Gå til innhold

lavvo


Tom Tomassen

Anbefalte innlegg

Noen sier helsport, noen sier frisport...... Frisport sin skoghorn er i alle fall ikke så dårlig som folk vil ha det til!!

Jeg har brukt min mange-mange ganger nå og den er like god enda. Jeg tipper den er ca 8 år nå og har blitt brukt mye.

Har ligget mye i en venor lavo. Det skal vel være regnet som noe av det ypperste og det har vært helt knall det men jeg kan ikke si at det har vært avgjørende for turen. Jeg er ikke redd for å annbefale skogshorn fra frisport. Og ja jeg har ligget på fjellet i finnmark i skikkelig uvær. Flere ganger!

Det er deilig når det blåser og regner og det går over til snø, da blir det lunt og varmt i lavoen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 113
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

  • 9 måneder senere...

Drar opp denne tråden igjen.  Har nå solgt Varanger'n jeg skrev om tidligere i tråden, ene og alene for at jeg trenger en større.  Valget stod mellom å selge Varanger'n eller en Frisport Basic i samme størrelse, valgte førstnevnte for å generere mer penger.  :)  Tenkte at den enkle Frisport'en holder til mitt bruk, som er vår,sommer og høst i lavlandet.  Innerteltet testet jeg en gang og fant ut at det egentlig var mest i veien.

Lurer nå litt på hva jeg skal kjøpe, trenger en som er romslig for 4 personer.  Er det noen som har testet Magasinets lavvu?  Jeg ser umiddelbart 2 ulemper med denne, den er 5-kantet og i tillegg har den ventilene på motsatt side av åpningen.... ???  Ellers må jeg si at det frister litt å teste denne til sommerbruk.  Alternativt vurderer jeg Frisport Basic9 eler Helsports billigvariant.  Tror jeg styrer unna Netthandelen og diverse andre billigvarianter som selges på Finn.no.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drar opp denne tråden igjen.  Har nå solgt Varanger'n jeg skrev om tidligere i tråden, ene og alene for at jeg trenger en større.  Valget stod mellom å selge Varanger'n eller en Frisport Basic i samme størrelse, valgte førstnevnte for å generere mer penger.  :)  Tenkte at den enkle Frisport'en holder til mitt bruk, som er vår,sommer og høst i lavlandet.  Innerteltet testet jeg en gang og fant ut at det egentlig var mest i veien.

Lurer nå litt på hva jeg skal kjøpe, trenger en som er romslig for 4 personer.  Er det noen som har testet Magasinets lavvu?  Jeg ser umiddelbart 2 ulemper med denne, den er 5-kantet og i tillegg har den ventilene på motsatt side av åpningen.... ???  Ellers må jeg si at det frister litt å teste denne til sommerbruk.   Alternativt vurderer jeg Frisport Basic9 eler Helsports billigvariant.  Tror jeg styrer unna Netthandelen og diverse andre billigvarianter som selges på Finn.no.

Til "mennskelig" bruk trenger du ikke være redd for å kjøpe Frisport :) Det har jeg jaggu fått testet over flere år nå. Innertelt har jeg ikke brukt.

Har aldri følt behov for det, selv på finnmarksvidda!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drar opp denne tråden igjen.  Har nå solgt Varanger'n jeg skrev om tidligere i tråden, ene og alene for at jeg trenger en større.  Valget stod mellom å selge Varanger'n eller en Frisport Basic i samme størrelse, valgte førstnevnte for å generere mer penger.  :)  Tenkte at den enkle Frisport'en holder til mitt bruk, som er vår,sommer og høst i lavlandet.  Innerteltet testet jeg en gang og fant ut at det egentlig var mest i veien.

Lurer nå litt på hva jeg skal kjøpe, trenger en som er romslig for 4 personer.  Er det noen som har testet Magasinets lavvu?  Jeg ser umiddelbart 2 ulemper med denne, den er 5-kantet og i tillegg har den ventilene på motsatt side av åpningen.... ???  Ellers må jeg si at det frister litt å teste denne til sommerbruk.   Alternativt vurderer jeg Frisport Basic9 eler Helsports billigvariant.  Tror jeg styrer unna Netthandelen og diverse andre billigvarianter som selges på Finn.no.

Til "mennskelig" bruk trenger du ikke være redd for å kjøpe Frisport :) Det har jeg jaggu fått testet over flere år nå. Innertelt har jeg ikke brukt.

Har aldri følt behov for det, selv på finnmarksvidda!

Du har vel Skogshorn etter hva jeg har lest, tror det er en viss forskjell på den og Basic.  Allikevel tror jeg nok Basic er grei nok til sommerbruk.  Det jeg liker med Magasinets Dovrefjell er at det er myggnettinger overalt og at det følger med bunnduk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekka Tentipi? Overgår det meste jeg har sett både når det gjelder kvalitet og løsninger. Svensk kvalitet på sitt beste.

Prisen... ja den er nok litt stiv.

Ser veldig fine ut, men er ikke hva jeg er ute etter akkurat nå.  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

Sjekka Tentipi? Overgår det meste jeg har sett både når det gjelder kvalitet og løsninger. Svensk kvalitet på sitt beste.

Prisen... ja den er nok litt stiv.

og de er garantert laga i sverige i moskulsel........langt de fleste kan kjøper over disk er østenvare ute at det behøver å være dårlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skriv navnet ditt på duken med vannfast tusj. Stort og tydelig. Det holder de fleste tyver unna!

Sort ev. hvit merketusj, men sort sitter mye bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Bestilte meg Tentipi's nye rimelige variant i bomull/polyester på messa i helga, koster meg rundt 6500,-.  Kjøpte den største for å få plass til familien, blir ikke til at jeg bærer denne langt uansett med en vekt på over 12kg.  Eneste jeg ikke likte med denne er at den ikke har myggnett i hatten, merkelig på en lavvu i denne prisklassen.  Ellers så den grei ut, skal bli deilig å slippe kondens.  Myggnett skal jeg alltids klare å mekke til sjøl.

Her er den, bomull/polyester-varianten er den gule nederst, den øverste er polyesterutgaven.

http://www.tentipinorge.no/?catid=1228

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En teltbrann utvikler seg farlig fort, så vær ytterst forsiktig med varme. En røkvarsler kan vekke dere.

Det viktigste er å bli i soveposen og komme seg hoppende ut gjennom teltet å krype ut av posen utenfor brannområdet. Da kan man unngå stygge forbrenninger i nakke og hodet.

PS! Opplevd teltbrann på brigade øvelse!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis ikke vekt er så vesentlig ville jeg definitivt vurdert en gammelavo!! (ser hoye har handlet men til andre) brukte det i fjor sommer.

Det var kjekt det!! Den har rette vegger helt opp i ståhøyde. Tror jeg kommer til å handle en slik til bruk i nærheten av bilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis ikke vekt er så vesentlig ville jeg definitivt vurdert en gammelavo!! (ser hoye har handlet men til andre) brukte det i fjor sommer.

Det var kjekt det!! Den har rette vegger helt opp i ståhøyde. Tror jeg kommer til å handle en slik til bruk i nærheten av bilen.

Hadde en slik løsning oppe til vurdering, men jeg syntes det ble mye styr med stenger.  Blir nesten det samme som et godt gammeldags hustelt, bortsett fra fyringsmulighetene.  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis ikke vekt er så vesentlig ville jeg definitivt vurdert en gammelavo!! (ser hoye har handlet men til andre) brukte det i fjor sommer.

Det var kjekt det!! Den har rette vegger helt opp i ståhøyde. Tror jeg kommer til å handle en slik til bruk i nærheten av bilen.

Hadde en slik løsning oppe til vurdering, men jeg syntes det ble mye styr med stenger.  Blir nesten det samme som et godt gammeldags hustelt, bortsett fra fyringsmulighetene.  :)

Hehe Er ikke helt enig i det da. Var jo bare den ringen i toppen som måtte tres inni. Det var litt styr men gikk meget greit selv om det var første gang. Jeg og to kompiser lånte denne av Stein Grønnberg i sommer og vi var enige alle at denne var super :)

Er nok en helt super lavo du og har kjøpt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis ikke vekt er så vesentlig ville jeg definitivt vurdert en gammelavo!! (ser hoye har handlet men til andre) brukte det i fjor sommer.

Det var kjekt det!! Den har rette vegger helt opp i ståhøyde. Tror jeg kommer til å handle en slik til bruk i nærheten av bilen.

Hva var det vi lå i på  Høltdipper'n ??? , var det en bra lavo  ??? Synes jo den ligna på min lavo, merka ingen forskjell , Jeg har en helsport, funker bra den med lavoovn og greier.

Ensete jeg savner er tørkesnorer, men det kan jeg fikse sjøl.

Vekt er jo alltid avgjørende for meg, jeg er lat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis ikke vekt er så vesentlig ville jeg definitivt vurdert en gammelavo!! (ser hoye har handlet men til andre) brukte det i fjor sommer.

Det var kjekt det!! Den har rette vegger helt opp i ståhøyde. Tror jeg kommer til å handle en slik til bruk i nærheten av bilen.

Hva var det vi lå i på  Høltdipper'n ??? , var det en bra lavo  ??? Synes jo den ligna på min lavo, merka ingen forskjell , Jeg har en helsport, funker bra den med lavoovn og greier.

Ensete jeg savner er tørkesnorer, men det kan jeg fikse sjøl.

Vekt er jo alltid avgjørende for meg, jeg er lat.

Det var en Skogshorn i fra Frisport. Tror nok din er av bedre kvalitet selv om min har vart riktig lenge.

Tipper foressten du hadde sovet godt i en maurtue akkurat der og da ;D ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis ikke vekt er så vesentlig ville jeg definitivt vurdert en gammelavo!! (ser hoye har handlet men til andre) brukte det i fjor sommer.

Det var kjekt det!! Den har rette vegger helt opp i ståhøyde. Tror jeg kommer til å handle en slik til bruk i nærheten av bilen.

Hva var det vi lå i på  Høltdipper'n ??? , var det en bra lavo  ??? Synes jo den ligna på min lavo, merka ingen forskjell , Jeg har en helsport, funker bra den med lavoovn og greier.

Ensete jeg savner er tørkesnorer, men det kan jeg fikse sjøl.

Vekt er jo alltid avgjørende for meg, jeg er lat.

Tipper foressten du hadde sovet godt i en maurtue akkurat der og da ;D ;D

Moralen er altså, litt dårlig lavo, mange øl ;D

Bra lavo, mindre øl ;D

Mattematisk går det opp i opp for meg ;D

Lavo med ovn er bedre en hytte, uten tvil :)

Neida kjempefornøyd med min Helsport , trur det er 8-10 man. Kjøpte lavoovn i en sånn kanoutleiesjappe i Enebakk får under 1000.- kroner, enda mere fornøyd. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har veldig god erfaring med lavvoer fra kautokeino-baserte Venor. http://www.mamut.net/venor/shop/

Har brukt 4-6 manns modellen ganske mye. Der er det god plass til 4 voksne menn med store ryggsekker.

Duken er av bomull/polyester, og tåler fyring godt. Den er regntett i massevis, støyer ikke noe særlig, og ikke minst er den kondensfri.

Har bl.a. annet "hardtesta" den i skikkelig nordvest på både Kvænangsfjellet og Ifjordfjellet, så jeg kan gå god for kvaliteten. Solide greier.

Vekta er 6,5 kg, så det blir ikke rare vekta hvis man er 4.

Koster 6390,-, noe som kanskje virker dyrt, men denne lavvoen er definitivt verd prisen.

Tentipi er for øvrig også superbra - litt flere fancy løsninger, men samme bunnsolide kvalitet.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...