Gå til innhold

Og hvor mange bambus stenger, da?


Anbefalte innlegg

Bestiller du Anderbergstengene direkte fra ham eller via Lars Åke og Jennifer Olsson? Pris? Har lest endel skryt om disse stengene.

 

Jeg har bestilt mine to Parabolic Special stenger direkte fra Carl Anderberg.

Er derimot usikker på Lars og Jennifer sine "signatur-modeller", send Carl en e-post så får du kjapt svaret.

De sistnevnte stengene er 3-delte og har en annen type aksjon enn Carl sine vanligvis parabolske/semi-parabolske.

Olsson stengene kan vel best beskrives som en blanding av europeiske/amerikansk aksjon. Du kan lese mer om et par av disse stengene i

Ed Engle sin bok "Splitting Cane - conversations with bamboo rodmakers" 

 

Mvh

Håvard

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 52
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

flott stang! får godfølelsen i meg når jeg ser slike stenger!

Takk Staffan  :)

Stengene til Carl er flotte å se på, men like viktig, de er herlige å fiske med også ;)

Denne stanga er en skikkelig "workhorse" for situasjoner som krever litt punch, eks. vind, lange kast, nymfer/stramere eller bare stor ørret.

Bruker mest et DT #5, men WF #6 er også et godt alternativ. 

 

Gunnar Teigsmark fra Norge, en god venn og fiskekompis av Carl, bygger også splitcane stenger.

Om kort tid får jeg en Paul Young Perfectionist fra Gunnar. Jeg skal legge ut noen bilder av denne også.

Om noen skulle ønske å komme i kontakt med Gunnar, send meg en PM. '

 

Mvh

Håvard

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Et bilde av min "Excalibor" eller Parabolic Special 80 som den egentlig heter.

Bygget av Carl Anderberg, 8 fot, 2/2, #5/6.

 

 

Det er så lækkert, Morgan Cane :D :D

Nå gleder jeg meg bare sykt til min cane stang ankommer om en mnd`s tid ;D ;D

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://cgi.ebay.com/Jim-Payne-100-76-Bamboo-Fly-Rod-excellent-original_W0QQitemZ140229153966QQihZ004QQcategoryZ23819QQssPageNameZWDVWQQrdZ1QQcmdZViewItem

 

jeg som er uvitende, må spørre for å lære.

 

er det noen som vet hvorfor disse stengene er så fantastiske, og hvofor folk er villige til å betale en slik pris?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

en av dem som sto for metodikker....regnet seg til taperinger.....mye av det han har gjort ligger til veie for det som brukes idag.....en blir hele tiden referert til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fyyy fan kor mange flotte stenger som dere har.

 

eeeg viiiiil haaaa ;D ;D

 

Så løp og kjøøøp!!  ;D Seriøst, går og venter på ei stang bygget av Lew Parks. Skal visstnok være svært bra i forhold til pris. Han legger mange stenger ut på ebay og du får fort ei stang til det en topp karbonstang koster.

Veldig spent på hvordan denne stanga er. Tilbakemelding kommer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

er det noen som vet hvorfor disse stengene er så fantastiske, og hvofor folk er villige til å betale en slik pris?

 

Stengene får en høy pris på grunn av navnet! Det er ingen tvil om at Payne var en dyktig stangbygger, og kanskje en av de mest innovative sådanne. Dette gjorde stengene hans berømt.

Når det gjelder prisen som forlanges, blir det en helt annen sak. Dette er et tilbud for samlere som skal ha en original stang. Tilbudet av Payne stenger som ikke er "tuklet" med er selvsagt begrenset.

 

Når det gjelder stangen som er lagt ut:

Payne masseproduserte stenger,og det bærer også stangen på bildet preg av. Se f eks på de to toppene. Etter læreboka skal bladknutene forskyves og fordeles likt på begge topper (identiske toper). Dette er ikke tilfelle her.

 

Til slutt en liten advarsel:

Ikke la dere lure av uttrykk som "mint contidion" ol. Dersom en stang er 80 år gammel og original, kan du ikke regne med å kunne rigge den og gå rett i elva. Den aktuelle Payne stangen vi snakker om her har f eks 99,9% sikkert løse holker (studer bildene i annonsen). Konklusjon: er det gammelt må det fikses.

Har forresten akkurat fått inn en 13 fot "Edward Vom Hofe" stang (ja, han laget ikke bare sneller) til restaurering. Eieren av denne regnet med at vi skulle bytte noen ringer, men vi havner nok på en total renovering. Også denne stangen var i "exellent contidion, two guides need replacing".

 

Nå har jeg visst havnet litt på vidden igjen.

Poenget er; man betaler for et navn og sånn sett et klenodium. Men skal du ha fiskestang vil jeg si at den er "helt grei", bortsett fra at du må plusse på prisen 5000 kroner for fagmessig utført oppussing.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok som Vidar sa: Samlerobjekter (som helt sikkert kan ogsaa fiskes, bevares!). Payne hadde en politikk at det maatte produseres en stang per ansatte/per dag. Altsaa ca. 10 arbeidstimer per stang. Det til aa bygge stenger var butikk til aa livnäre seg og sine ansatte, ikke mer, og ikke mindre. Ingen hobbyvirksomhet, ingen fiksfakseri med "mirror tips" og andere finurligheter. Gjennom fresen med stripser, og 6 stykk limt i hop. Time is money!

Det samme gjelder andere "store gutta", som HL Leonard, LL Dickerson, PH Young, m.fl. Fra Dickerson vet en at sin "... two volume Ledger lists 1232 trout and salmon fly rods ordered and completed". Det er altsaa en begrenset antall stenger som fantes, og sikker har mange maattet bukke under i tidens löp. De som er igjen er svärt ettertraktet. Likedan Payne og andere, selv om det fantes flere 1000 Payne, og rundt 100 000 HLL stenger (fra 1871 – 1983).

 

Skal en paa död og liv ha t.ex. en Porsche 356 fra 60-tallene, eller en Mercedes 300 SL, saa gjenstaar da sikkert ogsaa en del renovasjon. Og prisen er tilsvarende. Om bilen lever opp til dagens krav er en annen sak. Det er sikkert ikke mange som ville bruke en slik bil til hverdagskjöring paa arbeid og tilbake, heller. Her er det ogsaa navn som det gjelder. En hver en VW, Opel eller Mazda kjörer fortere (om det spiller en rolle), er teknisk mer avansert, bruker mindre bensin (og blyfri dessuten), er mer bekvem, har alskens sikkerhetsutstyr, etc. etc. Men det er nok göj aa ha en Porsche lell?

 

Hilsen Wolfram

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

ett kort spørsmål ;D

 

hvor mye koster en splitcane stang byg av en av de norske byggerne ????

 

Variere litt men ett sted mellom 5500 og 6500 tror jeg er i nærheten :D

Med andre ord ikke stort mer enn en toppmodell fra Sage, Loomis, Scott etc.........og med tanke på antall timer lagt ned i stanga så er det

absolutt innenfor rimelighetens grenser og litt til......... ;D

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

tror og veit at de gutta må slenge på en 4000.- eller så etterhvert, de kan ikke drive veldedighet....noen nevner ca. 2000.- i materialomkostninger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

tror og veit at de gutta må slenge på en 4000.- eller så etterhvert, de kan ikke drive veldedighet....noen nevner ca. 2000.- i materialomkostninger

 

Kan forstå det, men da får man vel ett lite dillemma i forhold til å få solgt. Selv får jeg min canestang om ikke alt for lenge, men hadde jeg måtte betale 4000 mer enn  jeg gjør idag da hadde canestenger aldri funnet veien hjem til meg  :) :)

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

det finnes alltid et marked......tenk om de ikke ville gi mere enn 100 000.- pr. år for dine pedagogiske tjenester :) og om det koster noe mere nei da vil vi ikke ha det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tilbud og etterspørsel.

Det er det alt handler om.

Så lenge jeg ikke skal brødfø familien på det jeg produserer i verkstedet kan jeg dekke etterspørselen med noen mynter i kompensasjon pr time.

På den annen side er det relevant å spørre om det riktig å selge kompetanse som er opparbeidet over bortimot 20 år til slike priser?

Ja, jeg bruker fritiden, men jeg kunne tatt ekstrajobb på Kiwi og tjent mye mer.

 

Selv tar jeg nå konsekvensen av dette. Jeg har bl a utarbeidet (i samarbeid med andre stangbyggere) en prisliste for restaurering av gamle stenger. Mange vil nok få "sjokk" når de ser prisene, men dersom de studerer detaljene vil de få en formening om hvor utrolig mye arbeid som ligger bak, i tillegg til behov for spesialverktøy som dypptank etc etc.

La oss si at en "sliten" Payne stang er verd NOK 15 000 (jfr annonsen i tidligere innlegg). Hva er da verdien på samme stang, profesjonelt gjennoppbygget tilbake til original stand?

 

Jeg arbeider nå med en tilsvarende prisliste for nye stenger. Her kan man velge og vrake i antall deler, antall topper, tippings, intermediates etc etc.

Poenget med listen er at den viser at jo mere dill og dall man vil ha, jo mere arbeid og know how kreves.

Selvsagt blir jeg utkonkurrert på pris av produsenter som maskinfreser etc etc, men man får hva man betaler for.

 

Legger ved prislisten for restaurering som et eksempel, så kan dere vurdere selv.

Reparasjon og restaurering er phyton arbeid! Tenk deg en tredelt stang, med to topper, og 250 intermediate wraps..........

Min filosofi er: får du gjort jobben billigere og like godt et annet sted, så hversågod!

 

Prisliste for nye stenger sender jeg interesserte på forespørsel.

 

Mvh Vidar

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

Så løp og kjøøøp!!  ;D Seriøst, går og venter på ei stang bygget av Lew Parks. Skal visstnok være svært bra i forhold til pris. Han legger mange stenger ut på ebay og du får fort ei stang til det en topp karbonstang koster.

Veldig spent på hvordan denne stanga er. Tilbakemelding kommer...

 

Stanga er nå i hus. Først til aksjon og kasteegenskaper. Den er bygget på en Dickerson 801610 tapering som er 3-delt på 8 fot, og er såkalt mediumrask. Bunn- og mellomdel er hulbygd. Stanga er nydelig å kaste med! Taklet både et Sa GPX 5er og et Cortland presentation 6ersnøre. Ingentingå si på kasteegenskapene altså.

 

Så til finish og byggekvalitet. jeg er overhodet ingen ekspert på dette, men skal formidle det lille jeg kan. Det er tydelig at dette er en bygger som bygger mange stenger raskt. Endel slurv med surringer og noen såkalte gluelines der bambusspilene ikke er helt bra tilpasset bekrefter dette. Ellers er det en liten skjevhet i den ene toppdelen.

Snellefestet er et meget pent REC nikkelsølvfeste (et av de finere/dyrere de har) med et treinnlegg mr. Parks har dreid selv. Innlegget passer ok, men kunne vært bedre.

 

Alt i alt er dette ei finfin fiskestang, men som bærer preg av rask produksjon og litt slurvete håndverk. Dette blir nok ei skikkelig "bruksstang" for meg, da jeg ikke kommer til å gå med konstant angst for å ødelegge den slik som jeg nok kommer til å ha med stanga Thomas bygger for meg ;D

 

Nå skal det sies at det er naturlig at til prisen på i overkant 600$ (ebay) ikkekan forventes håndtverk av f.eks Simarud/Steimler klasse, for nok engang å skryte litt av disse  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

×
×
  • Opprett ny...