Gå til innhold

Fiske med krøplingimitasjoner?


joma

Anbefalte innlegg

Hei :)

 

Leste i et gammelt villmarksliv her om dagen, og la merke til at de hadde en artikkel om døgnflue-krøplinger. Disse imitasjonene var bundet på skjeve kroker, og de hadde bare en vinge osv. De mente at disse imitasjonene funka bra fordi ørreten går alltid etter det letteste byttet. Men jeg ser aldri noen krøplingimitasjoner i butikkene, og har vel aldri sett noe spesielt til det på forum osv.

Er det bare tull med å fiske med krøplinger, eller er det noen som har gode erfaringer?

Må jo være en grunn til at det ikke har slått helt ann her i Norge? Synes jeg har lest et eller annet sted at det var ganske populært i Amerika ???

 

Joma

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er noe rart som skjer i hodet på fisken når den blir hyperselektiv. Da kan den f.eks. fokusere kun på flotte høyreiste spinnere. Da tviler jeg på at en krøpling-dun gjør susen, like lite som en "normal" spent spinner.

 

Men i teorien burde det jo funke. Enkleste tilgang til mat er jo å ta de skadde eller hjelpeløse individene. Mulig en lignende grunn til at fisken noen ganger velger maur fremfor vulgata, f.eks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke dumt. Naturen luker ut skapninger som er svakere / deformerte / skadete. Dersom man for eksempel ser på ørretyngel så er de nådeløse mot sine skadete kamerater (eller kanskje de netopp viser nåde?).

 

Jeg binder defor alle mine fluer slik at de i utgansgpunktet ser skadet ut  :D;D. Det har gått med mye tid (jeg spøker ikke) på å klare å binde så shabby fluer. Vitsen er at de skal se forkrøplet ut. Jeg liker ikke skjeve kroker, og fluer som er asymmetriske sett forfra (propellering), men at flua ramler på sida gjør ikke noe.

 

Moralen er; dersom du binder fluer som er perfekte får du ikke fisk  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har faktisk fisket en del med såkalte "cripples"...

Og min erfaring er at de fungerer veldig bra! Er så klart unntak, men det er sjelden jeg har vært borti det jeg vil kalle hyperselektiv fisk... Da blir jo situasjonen helt annerledes, men som sagt, sjelden jeg har vært borti den situasjonen...  :)

 

Fikk tak i en del "cripple mayflies" i England. Og de funker som bare det her også!  ;D

Bundet på vanlig krok, men slik at de ligger med en vinge ned i filmen, slepende skall osv.

 

Så flyalf har et godt poeng etter min mening...  ;)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moralen er; dersom du binder fluer som er perfekte får du ikke fisk  :)

 

Åh fankern....

 

Ingen fare. Det er litt artig at vi "må" bruke 18x fortom, mens det stikker en rund, spiss og tildels glinsende metalldings ut av fluene våre synes nå jeg. Kanskje alle våre fluer blir tatt for cripples? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder hyperselektivitet så kan vel fisken bli like selektiv på krøplinger som den kan på, i våre øyne, perfekte eksemplarer?

 

Helt sikkert, men jeg opplever egentlig sjeldent veldig selektiv fisk i Norge. Selektivitiet på criples har jeg aldri opplevd (eller kanskje det er derfor jeg kommer så ofte tomhendt hjem) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fisket mye med Cripple dun opp igjenom tiden. (laget faktiske en liten sak i vilmarksliv for en del år siden om dette mønstret :))  Har vært en favoritt på sære fisker som beiter døgnfluer og ikke vil ha de vanlige duns imitasjonene. Fiska mye i Hemsila tidligere, og denne flua var ofte svaret når alt annet sviktet. At den nok også imiterer en klekkende døgnflue gjør den forsåvidt ikke til et dårligere mønster. At fisken blir blir selektiv på de døgnfluene som ikke har lykkes med klekkingen, hører nok til sjeldenhetene her til lands.

 

Gisle

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fisket mye med Cripple dun opp igjenom tiden. (laget faktiske en liten sak i vilmarksliv for en del år siden om dette mønstret :))  Har vært en favoritt på sære fisker som beiter døgnfluer og ikke vil ha de vanlige duns imitasjonene. Fiska mye i Hemsila tidligere, og denne flua var ofte svaret når alt annet sviktet. At den nok også imiterer en klekkende døgnflue gjør den forsåvidt ikke til et dårligere mønster. At fisken blir blir selektiv på de døgnfluene som ikke har lykkes med klekkingen, hører nok til sjeldenhetene her til lands.

 

Gisle

 

 

 

Flytende montana ???;D:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flytende montana ;D ;D ;D ;D

 

fisker like bra i hvertfall

 

Bakroppen er av marabu som trekker til seg vann og synker, etterligner nymfe delen, gule feltet er fargen på insektet som er i ferd med å klekke, hjortehåret er vingen og insektet som er  på vei ut av nymfekroppen.

 

Har du ikke denne klasikkern i boksen din Ruffen, mangler du noe vesentlig, som montana i nymfeboksen ;D

 

Gisle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flytende montana ;D ;D ;D ;D

 

fisker like bra i hvertfall

 

Bakroppen er av marabu som trekker til seg vann og synker, etterligner nymfe delen, gule feltet er fargen på insektet som er i ferd med å klekke, hjortehåret er vingen og insektet som er  på vei ut av nymfekroppen.

 

Har du ikke denne klasikkern i boksen din Ruffen, mangler du noe vesentlig, som montana i nymfeboksen ;D

 

Gisle

 

Anngående montana i nymfeboksen så har jeg noen alvorlig sinna noen med gummiben og røde øyne til bruk i februar/mars før steinfluene setter i gang ;D Funker som faen (nesten feigt) Bare spør six-pack karlsen. Han fikk sin første i år på en sånn ;D ;D :D :D Ops det skulle vel ikke komme ut :-X:rolleyes:

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei :)

 

Leste i et gammelt villmarksliv her om dagen, og la merke til at de hadde en artikkel om døgnflue-krøplinger. Disse imitasjonene var bundet på skjeve kroker, og de hadde bare en vinge osv. De mente at disse imitasjonene funka bra fordi ørreten går alltid etter det letteste byttet. Men jeg ser aldri noen krøplingimitasjoner i butikkene, og har vel aldri sett noe spesielt til det på forum osv.

Er det bare tull med å fiske med krøplinger, eller er det noen som har gode erfaringer?

Må jo være en grunn til at det ikke har slått helt ann her i Norge? Synes jeg har lest et eller annet sted at det var ganske populært i Amerika ???

 

Joma

 

Nå skal det sies at jeg har ikke møtt fisker som jeg vet har gått bare å spist krøplinger. men under slike forhold tror jeg at spentspinner, klinkhammer evnt en litt våt fallskjermflue som jeg rufser til litt selv burde gjøre susen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fisket mye med Cripple dun opp igjenom tiden. (laget faktiske en liten sak i vilmarksliv for en del år siden om dette mønstret :))  Har vært en favoritt på sære fisker som beiter døgnfluer og ikke vil ha de vanlige duns imitasjonene. Fiska mye i Hemsila tidligere, og denne flua var ofte svaret når alt annet sviktet. At den nok også imiterer en klekkende døgnflue gjør den forsåvidt ikke til et dårligere mønster. At fisken blir blir selektiv på de døgnfluene som ikke har lykkes med klekkingen, hører nok til sjeldenhetene her til lands.

 

Gisle

 

Kanskje det var denne artikkelen jeg leste :) Den var ikke så kort den jeg leste akkurat (rundt 2 sider), og de påsto at hvis alt sviktet måtte man prøve en cripple-flue. De fisket mye bedre enn vanlige fallskjerm ol. :) Den flytemontanan din Gisle, så jo sinnsykt giftig ut ;D Ofte har jeg selv erfart at det er de styggeste fluene som gir mest fisk. Kanskje det ligger noe i det ;D

 

joma

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den saken jeg laget for en del år siden dreide seg om det "the prippled dun" mønstret du ser over og var presentert i "Fluekroken" i Vilmarksliv ca 10 år siden. Mønstret er det en amerikaner ved navn Bob Quigley som står bak. Forøvrig en suveren fluebinder. Ta et lite søk på han på nette så finner du en del av det han har laget.

 

Gisle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...