Gå til innhold

Min favorittflue


rbk01

Anbefalte innlegg

Dette er ikke noe forsøk på å minimalisere innholdet i flueboksen, men mer ett forsøk på å høre andres erfaringer med enkeltfluer og om det fortsatt finnes noe som kan kalles universalflue. Tidligere var det sagt at hadde du en March Brown kunne man overleve så lenge det var isfritt.

Samtidig som det kan hjelpe de som enten ikke binder selv, eller vil fylle flueboksen med all verdens "rusk og rask".

Skulle jeg selv driste meg til å velge ut en eneste en, måtte det bli Marc Petitjean's vårlueimitasjon, presentert i Flugfiske i Norden for et par å siden. Dette i sterk konkurranse med Streaking Caddis, Rakkelhanen, Europea nr 12 og mange andre. Flua er bundet på rådyr- eller hjortehår og svart cdc. Denne flua er enkel å binde og selv om den er en vårflueimitasjon, tar ørretten den også når den er på maurjakt - da i litt mindre krokstørrelser. Dette gjelder både på høgfjellet (+ 1300 moh på Hardangervidda) og lavere skogsvann. Den fisker godt både på lyse dagen og natten.

Så min favoritt blir; Marc's nattslända, som den benevnes i FiN. Hvilken er din?

 

Jens

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 76
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Dette er ikke noe forsøk på å minimalisere innholdet i flueboksen, men mer ett forsøk på å høre andres erfaringer med enkeltfluer og om det fortsatt finnes noe som kan kalles universalflue. Tidligere var det sagt at hadde du en March Brown kunne man overleve så lenge det var isfritt.

Samtidig som det kan hjelpe de som enten ikke binder selv, eller vil fylle flueboksen med all verdens "rusk og rask".

Skulle jeg selv driste meg til å velge ut en eneste en, måtte det bli Marc Petitjean's vårlueimitasjon, presentert i Flugfiske i Norden for et par å siden. Dette i sterk konkurranse med Streaking Caddis, Rakkelhanen, Europea nr 12 og mange andre. Flua er bundet på rådyr- eller hjortehår og svart cdc. Denne flua er enkel å binde og selv om den er en vårflueimitasjon, tar ørretten den også når den er på maurjakt - da i litt mindre krokstørrelser. Dette gjelder både på høgfjellet (+ 1300 moh på Hardangervidda) og lavere skogsvann. Den fisker godt både på lyse dagen og natten.

Så min favoritt blir; Marc's nattslända, som den benevnes i FiN. Hvilken er din?

 

Jens

 

I hvilket nummer av FiN står denne omtalt Jens og har du et bilde av den? Jeg har desverre ikke alle nummer av FiN. Forøvrig mener jeg FiN er det beste skandinaviske flue fiske magasinet. Layout er kanskje litt konservativt, men for meg teller innholdet langt mer.

 

bjorni

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Favorittflua mi er jeg ikke sikker på. Jeg synes at superpuppan er den mest effektive sesongen sett under ett, men den er langt nede på favorittlista mi. Mohican mayfly gir meg en skikkelig godfølelse, når jeg ikke klarer å se forskjell på de ekte individene og min flue der ute på vannet. Store gule, vakre sulphureaimitasjoner like så. Små palmermygg som omsvermes av 'forsknott' på vei mot vakende fisk i glassklar elv... Nei, ikke lett å velge favoritt. Oi, nå kjenner jeg at jeg fikk jeg lyst til å dra på tur igjen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei bjorni, den er å finne i FiN nr. 3 fra 2006. Prøver å legge inn et bilde. Har ikke det beste fotoutstyret, et snart ti år gammelt Sony kompaktkamera. Eneste feilen med flua, er at den ikke er så veldig holdbar, den må tørke godt etter en runde i ørrettkjeften, men hvem må vel ikke det? Du skal få ett eks. ved neste fluering.

 

Jens

post-2133-13949856691065_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hei bjorni, den er å finne i FiN nr. 3 fra 2006. Prøver å legge inn et bilde. Har ikke det beste fotoutstyret, et snart ti år gammelt Sony kompaktkamera. Eneste feilen med flua, er at den ikke er så veldig holdbar, den må tørke godt etter en runde i ørrettkjeften, men hvem må vel ikke det? Du skal få ett eks. ved neste fluering.

 

Jens

 

Takk for info Jens og bildet ble bra det :). Den flua har jeg aldri prøvd, men jeg tror deg når du sier den er bra. I det hele så synes jeg fluer bundet med materiale av hjorte\rådyr hår, CdC og Rapphøne ofte fungerer bra. Jeg har egentlig ikke noen favorittflue, denne varierer hele tiden. Som regel er det jo flua du fisker mest med som nødvendigvis gir mest fisk. Skulle jeg likevel bare ha med en flue i boksen så er det vel en CdC spennt spinner. Den tar altid fisk, men er jo langt fra førstevalget ved vårflueklekkinger :). Da finner jeg frem CdC Caddisen. Laget forresten en variant av denne inspirert av Rena klekkeren til Torbzorb. http://fluefiskesiden.no/forum/index.php?topic=8836.0. Bakkropp av CdC, Vinge av 4 små CdC fjær, bryst av rådyrhår på muddlervis og bein av rapphøne. Sammen med Rena klekkeren har den gitt mest fisk i det siste, men.... det er jo disse jeg har fisket mest med nå...

 

Jeg er glad jeg startet med fluebinding. Nå er det bare å binde opp noen Petitjean vårfluer og prøve disse også.

 

bjorni

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er dette The Devil Bug? Vårflueimitasjon?

 

Det er Devil Bug, ja! Vårflueklekker ala Gary Borger. Bruker stort sett grønn kropp. Hadde jeg reist på fisketur, glemt igjen flueeskene men sett at jeg hadde to Devil Bug i vesten, så hadde jeg ikke vært lei meg likevel... ;) Jeg fisker stort sett i Renaelva, og der er den overlegen etter min mening. Så skal det innrømmes at den får mye "spilletid" på bakgrunn av gamle bragder (omtrent som Tore Andrè Flo for noen år siden), men den viser stadig at den duger :);D

 

Pluss får den også fordi den aldri synker!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ligner Dyret, men med rundere former  :) Hos Dyret er vel hårene bundet inn i kroppen og deretter dubbet.

 

Favorittflua mi er vel Streaking Caddis. Hvis jeg må velge èn..

 

Men Erik Eikre`s Vera begynner jeg å få mer og mer sansen for som fiskefinner. Igår ville jeg nok nådd kilosgrensa med den flua hvis ikke blodknuten på fortommen hadde røket  >:( >:(>:(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Igår ville jeg nok nådd kilosgrensa med den flua hvis ikke blodknuten på fortommen hadde røket   

 

Jeg liker å bruke microring istedet for blodknute. Enklere og tryggere, synes jeg da.. ;) Ellers skal jeg teste ut "Vera" for første gang om kort tid. Hører den er bra, men synes det er vanskelig å binde den pent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er dette The Devil Bug? Vårflueimitasjon?

 

Det er Devil Bug, ja! Vårflueklekker ala Gary Borger. Bruker stort sett grønn kropp. Hadde jeg reist på fisketur, glemt igjen flueeskene men sett at jeg hadde to Devil Bug i vesten, så hadde jeg ikke vært lei meg likevel... ;) Jeg fisker stort sett i Renaelva, og der er den overlegen etter min mening. Så skal det innrømmes at den får mye "spilletid" på bakgrunn av gamle bragder (omtrent som Tore Andrè Flo for noen år siden), men den viser stadig at den duger :);D

 

Pluss får den også fordi den aldri synker!

 

Definitivt en av mine vårflue favoritter, har den alltid med meg. Om dagen betinger den at det blåser noe. Om natta kan det godt være vindstille, den fungerer likevel. I elv så er den alltid god når klekkingene har startet. Legger et lag med lynlim over "skjoldet" så holder den lengre.

 

bjorni

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare pass på at hønefibrene er lengre enn hanefibrene! Er ikke så vanskelig. Etter to tre forsøk så den tilslutt bra ut hos meg ihvertfall. Genial flue! Fiskes både vått og tørt.

 

Jeg må nok bakke deg opp på denne. God flue.

 

Sigve

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, nå begynner det å komme noen på banen. Jeg skjønner at man først og fremst prøver "det som klekker der og da", men min erfaring er nå at det ikke alltid er så lett å finne ut av. Noen ganger er det flere typer innsekter som klekker samtidig og noen ganger må man begynne å blindfiske uten å ha sett en eneste fisk. I tillegg at jeg ofte opplever at fisken ikke alltid er så selektiv som man kanskje gjerne vil tro. Derfor synes jeg at det er fint å få noen tips om fluer som trigger fisken til hugg under varierende forhold og klekkinger. Og så er det en hel del av oss som ikke er like erfarne og flinke til å kjenne igjen ulike insekter og lese de forskjellige vakbilder og da kan det være greit med noen alternativer til den berømte March Brown. Så jeg tar imot flere tips med glede.

 

Jens

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg blindfisker, og det gjør jeg lite, har jeg en tendens til å prøve Vera, Williams, eller Black Gnat.

 

I det siste har jeg brukt Vera under nesten alle vårflueklekkningene jeg har kommet over. Har denne i kun #14 og den har fisket bra.

 

Er det en eller annnen form for mygg/fjærmygg og jeg ikke er sikker på hva de tar starter jeg med Williams.

 

Om ikke noe skjer i det hele tatt og jeg må ha flua på vannet starter jeg med Black Gnat. Jeg føler denne flua har en tendens til å lokke fisk opp om ikke noe annet skjer.

 

Ellers er jo spent spinner en god attraktor flue.

 

Sigve

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg blindfisker, og det gjør jeg lite, har jeg en tendens til å prøve Vera, Williams, eller Black Gnat.

 

I det siste har jeg brukt Vera under nesten alle vårflueklekkningene jeg har kommet over. Har denne i kun #14 og den har fisket bra.

 

Er det en eller annnen form for mygg/fjærmygg og jeg ikke er sikker på hva de tar starter jeg med Williams.

 

Om ikke noe skjer i det hele tatt og jeg må ha flua på vannet starter jeg med Black Gnat. Jeg føler denne flua har en tendens til å lokke fisk opp om ikke noe annet skjer.

 

Ellers er jo spent spinner en god attraktor flue.

 

Sigve

 

Aner meg at Black Gnat i kr.str 14-16 kan gå for å være en god imitasjon av forsknotten. På soldager med vind og få vak opplever jeg ofte det beste fiske med forsknott-imitasjoner. Stort sett binder jeg mine forsknotter med gåsebiot som kropp (evt tvunnet sort cdc-fjær). Spunnet cdc foran og bak en lettdresset organza-vinge. Pleier å gjøre susen det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Hei, nå er det kanskje tid for en liten evaluering av sessongen, "sannhetens øyeblikk", og hva ble årets flue? For meg står valget mellom to kandidater;

Renaflua til Staffan, den stod for kvantumet og

Runes Caddis Emerger som som tok de største, de var ikke over kiloen nei, men veldig nære.

Jeg tror jeg lar de to dele førsteplassen denne gangen.

Andre fluer som har pekt seg ut?

 

Jens

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En enkel palmer mygg og streaking caddis..

 

Var å fisket i en elv i sommer.. så et veldig pent vak! :o8).. og kastet caddisen med det perfekte kastet, fortommen strakk seg helt ut, flua landet som et insekt og jeg så fisken komme opp fra det speil blanke vannet, slurpet i seg flue. Jeg løfter helt perfekt og fisken skyter opp i lufta!! ett helt fantastisk syn, og for ett utras!! 8)

Fiskens vekt snakker vi ikke om ;D men en liten vakker en, med gulbrun buk, perfekte brune og svarte prikker :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Montana/ GRHE m. kulehode/ Superpuppan (tørr eller druknet)

Vet rett og slett ikke, men mine favorittfluer flyter ikke.

Kanskje det er en klassiker med dubbet kropp. Da kan jeg klippe vekk vingen og få en nymfe, klippe vekk halen og få en puppe....

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...