Gå til innhold

belly boat


Anbefalte innlegg

 

 

Tips: Blås den opp hardest mulig, ikke slik at den er på kanten til å eksplodere da ;D Da sitter du som en konge og du har kun litt av beina i vannet. Du blir nok fornøyd ja!!

 

PS - luft kan utvide seg på varme sommerdager - så en steinhard lomme kan fort bli en lekkasje eller i værstefall et smell  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

Tips: Blås den opp hardest mulig, ikke slik at den er på kanten til å eksplodere da ;D Da sitter du som en konge og du har kun litt av beina i vannet. Du blir nok fornøyd ja!!

 

PS - luft kan utvide seg på varme sommerdager - så en steinhard lomme kan fort bli en lekkasje eller i værstefall et smell  ;)

 

 

 

Flott å være klar over det ja ;) Skal huske på det ja. Hva med store forandringer i temp i løpet av en dag? Først kanskje veldig varm dag så kjølig kveld/natt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det værste er sikkert å pumpe bellyen steinhard på en kjørlig morgen, for så å sitte å duppe i solsteiken   8)

 

Den eneste dødsulykken jeg har hørt om med bellyboat skjedde på dette viset.

 

Men sjelden noe problem så lenge du er ute på vannet, da vannet også kjøler ned lufta i kamrene.

 

Men pass på det Roy sier! Den kan fort sprekke om du legger en knallhard en i sola... (det hørtes noe småsuspekt ut..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe  - skummelt på en del fronter ja   :o

 

Men nå er det vel kanskje slik at de fleste produsenter har tatt høyde for dette, og at materialet er såpass elastisk - men veldig greit å ha i bakhodet når man pumper`n opp om mårran   :o

 

Edit: Bellyean altså, eh før du skal på fisketur (hmmm - ble jo skikkelig surr dette).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det værste er sikkert å pumpe bellyen steinhard på en kjørlig morgen, for så å sitte å duppe i solsteiken   8)

 

Den eneste dødsulykken jeg har hørt om med bellyboat skjedde på dette viset.

 

Men sjelden noe problem så lenge du er ute på vannet, da vannet også kjøler ned lufta i kamrene.

 

Men pass på det Roy sier! Den kan fort sprekke om du legger en knallhard en i sola... (det hørtes noe småsuspekt ut..)

Det skal litt til for når du pumper den knallhard (komp, luft) så stiger tempraturen og dermed stiger trykket som du sier.

Så når luften kjøles ned etter pumpingen så synker trykket. Du har på en måte allerede laget en "topp" under komrimeringen av luften i ringen.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal ikke så veldig mye til nei!Det skjedde med bellyen til kompisen min på flyteringtreffet i fjor.Den ble pumpet opp på morgenen og eksploderte imens vi hadde en liten pause i sola.Den lå på land selvfølgelig.Tviler på at det skjer i vannet,men den største faren er da den blir liggene på land i solsteiken.Jeg skal si det ble liv i gjengen da det smalt.Alle sammen var rimelig kjappe til å tappe ut litt luft :o!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

KJØP SKIKKELIGE SVØMMEFØTTER.

Jeg kan ikke si det mange nok ganger. De greiene man får med, som man kan stroppe utenpå vadesko, er kun egnet til pontongbåt og ikke til hovedfremkomstmiddel.

 

Jeg kjøpte noen "booties2 av neopren, slik vindsurfere bruker på brettene sine. Og så et par skikkelige dykke-føtter. Kosta totalt 900.- og er verdt det mangedobbelte i glede og effektiv bruk.

 

Har du en link?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bellyboat er en båt ifølge reglement

 

utrolig irriterende iallefall....

 

har ett vann vi som det er lov og bruke belly i....der er det nesten bare abbor....knallhardt...

 

uansett...jeg tjuvfisker som bare det med belly....ikke noe annet som er brukbart i myrtjernne i området her....

 

flytering fra brio den må gå gjennom...synes jeg ser deg knut are ;D

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

bellyboat er en båt ifølge reglement

 

utrolig irriterende iallefall....

 

har ett vann vi som det er lov og bruke belly i....der er det nesten bare abbor....knallhardt...

 

uansett...jeg tjuvfisker som bare det med belly....ikke noe annet som er brukbart i myrtjernne i området her....

 

flytering fra brio den må gå gjennom...synes jeg ser deg knut are ;D

 

 

 

slik er det og slik må det være

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er mine erfaringer med bellyboat:

 

Første jeg prøvde var en Caddis, kjøpt på postordre fra USA en gang på 90-tallet. Jeg lånte den og fant fort ut at jeg satt lavt og det tok en eveighet å padle rundt i den.

 

Så lånte jeg en Guideline Drifter før jeg kjøpte en Pool 12 fra skittfiske.no.

 

Drifter'n og Pool 12 er veldig like, men jeg foretrekker Pool 12 fordi loomene på den er større, dvs det er to store lommer i stedet for masse små. i Drifteren fikk jeg ikke plass til termosen i den største lomma! "Noen" hos Guideline er oppmerksomme på dette og har uttalt at det burde være en stor lomme i stedet fr flere små, i hvertfall på en side... får se hvordan neste utgave av drifter blir, men inntil min Pool 12 blir utslitt, holder jeg meg til den.

 

Om det å gå rundt eller falle ut av bellyboat: Jeg har ennå ikke vært i nærheten av noen av delene. Man har et veldig lavt tyngdepunkt, belleyene er brede og skal du falle fremover må det nok litt innsats til. Jeg har opparbeidet meg flere døgn sittende i belly og har hittil aldri sett behovet for en vest. Skulle jeg mot formodning klare  havne i vannet, så skal jeg nok enten komme meg opp igjen ( har brukt Bellyen som "badeleke" i fjor sommer, man klarer fint å komme seg opp i den fra vannet) eller så holder man seg flytende på den til man kommer til land.

 

Litt overmodig kanskje, men jeg har følelsen av 100% kontroll og trygghet i belly og man er sjelden mer enn 50-100 meter fra land.

Jeg fisker tross alt ikke i Barentshavet heller....

Jeg er mye mer redd for å falle ut av pontongbåten min, det er en reel risiko for det. Rundt går man ikke, men man kan tippe forover ut av setet hvis man prøver.

 

KJØP SKIKKELIGE SVØMMEFØTTER.

Jeg kan ikke si det mange nok ganger. De greiene man får med, som man kan stroppe utenpå vadesko, er kun egnet til pontongbåt og ikke til hovedfremkomstmiddel.

 

Jeg kjøpte noen "booties2 av neopren, slik vindsurfere bruker på brettene sine. Og så et par skikkelige dykke-føtter. Kosta totalt 900.- og er verdt det mangedobbelte i glede og effektiv bruk.

 

Det langste jeg har båret minn Pool 12 bellyboat ferdig oppblåst på ryggen er ca 5 kilometer. Hvis du bruker stroppene og tekner deg litt om, så funker den fint som ryggsekk når den er ferdig oppblåst.

 

Bellyen er fast inventar i bilen på alle lengre turer, og på kveldsturer. Gode svømmeføtter er pri 1.

 

Har også en pool 12 og er veldig happy og trygg med den. Føler også sikkerhet ved at det er så mange luftkamre i den. Brukte pølse i starten, men er som du sier ikke i polhavet så de 15 -20 m inn til land skal jeg klare å svømme padle med ett eller to sprengte luftkamre og litt slagside. Ser ikke den store faren i det nei.

 

Ellers fikk du opp øynene mine med de svømmeføttene jeg akkurat kjøpte... korte finner til å sette fast på støvlene. Noe ræl som ikke gir meg særlig rekkevidde, maks 20 meter fra utsettingspunktet så begynner du å angre... litt bølger så er du ute på langtur. Takk for tipset, jeg finner frem de gamle igjen, hadde ikke tenkt slik på de, men farta ble halvert med disse nye føttene jeg kjøpte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...