter hver.

 

Fikk lurt en havabbor i silregnet som var den tok på helt hvit flue av marabou med kuleøyne å fortynget foran. ;D ;D

Tok i sjensen på å ta noe bilde i det været som var.

 

Hilsen

 

Mads

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var ute i går kveld etter havabbor'n, men fikk ingenting. Hadde en fisk på, men det var makrell eller en liten SØ - bare noen raske rykk og så vekk me'n. Men det var deilig å komme seg ut. Satser på ny tur søndag kveld/mandag morgen,l for nå skal jeg være normalt sosial et par dager. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var ute i går kveld etter havabbor'n, men fikk ingenting. Hadde en fisk på, men det var makrell eller en liten SØ - bare noen raske rykk og så vekk me'n. Men det var deilig å komme seg ut. Satser på ny tur søndag kveld/mandag morgen,l for nå skal jeg være normalt sosial et par dager. 

 

 

 

Hva vil det si å være "normalt sosial" på denne tiden av året?  ;D ;D ;D

 

- Fysisk tilstede, men åndelig laaaaaaangt fraværende

- Smiler og er blid,  men tenker på noe helt annet

- Rastløs, må finne på noe hele tiden

- Husker ikke helt hva en ble spurt om og langt mindre hvilket svar en ga.

 

;D ;D ;D

 

bjorni

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var ute i går kveld etter havabbor'n, men fikk ingenting. Hadde en fisk på, men det var makrell eller en liten SØ - bare noen raske rykk og så vekk me'n. Men det var deilig å komme seg ut. Satser på ny tur søndag kveld/mandag morgen,l for nå skal jeg være normalt sosial et par dager. 

 

 

 

Hva vil det si å være "normalt sosial" på denne tiden av året?  ;D ;D ;D

 

- Fysisk tilstede, men åndelig laaaaaaangt fraværende

- Smiler og er blid,  men tenker på noe helt annet

- Rastløs, må finne på noe hele tiden

- Husker ikke helt hva en ble spurt om og langt mindre hvilket svar en ga.

 

;D ;D ;D

 

bjorni

 

 

Jeg er vel ikke noe verre enn andre, men dette hodet er fullt av fluefiske - så den åndelige tilstedeværelse er nok noe begrenset ja. Sånn er det bare, hele året rundt. Men man skikker seg på et vis, og jeg klarer å holde mye for meg selv. Fluefiskesiden har blitt en ventil. Jeg kobler best ut fluefiske ved hjelp av fotball, film, en god bok (om noe annet enn fluefiske) og lek med barna. Alkohol fungerer dårlig. Det ender bare opp med at jeg litt utpå kvelden finner frem en fluefiske-dvd som jeg bare må vise våre gjester, men man merker jo raskt at underholdningen ikke sitter helt som forventet. Se på flytet, se, se. Der, fy fader for et nydelig take.....!!! Hallo..Halloooo..?  Ja, det ender opp med at jeg blir sittende alene utover natta.       

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bra med havabbor i Larivk, jeg å mriks var ute en tur på Fredag det ble fire stk på meg og desverre ingen på mriks men han fikk alt annet en det vi skulle fiske, sjøørret, skrubb, torsk, lyr og sei.

 

Vi såg noen kanon pene sjøørreter langt uten for kaste hold, som var vel på 2-3 kg vil jeg anslå de til. Jeg hadde noen kanon harde rykk i pattegrisen det enne var så hardt at 7 stanga mi sto i bøy ned til korken, hadde fisken på i 3 sek men disse fiskene ser man aldri, merkelig at man nesten altid mister de store. ;D ;D

 

Det var en fisker til der ute som heller ikke fikk havabbor men det ble hornjell. >:(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tønsberg. Fre kveld kl 21.30. Havabbor og SØ i samme sund... 5 havabbor på Clouser variant... Sprek fisk i forhold til str. Største rett under 1 kg...

Lørdag : Helt stille, ikke "nebbgjedde" - lugging engang. Tilslutt SØ på ca 0,7...

forts Streamline og rask inntrekk , med bråstopp innlagt.... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fint om folk legger inn litt info om vær, vannstand, temperaturer dybder osv. i HA-tråden, slik at vi kanskje kan lære litt om fiskens adferd. (Uten nødvendigvis å røpe konkrete plasser, og andre "indre hemmeligheter"  ;) ).

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Roger

 

Det ble da noe, havabbor blir det på deg snart det tror jeg ja, beklager at jeg ikke husket navnet ditt. Det er jeg dårlig på. At det blir flere havabbor utover nå det er helt sikkert. De store kommer snart det gleder vi oss til. :D

 

Skal prøve noen flere plasser der vi har hørt der er oppservert masse fisk i stim med ryggfinna over sjøen. ;D ;D ;D Det er et godt tegn ja.

 

Vi treffes helt sikkert igjenn. Hyggelig å treffe er deg.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I kveld skjedde det!!

 

Var på plass kl halv 10, stod i sundet og bakset med bølgene, de var svære... :o

Fikk ikke noe, gikk på land og tok en kaffekopp for å bygge opp moralen kl 11.

Det begynte å bli litt halvmørkt halv 12, så jeg var ikke så sugen på å stå alene der ute i bølgene, så det ble til at jeg stod ved den lille steinen og kastet innover mot stranda, etter noen kast og noen fluebytter skjedde det ;D ,  klokka halv 1, et sinnsykt hugg, snørekurven ble tom på et blunk, og det bare raste på, beistet dro ut en hel del på backingen før det roet seg litt..

plutselig var det slakk på snøret, fiskefaen hadde tatt en 180 grader, jeg sveivet som besatt, fikk strammet opp, og da var det pån igjen, ut med en hel haug med backing, fikk sveivet inn litt før det var nok et utras, den raset 4-5 ggr, helt rått( jeg fisker med en #8 :o).

Fikk til slutt monsteret i håven, pulsen var nok tett på maks :o

 

Detta var rått, du er liksom ikke i tvil når du får HA, Fy feite for en muskel!!

 

Det blåste 7-8m/s fra vest, overskyet, 14 grader i lufta, fisken tok på 1 mtr dyp i en lagune, varierte på inntrekket(ltt fort som f.., litt rolig med noen stopp), klokka var ca hav 1 på natta..

 

Som dere ser av bildet så blir det middag av denne... :P

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nor vi snakker om HA som mat. eg har hørt att det ikke er noe matfisk. stemmer dette? vil vite om det er vert å ta den med heim for ein smkebit, eller er det bare å sette den ut igjen?. da er eg ikke på jakt etter det etiske spektere her. bare om den er god eller ikke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nor vi snakker om HA som mat. eg har hørt att det ikke er noe matfisk. stemmer dette? vil vite om det er vert å ta den med heim for ein smkebit, eller er det bare å sette den ut igjen?. da er eg ikke på jakt etter det etiske spektere her. bare om den er god eller ikke

 

bare å sette ut igjen!  smaker dritt..."

 

"Chef Ramsey Aubert"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HA smaker fortreffelig - MEN vær så snill og ikke ta opp alle dere får....

 

Det er fremdeles en liten og relativt sårbar stamme i Oslofjorden.

 

Selv har jeg iongen planer om å knerte HA, men for de som ikke kan dy seg men vil smake en fisk - det er dritgodt.

Får du anledning til å bestille det på restaurant i Syden, Frankrike osv - go for it.

Men vær litt snill mot abboren i Oslofjorden. Den har nok fiender som det er!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andrè har helt rett. Havabbor smaker møkk, særlig de som er tatt i Oslofjorden. De steamer mye rundt "dypvanns"-deponiet på Malmøykalven. Det er som å spise tungmetall i en sky av mudder. Slipp de (aller, aller fleste) ut igjen.  ;)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...