Gå til innhold

Tegn\indikatorer i naturen for godt\dårlig fiske


bjorni

Anbefalte innlegg

NW, N og NE.

 

= lavtrykk...

 

Personlig ser jeg på barometeret før jeg sjekker termometeret og værmeldinga!

Faller barometeret, driter jeg i langturen!

...med mindre det ikke har vært ekstremt varmt og tørt over en lang periode...

Sistnevnte er ikke hverdagslig her oppe... hehe!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Nordavind

Far min fisker ikke i nordavind, da biter ikke fisken mener han. Jeg gir ham delvis rett. Nordavind gir ikke det beste fiske. Det er vel logisk, innsektklekkingene er ikke størst når det er tørt og kaldt. Men jeg har sett det med garnfiske også. Da jeg var yngre fisket jeg en hel sommer med garn for en onkel av meg som drev hotel på vidda. Når det var nordavær så virket det som om fisken var mindre i bevegelse og en fikk mindre i garna.

Kaldt nordavær er generelt en utfordring for en fluefisker, men i Eitro på Hardangervidda biter fisken i nordavær. For mange år siden fisket jeg der en uke og fikk bra med fisk. Traff på noen somn hadde fisket lenger sør, rundt Sandhaug, de klaget på været og hadde ikke fått noen ting. Seiere la jeg merke til denne "snodigheten" ved Eitro. Her biter det uansett vær.

 

bjorni

 

Her oppe har vi et ordtak som sier "Nord-austen blås fesken ut av gryta".

Her oppe stemmer dette 99%

Man kan faktisk oppleve brukbart bett på slikt vær også, hvis det har vært lange perioder med ekstremt tørt og varmt vær.

Jeg har en egen evne til å treffe på nordavind.

Mine 2 siste tidligturer inn på Finnmarksvidda ble direkte ødelagt som følge av nordavind.

Den ene turen såg vi ikke ett vak på fem døgn!!! Så kom det en halv time med synnavind og sjenket meg to ørreter på hhv. 1,2 og 4 kilo før været snudde igjen!

4kg :o :o Steike det var drøyt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vindretning har nok størst innvirkning på fisket her i sør. Veldig sjeldent bra fiske på vindretningene NW, N og NE.

 

Sånn er det i nord også. Nordøsten er aller verst - da blåser det gjerne ganske kraftig, og det er ikke antydning til at den løyer utover kvelden :-[

Fisket er nesten alltid veldig tregt med NE.

Det verste er at den gjerne holder på i dagsvis når den først har rigget seg til... Denne vindretninga kan fullstendig spolere en langtur hvis man er riktig uheldig.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vindretning har nok størst innvirkning på fisket her i sør. Veldig sjeldent bra fiske på vindretningene NW, N og NE.

Årstiden har nok også litt innvirkning ikke bare vinden. Bla "vinter gir dårlig tørrfluefiske" Du kan lese om det på wikipedia hvis du vil.

;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et skikkelig dårlig tegn er at man sitter å ser på tv når sms renner inn med bilder og rapport om kongefiske....

 

Det er et sikkert natur tegn på at du er på vei til å få mage, hengepupper og at alderen kommer sigende. Heldigvis er dette småting det er fullt mulig å gjøre noe med  :) :)

 

bjorni

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når naboen min maler huset begynner det alltid å regne og da er det jo gjerne bra. Dette er faktisk ikke bare tull og blir alltid tatt opp i de sene nattetimer under den årlig gatefesten. Til hans store irritasjon ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
×
×
  • Opprett ny...