Gå til innhold

Hjelp et par nybegynnere :)


Eirik Rusten

Anbefalte innlegg

Hepp

 

Kollegaen min og jeg har nettopp begynt med fluefisking og skal på kurs i morgen. Og nå driver vi å planlegger hvor vi skal dra på fisketur. Ila sommeren vil vi sikkert ta noen ettermiddagsturer til Østmarka og Finnemarka ved Drammen, siden disse stedene er vel de nærmeste (Son - Oslo - Drammen). I tillegg vil vi litt lengre avgårde og prøve lykken i litt mer byfjerne vann og elver. Vi har snakket om Hemsila, så det blir nok en tur dit. Vi skal også ha oss ei helg i Trysil.

 

Ellers vet vi vel ingenting om steder det er lurt å dra til.

Vi har sett på kartet og lurt på steder som Blefjell, Skrimfjell og indre Østfold som er i kjørbar avstand fra der vi bor.

 

Ellers blir det kanskje en helgetur eller to (i tillegg til Hemsila og Trysil), og da kan man jo kjøre litt lengre enn bare et par timer....

 

Så vi trenger noen tips. Du trenger ikke å fortelle oss om favorittplassen (som jeg skjønner ikke er så utbredt) for vi er så nybegynnere at et "så i lende" nesten ville vært godt nok. Tips om stedene nevnt over ville vært supert, evt andre steder som er å anbefale. Pm er vel en mulighet hvis vi skal holde det hemmelig ;)

 

Vi er ute etter ørret. Merksnodigheter (for meg som er nordfra) som gjedde og abbor er vi ikke så ivrige på :)

 

Takker på forhånd!!

 

Eirik

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Ser at dere skal til Trysil.  Da dere burde vel også vurdere Harrfiske, etter min mening.  Enklere å få til å ta flua og nesten like morsom som ørreten ellers.  Bra med stor Harr i Trysilelva.  Øst i Trysil finner du ei lita koselig elv ved navn Ljøra, ikke like stor fisk som i førstnevnte elv, men særdeles trivelig elv å fiske i.  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

Det blir jo endel folk etter hva tilbakemeldingene sier.....det som er viktig....du / dere kommer til å lære veldig mye iløpet av den tida dere er der.....lærdom og kunskap du kan ta med deg videre på andre fisketurer....anbefales! Hvor fra N-Norge kommer dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville bare anbefale en artikkel om blefjell som kom ut i alt om fiske for et par nummer siden. Der ble fisken og enkelte vann beskrevet av artikkelforfatteren. Konklusjonen i artikkelen var vel dog at det fantes mange fine vann i området, men at fisken ofte var i minste laget, rundt 200-300 gram eller så...

 

Jeg er fra Tønsbergområdet, så er ikke bortskjemt med gode innlandsørretfiskeplasser innenfor dagstur-avstand. Noen vann på Skrim blir allikevel besøkt et par ganger i løpet av hver sesong. Det har det vist seg at det finnes mye pen fisk opp mot kiloen.

 

Som nybegynnere innenfor fluefiske vil ikke størrelsen på fisken bety alt, men dere vil finne stor glede i bare det å knekke koden. Finn vann som er lett tilgjengelige for fluekasting og baksleng, og velg flotte dager med lite vind. Håper dere binder egne fluer, noe som ga og gir meg mye mellom fisketurene. Anbefaler boka "Bare et kast til" av Staffan. Den har vært til stor inspirasjon for meg innefor fluebindingen. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jubi

 

Var på en liten svipptur i går med guttungen for å prøve nye vadere og nye ferdigheter som ble lært på fluekasterkurset på onsdag. Og fikk årets første ørret på tørt. Størrelsen er selvsagt ikke det viktigste :)

Ørreten var daff, og fikk ikke tatt noe skikkelig bilde før jeg følte jeg måtte slippe den ut. Hadde på to til, men de må ha fått hjelp for de ble ikke med helt inn. MYE vaking (nesten som en finfin sommerdag), og det var mygg som var tingen. Skal nok tilbake for det skal visstnok være litt større fisk tilgjengelig der.

 

Kastingen gikk også bra, mista bare èn flue oppi tretoppene bak meg  8)

Guttungen må få seg ny stang for den der scoobi-doo-saken holder ikke mål lengre! Kanskje en liten fluestang....

 

Så kom igjen med flere tips om fiskesteder - lurer fælt på åssen det feks er i østfold (askim og nedover til halden).....

 

Eirik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

vil ikke ta munnen for full....men anser østfold som landets desidert dårligste ørretfiskefylke ( et fantastisk ord ble det gitt), men et godt tis.....Hurumlandet..... der finnes det mange ok vann, har du atpåtil kano da har du virkelig muligheten!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 måneder senere...

vil ikke ta munnen for full....men anser østfold som landets desidert dårligste ørretfiskefylke ( et fantastisk ord ble det gitt), men et godt tis.....Hurumlandet..... der finnes det mange ok vann, har du atpåtil kano da har du virkelig muligheten!

 

;) Jeg synes at dette østfold klarer seg bra tidlig vår og sen høst jeg.

Det er iallefall det fylket med minst fiskepress på ørret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Mrhunk,

 

Ser du planlegger en tur til Trysil også, Når dere kommer stikk innom Fiske senteret vårt det er på Trysil hyttegrend, hver mandag, onsdag og lørdag arrangerer vi fiske kafè der. Den blir holdt av oss guider og er gratis. Der vil du få vite hva som skjer i elva og område rundt. Vannstand, temp, hva som klekker osv.

 

Har du noen spørsmål angående Trysil bare send en PM.

 

 

Espen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Mrhunk,

 

Ser du planlegger en tur til Trysil også, Når dere kommer stikk innom Fiske senteret vårt det er på Trysil hyttegrend, hver mandag, onsdag og lørdag arrangerer vi fiske kafè der. Den blir holdt av oss guider og er gratis. Der vil du få vite hva som skjer i elva og område rundt. Vannstand, temp, hva som klekker osv.

 

Har du noen spørsmål angående Trysil bare send en PM.

 

 

Espen

Ut ifra dato på innleggene var nok dette mest aktuelt i fjor  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei gutta,bor i Østfold,må si meg langt på vei enig med Staffan,men det er noen områder i grensetraktene mot Ørje og nordover,ellers har Spydeberg Jeger og Fisk kultivering av et lite tjern innenfor Mørk golfbane i Våler kommune.Dette vannet gir trening på tilslag,særlig etter isgang,som regel i slutten av April-begynnelsen av Mai)før nøkkerosene tar overhånd.Men hvis dere bor i Drammensdistriktet hadde jeg satset på Dramselva ovenfor lakseførende,Kattfoss,Embretsfoss,Snarumselva og nedenfor Vikersund,god ørretstamme og gode muligheter for flex i stanga.Det går også mye grov ørret der,særlig ved fossene!! Ellers ligger snittet på rundt 350-600g. Skitt fiske,mvh Pistus

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...