Gå til innhold

inspirasjonstråd: Døgnfluer, døgnflueklekkere og døgnfluenymfer


Tom Tomassen

Anbefalte innlegg

Gjest Terje Refsahl

Hvordan er det Terje, blir det mer og mer støvete hjemme dess flere fluer du binder?   ;-)

Fine fluer forresten!!

Sent from my LT25i using Tapatalk 2

Nope..... JIF engangsmopper, støvsuger og microfiberklut tar støvet, mens støvkostene forblir bindemateriale :D

Takker forresten <<l

Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

CdC & Sparkle Sulphurea

Krok: Hends 404BL (barbless) size 16

Tråd: UNI 8/0 Yellow

Hale: Z-Lon Light Olive

Vinge: RAA CdC Iron Blue

Kropp: UNI 8/0 Yellow

Thorax: Superfine PMD

[attachimg=1]

post-0-13949896647058_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjertelig takk Brumund.  :)

Satser på at ørreten til våren syntes det samme.

Har dog mange fluer igjen å binde i løpet av vinteren, jeg gav nemlig bort alle jeg hadde nå på sen-sommeren.  <<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjertelig takk Geir.  :)

Ligger du på latsiden nå eller?  ;)

Her er for øvrig en til fra meg, denne gang en Old School Rhodani hvor jeg har brukt TMC Aero Dry wing splittet i V til vinge. Bare sånn for å ha gjort det også. :)

[attachimg=1]

post-0-13949896695196_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Big Red Parachute

Dette er en svær døgnflue som er spesiell for elven Ribnik i Bosnia, når jeg nå har bestemt meg får å ta en ny tur neste mai er det naturlig å ta med seg denne, spesielt hvis man er ute etter ørreten. Det er nok en Heptagenia art, men der nede kaller de den kun Big Red.

Krok: TMC 2302 size 10

Tråd: Sheer 14/0 Red

Hale: Moose

Vinge: TMC Aero Dry Medium Dun

Kropp: Fly-Rite Claret & UNI Black Floss

Hackle: Whiting Medium Brown

[attachimg=1]

post-0-13949896695878_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjertelig takk Victor P.  :)

Har kun dette bildet her, tror det er en spinner for det er tatt i slutten av mai og de jeg så tidligere i mai var adskillig mørkere og mer rødlige.

Hadde store planer om å ta bildet av de i år, men flyselskapet valgte å la bagasjen min stå igjen i Nederland ett par dager ekstra, hadde derfor verken kamera eller strøm på mobil.

Kanskje André har bilder av de, han var der uka etter meg i år.

[attachimg=1]

post-0-13949896696531_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glimrende Geir!  <<l

Har du forresten prøvd Calf-tail (kalvehale) som vinge istedenfor f.eks Snowshoe Rabbit? Royal Wulff og The Quack er to eksempler på det. Bare lurte på forskjellen i materiale ser du. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sterkt inspirert versjon av Geir ett par hakk lenger opp.

PMD 16 Comparadun str. 16 (TMC2487BL) med Calf-tail som vinge og silketråd som ribbing.

EDIT: DENNE FLYTER IKKE!  >:(

[attachimg=1]

[attachimg=2]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JFL: kalvehale har en del likheter med snowshoe. Forskjellen slik jeg ser det er at kalvehale har noe lengre og stivere fibre, - er i naturlig (hvit) farge ikke like glansfull/transparent, - mangler den naturlig vannavstøtende egenskapen til harefoten. Som hvit kan kalvehale også farges i alle mulige farger.

Kalvehale er et mye brukt materiale over dammen. Alt fra streamere, lakse/steelheadfluer, tropisk saltvannsfluer og ikke minst som vingemateriale i div. tørrfluer.

Selv kunne jeg ikke tenke et liv uten Adams (parachute) med hvit kalvehale som vinge/parapost eller Royal Wulff ;D (bruker gjerne hair stacker for å få javne fine vinger/poster)......

edit: kan vel legge til at nå får man snowshoe i flere farger også  (har selv bare brukt naturlig farge). Uten å være noe bedreviter (eller kanskje nettopp derfor  :rolleyes:) ville jeg holdt en knapp på snowshoe foran kalvehale som vinge i comparaduns o.l. Sånn generelt vil jeg foretrekke harefot fremfor kalvehale på fluer der vingen er en vesentlig komponent for å få flua til å flyte. I tillegg synes jeg kalvehale fungere best på "større" tørrfluer" sånn ca fra krok 14 og større og motsatt for harefot, men ingen regel uten unntak osv. osv. I nevnte fluer som paracute Adams, Royal Wulff o.l. er ikke vingen det som holder flua flytende, men den gir en fin litt rotete (livfull) vingeprofil og holder denne profilen lenge, selv etter hard behandling fra mennesker og fisk.

Royal Wulff

8580457034_e1f0bb77d1.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...