Gå til innhold

Ny Line; SS Troutfighter


Anbefalte innlegg

Siden ingen har begynt, kan jeg like godt ta bladet fra munnen :D

 

Jeg har forherliget minnefrihet i liner fremfor "klumper" som blåser en avgårde ved kastedammen, ikke det at jeg ikke liker knalle på, lang og vel, men under mitt fiske, både i stille vann og elv liker jeg de linene som bare detter fjonlett mot vann, uten "telefonledning utseende".

 

Jeg trodde aldri denne linen kom, har hørt mye bra om den, men har liksom ikke helt orket å håpe på en slags erstatning til min gamle elskede "Tightline"...som dessverre ikke gled så altfor godt.

 

Jeg har idag brukt nye Streamstix Troutfighter, som foøvrig Europamester fra Porugal brukte under sist EM...denne er minnefri så det holder i bøtter og spann.

En slags Triangeltaper...lang fronttapering, nydelige, lette presentasjoner...lange kast har jeg ikke prøvd den til idag, men tipper den glir godt avgårde når klumpen er ute av stantupp.

 

Skjønt det prøvde jeg forleden på gresset, funket :D, men ikke i bekken idag med fluer på.

 

Det er herlig med slike liner, skulle bare hatt den i #3....eller gjerne i DT#3 til min BIIt #3 8'....

Idag bruker jeg mye Dt linen av annen "G-Sport" kjede fabrikant..den er stiv og livløs til sammenlikning...min gamle Tight line DT2 ga jeg til pjokken på tulle stangen han sleper rundt tin etter i stua...men nå har jeg kanskje mulighet til å få en ny favoritt til noe av mitt fisk....Please Streamstix...jeg vet jeg har vært heldig tidligere, og at ikke de er å oppdrive i butikk i nærheten av meg, men hvor får jeg tak i en #3??? :)

 

Gleder meg til å prøve den mer allerede til helgen når den kan seile sammen med alle de nyklekkede olivne skjønnhetene nedstrøms...for ikke å snakke om oppstrøms nymfefiske.

Flott, ja, rett og slett en glitrende fiskeline.

 

Ifølge folk som kaster godt, er denne profilen med mye av vekten bak på den ca 11.5 mtr lange klumpen, bra til underhåndskast...helt sikkert, distansen jeg rullet ut linen idag var for kort til å si noe mer om det.

 

Anyone?

 

Stig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så stille, ingen som vet ???

 

Hva med flyfishing adventure gutta, de har jo hatt bredt Streamstix utvalg tidligere...

 

www.flyfishing-adventure.no

 

Har dere denne linen?

Noen konkrete opplysninger om den....lengder på klumpe i ulike klasse, profiler....etc  og pris!

Litt generell info mao :)

 

Stig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heps!

 

Vi har denne lina, ja. Har så vidt fått testet den selv. Om jeg får lov til å si det så likte jeg denne lina godt jeg og :)

 

Litt generell info kan jeg nok ordne. Har ikke halt her jeg sitter nå.

 

Prisen er vel 599,- hvis jeg ikke husker riv ruskende galt ;)

 

Mvh

Bjørnar

Flyfishing & Adventure

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde årets første "Praktisk fiske/elv" kurs igår.

I nydelige Ekso. Dessverre var temperatur sunket fra 8 grader sist uke , til bare 6 igår.

Nesten ikke en eneste døgnflue å se, ei heller steinfluer.

Men folket lærte nymfefiske, tørrflue fiske og generell "våtfluesving".

 

Jeg hadde med med #4 liner og stenger, enedleig fikk jeg prøvd Sharkskin/Sixth sense/ SS Troutfighter

opp mot hverandre.

Og til fiske i elv må jeg bare si med en gang at forskjellene ikke er så fremtredene som f.eks i blikkstille vann.

 

Jeg brukte nye SS Troutfighter til nymfefiske økten, grunnet deilig smidig line....kastet faktisk mye bedre lange kast med små kulehodenymfer enn jeg hadde trodd. Helt klart en god kandidat for min Winston BIIt #4 9'. Som SA Trout.

 

Sixth sense linen har jeg brukt noe ganger, ikke smurt enda, men det slår meg hvor glatt coatingen er. Den glir super bra, og synest faktisk nesten jeg må fiske enda mer med denne, ihvertfall i elv.

Den har nok litt mer antydning til minne, men av en eller annen merkelig grunn er ikke det et problem ved kasting, får ikke opp små vaser av line....den glir godt og presenterer flott på langt hold..

 

Sharkskin fisker godt i elv, den slår flott over parachutes, og fluer a la Elk Hair Caddis, på nært og fjern hold. Linen er så smidig at kortline nymfing med denne også er en sann fryd.

 

Så folkens jeg har luksusproblemer... :)Om noen ringte og sa: Får jeg kjøpe en av linene...he-he, nei takk, jeg liker dem alle :D

 

Prøvde Tiemco 10' tapert fortom igår med ekstra lang buttdel og 4 x spiss. :)

Dette var fortommen sin, det...man får litt ekstra hjelp til fine presentasjoner med over 18' fortom, siden butt delen en ekstra lang, uten at den var ekstra tjukk.

Jeg synest dette var verdt å se etter folkens....Dette blir nok ny favoritt nymfefortom etterhvert, med dertil egnet behandling a la "nymfe tråd" (genrelt) ;)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En slags Triangeltaper...lang fronttapering

 

Ifølge folk som kaster godt, er denne profilen med mye av vekten bak på den ca 11.5 mtr lange klumpen, bra til underhåndskast...helt sikkert, distansen jeg rullet ut linen idag var for kort til å si noe mer om det.

 

Trodde med en gang dette kunne være en ideell line til riffling hitch fisket mitt etter laks og sjøørret, men ifølge målene Circus postet har ikke klumpen en spesielt lang fronttapering med påfølgende vektkonsentrasjon i bakkant, så spørs om jeg ikke må lete videre :-\

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er coatingen på troutfighter? Glatt? Striper den ved inntrekk på stille vann? Virker den jevn og fin?

 

Ja, glatt og fin.

Nei ikke "striping" i vann jeg har merket noe til...til sammenlikning med Sharkskin så er det jo ingenting som "striper/henger litt igjen"....hvilket jeg må si jeg liker til mye av mitt "dragfrie" fiske i stille vann, eks fjærmyggfiske, bare en fordel at linen "henger" litt...sikkert med å rette ut "klessnora" :)...bedre med rett klessnor enn telegon ledning til snor ;)

 

Som sagt; synest troutfighteren virker som en flott fiskeline....også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...

Blåser litt liv i denne tråden jeg.

Har akkuratt få anskaffet meg en av disse linene i klasse 5. Og jeg er storfornøyd. Kjempefin line til tørrfluefiske etter ørret. Sånn det kjentes ut for meg har snøret relativt standard tapering i forhold til klump osv. Det som allikevel skiller dette snøret fra en del andre liner for min del er at lina tåler mye overheng uten at kastet kollapser, pluss at det presenterer silkemykt både på lange og korte kast :) Snøret går også meget stabilt og fint i lufta og er veldig lettkasta :) Anbefales, og BØR prøves! Tror dette snøret kommer til å følge meg noen år framover :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har også dette i #3, #4 & #5.

imorgen skal jeg ut på vulgatafiske med scotten min (s4).

prøvde stanga med dette snøret i #4, men det virket for lett, ihvertfall for de lengre kasta.

imorgen skal jeg teste #5 snøret for og se forskjellen. gleder meg ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Nevner som en kuriositet at bildet på snøreesken er fra Soneren i sigdal, dama på bildet heter Stine, og samme dagen ble det tatt over 50 ørret på tørrflue akkurat her :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nevner som en kuriositet at bildet på snøreesken er fra Soneren i sigdal, dama på bildet heter Stine, og samme dagen ble det tatt over 50 ørret på tørrflue akkurat her :)

Der tror jeg faktisk jeg har vært. Kjørte ned i fra norefjell på den krøtterstien. Fikk bare småfisk.

Tror.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Liten dårlig snutt med litt kasting med denne lina.

Til og med jeg som er dårlig på vannkast får til greie fiskekast med denne lina  :)

Kaster på en fisk jeg trodde var stooor, selektiv som f***  ;D Snudde flueboksen  min rundt og prøvde alle fluer.

Viste seg til slutt å være en 400 grammer :) Men, men artig læll. :)

post-3089-13949879827858_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv denne linen i #4 på min nymfesnelle/Vivarelli....slik rar sak med spake :)

Prøvde linen på en av mine nyere stenger (EikreFly Fluvius)....fremdeles en skikkelig koseline...gikk overraskende flott på den stangen også.

Ikke mitt første valg til vann denne linen, men til elvefiske er den nydelig..

Veldig stor grad minnefri også...det er alltid et stort pluss for håndtering og dunlette nedslag på kort hold også...spisser bukter raskt en mjuk og fin line :)

#5 linen likte jeg aldri så godt, mulig det er fordi jeg brukte den på andre stenger...rare greier dette personlige og subjektive som setter seg innefor den harde skallen :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...