Gå til innhold

inspirasjonstråd: Døgnfluer, døgnflueklekkere og døgnfluenymfer


Tom Tomassen

Anbefalte innlegg

Enig med gutta her, fine proposisjoner. Pen splitt på haletrådene, pent hackel (ikke for mye, passe størrelse, og bygger ikke langt oppover).

Og hvordan i alle dager har du fått flua til å "flyte" på bilde?! Mulig det er noe jeg ikke ser men...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Dette er en en lokal døgnflueart som kun klekker her på Skedsmokorset. Harren i Glomma blir småskjelven når disse krøplingene flyter over hode på dem og det røde i flua pirrer fisken på en måte som Red Light district gjør på halvfulle menn  i nattetimene.

9383897276_1dbf2e1aa3_z.jpg

9381115429_9141d49a3b_z.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er en en lokal døgnflueart som kun klekker her på Skedsmokorset. Harren i Glomma blir småskjelven når disse krøplingene flyter over hode på dem og det røde i flua pirrer fisken på en måte som Red Light district gjør på halvfulle menn  i nattetimene.

9383897276_1dbf2e1aa3_z.jpg

9381115429_9141d49a3b_z.jpg

Flotters kamerat! Skal vi dyppe dem i noen timer etterpå?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Rhodani Comparadun

Krok: Hends 404BL size 14

Tråd: Sheer 14/0 Olive

Hale: Bever

Vinge: RAA CDC Light Blue Dun

Kropp: Tureky Biot Pale Morning Dun

Thorax: Superfine Golden Olive

[attachimg=1]

post-0-13949896361649_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjertelig takk for det Paul.  :)

Nå fisket jeg en uke i strekk med samme flua, dog en str ned, men den fløt og den fløt, selv uten halefjær fløt den slik den skulle. Dette skyldes nok det at jeg bruker en veldig lett krok som ligger høyt i filmen, halefjær med tilstrekkelig spenst (uten å være stive) som ikke trekker vann, en biot som heller ikke trekker vann samt at en del CdC fjær ligger under kroppen og bakover mot halefjærene og skaper oppdrift på den måten Jeg føler i alle fall at det fungerer utmerket slik det er nå. Med utmerket mener jeg at den gir det rette avtrykket i filmen.

Men, du kan også bruke CdC dubbing som thorax, da flyter det enda bedre!

"Cluet" er å ha stålkontroll på bindetråden slik at du bygger så lite som mulig. Da blir det lette fluer.  <<l

Må også legge til at jeg stryker flua lett med CdC Oil før bruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting til i forbindelse med slike lettdressede fluer, er at de faktisk flyter vel så godt lettdressede, som overdressede. Mye av denne mystikken ligger i cdc som materiale. Dersom man bruker mye cdc, kan faktisk det gå utover hvert enkelt fibers sine naturlige egenskaper. Man kan fort bli overrasket over hvor lite cdc som skal til ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unknown User

Fantastisk JFL! Stort fan av kroken du bruker og har ikke hatt de samme negative erfaringene, enda, som andre her inne på forumet. Just lettheten er noe jeg virkelig liker med den. Har nesten problemer å binde på andre kroker da jeg syns de blir for grove.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oliver

Laga meg noen slike som dette etter endt Renatur i helgen.

Fisken tok dritsmå duns, og jeg brukte opp de tre fluene jeg hadde igjen i boksen.

Denne på snutten her er ikke perfekt, men god nok til å fange fisk.

ses i 1080HD.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den var elegant Henning. Likte godt spredningen på CdC her. Ser du bruker fibbets til halefjær, personlig syntes jeg disse blir veldig stive og bruker utelukkende beverhår til hale selv. Måten du sprer halen på bygger også unødvendig syntes jeg. Men alt i alt var dette lekkert og informativt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fantastisk JFL! Stort fan av kroken du bruker og har ikke hatt de samme negative erfaringene, enda, som andre her inne på forumet. Just lettheten er noe jeg virkelig liker med den. Har nesten problemer å binde på andre kroker da jeg syns de blir for grove.

Takk for det! Liker godt Hends 404Bl selv. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott bundet Henning.

Bruker kun fibbets selv til haletråder på mine dun`s og liker disse svært godt.

Jeg bruker tre pr. side på 16 og nedover, og faktisk 4 pr. side på 14 og oppover.

Gir svært god stabilitet, og jeg opplever ikke dette for stivt.

Bever og Qoc De Leone, ser utrolig fint ut, men jeg foretrekker fibbets, fordi jeg har flere farger til rådighet, og kan derfor tilpasse disse enda mer i forhold til mine imitasjoner.

Ronny

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unknown User

Bra Henning. Takk for at du deler. Blir å produsere noen til neste tur. Så også en del av de microdønisene men der jeg var så var det ikke så mange som tok dem. Derimot gikk de på microcaddiser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Skikkelig godflue som flyter bra og ikke minst lenge. Blirn blaut og går under er det bare å blåse litt hardt på'n så er'n klar igjen. Foretrekker påfuglquill i kroppen for det trekker ikke vann. CDL og hjortevingen holder den bra oppe. Bruker samme mønster på lepto i stillevann. Suksess der også. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
×
×
  • Opprett ny...