Gå til innhold

HVA FÅR DEG TIL Å LE............


Gjest Terje Refsahl

Anbefalte innlegg

Franskmenna kan dette. Ikke no tull med gammeldags bombekaster. Nei, her er det mobil rakett som gjelder, litt sånn som vi selv brukte i militæret. RFK... Husker det, gutta?  ;D Vi som har vært i militæret da.

Uansett - franskmenna ruler...eller? not  ;D

ERYX er et trådstyrt rakettsystem, som også blir brukt av det norske forsvaret. Jeg har skutt med ERYX, og bært rundt på en Carl Gustav( 84mm rekylfri kanon) i nærmere et år. Kavaleriet, brig nord, stormesk 3, PV1 ;D Jeg skjønner at gutta blir litt stressa, sjøl om det i detta tilfellet ikke er noen fare, da detonasjonsavstanden ligger på minimum 50 meter. Litt militær-nerdestoff  :P Hvor var du André?  :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Franskmenna kan dette. Ikke no tull med gammeldags bombekaster. Nei, her er det mobil rakett som gjelder, litt sånn som vi selv brukte i militæret. RFK... Husker det, gutta?  ;D Vi som har vært i militæret da.

Uansett - franskmenna ruler...eller? not  ;D

ERYX er et trådstyrt rakettsystem, som også blir brukt av det norske forsvaret. Jeg har skutt med ERYX, og bært rundt på en Carl Gustav( 84mm rekylfri kanon) i nærmere et år. Kavaleriet, brig nord, stormesk 3, PV1 ;D Jeg skjønner at gutta blir litt stressa, sjøl om det i detta tilfellet ikke er noen fare, da detonasjonsavstanden ligger på minimum 50 meter. Litt militær-nerdestoff  :P Hvor var du André?  :)

Selv var jeg i stormtroppen på Trandum 94/95. Skjøt 2 skutt med carl gustaven. Husker jeg var små-uvel ett par timer etterpå. Der prater vi smell til å bli rar av  ppcrazyeyes Hvis jeg ikke husker feil veide "kula " 4,5 kilo. Vi skjøt på tanks på 600 meters hold. Man skjønner det må ett ordentlig smell til for å få den kula avgårde en slik avstand  :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Franskmenna kan dette. Ikke no tull med gammeldags bombekaster. Nei, her er det mobil rakett som gjelder, litt sånn som vi selv brukte i militæret. RFK... Husker det, gutta?  ;D Vi som har vært i militæret da.

Uansett - franskmenna ruler...eller? not  ;D

ERYX er et trådstyrt rakettsystem, som også blir brukt av det norske forsvaret. Jeg har skutt med ERYX, og bært rundt på en Carl Gustav( 84mm rekylfri kanon) i nærmere et år. Kavaleriet, brig nord, stormesk 3, PV1 ;D Jeg skjønner at gutta blir litt stressa, sjøl om det i detta tilfellet ikke er noen fare, da detonasjonsavstanden ligger på minimum 50 meter. Litt militær-nerdestoff  :P Hvor var du André?  :)

Porsanger - GP  8)

Trenger jeg å nevne at det innpå militærområdet der var en hel rekke ørret- og røyevann?  ;D

Først på rekruttskolen på Steinkjersannan (før den ble nedlagt), så var jeg en av de FÅ som faktisk søkte meg nordover. Bare en fluefisker kan skjønne hvorfor  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var væpnet til tennene med penner og blyanter. Kunne spisse en blyant helt perfekt på under tre sekunder og jeg fylte åtte skjemaer i minuttet.Sist men ikke minst kunne jeg håntere 6 tlf,er på en gang. (det siste er tull faktisk) Imponert nå tenker jeg.

Etter tre knallharde teltdøgn bak kasernen på Værnes bar det i vei til det ukjente og uutforskede isødet i nord. Hvor jentene abselutt ikke var jomfruer og samekniven satt løst. Banak flystasjon. Vi var noen få som overlevde og kan fortelle om den til tider dårlige frokosten hvor vi ikke fikk brød bakt samme dag og det kunne gå opp til to dager uten stekt egg og bacon. Til middag kunne det serveres som helt enkle ting som svinekoteletter. Gulag fremsto som en barnehage.

Det var søren ikke bare bare å være oprasjonsassistent der oppe. Er det rart jeg er en tøffing av dimensjoner i dag?

Vi hadde kun en vaktsjåfør til å kjøre oss opp i Stabbursdalen eller lakselv hvor vi hadde årskort.

At ørretfiske i vannene rett rundt Lakselv var fantastisk på den tiden gjorde ikke akkurat tingene enkelt å fordøye, det herrens år 1995.

Du snakker om tøffe tider når jeg tenker på det. Ungdommen i dag er litt av noen sutrepaver.......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Militæret var da ganske flott å "gli" gjennom, Frode. Ingen mann kan klage på det. Jeg har aldri hatt det så godt jeg: Ett år uten å tenke - fabelaktig  ;D Telt, kaldt, primus, vakter, og det eneste jeg måtte kunne var å demontere AG3'n på færrest mulig sekund, skyte best mulig og sørge for å få på gassmaska på under 10. Enkelt og godt liv  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Franskmenna kan dette. Ikke no tull med gammeldags bombekaster. Nei, her er det mobil rakett som gjelder, litt sånn som vi selv brukte i militæret. RFK... Husker det, gutta?  ;D Vi som har vært i militæret da.

Uansett - franskmenna ruler...eller? not  ;D

ERYX er et trådstyrt rakettsystem, som også blir brukt av det norske forsvaret. Jeg har skutt med ERYX, og bært rundt på en Carl Gustav( 84mm rekylfri kanon) i nærmere et år. Kavaleriet, brig nord, stormesk 3, PV1 ;D Jeg skjønner at gutta blir litt stressa, sjøl om det i detta tilfellet ikke er noen fare, da detonasjonsavstanden ligger på minimum 50 meter. Litt militær-nerdestoff  :P Hvor var du André?  :)

Porsanger - GP  8)

Trenger jeg å nevne at det innpå militærområdet der var en hel rekke ørret- og røyevann?  ;D

Først på rekruttskolen i Steinkjær (før den ble nedlagt), så var jeg en av de FÅ som faktisk søkte meg nordover. Bare en fluefisker kan skjønne hvorfor  ;D

Bra og givende førstegangstjeneste! Problemet mitt var at jeg enda ikke fiska med flue den gangen jeg var i militæret - en ting jeg river meg litt i håret over i dag. Ikke at jeg hadde så mye fritid til overs heller, men jeg befant meg bla. langs en av norges råeste elver, den hardt prøvede Barduelva
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Militæret, ja . . . Fineste året jeg har hatt  <<l

To idiot-måneder som rekrut på værnes, men deretter var det 10 fantastiske måneder i bilskvadronen på flystasjonen i bodø  :D

Da var det plutselig slutt på å mase etter perm hver helg, for der var det høne å få, og ikke minst hadde vi kanonfiske med halvtørr svenskepilk i saltstraumen  <<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Militæret, ja . . . Fineste året jeg har hatt  <<l

To idiot-måneder som rekrut på værnes, men deretter var det 10 fantastiske måneder i bilskvadronen på flystasjonen i bodø  :D

Da var det plutselig slutt på å mase etter perm hver helg, for der var det høne å få, og ikke minst hadde vi kanonfiske med halvtørr svenskepilk i saltstraumen  <<l

Dette var seriøst litt gjenstand for diskusjon der oppe. Vi på flystripa fikk alltid flyhaik. Det var en soleklar selvfølge og ingen tenkte over det. En gang fikk jeg nei og da løp jeg ned til transportsjefen og han skjønte ingenting og fikk ordnet det så jeg fikk sitte på med en herkules. De på gp var ikke like happy med dette......

Vi var jo i luftforsvaret da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi oi, nå fikk jeg minner  ;D

Hver 14.dag når vi fikk lønn, så satte de opp haugevis med busser (vi var omtrent 1000 mann på stående avdeling, om jeg husker riktig) som skyssa oss ned til Lakselv. De lokale damene skydde oss soldatene som pesten, og vi var omtrent 100 på en  ;D Der var det ikke engang snakk om "pul mæ på kjukken å ta mæ sørover"  :) Ble lite moro utenom alkoholen på oss soldata der, gitt  ;D

Så på søndag, så var det å sette seg ned igjen å ha konkuranse på 6-mannsrommet om hvem som demonterte AG3'n kjappest. Og den dårligste fikk alle lov til å slå hardt i armen. Jaja, sånn gikk no dagan  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Militæret, ja . . . Fineste året jeg har hatt  <<l

To idiot-måneder som rekrut på værnes, men deretter var det 10 fantastiske måneder i bilskvadronen på flystasjonen i bodø  :D

Da var det plutselig slutt på å mase etter perm hver helg, for der var det høne å få, og ikke minst hadde vi kanonfiske med halvtørr svenskepilk i saltstraumen  <<l

Dette var seriøst litt gjenstand for diskusjon der oppe. Vi på flystripa fikk alltid flyhaik. Det var en soleklar selvfølge og ingen tenkte over det. En gang fikk jeg nei og da løp jeg ned til transportsjefen og han skjønte ingenting og fikk ordnet det så jeg fikk sitte på med en herkules. De på gp var ikke like happy med dette......

Vi var jo i luftforsvaret da.

Ja, ikke noe problem med fly tur/retur hver helg om vi ønsket det, men selv benyttet jeg meg ikke av det mer enn 2-3 ganger. Skal si pappa-guttene på rommet så rart på oss som ikke hadde noe ønske om å hjem hver helg  ;D

Var oppriktig trist den dagen jeg skulle dimme, og det hadde jeg ikke forestilt meg den dagen jeg reiste ut.

Bodø-damene fantaserer garantert om meg enda, da de ikke akkurat var bortskjemt med totenpølse der oppe  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

;D Yes, uforglemmelig opplevelse ;D Tenker da spesielt på de overstadig berusa kvinnfolka på Setermoen, i Narvik og ikke minst Tromsø  pppartytime

Oi oi, nå fikk jeg minner  ;D

Hver 14.dag når vi fikk lønn, så satte de opp haugevis med busser (vi var omtrent 1000 mann på stående avdeling, om jeg husker riktig) som skyssa oss ned til Lakselv. De lokale damene skydde oss soldatene som pesten, og vi var omtrent 100 på en  ;D Der var det ikke engang snakk om "pul mæ på kjukken å ta mæ sørover"  :) Ble lite moro utenom alkoholen på oss soldata der, gitt  ;D

I Lakselv? Håhå Å nei det var nok helst dere. Vi på flystasjonen hadde full kontroll på dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

;D Yes, uforglemmelig opplevelse ;D Tenker da spesielt på de overstadig berusa kvinnfolka på Setermoen, i Narvik og ikke minst Tromsø  pppartytime

Oi oi, nå fikk jeg minner  ;D

Hver 14.dag når vi fikk lønn, så satte de opp haugevis med busser (vi var omtrent 1000 mann på stående avdeling, om jeg husker riktig) som skyssa oss ned til Lakselv. De lokale damene skydde oss soldatene som pesten, og vi var omtrent 100 på en  ;D Der var det ikke engang snakk om "pul mæ på kjukken å ta mæ sørover"  :) Ble lite moro utenom alkoholen på oss soldata der, gitt  ;D

Vet ikke når du var på GP Andre, men var Papagaya i drift da du var der? Lite damer å dra der, men Mack'en var god og kald da ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

;D Yes, uforglemmelig opplevelse ;D Tenker da spesielt på de overstadig berusa kvinnfolka på Setermoen, i Narvik og ikke minst Tromsø  pppartytime

Oi oi, nå fikk jeg minner  ;D

Hver 14.dag når vi fikk lønn, så satte de opp haugevis med busser (vi var omtrent 1000 mann på stående avdeling, om jeg husker riktig) som skyssa oss ned til Lakselv. De lokale damene skydde oss soldatene som pesten, og vi var omtrent 100 på en  ;D Der var det ikke engang snakk om "pul mæ på kjukken å ta mæ sørover"  :) Ble lite moro utenom alkoholen på oss soldata der, gitt  ;D

Vet ikke når du var på GP Andre, men var Papabakmanna i drift da du var der? Lite damer å dra der, men Mack'en var god og kald da ;)

Var det ikke pappagaia?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

;D Yes, uforglemmelig opplevelse ;D Tenker da spesielt på de overstadig berusa kvinnfolka på Setermoen, i Narvik og ikke minst Tromsø  pppartytime

Oi oi, nå fikk jeg minner  ;D

Hver 14.dag når vi fikk lønn, så satte de opp haugevis med busser (vi var omtrent 1000 mann på stående avdeling, om jeg husker riktig) som skyssa oss ned til Lakselv. De lokale damene skydde oss soldatene som pesten, og vi var omtrent 100 på en  ;D Der var det ikke engang snakk om "pul mæ på kjukken å ta mæ sørover"  :) Ble lite moro utenom alkoholen på oss soldata der, gitt  ;D

Vet ikke når du var på GP Andre, men var Papabakmanna i drift da du var der? Lite damer å dra der, men Mack'en var god og kald da ;)

Var det ikke pappagaia?

Jo det er helt riktig, vet ikke riktig åssen jeg klarte å skrive det andre der :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...