Gå til innhold

Trenger "prøvekaniner" til kastetest 8. og 9. mars i Oslo.


Tom Larsen

Anbefalte innlegg

Helgen 8. og 9. mars skal vi kjøre en kastetest i den store hallen på Norges Idrettshøgskole i Oslo. I testen skal vi se på kastelengde og strekk ved kasting med helline (WF-line) og skyteklump. Vi skal også se på om det er noen relative forskjeller mellom fluekastere på forskjellig nivå med de forskjellige linene.

 

I den anledning søker vi kasteinteressert fluefiskere som kan tenke seg å være med. Vi trenger 5-7 kastere på et normalt godt nivå. Dere må gjerne ha kastet et par år og helst ha litt erfaring med enhåndskasting med både helliner (WF-liner) og med skyteklump. Selve testen tar ikke mer enn omtrent et kvarter å gjennomføre og det holder om dere stiller en av dagene.

 

Det er ingen godtgjøring for å være med i testen, ut over det å bidra til å skaffe ny kunnskap om fluekasting.

 

Vi stiller med allt nødvendig utstyr, så det er bare nødvendig å ta med seg innendørssko, om dere ikke vil gå i sokkelesten, samt godt humør!

 

Interesserte kan enten svare her i tråden, eller sende meg en PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er hjertelig velkommen!  :)

 

På lørdag (samtidig som siste stevne i 5'ercupen går) testkaster vi kl. 10.30-15.00.

På søndag (samtidig som castingstevnet går) testkaster vi kl. 10.00-12.00.

 

Selve testen tar bare omtrent 15 minutter å gjennomføre for hver deltager.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dere vurdert å ta med DT line også i testen? Vært moro om en gang for alle kunne avkrefte/bekrefte myten om at DT liner presenterer bedre enn WF.

 

Godt innspill, jeg skal prate litt med de andre om dette. Det er jo i direkte sammenheng med de andre problemstillingene i denne testen.

 

Vi har ikke noen måte å kvantifisere selve presentasjonen på (om du tenker på hvor pent snøret lander), men strekken på lange kast er i alle fall lett å måle. På forhånd ville jeg forvente at DT-liner gir best strekk ettersom det er så mye motstand fra det tykke snøret at det "alltid" vil tvinge fronten til å slå over.

 

Når det gjelder hvor pent snøret lander på vannet, så tror jeg det er mer avhengig av fronttaperingen, snøreklassen og kasteren, enn hvorvidt det er en WF eller en DT.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har ikke noen måte å kvantifisere selve presentasjonen på (om du tenker på hvor pent snøret lander), men strekken på lange kast er i alle fall lett å måle. På forhånd ville jeg forvente at DT-liner gir best strekk ettersom det er så mye motstand fra det tykke snøret at det "alltid" vil tvinge fronten til å slå over.

 

Når det gjelder hvor pent snøret lander på vannet, så tror jeg det er mer avhengig av fronttaperingen, snøreklassen og kasteren, enn hvorvidt det er en WF eller en DT.

 

Jeg er også nokså sikker på at DT snører vil gi bedre strekk, ihvertfall om man ikke skal kaste veldig langt. På lange kast vil det nok være stor variasjon på hvor dyktige kasterne er til å holde mye snøre i lufta, og de som vrir litt vil få dårligere strekk. Ihvertfall min gjetning. Men på kortere kast tror jeg alle vil få best strekk med DT.

 

Såsant det ikke er en ekstrem klump med tynn skyteline er jeg nok enig med deg. Hadde en hatt en slags sensor som målte nedslaget av linen så tror jeg et snøre alá triangeltaper med en tynn front ville kommet best ut. DT snørene er jo relativt tykke nokså langt fram. Vanlig fronttapering på DT enhåndssnører er vel 3-4 meter.

 

Blir moro å se resultatene av testen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Tom.

 

Det skulle også vært spennende om dere kunne finne ut om DT snører også egner seg til å skyte med, evt. sammenligne med WF snører.

Vi vet jo at DT snører er godt egnet til å holde endel meter i lufta med, men hva med skyte-egenskapene? Vil tippe noen får seg en overraskelse da  :o

 

Når det gjelder myten om DT snørene sine fantastiske presentasjonsegenskaper, så er vel de for lengst avkreftet.

Synes du treffer spikeren på hodet når du nevner faktorer som: taperingen, snøreklasse og kasteren.

 

 

Her er hva SA sin snøreguru Bruce Richards har å si i forhold til WF vs DT.

 

"Few fly line subjects have been discussed more than which is the better taper, double taper (DT) or weight forward (WF). The answer is, neither is inherently better, but one may be better than the other for you.

 

A lot of generalizations are made about these two tapers based on outdated or incorrect information. We`ve all heard that DT lines are more delicate, give better control, roll cast better, etc. In some cases some of these things are true, but not always.

 

Delicacy of delivery is determined by the mass of the front part of a fly line. This is determined by line diameter (which relates directly to mass), and taper length. A line with a small diameter tip and a long taper has much less mass up front than a line with a large tip and short taper. Don`t be mislead by taper length alone, a line with a long front taper but a large tip diameter will not deliver delicately. A DT and a WF line with the same taper and tip diameter will deliver the same.

 

For many years most DT and WF lines were made with the same tip diameter and front taper length so there was no difference in how they delivered, although many claimed there was. Today, some of the DT lines are actually designed to be used specifically for spring creek type fishing and do have longer tapers and/or smaller tips.

 

Anytime a line (or any product for that matter) is designed to do one thing very well it usually has a shortcoming somewhere else. Lines that are designed to be very delicate have little mass in the front to carry larger or heavier flies, and don`tt handle windy conditions well. It takes a better caster to throw the kind of loops it takes to make these lines perform their best. And no, DT lines aren`t more "accurate" at normal fishing distances, that is entirely in the realm of the skill of the caster. Good consistent loops and practice are where accuracy come from.

 

It is very true that DT lines are easier to control and roll cast at longer distances than WF lines. At shorter distances there is no difference. The key to line control and roll casting is that large diameter line belly must be in the rod tip. If small diameter running line is in the tip it is nearly impossible to transmit enough energy through it to the belly to make the line do what you want. What many people don`t consider is that WF lines control and roll cast as well as DT lines at the distances most people fish.

 

Most WF lines have heads that are 35-40 ft. long. Add a 9 ft. leader and the distance to the fly from the end of the head is 44-49 ft. To that, add the length of the rod since roll cast normally end with the rod parallel to the water and pointed at the target. That is the distance at which DT and WF lines control and roll cast the same. There aren`t many typically trout fishing situations that require roll casts longer than that, and not many casters who can roll cast that far. What this all means is that DT and WF lines work pretty much the same at the distances we fish most of the time.

 

Certainly if someone fishes a big river that requires a lot of long distance roll casting and mending he or she should consider a DT line or a WF with a long head. Rods longer than 9 ft. are almost a necessity also, roll cast distance and mending performance is directly dependent on rod length.

 

Everybody knows that WF lines are better for distance than DT lines, but is that really true? Well, yes, but the difference isn`t as big as you might think. Certainly WF lines shoot better because of their small, light running lines. But remember, this benefit starts at 44-49 ft. when the running line is in the rod. If you will be making a lot of long casts it is certainly a little easier to do with a WF line, but don`t think that DT lines won`t shoot, they will, just not as far. With the advent of new slick coatings like AST DTs shoot better than ever.

 

For most people it probably doesn`t make a lot of difference which taper they use. Most of us fish at distances less then 44-49 ft. which is where WF`s start to shoot better, but lose line control. Most of us don`t have the need, or the ability, to roll cast longer than 45 ft..

 

So, how do you decide which is right for you? If you do mostly small fly fishing at short to medium range there is no reason not to get a DT line. There is always the budget issue, DT lines are essentially 2 in 1 so are less expensive over time. If you are consistently throwing long casts you will be able to make them with fewer false casts with a WF line, but lose the ability to do long roll casts and mends, if you ever need them, and are able. For most of us it doesn`t make much difference which taper we use most of the time, make your decision based on how much short distance fishing, or long range fishing you do".

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Tom.

 

Det skulle også vært spennende om dere kunne finne ut om DT snører også egner seg til å skyte med, evt. sammenligne med WF snører.

Vi vet jo at DT snører er godt egnet til å holde endel meter i lufta med, men hva med skyte-egenskapene? Vil tippe noen får seg en overraskelse da  :o

 

Når det gjelder myten om DT snørene sine fantastiske presentasjonsegenskaper, så er vel de for lengst avkreftet.

Synes du treffer spikeren på hodet når du nevner faktorer som: taperingen, snøreklasse og kasteren.

 

 

Her er hva SA sin snøreguru Bruce Richards har å si i forhold til WF vs DT.

<Snipp>

 

Helt enig, det kunne vært spennende å tatt med enda et par problemstillinger til, men jeg tror ikke vi får tid til å se på mer enn det vi har planlagt denne helgen.

 

Det blir en hektisk helg, i tillegg til testen skal både jeg og mange av testkasterne også stille som deltagere i både 5'ercup og castingstevne.

 

Kjempefint med den biten fra Bruce Richards, vet du hvor den er hentet fra?

Det kommer helt sikkert til å være aktuelt å sitere fra den.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tom, jeg fant artikkelen på Sexyloops.com den finnes også på onemorecast.com.

 

Forstår godt at dere er presset på tid, det hadde vært spennende om dere kunne fått tid til den slik test en annen gang.

Eks. teste DT vs WF i forhold til kastelenger, skytelengder, holde mye snøre i lufta og presisjonkasting/evt. overrulling.

 

Mvh

Håvard

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tom, jeg fant artikkelen på Sæksyloops.com den finnes også på onemorecast.com.

 

Forstår godt at dere er presset på tid, det hadde vært spennende om dere kunne fått tid til den slik test en annen gang.

Eks. teste DT vs WF i forhold til kastelenger, skytelengder, holde mye snøre i lufta og presisjonkasting/evt. overrulling.

 

Mvh

Håvard

 

Hei Håvard!

 

Takk, da kan jeg ha referansen i orden om det blir en artikkel ut av dette.  ;)

 

Helt enig, vi har bare begynt å skrape litt i overflaten. Det er veldig mye mer som kan være spennende å ta en titt på. Jeg har et word-dokument på 7-8 sider med ting jeg gjerne kan tenke meg å teste ut og der ingen (som jeg vet om i alle fall) har gjort noe skikkelig for å prøve å få fakta på bordet.

 

 

Mvh

Tom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den artikkelen vil være interessant for de aller fleste her inne. Kanskje moderator kan kopiere den til en ny tråd? DT vs WF? Overskriften lokker ikke akkurat den gemene hop  ;D.

 

Og hvis noen kunne hinte meg på PM når denne artikkelen var klar (f.eks. Tom, Grunde) så hadde jeg satt veldig pris på det! Går jo glipp av det meste når en bor på undersiden av jorda.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk til alle dere som hjalp til med denne testen, enten det var som kastere eller med måling og skriving!  :)

 

Vi fikk kjørt 15 kastere gjennom testen med skyteklump og WF-line.

 

Dessverre fikk vi ikke tall med DT-line. Det skyldtes at her var de beste kasterne i stand til å holde så mye line i luften at det ikke var plass til både baksleng og utkast langs den siden av hallen som vi hadde til rådighet. Faktisk ble en Rio Classic DT på 25 meter en eneste monsterskyteklump!  ;D På slutten av søndagen fikk vi også sammenlignet lengdene oppnådd med ”fiskeskyteklumpen” på drøye 11 meter vi brukte i testen, med det vi klarte med en ”Guideline cup klump” på over 17 meter.

 

Nå er det bare å sette seg til med Excel, og regne og synse i vei. Forhåpentligvis kan resultatene bli publisert i et av fiskebladene i løpet av våren/forsommeren.

 

Nok en gang, tusen takk for en kjempehyggelig og hektisk helg på Idrettshøgskolen!  ;)

 

 

Mvh

Tom

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dessverre fikk vi ikke tatt med DT-line. Det skyldtes at her var de beste kasterne i stand til å holde så mye line i luften at det ikke var plass til både baksleng og utkast langs den siden av hallen som vi hadde til rådighet. Faktisk ble en Rio Classic DT på 25 meter en eneste monsterskyteklump!  ;D

 

Mvh

Tom

 

 

 

Herlig Tom  ;D ;D ;D

Regner med at disse linjene resulterer i at flere virkelig får opp øynene for hvor sinnsykt gøy det er å kaste/fiske med DT snører.

Jeg håper også at importørene av flueutsyr får så mange henvendelser fra fluefiskere at de blir tvunget til å la DT snører bli hyllevare igjen  >:(

Håper du kommer tilbake til en skikkelig test av DT snører litt lenger utpå året, gjerne utendørs, da jeg vil anta at monsterskytelumper på 25 meter vil komme til å trenge god plass  8)

 

Mvh

Håvard

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Håvard!

 

Jeg er helt enig i at DT-snørene langt fra er så utdaterte som en del utstyrskataloger antyder. Nå er det vel bare omtrent halvparten av snøremerkene vi ser som markedsfører DT-snører.

 

Litt forenklet, kan man kanskje si: Om du bare fisker og trener med en 10 meter lang skyteklump, da blir du flink til å kaste med en 10 meter lang skyteklump. Skal du bli en virkelig flink og allsidig fluekaster bør man beherske en del mer, og da bør du både trene og fiske med mye forskjellig utstyr. Her kommer DT-linene klart inn, de har en del egenskaper både ved praktisk fiske og under kastetrening som andre liner ikke har, og som gjør at alle som vil bli skikkelig flinke og allsidige med fluestanga vil ha stor glede av å eie en DT eller to.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...