Gå til innhold

lavvo


Tom Tomassen

Anbefalte innlegg

har dere hatt bål i disse lavvoene deres?? hvordan har det funket??

300 i frakt ??? ??? ??? det er jo en vanvittig pris.

 

Skal man fyre med bål innendørs, må det en tykk canvasaktig duk til - og da blir lavvoen ikke lenger lett dessverre.  :)

 

Jeg er ikke sikker på hva du mener, om det er lettvektslavvuen du sikter til, for det er ikke nødvendig med noe tykk duk for å brenne bål i de større lavvuene til eksempelvis helsport eller frisport.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 113
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

ser det er mange som har lavvoer.

å mange tips kommer :) evig takknemlig..

 

vist eg skall alene på tur.. eller 2-3 stykker til..

lavvoen skall være lett å lett att det ikke blir ett slitt å gå me den en dag eller 2)

jeg skall kunne ha bål i den..

å myggnetting drit eg i.. skall e på fjelle så tøl eg rett å slett å få myggstikk.

pris er ikke så aktuelt i første omgang. jeg prioriterer kvalitet..

 

hva har dere å komme med da.. en 8-10 mans lavvo blir vell litt stor??

 

jeg legger til att den lavvoen jeg haddde.. aner jeg ikke spesifikasjoner på.. på grunn av att jeg fikk kjøpt den av en samme som hadde sydd den selv ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ser det er mange som har lavvoer.

å mange tips kommer :) evig takknemlig..

 

vist eg skall alene på tur.. eller 2-3 stykker til..

lavvoen skall være lett å lett att det ikke blir ett slitt å gå me den en dag eller 2)

jeg skall kunne ha bål i den..

å myggnetting drit eg i.. skall e på fjelle så tøl eg rett å slett å få myggstikk.

pris er ikke så aktuelt i første omgang. jeg prioriterer kvalitet..

 

hva har dere å komme med da.. en 8-10 mans lavvo blir vell litt stor??

 

jeg legger til att den lavvoen jeg haddde.. aner jeg ikke spesifikasjoner på.. på grunn av att jeg fikk kjøpt den av en samme som hadde sydd den selv ;D

Dersom jeg skal på tur alene gidder jeg ikke ta lavvu.  Da tar jeg telt.  Lavvuen er først og fremst en sosial greie - 2 eller flere, men da er den til gjengjeld suveren.  Lettvekterne til helsport og frisport er såpass lette at de er overkommelige å bære med seg uansett.  Husk at en 8-10 manns-lavvu ikke har plass til så mange dersom det skal være litt greit.  Maks 4-5 dersom det skal være noenlunde komfortabelt - spesielt hvis du skal fyre bål.  Da kan du egentlig glemme mer enn 4 hvis utgangen skal være fri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som du trenger en firemannslavvo Tom T. :) Jeg har en fra Frisport og den veier rundt 4 kg....ikke no drass det. Er man to kan man jo også dele den på to sekker. Bruker den ofte alene og det er helt maks å ha så god plass inni. Grei å fyre bål i er den også men generellt er det slik at lavooene blir bedre å fyre i jo større de er. Vil som Lillevann også anbefale at du tar med deg en "rundbrenner". Enten under sekken eller oppi fyllt med ting tar den ikke nevneverdig ekstra plass. Er det først "innevær" er det utrolig kjipt å sitte i et telt, da er lavvo med ståhøyde noen ganger bedre ja.

 

Mvh

Rjf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AndreBrun

Jeg er ikke sikker på hva du mener, om det er lettvektslavvuen du sikter til, for det er ikke nødvendig med noe tykk duk for å brenne bål i de større lavvuene til eksempelvis helsport eller frisport.

 

Ja, det var egentlig den jeg siktet til, og jeg ville i hvert fall aldri ha fyrt bål med det stoffet. Dessuten bruker jeg den alltid med bunn så det er egentlig ikke aktuelt.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har 2 telt. men jeg er så sat.. treg om mårran å da hate eg å måtte kle på meg klær osv sittende så det er grunnen til en lavvo.. å jeg liker å ha system i tingene mine når jeg er på tur å da synes jeg det var greit med lavvo..

 

men la oss si att jeg tar en 8 manns lavvo.. blir den nevnverdig mye tyngre en en 4 mans??

 

den forige jeg hadde veide nesten 9 kg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anders80

Har brukt en Frisport(Andersnatten såklart ;))når vi er flere sammen på tur,lavvoen er uten ekstrautstyr utenom en kaffeknekt.Gnisthullene har etterhvert blitt mange og bardunfestene er ''samlepunkt'' for kondens og påfølgende drypping,midtstangen er sveiset etter heftig fyring under rally sweden men vil ikke gå tilbake til tremannstelt på fjellet likevel :)(lavvoen er 6 år nå så denne tråden er nyttig).Bruker et Helsport Ringtind 1mannstelt på ''1mannsturer''.

 

Anders

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nå seriøst vurdert multi fuel-brenner (eller hva det nå heter) for å ha i lavvuen.

 

Bålet har man ute sammen med nystekt småørret, cognac og venner.

Hvem sitter vel inne når det er fint vær i den flotte naturen?? :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke noen av de nevnte lavvuene går under "vinterlavvuer" :rolleyes:

 

Da må du opp i pris og vekt ble jeg fortalt

 

 

edit: Der bomma jeg litt.. lavvuen jeg har og som jeg anbefalte tidligere i tråden er faktisk beregnet for helårsbruk ???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neida, hvilken som helst lavvo kan gjerne brukes på vinteren. Klar fordel med ovn eller bål, da primus blir for svakt grunnet høyden.

Personlig foretrekker jeg telt på vintern.

 

Tilbake til tråden:

 

Har brukt Helsport sin absolutt billigste en god del (XXL-utgaven). Sto seg både i kuling i Børgefjell og snøstorm på Helgeland. Kanonfornøyd! Null problem med knott og mygg.

Min favoritt er alikevel Venor sine med flere stenger og bommulsduk. Men da snakker vi ikke spes. portabelt på sommers tid :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neida, hvilken som helst lavvo kan gjerne brukes på vinteren. Klar fordel med ovn eller bål, da primus blir for svakt grunnet høyden.

Jepp.  Lettvektslavvuene funker fint på vinteren, men det er noe pes å klargjøre plassen.  Skal du ha bål må du grave deg ordentlig ned og få skikkelige luftekanaler.  Primus duger - som Tormod sier - ikke som oppvarming av lavvu.  Selv med mine 5 på en gang (jeg er skikkelig primus-fan) ville det blitt for spett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

til vinterbruk er det bare for meg 2 ting som funker med  komfort.....snøhule og lavo på gamlemåten...stativ av treraier og reiskinn!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AndreBrun

Personlig foretrekker jeg telt på vintern.

 

 

Når vi først prater om telt, så vil jeg slå et hardt slag for Helsport sitt ekstremtelt som heter Svalbard. Om det er sommer eller vinter; reinsjakt opp mot september, midt på sommeren i Finnmark eller hard vinter. Og alt midt i mellom  ;D

 

Jeg har 6-manns utgaven (grønn utgave :-), samme teltet vi hadde med til Island under filminnspillingen. Men de er å få fra 3 pers. til 6.

(Hvor førstnevnte er mest anvendelig hvis man skal gå langt, men da bruker jeg personlig LavvuLighten). Mange som har gått mye i fjellet har vel vært borti dette teltet i en eller annen sammenheng, enten via turkompiser eller annet, men her er i hvert fall linken:

http://www.helsport.no/helsport/producthandler.aspx?t=svalbard&containerid=23050&parentid=23034&entrypage=true&guid=1&lnodeid=2&pageid=5004

 

5_thumb_24072.jpg

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

det kan jeg tenke meg er veldig bra...og bedre enn det meste....det fordi jeg liker å gå til kjøpmannen på hjørnet framfor supern!

det er klart at de små må prestere....om jeg sier (løgn) har en en sweetgras carbonstang så tror sagegutta at de har bedere utstyr, det fordi de ikke vet om den lille prosusenten....husk, norsk er ikke norsk lengre, det er laga i østen og koster langt mindre enn det det burde koste....mott første telt kost 259.- det siste teltet kosta 889.- og det er 45 års forskjell, da jeg den gangen kjøpte telt i -68 var det det samme som ca. 4000.- idag....det var et brittelt, varte i 3 år før bommulsduken var pil rptten!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

oii her var det kommet mange svart siden sist jeg var innlogget ;D ;D

 

brukte gassbrenner i den forige lavvoen jeg hadde på golivatnet vinterstid. det ble ikke akurat varmt for å si det sånn

 

men dere som har lavvo, har dere også en innerduk?? ser dere det som et stor pluss?? eller går det fint uten liksom?

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...