Gå til innhold

lavvo


Tom Tomassen

Anbefalte innlegg

  • Svar 113
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Jeg har en Frisport Skogshorn lavvo. Denne er jeg godt fornøyd med. Den har fungert bra i sterk kuling på fjellet (hadde på følesen av å ligge inne i et blafrende flagg), men ble stående.

 

Dette bør du vurdere:

Selvfølgelig avhengig av bruk, men skal du bruke lavvo på fjellet bør du ha storm matter. I sterk vind er det gull å kunne stabilisere lavvoen med stein. Skogshorn har dette.

Jeg kjøpte golvtrekk til min lavvo og angrer ikke på det. Det gjør det mere kofortabelt på fjellet i dårlig vær.

 

Jeg kan ikke anbefale Skogshorn lavvoen fremfor andre lavvoer da jeg kun har erfaring med denne.

 

link:

http://www.naturmagasinet.no/frisport-skogshorn-ekstrem-8-10-p-208/

 

bjorni

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også en skogshorn. Har hatt den i 5 år og brukt den en del. Hadde kjøpt samme igjen hvis den ble stjålet. Utrolig jæ..... gjort foresten er vell egentlig bra at en ikke har tatt slike folk på fersken noen gang. Det hadde vell endt med fengsel for min del.

Heldigvis er de fleste friluftsmennesker ærlige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt Frisport Andersnatten som er hakket mindre enn Skogshorn, men har nå Tentipi Vagge. Syntes Frisport var bra til jeg fikk prøve tentipien. Tentipi har mange utrolig praktiske løsninger, og en sterkere ripstop duk. Dyrere, men helt klart mere gjennomtenkt og funksjonellt. Skal du slå på stortromma, så kjøp Tentipi toppvarre lett. Den er enda dyrere enn varren (ca 11000) men har vel vunnet det som er av tester så vidt jeg husker!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takker :)

den der så bra ut, mye barduner og snøduk som er ett pluss ;D

hvor lenge har du hatt denne å er det noe slitajse på den eller noe sånt??

 

Etter mye regn og vind på Hardangervidda i fjor sommer så lekker den litt i sømmene. Så jeg må nok ta en overhaling på denne før neste tur.  Leffa har tydeligvis erfaring med flere lavvoer.

 

Leffa, kan du utdype hva som ligger i "mange utrolig praktiske løsninger"?

 

Det jeg har savnet på Skogshorn er blant annet lommer i duken innvendig til å plassere briller, lys om natta etc.

 

Ville nok sjekket marked og tester grundig før jeg anskaffet meg ny i dag.

 

bjorni

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte denne lavvuen fra Helsport i fjor sommer.. Helt ok lavvu :) Vi valgte 12-14 manns-versjonen og var litt skeptisk til hvorvidt den var praktisk til lengre turer mht vekt/volum. Ble nesten forbauset over hvor greit det gikk.

Ikke alt for tung og kjempelett å sette opp.

 

Lavvu_Varanger_Large.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AndreBrun

Hei. Hvis du skal gå litt avstander, så vil jeg varmt anbefale Helsport sin LavvuLight

Under 2 kilo, plass til 4 mann.

Tynn og sterk duk, men den blafrer litt i hard vind, så med mindre man er "skuddredd" så er dette en ypperlig lavvo.  ;D

 

LavvuLight_gronn_thumb_21376.jpg

LINK: http://www.helsport.no/helsport/productgroup.aspx?t=lavvu&containerid=23031&parentid=23029&entrypage=true&guid=1&lnodeid=3&pageid=5004

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hva er prisen på den du har ulv?? koster det mye ekstra for innerduk å matte på golvet??

 

Husker jeg rett betalte vi rundt 7000,- inkl. rabatter :)

Husker ikke om vi betalte ekstra for innerduk og matte siden det var svigerbror som var initativtager for kjøpet.

 

Kan sikkert finne ut av det hvis det er interessant

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hva er prisen på den du har ulv?? koster det mye ekstra for innerduk å matte på golvet??

 

Husker jeg rett betalte vi rundt 7000,- inkl. rabatter :)

Husker ikke om vi betalte ekstra for innerduk og matte siden det var svigerbror som var initativtager for kjøpet.

 

Kan sikkert finne ut av det hvis det er interessant

 

vist det blir mye arbeid trenger du ikke å gjøre det. men nå vet jeg 7000 +- så ekke nå stress ;D ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hva er prisen på den du har ulv?? koster det mye ekstra for innerduk å matte på golvet??

 

Husker jeg rett betalte vi rundt 7000,- inkl. rabatter :)

Husker ikke om vi betalte ekstra for innerduk og matte siden det var svigerbror som var initativtager for kjøpet.

 

Kan sikkert finne ut av det hvis det er interessant

 

vist det blir mye arbeid trenger du ikke å gjøre det. men nå vet jeg 7000 +- så ekke nå stress ;D ;D

 

7000,- for den største modellen ja ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bmathies

jeg kjøpte helsport 4-6 manns lavvo på xxl sport, 1990,-+800 for bunn. har brukt den ganske mye i 2 sesonger og er veldig fornøyd. se på nettet om de forsatt har. de sender fra trondheim som blir nærmest deg. tror jeg betalte 300 i frakt til tromsø ;D

 

bent

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har dere hatt bål i disse lavvoene deres?? hvordan har det funket??

 

300 i frakt ??? ??? ??? det er jo en vanvittig pris.

Jeg har en Frisport Skogshorn Ekstrem 8-10, og er kjempefornøyd.

 

Til å begynne med fyret jeg bål på bakken (setter midstanga litt til siden).  Det er greit, men krever at du bygger opp bålet med steiner i bunn slik at det blir god trekk.  Vær nøye med å finne tørr ved - selv bruker jeg alltid tørre furugreiner dersom det finnes furu der, ellers tørr gran.  Tørr bjørk er normalt vanskelig å komme over i mengder da bjørka ofte blir sur.

 

For et par år siden kjøpte jeg en rundbrenner til å henge på stanga.  Bålbrenningen ble mye enklere, og røykproblemene forsvant.  Det er litt pes å dra med seg rundbrenneren, men den er ikke tung og kan henge under sekken.  Den er så kjekk at jeg tar som regel jobben med å bære den med.

 

Jeg har fyra ganske hardt i lavvuen, og det tåler den.  Noen små gnisthull må påregnes etterhvert, men det spiller ikke noen rolle.

 

Lavvu på vinteren går også greit, men da må det graves luftekanaler i snøen som dekkes til.

 

Det å ligge i lavvu, med bål i midten, døra på vidt gap og se på stjernehimmelen med en liten cognaq mens promillene siger på er helt topp.  Jeg skal ut på en holme i helgen, og gleder meg stort.  Vårens første lavvu-tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AndreBrun

har dere hatt bål i disse lavvoene deres?? hvordan har det funket??

300 i frakt ??? ??? ??? det er jo en vanvittig pris.

 

Skal man fyre med bål innendørs, må det en tykk canvasaktig duk til - og da blir lavvoen ikke lenger lett dessverre.  :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...