Gå til innhold

Fiske etter Havabbor


pellus

Anbefalte innlegg

Gjest Henning

Har et par kjenninger som har slike, g de er IALLEFALL ikke aul :) Flotte båter, som funker MAKS til ferskvann, men hadde ikke tatt den med i sjøen. Kan jo hende at de er oppdaterte til alu da....Det kan jeg ikke si helt sikkert. Flotte båter er det iallefall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har et par kjenninger som har slike, g de er IALLEFALL ikke aul :) Flotte båter, som funker MAKS til ferskvann, men hadde ikke tatt den med i sjøen. Kan jo hende at de er oppdaterte til alu da....Det kan jeg ikke si helt sikkert. Flotte båter er det iallefall.

 

Mulig de prøver seg på uvitende kunder. Drøyt å skrive at det er Aluminium når det ikke er det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Henning

Har et par kjenninger som har slike, g de er IALLEFALL ikke aul :) Flotte båter, som funker MAKS til ferskvann, men hadde ikke tatt den med i sjøen. Kan jo hende at de er oppdaterte til alu da....Det kan jeg ikke si helt sikkert. Flotte båter er det iallefall.

 

Mulig de prøver seg på uvitende kunder. Drøyt å skrive at det er Aluminium når det ikke er det

mmmm. Tviler på at de tørr det :) Men de kan være oppdaterte båter etter at mine kjenninger kjøpte de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke råd til det nå. Tror heller jeg må kjøpe meg egen støvsuger. Det blir så mye bøss av saltvannsflueproduksjonen. Har snart ikke et plagg uten glitter og tråder fra teppesild og deceiver...

 

PS! Det er bare kona som har støvsuger her i huset.  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Endelig ;D ;D ;D

I kveld ble det HA på meg, ikke den største men det var jo HA. Fisket med flyteline og steaking caddis. på 5.kastet så sa det bang. Helt rått å fiske tørt i sjøen ;D ;D ;D. Hadde to slag på flua etter det. Dette var gøy. Den var ca.halv kilo.

 

Hilsen en svært fornøyd fluefisker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så ble det enda en tur etter HA. Dro hjemmefra i 5 tiden. Med Kajakk denne gangen. Vel hva ska en si. Det  ble ikke en dr..... Fisket til kl 1130 da orka jeg ikke mere. Sjøen holdt 19.5 gr på 1 mtr dyp.

Er det ikke nå den HA gyter. er det derfor det er så dødt. Hmm Tror jeg kjøper meg en orntli båt med motor og en trål...;)

Sjøsetting på Kaddetangen

190720081206CmlPYqXSzPYTkDQzab.JPG?5

Avfiska neste ver eneste grunne og dypkant uten et napp. Ikke en eneste fisk på loddet

190720081255xUgAtVFpvz1UG6ndkm.JPG?76190720081244OtvZ9dxqy17mHVPkjm.JPG?90

Litt mat må en ha

190720081217NwpIJqAibY6xWnTLuD.JPG?68190720081208nWXVHJq6YBVBWrBQrs.JPG?99

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøvde etter HA i skjærgården utenfor Tønsberg natt til lørdag, men endte "bare" opp med sjøørrett, som vel må sies å være en grei bifangst. Prøver en til to ganger til i Oslofjorden kommende uke før det blir en uke med tørrfluefiske. Fint å veksle litt.  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøvde etter HA i skjærgården utenfor Tønsberg natt til lørdag, men endte "bare" opp med sjøørrett, som vel må sies å være en grei bifangst. Prøver en til to ganger til i Oslofjorden kommende uke før det blir en uke med tørrfluefiske. Fint å veksle litt.  :)

 

Tror nok du ender opp med HA jeg :). Slikt pågangsmot, som du viser, vil alltid bli kronet med hell til slutt. Blir artig å lese den historien, det gleder jeg meg til  ;D

 

bjorni

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ute i dag tidlig. Ingen HA, men i dag hadde jeg èn på! Fyttirakkern for et napp. Stripet inn en teppesild da trekkarmen med et kraftig rykk ble dratt mot første stangring. Et kort utras før den løsnet. >:( >:( Hadde et par napp til, men markant svakere. Kanskje makrell. Den første kan jeg ikke ha tatt feil av. Dette tror jeg blir moro!  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Ute 04.20 i dag, fisket til 09.00. Artig med makrell og horngjel, men.......

Hvor er aborren? ???

 

Hmm skulle tru Oslofjorden er rammet av en form for El ninio...

Har vinterens torskefiske med garn tatt ut for mange fisk eller står fisken rett og slett utenfor rekkevidde?

Jeg har ikke peil. Men etter 7 strake blanketurer begynner jeg å lure. Jeg synes det har blitt mye grønske og skit på steder hvor det før var tang. Det kan ikke være bra. Det er på høy tid at Oslofjorden får status som SPORTSFISKEFJORD og ikke søppledynge. Jeg skulle gjerne visst hvor mye HA som blir tatt i løpet av en sesong. Hva blir fisken brukt til spist eller kastet ???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ute 04.20 i dag, fisket til 09.00. Artig med makrell og horngjel, men.......

Hvor er aborren? ???

 

Hmm skulle tru Oslofjorden er rammet av en form for El ninio...

Har vinterens torskefiske med garn tatt ut for mange fisk eller står fisken rett og slett utenfor rekkevidde?

Jeg har ikke peil. Men etter 7 strake blanketurer begynner jeg å lure. Jeg synes det har blitt mye grønske og skit på steder hvor det før var tang. Det kan ikke være bra. Det er på høy tid at Oslofjorden får status som SPORTSFISKEFJORD og ikke søppledynge. Jeg skulle gjerne visst hvor mye HA som blir tatt i løpet av en sesong. Hva blir fisken brukt til spist eller kastet ???

 

sikkert solgt til oslos hotteste spisesteder og solgt for 300kr ++ per porsjon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er visstnok dødperioder i juli, men nå i august blir det fart på saken. Har nå fiske med tørrfluer og nymfer i en uke. Mye fisk, men mange småtasser gitt - så nå lengter jeg ut i fjorden igjen. Setter kursen sørover i morgen. Fra 7X til 0X på en 24 timer ;) Variasjon er tingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lite liv her nå? Noen som har fått HA? I følge sikre kilder skal det ha vært rimelig dødt i det siste, men det kan ta seg raskt opp dersom vi får litt friskere vær med sørvestlig bris/kuling og mer oksygen i overflatevannet. Jeg har hatt en uke fiskefri, men er klar igjen for mer HA-fiske i kommende to uker før elvefiske etter vakende ørret igjen står for døren. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her kommer en mld. fra vestfold. Var ute fra 03.30 til 08.00. En del makrell å få, men ved 7tida fant jeg en odde ikke har vært før. Skulle til å ta flua opp av vannet med fingern på lina så kom det en stor munn og tok både flua og 0.30 spissen. Den røyk. Jeg skvatt noe jævlig. Den var stor. Neste kast så satt det en HA på kroken, men det var ikke den store. Den var ca. 500-600g. Gøy for det, det var min ander. Det skall bli fler

 

Hilsen Sten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vestfold (Tbg).. 2 stk Havabbor. Rimelig samme plass.. det var nr 12 og 13.  Den største på 1,3 kg , feit og i topp kondisjon. Meget heftig utras til langt på skytelinen. Helt sølvblank.

Utstyr: Z-Axis (7). Guideline klump F/S3 (kappet til 22 gr) og tynn skyteline. Flue: Jiggy;  krok 4 hvit/Chartreuse..

Den andre ble tatt på teppesild med chartreuse overvinge.

Ikke kamera, ikke bilde....

Heldigvis mindre horngjel på mine trakter. . Havabborren tar så det ikke er til å ta feil av... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har blitt en del sene kvelder/tidlige morninger utover fra våren og til nå, har vært ganske dødt for min del.. 0 SØ og 0 HA bare torsk og slang på flua :S

 

Så... Etter å ha tatt en tenkepause kom jeg og min bror frem til at det er havgudene som straffer oss, fordi vi ikke er dedikerte nok!  Dermed var det avgjort, vi skaffet oss pontong båter  ;D  ;D 

 

Så får vi se hva høstsesongen kan bringe ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var ferien over for i sommer og jeg er kommet hjem fra hytta i Kragerød. Det har blitt 8 havabbor på 7 morgenturer for meg i ferien. De veide fra 500 gr opp til 1300 gr. Den på 1300gr er ny pers og er det villeste jeg har hatt på kroken. Det er som Runar Kabbe sier. Dersom mann vill vite fargen på backingen har er det havabbor mann skal fiske. Når fisken tok og begynte å gå trodde jeg det var en fisk på minst 3 kilo. Den dro ut ca 50 meter snøre før den tok en pause. Da fisken omsider var på land og veid til 1300gr var jeg litt skuffet men kom fort over det da jeg tenkte på hvor vilt det blir den dagen havabboren faktisk veier 3 kilo. Det er min første sesong som jeg fisker etter havabbor og jeg har landet 21 stykker så langt. Jeg har fisket mye med deciver men ikke fått noe på det. Alle mine havabbor  har jeg fått på rekefluer i forskjellige farger og størrelser. De 3 fisken jeg har tatt med hjem har innholdt reker og krabber. Er det noen andre som har opplevd det samme eller der jeg helt på tryne når det kommer til deciver fiske?

Legger ved et bilde av fangsten.

 

Hilsen Anders

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var ferien over for i sommer og jeg er kommet hjem fra hytta i Kragerød. Det har blitt 8 havabbor på 7 morgenturer for meg i ferien. De veide fra 500 gr opp til 1300 gr. Den på 1300gr er ny pers og er det villeste jeg har hatt på kroken. Det er som Runar Kabbe sier. Dersom mann vill vite fargen på backingen har er det havabbor mann skal fiske. Når fisken tok og begynte å gå trodde jeg det var en fisk på minst 3 kilo. Den dro ut ca 50 meter snøre før den tok en pause. Da fisken omsider var på land og veid til 1300gr var jeg litt skuffet men kom fort over det da jeg tenkte på hvor vilt det blir den dagen havabboren faktisk veier 3 kilo. Det er min første sesong som jeg fisker etter havabbor og jeg har landet 21 stykker så langt. Jeg har fisket mye med deciver men ikke fått noe på det. Alle mine havabbor  har jeg fått på rekefluer i forskjellige farger og størrelser. De 3 fisken jeg har tatt med hjem har innholdt reker og krabber. Er det noen andre som har opplevd det samme eller der jeg helt på tryne når det kommer til deciver fiske?

Legger ved et bilde av fangsten.

 

Hilsen Anders

 

 

Gratulerer med godt fiske, og interessante opplysninger. Det eneste jeg kan si er at jeg på mine turer har observert lite sild og brisling i Oslofjorden, så det er kanskje forklaringen på hvorfor krabber og reker har fisket godt? Brisling- og sildeimitasjoner gjør seg vel antageligvis best når det er nettopp sild og brisling fisken jager.

 

Hvilken dybd har du tatt dem på?

 

mvh jørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...