Gå til innhold

lavvo


Tom Tomassen

Anbefalte innlegg

  • Svar 113
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Så du er en skikkelig rundbrenner du Lillevann  ;D ;D. Hvor mye veier rundbrenneren din og hva fyrer du med?

 

bjorni

Jepp.  Jeg liker rundbrenning.  Det er koselig!  Saken veier 1,2 kg, og jeg fyrer med normal ved som jeg sanker på stedet.  I helgen var jeg på holmer og skjær, så da ble det litt tørr drivved og noen tørre einerrøtter.  I skogen foretrekker jeg tørre furugreiner.  Gran kan sprute litt.  Den er veldig lett å fyre opp i som følge av luftehullene som gir god trekk.  Dersom man er litt bedagelig anlagt er et par opptenningsbriketter i bunnen veldig greit.

 

En kaffeknekt ekstra på stanga slik at du får hengt opp kaffekjelen over bålet er en god investering!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Lenge siden denne tråden har vært i bruk, men jeg prøver uansett :)

 

Det jeg lurer på er: hvis man skal ha bål inne i en lavvo, hvilken type ved bør man fyre med ( evt ihvertfall ikke bruke)? Dette med tanke på gnister, røyk osv.

 

DF

Løvtrær gnistrer ikke noe sælig. Gran er det værste du kan bruke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erland fjell

Det er bartrevirke med kvae som virkelig svir i øynene og soter til duken mest også.  Grana er nok verst ja, rene fyrverkeriet i tillegg.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

det e et vanlig fenomen at folk reagerer på bållukt negativt.......når sommeren er over og regnværet plasker må jeg lukte på turklærna nå og da utover.....vidunderlig.....gir sommerminner!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt grei egentlig Vinagunnar. En får hva en betaler for :) Kjøpte maken å ga 885 kroner og det funker helt greit. Bardunene er søppel riktignok så der må du regne med å kjøpe nye. Lavvun er i polyester så du må regne med en del kondens også får en ikke så mye kos akkurat når en glaner rett i plastikk. Men det er mulig det er noe innertelt å få tak i :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

Bållukt har selvfølgelig sin sjarm! men det får være grenser også... :D

 

vestlending ;D ;D ;D? det er de som har de fineste nesene ;D ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenge siden denne tråden har vært i bruk, men jeg prøver uansett :)

 

Det jeg lurer på er: hvis man skal ha bål inne i en lavvo, hvilken type ved bør man fyre med ( evt ihvertfall ikke bruke)? Dette med tanke på gnister, røyk osv.

 

DF

 

Jeg bruker fortrinnsvis tørre furugreiner.  Vet at det soter litt ekstra før du får ordentlig varme, men det er lett å finne tørr ved, den brenner rolig og den er lett antennelig.  Bjørk er flott hvis det er tørt, men som regel er jo kraftigere bjørkestokker sure og fuktige som følge av tett bark.

 

Gran gnistrer, men mange steder finnes det ikke noe alternativ.

 

Ved vann der hvor det er bever, er renspiste kvister av løvtrær innertier.

 

Dersom du ikke har ved i det hele tatt vil en litt høy og ikke for vid skål med rådsprit være et alternativ for å få opp litt temperatur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

Jeg vil påstå at vi er av et litt finere folkeslag en dere fra øst ja! :D Så det stemmer nok det! ;D

 

og burde vel egenlig bare gått arm i arm med sin frue gjerne i lakksko, gjerne med kalosjer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenge siden denne tråden har vært i bruk, men jeg prøver uansett :)

 

Det jeg lurer på er: hvis man skal ha bål inne i en lavvo, hvilken type ved bør man fyre med ( evt ihvertfall ikke bruke)? Dette med tanke på gnister, røyk osv.

 

DF

 

Jeg bruker fortrinnsvis tørre furugreiner.  Vet at det soter litt ekstra før du får ordentlig varme, men det er lett å finne tørr ved, den brenner rolig og den er lett antennelig.  Bjørk er flott hvis det er tørt, men som regel er jo kraftigere bjørkestokker sure og fuktige som følge av tett bark.

 

Gran gnistrer, men mange steder finnes det ikke noe alternativ.

 

Ved vann der hvor det er bever, er renspiste kvister av løvtrær innertier.

 

Dersom du ikke har ved i det hele tatt vil en litt høy og ikke for vid skål med rådsprit være et alternativ for å få opp litt temperatur.

Det der med sprit har jeg tenkt på, de selger jo spritbrennere til å bruke i rom uten pipe. De bruker bioetanol.

Tror jeg skal prøve ut det. Må vel kunne gå ann å lage en brenner som kan henges på stanga?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte meg en 4-6 Helsport Varanger (6kg) et par uker tilbake og er skikkelig imponert.  Helsport lager kvalitet, jeg kastet tunnellteltet mitt i fjor sommer etter 24 års bruk. ;D  Kjøpte lavvuen med bunnduk og vurderer også innertelt...begge deler til vinterbruk.  Denne lavvuen har selvf. myggnett i døråpningen..som forøvrig er stor med 2 glidelåser.  Den har også myggnetting i toppen og i begge lufteåpningene nede.  I tillegg kan man regulere topphatten innenfra, noe som kan være kjekt nattestid.  Duken tåler varme og båling bør derfor gå greit, størrelsen til tross.  Men jeg har et godt tips til fyring, dersom varme er motivet med fyringen.  Fikk dette av en kollega som tilbrakte en uke på Kola og passer bra dersom man ikke skal bære så langt.  Bruk grillbriketter i en av disse rundbrennerne som er å få kjøpt...det varmer jævlig bra og man slipper bekymringene rundt bålingen når man blir søvnig. Denne størrelsen passer ypperlig for to eller tre på tur, selv om man kan presse inn 5 mann dersom det skulle bli nødvendig.  Båling blir da litt vrient.

Jeg har en billigvariant fra Frisport i samme størrelse, men disse kan ikke sammenlignes i kvalitet.  Helsport sin har en MYE bedre duk og oser av kvalitet i forhold til den andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte meg en 4-6 Helsport Varanger (6kg) et par uker tilbake og er skikkelig imponert.  Helsport lager kvalitet, jeg kastet tunnellteltet mitt i fjor sommer etter 24 års bruk. ;D  Kjøpte lavvuen med bunnduk og vurderer også innertelt...begge deler til vinterbruk.  Denne lavvuen har selvf. myggnett i døråpningen..som forøvrig er stor med 2 glidelåser.  Den har også myggnetting i toppen og i begge lufteåpningene nede.  I tillegg kan man regulere topphatten innenfra, noe som kan være kjekt nattestid.  Duken tåler varme og båling bør derfor gå greit, størrelsen til tross.  Men jeg har et godt tips til fyring, dersom varme er motivet med fyringen.  Fikk dette av en kollega som tilbrakte en uke på Kola og passer bra dersom man ikke skal bære så langt.  Bruk grillbriketter i en av disse rundbrennerne som er å få kjøpt...det varmer jævlig bra og man slipper bekymringene rundt bålingen når man blir søvnig. Denne størrelsen passer ypperlig for to eller tre på tur, selv om man kan presse inn 5 mann dersom det skulle bli nødvendig.  Båling blir da litt vrient.

Jeg har en billigvariant fra Frisport i samme størrelse, men disse kan ikke sammenlignes i kvalitet.  Helsport sin har en MYE bedre duk og oser av kvalitet i forhold til den andre.

 

Grillbriketter er ok.  Slike ferdige "peiskubber" er også bra - spesielt som opptenning på natta når det er kaldt.  At Helsport er bedre enn Frisport er jeg dog ikke enig i.  Du har sikkert en ok lavvu, men jeg har hatt både Helsport og Frisport og holder en knapp på min Frisport-skogshorn lavvu.  Etter 4 år med ca. 30 turer er den like god.  Noen gnisthull, men det gjør ingenting.  Den har tålt kuling, styrtregn og heavy fyring - i tillegg til at det har snublet noen ikke helt edrue pissatrengte fiskere i bardunene.  Stoffet er like helt, og det er imponerende.  Pakkposen er imidlertid dårlig. Jeg er på nr. 3.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skrev jo billigvarianten til Frisport....jeg har ikke erfaring med Skogshorn eller Andersnatten.....de er jo av en annen kvalitet.  Dette er en Frisport Basic.  Dersom Varanger har bortimot samme kvalitet som de litt dyrere telta til Helsport...tviler jeg sterkt på at Frisport leverer noe bedre.    Det viktigste for meg vedr kvalitet er duk og sømmer..og dette kan Helsport bedre enn de fleste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no
Gjest staffan@epost.no

jeg har lært meg en ting......finnmarkrelatert......gikk ut fra lavoplassen...og skulle bort til noen andre vann....batteriet på gpsen var flatt, det tok meg 7 timer å finne lavoen, min grønne helsport, fargen betyr ingenting.......og dette er veldig velsydde greier.....noe annet enn det østensydde greine til helsport....selvom det også er bra

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...