Gå til innhold

inspirasjonstråd: Døgnfluer, døgnflueklekkere og døgnfluenymfer


Tom Tomassen

Anbefalte innlegg

Takker, karer! :)

Jeg prøvde den rhodani crippleklekkeren i elva i går og tok fisk på første flytet, det var moro. Ørreten var litt kritisk i går og vakaktiviteten laber. Prøvde noen klinkhammervarianter først som ikke blei rørt. Krøplingen derimot gikk rett hjem. Flua lå perfekt på hvert kast og har nå blitt en klekkerfavoritt jeg skal lage mange av og bruke i år. Har brukt litt harelabb i thorax for å gi flua det lille ekstra med tanke på flyteegenskaper og avtrykk av noe som klekker. Har også forelsket meg totalt i bl-krokene fra knapek og hends, skikkelig digge kroker. <<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke bundet fluer på en stund nå, mistet litt lysten. Men satt meg ned og strippet en Peacock fjær og bandt opp en lys variant av en Furnace Quill. Tror kanskje en eller annen forfjamset ørret vil ta denne hvis jeg bare får presentert riktig.

Old School Light Furnace Quill - sz14

[attachimg=1]

post-0-13949896057306_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Victor P, og takk for hyggelig tilbakemelding.

De ligger veldig godt i filmen, krokenbøyen ligger under vann mens flua hviler på halefibrene og hacklet. Var faktisk borti ørret i Bosnia nå som nektet å ta vanlige parachute, men formelig sloss om disse der de danset nedover. De har lettere for å bli tatt litt av vinden også, slik at de ser enda mer levende ut. Utrolig artig å fiske med, syntes jeg da. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rhodani sett fra fiskens vinkel.

Nydelig waffer'n!  <<l

Har forresten kjøpt meg noen av de quillene du henviser til fra Gero jeg også, i går faktisk. :)

Old-school marginata:

Lekker Old School Marginata Victor P, detaljert og strøken. Flott v-split både i vinge og ikke minst hale. Er det forresten cdc du har brukt som vinger? Uansett, veldig fin!  <<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lukter roadtrip til Gero snart...

JFL: Hadde ikke noe annet spennende vingemateriale å lage split-vinge i marginatafarge enn CDC, så da ble det det :) Har også brukt littegranne klar negllakk på quillen for å få den blankere (oldschool for min del i alle fall).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JFL: Hadde ikke noe annet spennende vingemateriale å lage split-vinge i marginatafarge enn CDC, så da ble det det :) Har også brukt littegranne klar negllakk på quillen for å få den blankere (oldschool for min del i alle fall).

Ja det var det jeg syntes jeg så. Litt lakk skader ikke, gir fin-fin glans som kanskje lurer opp en ekstra ørret eller to. Bra!  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meningsløst bra fluer her nå <<l Er nesten litt ekkelt å legge ut ting man ikke har lagt 101% innsats på.

Etter full støvsuging og vasking av hele huset , to vaskemaskiner, en oppvaskmaskin og div rydding i hagen ble det tid til litt suplering i vulgataboksen ;D.

To stk i tmc 200 r i 8, og 2 i str 10 <<l

En enkel klekker <<l

[attachimg=1]

post-982-1394989609849_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meningsløst bra fluer her nå <<l Er nesten litt ekkelt å legge ut ting man ikke har lagt 101% innsats på.

Etter full støvsuging og vasking av hele huset , to vaskemaskiner, en oppvaskmaskin og div rydding i hagen ble det tid til litt suplering i vulgataboksen ;D.

To stk i tmc 200 r i 8, og 2 i str 10 <<l

En enkel klekker <<l

[attachimg=1]

Helt sikker på at den fanger Robb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...