Gå til innhold

Hvor har det blitt av SØ i Indre Oslojford?


rbk01

Anbefalte innlegg

Har vært ute og prøvd flere turer siden februar og fram til nå i området mellom Nærsnes og Storsand og har ikke sett tegn til liv! Hverken SØ og ikke en liten torskepinne en gang. I fjor på denne tida hadde jeg opptil flere. Er det jeg som har vært ekstra uheldig, eller er vi inne i en dårlig periode her inne? Registrerer at det er mange fiskespisere her inne som storskarv, hegrer og ikke for å glemme oter. Fikk en oter nesten i fanget på en av mine siste turer siste høst. Hører gjerne fra andre som fisker her inne om dere har samme erfaring.

 

Hilsen Jens

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt RÆVA!!! fiske i Indre Oslofjord de siste to årene... :-\

 

Får jo noen fisk i ny og ne, men de siste to årene har gitt mest småfisk fra litt over kiloen og nedover. Mine tidligere godplasser er bare en skygge av seg selv, og jeg tror to av årsakene er tilstandene i Sandvikselva (giftutslipp, tørke etc) de siste tre årene, samt at yrkesfiskerne begynte med sildefisket i bunnefjorden igjen, for et par år siden. For meg (mine plasser) hadde sjøørretfisket en topp for 3-4 år siden, med veldig mange fisker over 2kg, og svært få småfisk. Nå er det ræva...

 

Det kan være lokale variasjoner fra sted til sted, for noen har fått OK med fisk i år, men selv om jeg fikk 3 kilos-sjøørreter sist lørdag, så er jeg dritt lei hele fjorden akkurat nå. De viktigste gyteelvene blir forgiftet, sjøbunnen fylles opp med giftslam, renseanleggene slipper dritt rett i sjøen hver gang det regner, yrkesfiskerne drar opp så mye de kan osv. Selv havabborren blir nå fisket på av to yrkesfiskere. Snart er vel den borte også... Forbanna dritt¤&%#//99:...osv...

 

Heldigvis er det gjedde og ørret som står for tur nå. Fjorden er det ingen som bryr seg om allikevel... >:(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har faktisk en litt mer positivt oppfatning av  tilstanden i Oslofjorden. Da prater jeg om de ytre delene av fjorden, ikke de indre. Fisker uteluket fra Slemmestad og utover fjorden. I år har jeg ikke fått noen store fisker, men har fått store mengder mindre fiske. Fisk fra 0,3 til 1,2 hg. ( flere turer med 3-4 fisker)

 

Som Flemming skriver tidligere i tråden, så må jeg også 3 år tilbake for å kunne vise til skikkelige ørret i fjorden, med bra med fisk rundt 2 kilo. sesongen den gang ga meg også Oslofjordrekord på 4,6.  :)

 

Men det veldig positivt at det nå ser ut til å være en bra tilvekst i de ytre delene i fjorden. Men det elendige fisket i de indre delene av fjorden er nok uten tvil knyttet til at Bestanden av SØ i Sandvikselva, er knust. :-[ Ikke mye nedre i Åroselva heller. Lokale utslipp fra Follestad grovavfallplass i den beste gytebekken, samt at Grunneierlaget har tatt over kultiveringen av elva, som i praksis betyr ingen kultivering, gjør ikke ting bedre.  :-[ Et grunneierlag som trodde de skulle tjene store penger på Laksefiske i Åroselva :P :P ;D

 

fisken som jeg i år har fanget i fjorden stammer nok i hovedsak fra småbekkene rundt om, så det blir spennende å se om disse oppnår noen størrelse i neste sesong. Har forøvrig ikke fått fisk etter mørkets frembrudd :o :o :o

Men når det gjelder Torsken så er dette et sørgelig sak. I praksis er bestanden desimert til et minimum. Hvis  jeg skal trekke noen konklusjon  ut fra mine drøye 20 år i fjorden, så vil jeg si at bestanden  dag er 10 % av hva den var for 7-8 år siden :o :o :o Sørgelig.

 

 

Gisle

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan henge meg på deres erfaringer når det gjelder sø fisket i oslofjorden innenfor drøbak,helt rææva ....Jeg fisker mest i området rundt fagerstrand/digerud og har maaaange timer med fluestanga i disse områdene i vinter og våres og kan telle antall sø på en hånd.Dette er vel områder som aldri har vært ett mekka,men nå har det vært tragisk.

Kanskje og "banne i kirka" men jeg dorger også av og til i samme områder med like lite fangst.

Kan også si meg enig med at det var betydlig bedre for 3-4 år siden.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Men når det gjelder Torsken så er dette et sørgelig sak. I praksis er bestanden desimert til et minimum. Hvis  jeg skal trekke noen konklusjon  ut fra mine drøye 20 år i fjorden, så vil jeg si at bestanden  dag er 10 % av hva den var for 7-8 år siden :o :o :o Sørgelig.

 

 

Gisle

 

 

 

 

Hei Gisle

 

Merkelig med torsken Gisle, for her i de indre fjorder i Telemark så virker det som om torske bestanden virkelig er på vei opp. Og det er 2 timers bil fra der dere fisker. Jeg aner ikke hvorfor, men her er jeg ute ca 5 dager i uka og kan konstantere myyyye torsk ??? Igjen merkelig! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Her på nesoddlandet kruser det mye torsk fra 1.5-4 kilo på grunnene. Spotta i går mange 2 kilos, og de var utrolig spreke. Morsomt! ;D Har faktisk sett mye til torsken i hele år, men nesodden er litt annerlades i forhold til f.eks fornebu, hvor det er ganske grunt.

 

joma

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men når det gjelder Torsken så er dette et sørgelig sak. I praksis er bestanden desimert til et minimum. Hvis  jeg skal trekke noen konklusjon  ut fra mine drøye 20 år i fjorden, så vil jeg si at bestanden  dag er 10 % av hva den var for 7-8 år siden :o :o :o Sørgelig.

 

 

Samme erfaring har jeg i denne tidsperioden Gisle... :-\

 

 

Her på nesoddlandet kruser det mye torsk fra 1.5-4 kilo på grunnene.

 

Men, er det så mye som det var for 10 år siden..??

 

Selvfølgelig er det noe torsk igjen her i Indre Oslofjord også, og jeg fikk selv et par torsk på tett oppunder 10kg på flua i fjor, men dette betyr svært lite. Faktum er uansett at det er fryktelig mange færre torsk enn det var for ca. 10 år siden... Mine gamle "sikre" torskeplasser er bare en skygge av hva de en gang var... :-\

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

 

Men, er det så mye som det var for 10 år siden..??

 

Det vet jeg faktisk ikke, var bare rundt 5 år da gitt. ;D Men det jeg sier er at hvis jeg finner en torskeplass på rundt 1-2m med god sikt, mye tang osv. spotter jeg masse fisk. I går prøvde jeg meg litt på en hot torskeplass, og så rundt 20 torsk på 2 timer. Vet ikke jeg, men hvordan var det da for ti år siden?? Da må det ha vært mye torsk ;D

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Men når det gjelder Torsken så er dette et sørgelig sak. I praksis er bestanden desimert til et minimum. Hvis  jeg skal trekke noen konklusjon  ut fra mine drøye 20 år i fjorden, så vil jeg si at bestanden  dag er 10 % av hva den var for 7-8 år siden :o :o :o Sørgelig.

 

 

Gisle

 

 

 

 

 

Hei Gisle

 

Merkelig med torsken Gisle, for her i de indre fjorder i Telemark så virker det som om torske bestanden virkelig er på vei opp. Og det er 2 timers bil fra der dere fisker. Jeg aner ikke hvorfor, men her er jeg ute ca 5 dager i uka og kan konstantere myyyye torsk ??? Igjen merkelig! ;)

 

Hyggelig å høre at bestanden er i bedring  hos deg Toggi, her er det en helt annen trend er jeg redd.  :-[ Forklaringene er nok mange men det er vel summen av all elendighet som gjør at bestanden får en slik knekk som det her er snakk om. Får selvsagt fortsatt en og anne torsk i fjorden, men slik det var før så gadd jeg ikke reise ut for å fiske ørret, før godt etter at det ble mørkt, dette for å slippe å få torsk i skumringa ;D ;D ;D. fiska du i skumringa i " torsketimen" var man garantert en 8 - 10 torsker. I dag går det flere turer mellom hver torsk, selv når jeg fisker målrette etter en matfisk.

 

Vi får håpe det bedrer seg. Hvis ikke kan jeg jo ta meg en tur til fjordene dine Toggi ;), for der ser det da ut til å være mengder med både ørret og Torsk ;D

 

Gisle

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei.jeg trur det med fiskebåten som kjører frem og tilbake i bundefjorden og garnsettere er mye av grunnen der,skremmene er at dem dumper gift i fjorden og like etterpå kommer fiskebåten med noe tungt hengene etter seg og hvrimler opp,ikke vet jeg men trur det er nokså mange som ikke brys seg så mye om fjorden her,og garn fiskere vet jeg det er mye av,dem tok nettopp en del garn i bundefjorden,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe er rart med Oslofjorden. Men jeg har fått bra med både sjøørret og torsk i år på de plassene jeg besøker. Men andre plasser som har vært bra ser helt sterile ut. Egentlig burde vel bestandene ta seg opp for vi har vel ikke mange yrkesfiskerne igjen i fjorden. Og matfisket er også bare en skygge av hva det var. Tidligere hadde jo annenhver husstand ved fjorden garn eller annen redskap i sjøen ofte. Nå gidder ikke folk og kjøper fisken i stedet. Jeg vil tro beskatningen er mye lavere nå en tidligere selv om enkelte fluefiskere gjør beskjedne innhogg i bestandene. Men den fiskespisende fuglebestanden og selbestanden må ha tatt seg opp. Likevel synes jeg ikke det stemmer helt at ikke bestandene bygger seg fortere opp. Hva er det som gjør at vi ikke vasser i torsk og sjøørret?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Jeg tror det er ett multifasitert årsakskompleks bak den begredeligheten som råder i fjorden. Det store problemer med gytebekker og elver i Asker og Bærum. Alt fra giftutslipp til brubygging, rørelegging i elva og hogst av vegetasjonen. Legger man da til at det etter lysbåtenes iherdige fiske forrige vår ikke er brisling å se i de samme områdene så blir ikke saken bedre. Helt utrolig at det fortsatt er lov å bedrive den slags overfiske i en fjord som er rekreasjonsområde for 1,4mill mennesker. Sandvikselva har mistet 3-4 årsklasser med yngel, samme har Nesbrubekken som er en undervurdert produsent av ørretyngel. Det tar fort mer enn trekvarter-fjortendager for en sjøørret å bli over 1kg så det ser ikke veldig lys ut for de neste sesongene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vel med dette som med andre endringer i natuern, en kombinasjon av flere negative faktorer som Solvor og fler andre er inne på. Spørsmålet blir da hva kan vi som er interessert i sjø-ørettens ve og vel gjøre for å øke bestanden?

Etter hva jeg leser av innleggene og egne observasjoner, synes hovedproblenen å være disse;

1. overfiske både av sjø-ørett og ikke minst byttefisk som brisling

2. forurensing både i fjorden, men ikke minst i viktige gyteelver/-bekker som Sandvikselva, Neselva og andre.

3. økende bestand av predatorer som; storskarv, hegre, sel og oter?

 

Hva kan så vi som fluefiskere gjøre med dette?

1. når det gjelder overfiske, kan vi selvfølgelig slippe ut det meste av det vi tar, men jeg er redd det er som å pisse i havet. Når det gjelder yrkesfiskere og overivrige fritidsfiskere, som setter garn over alt, bør vi rapportere det vi ser av mulige regelbrudd.

2. noe særlig mer enn å observere og rapportere kan vi vel heller ikke gjøre angående forurensing? Derimot kan det kanskje være en idè å delta aktivt i lokale foreninger som ofte gjør mye for å kultivere og bevare lokale gytebekker og elver.

3. samarbeide med lokale myndigheter og jeger- og fiskeforeninger i å redusere antallet av predatorer. Både ved økt jakt og ikke minst å punktere egg nå i hekkesessongen. Spesielt egg av storskarv og hegre som er rene fiskespisere og som synes å være i sterk fremgang. Hegra står også ofte i gytebekkene å plukker yngel og smolt.

 

Andre gode ideer?

 

Hilsen Jens

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Chags

Både ved økt jakt og ikke minst å punktere egg nå i hekkesessongen. Spesielt egg av storskarv og hegre som er rene fiskespisere og som synes å være i sterk fremgang. Hegra står også ofte i gytebekkene å plukker yngel og smolt.

 

 

Gråhegre er en fredet art.... punktering av egg i hekkesesongen er vel ikke et aktuellt tiltak... § 3 i viltloven:

Alt vilt, herunder dets egg, reir og bo er fredet med mindre annet følger av lov eller vedtak med hjemmel i lov.

-Men storskarven kan jo jaktes på i lovlig jakttid!

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forby alt fiske etter ørret, strenge regler for inngrep i bekker og elver. Utsetting av yngel i de bekene som er ødelagt. Bruk hegrene til Speyfluer, bruk mink og oter til døgnfluehaler da er vi kvitt en del av konsumentene. Vi bør også garnfiske ut all torsk, fjesing og andre bunnsugere som spiser sjøørret mat! Da blir det mer mat på auren og den vil vokse seg kjempe tjukk på rekord tid.

 

 

Sjøørretfiskere må gjøre en innsats for gytebekkenes ve og vel, det har ingen av oss selvfølgelig tid til. Vi vil bare kreve og klage og ikke gjøre noe og derfor tror jeg at sjøørret er en dødsdømt art som vi slipper å bruke tid på innen 5 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gutta stress ned! Sjøørreten er borte, men havabboren er kommet. Observert i 100vis i stim i dag. Stedet var like ved Oslo. Legger ved bilde og rapport om jeg finner stimen i morgen. Så dere kan enten lufte deres frustrasjoner over sjøørreten videre, eller komme dere ut og fiske havabbor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gutta stress ned! Sjøørreten er borte, men havabboren er kommet. Observert i 100vis i stim i dag. Stedet var like ved Oslo. Legger ved bilde og rapport om jeg finner stimen i morgen. Så dere kan enten lufte deres frustrasjoner over sjøørreten videre, eller komme dere ut og fiske havabbor.

 

Men havabboren er jo tilgjengelig i litt "feil" sesong da. SØ er tidsfordriv når elvene er stengt... ;)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både ved økt jakt og ikke minst å punktere egg nå i hekkesessongen. Spesielt egg av storskarv og hegre som er rene fiskespisere og som synes å være i sterk fremgang. Hegra står også ofte i gytebekkene å plukker yngel og smolt.

 

 

Gråhegre er en fredet art.... punktering av egg i hekkesesongen er vel ikke et aktuellt tiltak... § 3 i viltloven:

Alt vilt, herunder dets egg, reir og bo er fredet med mindre annet følger av lov eller vedtak med hjemmel i lov.

-Men storskarven kan jo jaktes på i lovlig jakttid!

 

 

 

 

 

 

På sørlandet er det blitt veldig mye skarv nå. Ser de er veldig stasjonære. Forskningen viser at skarven tar ut mye fisk, mer enn de trode før. Gjelder særlig inne i fjordene. Et tiltak må være å starte jakt på storskarv mye tidligere. Det er ikke så mange dager så sent på året det er vær til å jakte på sjøen.  Den hekker ikke her og det er ingen fare for bestanden lengre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...