Gå til innhold

Polariserte briller


Lars_

Anbefalte innlegg

jeg kan iaf telle 4 par 'oppbrukte' billige fiskebriller de siste årene. de enten knakk, ble deformerte, fikk kjapt riper på seg og ble ubrukelige. hva jeg gav for dem? skal vi se: 379 kr, 399 kr, 550 kr og 250 kr (de siste var på salg). endte opp med dyrere/bedre saker. skulle ha gjort det med en gang og spart på utgiftene siden jeg ikke mista noen av dem. ikke minst var det jævlig irriterende å ha på seg slarkete briller, som henger skjevt på trynet og sklir nedover nesa etter noen ukers bruk.

 

den polariserte og optiske kvalitetsforskjellen er, for meg, vel så gode kjøpsargumenter. men her vet jeg det alltid finnes folk som mener feks at slate classic er vel så gode og funksjonelle som lamson ls, så da er vi like langt. :-X

 

Akkurat de samme erfaringene som deg her, innvisterte i et par Ray ban med polariserte glass(kobber) i 99, har de ennå, og de er like fine. Ble allikavel en actions optics brille i fjor, får å kunne ha til vekslende lysforhold. Utelukker vi uhell og slikt er det vel ingen tvil om at ting som koster blir bedre tatt vare på og holder lenger. Sånn er det ofte for meg ihvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utelukker vi uhell og slikt er det vel ingen tvil om at ting som koster blir bedre tatt vare på og holder lenger. Sånn er det ofte for meg ihvertfall.

Dette er tilfellet hos meg også.

Har hatt et utall billige plastbriller, og rotet gjerne bort flere par i løpet av en sesong.

For 2-3  år siden kjøpte jeg 2 stk Action Optics Orcas, og disse ikke bare har jeg enda, men jeg vet også hvor de er til enhver tid  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I tillegg er de dyreste fotokromatiske, antirefleksbehandlet og vannavstøtende

 

Høres ut som en bil med ABS-bremser, antispinn og elektriske vinduer.. Nødvendig..? Gode selgere klarer å hive med det meste.

 

Tja, jeg vil jo absolutt si at ABS bremser er et must! Jeg hadde heller ikke kjøpt en bil uten elektriske vinduer etc.

 

Hva er egentlig nødvendig. Det er jo overraskende lett å kaste ut et fluesnøre med en slukstang...

 

Så er det øynene vi snakker om her. Ikke akkurat to overflødige ting på hue. Jeg vil ihvertfall ikke sette to "linser" av tvilsom kvalitet, med forvrengning etc. foran øynene i ukesvis, og som kanskje beskytter mot "prosjektiler" . Det kan umulig være bra for synet på lang sikt (hehe, "synet på lang sikt...").

 

For å sitere kjørelæreren min Olav: "ABS er for kvinnfolk som ikke kan bruke bremsepedalen riktig" uten sammenlikning forøvrig.. Nødvendighet og behagelighet er to forskjellige ting. Noen ganger er avstanden stor, andre ganger mindre. Når det gjelder Polabriller, mener jeg den er liten og først og fremst handler og jålete brilledesign.

 

Da kunne det være interessant å høre hvilke du har prøvd og ikke minst hva slags fiske du driver med og hvor. Fisker du stort sett i elver og vann hvor det er umilig å se fisk uansett så er forskjellen mindre. Men det er mange steder i Norge hvor brillene er like viktige som på NZ eller under tropisk fiske (f.eks. Skrukkedalsrenna). Da ER forskjellen meget stor, og de som sier noe annet tar rett og slett feil!  8)

Forskjellen på optisk kvalitet er som sagt også stor.

 

Og han kjørelæreren din burde få sparken.  ;)

 

Forøvrig er jeg 100% enig med Roy Vinje her. Men så er det heller ingen uenighet å spore mellom de som har reist litt med fluestanga. Spar penger på stang og snøre og invester i gode briller!  8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt jålete kan det kanskje virke. De første pola-brillene jeg kjøpte fungerte veldig bra. Det var som natt og dag når jeg tittet på elvebunnen. Nå klarte jeg å slite de ut etter en sesong. så man får det man betaler for.

 

Brillene var forresten av typen "View Finder" av Guideline til 399,-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal ikke være så kranglete jeg, kjøp brillene du føler er best, så blir de sikkert også det.. Når det fjelder å spotte fisk så handler det vel så mye om å vite hva man skal se etter fremfor hvilket glass man ser det gjennom.. Når det sklir en Permit inn på grunna og du er "stilt inn" på Bonefish så skal det litt til å få øye på den, men den neste der igjen, den får du med deg. Guidene jeg har hatt har ihvertfall ikke krevd briller av høy standard. Velbrukte, billige og med halvveis knuste glas fikk de med seg det som skjedde..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal ikke være så kranglete jeg, kjøp brillene du føler er best, så blir de sikkert også det.. Når det fjelder å spotte fisk så handler det vel så mye om å vite hva man skal se etter fremfor hvilket glass man ser det gjennom.. Når det sklir en Permit inn på grunna og du er "stilt inn" på Bonefish så skal det litt til å få øye på den, men den neste der igjen, den får du med deg. Guidene jeg har hatt har ihvertfall ikke krevd briller av høy standard. Velbrukte, billige og med halvveis knuste glas fikk de med seg det som skjedde..

 

Ja, og hadde de hatt briller med bedre polarisering og optikk hadde de nok fått med seg enda mer. Kanskje gikk du glipp av den store som han kanskje ikke så. Men sant som du sier. Erfaring og vite hva du skal se etter er selvfølgelig noe av det viktigste. Men som fersk er det ikke lett uansett å hverken se en Bonefish eller Permit, men et par gode briller vil garantert hjelp deg. Oddsene er lav nok fra før og når man er på sånna turer vil man jo få mest mulig ut av det. Og briller er en av tingene som kan være avgjørende for akkurat det.

 

Skal ikke lage noe oppstyr rundt dette men føler jeg har litt kjøtt på beinet når det gjelder akkurat dette og det er som Tmags sier, det er ikke mye uenighet i dette blandt de som har litt fartstid utenfor landets grenser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har jobbet 10 år i lakseoppdrett. Under startfôring av smolt er det et must med gode pola-briller.

Har prøvd veldig mange typer i ulike prisklasser.

Når du går på merda 10 timer om dagen, en uke i strekk, merker du fort kvalitetsforskjellene.

For å gjøre det kort;

Blandt billige briller er et par polariserte sykkelbriller fra shimano (399,-) det beste jeg har prøvd.

Av de dyre er et par polariserte Ray Ban (ca. 1800,-) flere lysår foran alt annet jeg har testet.... inklusive Action Optics :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

noen som har noen briller og ambefale, for en med lite hode ;D

 

 

tja, har selv et smalt ansiktsform, og funnet ut at jeg må ha sk 'small fit' (derfor legger jeg nå ut mine tidligere 'medium fit'-briller på bruktbørsen). disse finner du ved å gå inn på hjemmesiden til feks smith action optics, klikker deg inn på de modellene som er tiltalende, og les om de er smale nok eller ei (dvs 'smal fit').

 

kjøp deg gode briller først som sist. du vil ikke angre! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første, har du ett hue som er for stort til å få tredd på solbriller, så må du bare slanke hue.

 

Helt alvorlig, så vet jeg ikke helt hvem som spesialiserer seg på solbriller for brede hoder. Jeg trodde mitt hode var stort, men jeg har aldri hatt problemer med hva jeg vil kalle standardsolbriller.

 

Jeg har hatt noen forskjellige par med briller opp gjennom årene, inklusiv Action Optics. Jeg er av den oppfatning at AO nok er det beste som lages i solbriller til sportsfiske. Og hvis du i tillegg trenger briller med styrke, så leverer AO dette. Riktignok blir da brillene ekstra dyre, men det er jo sånn dere liker det i Norge.

 

Jeg vil allikevel nevne et alternativ til briller fra øverste hylle. Disse brillene heter Guideline, og dere kan finne hjemmesiden på http://www.glpolarized.com/. På grunn av fremskreden alder, var jeg nødt til å finne meg et par bifokale pola solbriller, og fant disse omtalt på et amerikansk forum. Jeg har nå brukt disse i ett par år, og er svært fornøyd, og prisen er attraktiv. Jeg ser at de også leverer briller med styrke, og det burde jo være av interesse for de av dere som stiller i "Ray Charles klassen" til Roy.

 

For Lasse så tror jeg at det funker best om det er litt ferdigknust og ripete, og selvfølgelig ikke amerikansk. Han får jo fisk han også, men de er vel så store at det er vanskelig å unngå å se de........ ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For Lasse så tror jeg at det funker best om det er litt ferdigknust og ripete, og selvfølgelig ikke amerikansk. Han får jo fisk han også, men de er vel så store at det er vanskelig å unngå å se de........ Blunker

 

Hehe.. Kan vel si jeg har en forkjærlighet for alt som er litt halvveis og uetablert.. noe som vel er et typisk trekk ved 90-tallets middelklasseungdom ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For Lasse så tror jeg at det funker best om det er litt ferdigknust og ripete, og selvfølgelig ikke amerikansk. Han får jo fisk han også, men de er vel så store at det er vanskelig å unngå å se de........ Blunker

 

Hehe.. Kan vel si jeg har en forkjærlighet for alt som er litt halvveis og uetablert.. noe som vel er et typisk trekk ved 90-tallets middelklasseungdom ;D

 

Det ante meg sa grisen da'n ble slakta til jul.......... ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann,

Jeg vil gjerne slenge inn en anbefaling av Costa Del Mar sine polariserte briller - prisklassen rundt 1200.-

 

Jeg har "vermillion" linser, en slage mellomting mellom rosa og kobber og de er jeg VELDIG fornøyd med!

Passer fint, også til mitt smale, vakre hode.

 

Mine Guideline-briller til 399.- (som jeg mistet) var også gode, men Costa-brillene er noe HELT annet. Rett og slett mer behagelig optikk i tillegg til å være mer effektive til "spotting" av fisk og å se elvebunnen.

 

Terningkast 6, vel verdt prisen av 2 fluesnører!

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som nevnt i en tidligere tråd så har jeg brukt Smith Optics i 3 hele sesonger, modellen er utgått men ligner mye på denne http://www.smithoptics.com/Domain_86_499.html.

Å velge glass og ikke plast var viktig for meg, for jeg hater riper i synsfeltet. Synes også at glass bryter lyset på en langt bedre måte enn plast, og "skyggeeffekter" unngås.  "Copper"-farget glass passer til de fleste forhold, fra sol til skumring, og er de i tillegg fotokromatiske kan man stå langt utover kvelden uten bytte til reservebrillene ( som er glass med svak gul tone)

 

Men, man behøver ikke å betale over "2 store" for å få bra briller, og som det er nevnt så skal det passe på hver enkelts hode og nese.  Jeg har hatt plastbriller som jeg etter noen timers bruk har følt ble litt ubehagelig, og løsningen for meg var en brille med samme comfort som en vanlig brille. Stillbare neseputer, tettsittende rundt øynene, og med fjærbelastede "armer".

 

Jeg vurderte tidligere å finne briller som jeg kan bruke utenpå de vanlige brillene, men man ser jo da ut som en bortkommen amerikansk turist, det er bare rutede golfbukser fra Lacoste som mangler.  

 

Morten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøver igjen jeg :) Noen som har erfaringer med Aqua sine briller?

 

Var visst ikke lett dette ;) Jeg har hatt flere par av Aqua sine briller og jeg vil vel karakterisere dem som helt alright. Tar du godt vare på dem, for glassene på de modellene jeg har hatt ripes ganske lett så har du allrighte briller ganske lenge ;) Gjør oppmerksom på at mine erfaringer med aqua er noen år gamle og ting kan ha skjedd med dem de siste årene som ikke jeg har fått med meg.

 

Mvh

Rolf J

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har disse: http://www.rudyproject.com/products/details.php?idLivello1=2&idLivello2=3&idLivello3=16&idLivello4=202&idL=1&headquarter=1&prodottiInglesi=0&ecommerce=0&idDealer=1&isADealer=0&unicode=

 

Og er veldig fornøyd. Har linser i grå/svart, brun/lys brun og klar/grå. Alle fotokromatiske og grå og brun er også polariserende. Syntes også at de "skylappene" som man kan sette på på siden er veldig kjekke, spesiellt hvis man spotter fisk.

 

Linsene er ikke av glass, men av plast (ImpactX kaller de det). De er veldig fleksible, og kan denges med en hammer uten at det gjør noe. Men den største fordelen er vel at de er gjennomfarget, dvs at riper ikke vil syntes. Hvis man i det hele tatt klarer å ripe de, syntes i alle fall de virker veldig solide.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...