Gå til innhold

Ny utbygging i Gudbrandsdalslågen planlagt


Gjest Pål Andersen

Anbefalte innlegg

Det er for tiden over 1000 (ett tusen!!!) små og store kraftverkprosjekter i Norge.... :o

 

Det er ikke lenge siden den samme diskusjonen gikk om utbygging i Folla : http://fluefiskesiden.no/forum/index.php?topic=4296.0

 

Her er svaret som kom fra Øyvind F. i NJFF den gangen :

 

Jeg jobber forøvrig i NJFF, og små kraftverk er noe som opptar oss m.fl. veldig for tiden.

 

Folla er dessverre bare ett av drøyt 1000 mindre kraftverksprosjekter som er til behandling for tiden. Bare omlag 300 av disse er det vurdert å kreves konsesjonsbehandling for. De øvrige må en nærmest ha litt flaks for å snappe opp. Folla er av såpass størrelse at den i det minste vil bli konsesjonsbehandlet, og underlagt noe høyere fokus

 

Uansett er også 300 et for stort antall til at hverken NJFF, Naturvernforbundet, WWF og DNT, som vi samarbeider med i samarbeidsrådet for naturvernsaker (SRN), greier å holde tritt med søknadsbunken.

 

Lokale saker som den i Folldal er derfor noe i hovedsak lokallag og lokale interesser må håndtere. Mange steder fungerere dette bra, mens det i andre områder ikke er like velfungerende. Sentralt i organisasjonene er det simpelthen ikke kapasitet til å behandle de enkelte sakene helhetlig slik saksmengden er for tiden.

 

En er forøvrig for tiden inne i en prosess nå mht å få laget fylkesvise planer for små kraftverk (mini, mikro og småkraftverk). NJFF og de andre naturvernorganisasjonene arbeider her sammen med felles målsetninger. Høringsrunden på denne planprosessen er akkurat avsluttet, og i tiden fremover vil vi jobbe for ett best mulig innhold i denne, samt at planene ferdigstilles før en eventuelt konsesjonsbehandler allerede innmeldte inngrep.

 

Tja - dette ga vel ikke noe svar på frustrasjonen, men dog.

NJFF har i allefall høy og økende fokus på problemstillingen, og i den grad vi har mulighet bistår vi også lokalt.

For sentralleddet vil det viktigste uansett være å jobbe for en bedre vassdragsforvaltning nasjonalt, for fylkeslagene  på fylkesnivå og lokalforeningene i de enkelte lokale prosjektene.

 

Jeg har forståelse for at NJFF ikke har ressurser til å sette seg inn i absolutt alle sakene, men jeg mener de burde gjøre noe MYE viktigere ;

De burde markedsført sin motstand mot vannkraft-utbygging på generel basis, og satt inn full styrke på de viktigste sakene (les innlandsfiske)!!

 

På den måten sender de signaler både til politikere, grunneiere og lokalbefolkning om at norges få gjenværende urørte vassdrag er en viktigere ressurs for nærmiljøet, fauna, dyreliv, turisvirksomhet og friluftsliv, enn de er som fremtidige energikilder. De må få frem hvor viktig fisket og friluftslivet rundt elvene er, og at de ikke lenger godtar at enhver urørt blå stripe på kartet skal ses på som en potensiell kilde til energi. Tiden er inne for bedre utnyttelse av eksisterende kraftverk og utvikling av nye typer (miljøvennlig) kraft.

 

Jeg skjønner egentlig godt at mange små og store aktører søker om utbygging av vannkraft i dag, for her er det penger å tjene, verden skriker etter "ren" energi - og ingen har ressurser til å prøve å stoppe dem. De som søker om konsesjon møter så liten motstand, og politikerne blir så lite innvolvert i konsekvenser etc, at INGEN trenger å tenke seg om to ganger før de legger inn en søknad. Det kan virke som om alt man i verste fall trenger å gjøre, er å love å sette ut litt oppdrettsørret for å kompensere for ødelagte villfiskestammer... Halleluja!!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 86
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

De som søker om konsesjon møter så liten motstand, og politikerne blir så lite innvolvert i konsekvenser etc, at INGEN trenger å tenke seg om to ganger før de legger inn en søknad.

 

Jeg kan iallefall med hånden på hjeret si at alle lignende saker jeg har vært borti som politiker har jeg aldri tatt særlig lett på. Men jeg har stort sett vært med å behandlet vindkraft, ikke vannkraft - så konsekvensene var nok noe mer åpenbare enn hva de er for vannkraftutbygging. Vårt problem i Nord-Trøndelag er gjerne at NTE = Fylkestinget, og fylkestinget = NTE. Vi eier NTE 100% og utgjør generalforsamlingen... og i et møte som starter 5 minutter etter at vi har avsluttet bedriftsforsamlingen, så sitter vi i fylkestinget å skal behandle søknaden vi nettopp vedtok at skal sendes inn. Jeg ser iallefall problematikken ved det, men samtidig ser jeg det positive i at fylkeskommunen får bygge veier, skoler, og sykehjem av overskuddet fra NTE. Vet ikke hvor mange andre kraftselskap som er heleid av fylke eller stat.. men det er iallefall ikke mange.

 

Så forøvrig en film i fra statkraft... ta en titt, fiskeutslippen og alt er så flott.. (kremt).. forøvrig et herlig fluekast rett etterpå...

http://www.milestep.no/default.asp?id=254

 

Forøvrig herlig musikkvalg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

om man bare kunne fått lurt alle politikere inn på en linje...  vel og merke rett linje ;D

 

edit:  har ikke sett værre propagandamøl siden Quisling snakket varmt om våre ariske venner fra tyskland en gang på 40 tallet..  å se den snutten gir meg bare lyst til å invistere i finnlandshette og 30.06 med sniperscope!  >:(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flemming; jeg ser også at NJFF sentralt ikke kan gå inn og lobbe i 1000 småkraftverkprosjekter, og at det derfor er fornuftig at det aksjoneres lokalt.  Når det gjelder Lågen, er dette en av Norges store vassdrag, og i utgangspunktet kan ethvert inngrep her få store konsekvenser.  Når vi da vet at det er ting på gang både ved Rosten og dessuten i sideelva (Nedre) Otta, er det noe NJFF bør engasjere seg i også sentralt, og i alle fall sørge for at fylkeslaget er hands on med hva som skjer.

 

Vi får håpe de følger opp.  Det blir iallefall viktig å følge med på senvinteren når prosjektet presenteres for å sendes ut på høring. Er det ingen her som har noen kontakt med eller link til NJFF Oppland som kan sitte på ryggen deres når den tid kommer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En gang skrev jeg et innlegg på www.glommaguiden.com.

Se mot nord

http://glommaguiden.esdivad.com/viewtopic.php?t=306&highlight=

 

Legg merke til at dette ble skrevet i 2006, ca 7 mnd etter at Barduelvas venner ble stiftet.

I dag så står vi planten med en fot i alt som angår vassdraget.

 

Være seg høringer, befaringer med NVE, Fylkesmannens kontor, StatKraft mf (skal faktisk på ny befaring førstkommende tirsdag), vi er motagere av korrespondanse som går frem og tilbake mellom aktører som NVE, StatKraft, Sintef, miljøvernkontoret til Fylkesmannen i Troms mf, hvor vi også er bidragsytere. Helt sykt.

 

NJFF sentralt, fylkesvis og lokalt har fått mye pepper her. Og mye er velfortjent. Det kan tidvis være mye jakt & hund, eller laks.

 

Men for våres del må jeg skryte litt av de. De står bak oss 100 %. Vi har så og si blankofullmakt til og bruke fylkeslaget i våre utspill. NJFF sentralt har reagert ovenfor StatKraft når det gjelder tørrleggingen i vassdraget våres. De vil ta opp dette, og fremtiden på møte de har med StatKraft 25. sept 2008.

Vi har en lokal intensjonsavtale med lokal JFF.

 

Hva jeg prøver og si, er at det nytter og engasjere, og engasjere seg.

Men det krever innsats. Man kan sitte på gjerdet, eller man kan stikke hodet frem og si at nok er nok.

Som forening har man høringsrett. Man kan delta på befaringer, man kan med mer kraft stille JFF orgen spørsmålet om hvorfor de ikke engasjerer seg. Men noen må være villig til og formalisere dette.

 

Bare en tanke. Har begynt å få en liten dose erfaring med dette de siste årene.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

GD-artikkelen omhandler samme mann fiskekompisen og jeg traff i elva ved Nord-Sel.

 

Kommentarene om at lokalbefolkningen ikke skjønner mulighetene fisken i området medfører, er nok riktig. At kvaliteten på fisken er så strålende, er mer diskutabelt - men skitt au, c&r medfører at det ikke spiller noen rolle hvordan fisken smaker.

 

Noe som ikke fremkommer i artikkelen, er at i selve Rosten-fallene fikk de bare tak i småfisk opp til 250 g, og i utgangspunktet bør fisk være 300 g for å radiomerkes.  Håper ikke dette blir tolket som at det ikke er så farlig hva som skjer med Rostenfallene fordi det bare er småfisk der - det virker ikke ulogisk at fallene er oppvekstområde for fisk som senere slipper seg nedover og blir storfisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste nettopp at fylkesmannen i Oppland nå mener det prosjekteres så mye utbygging i Lågen og mange sideelver at det ikke bør gis konsesjon til noe som helst før det foreligger en overordnet plan for hele vassdraget.  Det høres særdeles fornuftig ut, og vi får håpe det blir gjennomslag for tanken, noe som medfører at de utbyggingskåte vasstaristene i kommuner og kraftselskap må stille planene

på venteliste i lang tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kom hjem fra fylkesting i går, hvor Fremskritspartiet i Nord og Sør-Trøndelag fremmet likelydene forslag om å fjerne alle verninger av vassdrag i norge. For å deretter verne kun vassdrag som er lakseførende - å bygge ut i resten. De mente dette kunne bety 200twh, samt at det ikke ville forsyrre turistnæringen i det heletatt pga. at laksen får være i fred...

 

Herlige greier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kom hjem fra fylkesting i går, hvor Fremskritspartiet i Nord og Sør-Trøndelag fremmet likelydene forslag om å fjerne alle verninger av vassdrag i norge. For å deretter verne kun vassdrag som er lakseførende - å bygge ut i resten. De mente dette kunne bety 200twh, samt at det ikke ville forsyrre turistnæringen i det heletatt pga. at laksen får være i fred...

 

Herlige greier.

 

 

Helt utrolig, mann blir bare trist av å høre om slikt, :-[

 

Gisle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fantastisk forslag, men det forbauser meg ikke når det kommer fra det holdet.  Kunnskaps- og historieløsheten er uendelig.  Du skal se det blir sving på sakene under regjeringen Jensen - da får utbyggerne endelig realisert sin gamle drøm om å regulere Gjende også -det renner mye vann ned Sjoa og inn i Lågen til ingen verdens nytte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kom hjem fra fylkesting i går, hvor Fremskritspartiet i Nord og Sør-Trøndelag fremmet likelydene forslag om å fjerne alle verninger av vassdrag i norge. For å deretter verne kun vassdrag som er lakseførende - å bygge ut i resten. De mente dette kunne bety 200twh, samt at det ikke ville forsyrre turistnæringen i det heletatt pga. at laksen får være i fred...

 

Herlige greier.

 

Ja, det viktigste er jo tross alt at direktørene får fiske laks på våtsluk (iom at rypa snart er borte - noe må jo gutta bruke feriedagene sine på), samt at alkisene og trygdemisbrukerne som står og røyker og drikker øl døgnet rundt på fortauet utafor Naboens Pub får varmet knollen sin under utendørs stråleovner året rundt. Klart vi trenger mer strøm. Det sier seg jo selv.

 

Røyke utendørs uten å fryse hele året, eller bevare en eller annen elv ett eller annet sted? Valget er lett for FrP.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 måneder senere...
Gjest staffan@epost.no

er det ikke bekreftet at vindmøller er både mere effektive el produsenterenn disse småkraftverkene, dessuten mye billigere, eller er det bare i Sverige?

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...