Gå til innhold

Sovepose


Shadow

Anbefalte innlegg

Jeg skal ha meg en ny sovepose som jeg kan bruke i temperatur ned mot null uten å fryse. I den forbindelse hadde det vært fint å hørt om andres erfaringer på komforttemperaturen som oppgis. Er den reell for en frostmakk, eller er temperaturgrensa mest beregnet på dem som går med T-sjorte om vinteren? Er klar over standarden som temperaturen oppgis etter, men likavel. Hvordan er denne temp. grensa i praksis?

 

Vurderer også dunpose for vekta sin skyld, men vet at fuktig dun isolerer ikke så bra. Noen som har erfaring med dette?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring er at komfort temp. er satt et par grader lavere enn reelt (for min del). Bruker selv dun pose med komfortgrense på -2°C. Den er grei ned til 0°C og klare også et par kuldegrader.

Men det viktigste når man nærmer sig komfort grensen er, at man har lue, ullundertøy og sokker. Det er også lurt å være mett og god samt ha pisset av innenn man legger sig.

Jeg bruker alltid å pakke ut soveposen med engang jeg er ankommet leirerplassen. Da får den lov å "kommer" sig litt etter komprimering. Det er jo luften i fibrene som isolere og holder på varmen.

Et bra liggeunderlag er jo en selvfølge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

Dersom du velger en sommersovepose er det viktig med skikkelig underlag her finner du de beste underlaga jeg har sett.......

de er fyldt med dun og er oppblåsbare!  http://www.exped.com/exped/web/exped_homepage.nsf/b43HomePageE?openframeset

Har sett på de andre tinga deres også, det er tydelig ikke bare Helsport, Ajungelak som kan lage hensiktsmessig utstyr!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nicolaj brekke

Exped Downmat er bare kanonbra. Har aldri hatt et bedre liggeunderlag. Kuldereflekterende, hurtigtørkende, et lite dunlag i laget under soveposen gjør susen. Ligger litt foran andre produsenter spør du meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

Tror de er veldig bra! Men man rydder jo litt opp før man legger seg til, det er ingen vits i å legge seg på skytestein, eller....

 

Oslo Sportsdepot eller hva det heter har dem!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ligg unna for fjellturer!

Kjøpte meg en McKinley X-treme light 600 i fjor. Ekstremt liten og lett og ekstremt kald på fjellet. Ekstrem temperatur på denne posen er oppgitt til -1 grader men vi opplevde ikke kaldere enn +5 på vidda i fjor sommer. Vi hadde veldig  mye regn,  og fuktig var denne soveposen som å ligge i en våt papirsekk.

Posen er sikkert grei til innebruk på ei Turisthytte, men jeg tar aldri med meg denne på vidda igjen. Da bærer jeg heller 2 kilo mer.

Fjorårets minimalisme medførte også innkjøp av et kort Termarest underlag. Det var dumhet nr. 2. I kombinasjon med "papir" sovepose har jeg aldri sovet dårligere på en tur noen gang. Det jeg i alle fall skal ha med på tur i år er regntrekk til sekken. 

 

bjorni

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En tin til...... jeg går ut fra at det er noen voksne gutter her på forumet som synes det er godt med litt ekstra plass i posen ( ikke at det er behov for det men...... ;D ) Jeg vurderer å skaffe en kile til å zippe inn i glidelåsen slik at posen blir litt videre. Noen som har erfaring med disse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En stund siden jeg har kjøpt ny pose til bruk på sommeren men før gikk jeg ned 10 grader i forhold til det de opplyste som regel. Kan hende/får håpe det er blitt bedre. Siste posen jeg kjøpte var en mammut til vinterbruk. den har jeg brukt ned til 20- og det gikk bra det. Liker foresten å ha et reinsdyrskinn oppå liggeunderlaget, synes det er verd den ekstra vekta.

ps: skal prøve tipset fra Monsen og kjøpe en barnemadras. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En tin til...... jeg går ut fra at det er noen voksne gutter her på forumet som synes det er godt med litt ekstra plass i posen ( ikke at det er behov for det men...... ;D ) Jeg vurderer å skaffe en kile til å zippe inn i glidelåsen slik at posen blir litt videre. Noen som har erfaring med disse?

 

Jeg har. Helt kong. Som å sove med dyne.

 

dt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gikk til det dramatiske skritt å erstatte min 20 år gamle Igloo for et par uker siden.  Litt tris å bytte ut den gamle sliteren....men den begynte å bli mildt sagt litt slaskete.  Tenkte som andre her at det er bedre å kjøpe en som er i overkant varm, enn en man blir kald i.  Valget falt derfor på Ajungilak Tyin Winter, har aldri hørt et vondt ord om denne posen.  Fasongen var litt annerledes enn hva jeg var vant til, den er mer fasongsydd enn den gamle Igloo'n og jeg fikk litt anfall av klaustrofobi.  Men mer behagelig pose har jeg aldri hatt hendene i..ikke andre kroppsdeler heller for den saks skyld. :)

 

Har derfor nå bestilt meg en slik kile av vintervariant.  Jeg liker nemlig å kunne boltre meg litt i posen....selv om dette kanskje ikke er det lureste temperaturmessig.  Men komfort er viktig.  Kjøpte også Bever overtrekk, så nå skulle jeg være godt skodd.  Tyin Winter selges til en veldig bra pris hos Oslo Sportslager.

 

Dunpose var aldri et reelt alternativ for meg, selv om de har åpenbare fordeler.  Men våte er de ubrukelige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mange svar. Jeg leser svarene dithen at jeg bør kjøpe en pose som har komforttemp på minussiden selv om den brukes vår/sommer/høst. Men så er det vekta da....... men det blir igjen den berømmelige posen og sekken som ikke er så lett å få i. Men jeg drar heller på en halv kilo ekstra enn å fryse i ei uke.  ;)

Kile bestilles også så det går an å få plass til morrabrødet  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg selv synes at komfort temp. ned mot -4°C er ok for en 3-sensongspose. Vekten bør ikke bli over 1,5 kg. Syntetiske fiberposer fås som holder disse krav. Bergans, Helsport, Ajungilak. Prisene rundt 1500 kr. Alternativ er dunpose. Har en slik. Kjøpte på tilbud til 50%. Veier lite, lite pakvolum og prisen var mindre en en bra pose med synt.fibre. Har ikke hatt dårlige opplevelser med den ennu. Bruker å lufte posen godt før jeg legger mig og før jeg pakker den ned i sekken. Har soveposen i en vanntettpakpose også.

Synes det å bruke en vinterpose på fjellet blir litt drøyt. Mye vekt og volum (også regel er det volumen som først blir problemet). Volum er også den største årsaken til jeg valgte dun.

 

Husk på at der er kommet ny norm, når det gjelder merking av temp.grensene for soveposer. Tidligere var der en komfortgrense og en ekstrem temp.grense. Nu er der T-lim, T-max, T-comfort og T-ext

 

 

Helsport skriver om den ny standarden: http://www.helsport.no

Temperaturgrensene må ikke sees som en garanti eller absolutt grense. Passende påkledning er viktig når du nærmer deg bruksgrensen. Langt undertøy, strømper, votter og lue vil hjelpe deg til bedre sovekomfort. Vi har forutsatt at man bruker undertøy og et godt liggeunderlag når vi oppgir komfort områder under 0°C.

 

Vi kan nevne noen individuelle og ytre forhold som spiller inn:

Efaring: Er man vant til å sove i sovepose vil man kunne holde varmen bedre.

Din generelle fysiske form.

Aktuelle dagsform: Er man trøtt, uopplagt eller undernært, fryser man lettere.

Kroppens tilstand: Er man varm og tørr når man legger seg, vil man tåle temperaturfall bedre.

Luftfuktighet: Høy luftfuktighet vil påvirke soveposens isolasjonsevne negativt.

Liggeunderlag: Bruk alltid underlag. Kulden kommer ofte fra bakken samtidig som at kroppsvekten klemmer sammen fiberlaget på undersiden.

Vind: Selv en svak bris vil bidra til å minske posens yteevne betraktelig, soveposen bør ligge i ly av vind.

 

EU STANDARD EN 13537.

Temperaturangivelsene framkommer etter målinger med en avansert termisk dukke, på samme måte som for våre tidligere komfortmålinger, men verdiene beregnes annerledes. Dukken er i tillegg iført en treningsdress og lange sokker. Standarden krever at det skal oppgis 4 verdier:

 

T-comfort (comfort temperature T-comfort): Dette er nedre temperaturgrense for at en gjennomsnittlig kvinne skal kunne sove komfortabelt.

T-lim (limit temperature T-lim): Dette er nedre temperaturgrense for at en gjennomsnittlig mann skal kunne sove komfortabelt.

T-ext (extreme temperature T-ext): Dette er laveste temperaturgrense en gjennomsnittlig kvinne kan bruke posen, i minst 6 timer, før hun havner i en tilstand hvor hun ikke lenger er i stand til å opprettholde en gjennomsnittlig hud-temperatur på minst 29C°. Hun er da i en tilstand med betydelig skjelving.

T-max (maximum temperature T-max): Dette er øvre temperatur for at en gjennomsnittlig mann skal kunne sove uten å svette i anvist sovestilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder Helsport er det to ting man må merke seg. Komfortemperaturen som oppgis er etter den såkalte "Helsport Standard", og ikke etter EU standarden som de fleste følger (med unntak av Biltema- og Europris-poser). Leser man den lille skriften, finner man EU standarden oppgitt. Den siste tingen er at vekten på produktet alltid er mer enn oppgitt.

På min Helsport Alta står det oppgitt komfort til -10 og vekt på 1,8kg. På den oppgitte EU-std (T-comfort) står det 0 grader, og vekta viser i overkant av 2kg. T-Comforten stemmer godt med mine erfaringer. Ved temperaturer under 5 grader må jeg på med superundertøy og lue, og synker det ned på minus siden fryser jeg uansett. Bortsett fra dette er Altaen en god vår/sommer pose, til en rimelig penge. Men det finnes mange lettere og varmere alternativer.

 

Ekstremtemperaturen skal man se helt bort fra. Pr. definisjon er det fare for frostskader når man kommer under komfort temperaturen. Unntaket er ekstreme vinterposer. Testene som avgjør den såkalte T-comfort utføres på dukker i kuldekammer, og det brukes dårlige underlag og ikke superundertøy. Folk som drar på telttur vinterstid har vett til å bruke et underlag som isolerer, og de sover med varmt undertøy på. EU-standarden har derfor fått mye kritikk når det kommer til slike poser.

 

Ellers hevdes det at en del amerikanskproduserte merker er strengere på den angitte komforttemperaturen, for å redusere sjansen for å bli saksøkt i det amerikanske rettsystemet.  :)  Men dette er et rykte...

 

I fjor skaffet jeg meg en Marmot Sawtooth dunpose. 1,5kg og t-comfort til -9. Denne og et Exped downmat 7, og jeg sov som en konge. Men ofte, i løpet av sommeren, ble det rett og slett for varmt! Under septemberturene kom den derimot til sin rett. Denne posen er helt sikkert kjempefin til snøhuleturer om vinteren også, men jeg ville ikke brukt den i telt i -15. Ytterstoffet tåler mye fukt, men blir det nedbør og/eller mye kondens bør man ha mulighet til å tørke posen om turen skal vare i mange dager. Eller ta med et yttertrekk som tåler vann. Exped har noen modeller med membran i ytterstoffet, men disse koster en del. Dunposer er i det hele tatt dyrere enn syntet, men de har lengre levetid, mindre volum og lavere vekt. Spesielt sommerstid er dette en bra deal. Men man bør gå for et bra merke, og fillpower på 600 eller mer. Billig dun er like dårlig som billig syntet, og bør styres unna hvis man har tenkt seg til fjells. Ta "rasket" med på hytteturen, til Roskildefestivalen, eller til klasserommet man overnatter i på korpstur.  ;)

 

Nå for tida sikler jeg på dunposer med komfort til +4/5 grader, for sommerbruk. Det finnes mange gode alternativer, og vekta på disse ligger på rundt 600-800 gram. Komprimert blir de ikke større enn en damehåndball!

 

Expeds oppblåsbare underlag tåler forresten akkurat det samme som selvoppblåsbare underlag fra kvalitetsprodusenter som Therm-a-rest og Artiach, og har 5 års garanti. Men man bør ta en titt på underlaget, og rydde unna de skarpeste steinene. Og man bør unngå bålglør. Fyller man det smekkfullt med luft er sjansen for punktering større. Det er uansett mer komfortabelt å sove på, når det er ca 2/3 fyllt opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...