Gå til innhold

inspirasjonstråd: Døgnfluer, døgnflueklekkere og døgnfluenymfer


Tom Tomassen

Anbefalte innlegg

Gjest Terje Refsahl

Strøkent Geir! Ser du fortsatt har tittel som PFB.

Kjempebra Iselin! Du er farken meg heldig som har Terje som læremester! Jeg er i alle fall skikkelig misunnelig...

Det var hyggelig å høre, Victor :-)

Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er Dumbo! Jeg aner egentlig ikke helt hva dette er.... Greia er at jeg satt og prøvde å følge ett mønster på youtube, men det klarte jeg jo ikke! Var jo rykende fersk jeg da :) Så da måtte jeg putte inn noen greier og ordne litt, så det kunne ligne noe i hvert fall :)

Han ligner ikke så mye på noe i det hele tatt, men søt er han :) Lille Dumbo`n min :)

9940816454_e53593bd9b_c.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Her er Dumbo! Jeg aner egentlig ikke helt hva dette er.... Greia er at jeg satt og prøvde å følge ett mønster på youtube, men det klarte jeg jo ikke! Var jo rykende fersk jeg da :) Så da måtte jeg putte inn noen greier og ordne litt, så det kunne ligne noe i hvert fall :)

Han ligner ikke så mye på noe i det hele tatt, men søt er han :) Lille Dumbo`n min :)

Dumbo ruler big time <<l <<l

Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Jeg fant en ny støvkost fra europris i kommoden på soverommet og den hadde lyse grønne fibre i tillegg til gul, blå og rosa.

Da måtte jeg bare lage en polychenille danica med en blanding av gule og lyse grønne støvkostfibre til vinge :D

9970592734_2aed668266_c.jpg

9970587555_5cf09fd085_c.jpg

Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt å se du er på stikka igjen, Terje! <<l

Flott danica! Noe av det første jeg legger merke til er krokvalget i forhold til størrelsen på flua du har bundet. Den vekter flua garantert perfekt i nedlegget. Når jeg sier vekter mener jeg at kroktyngden gjør at flua lander riktig, nemlig med vingen oppover. Noe av det kjipeste jeg veit om i mitt fiske er ei flue som lander på siden og videre drifter urørt over en vakende fisk. Noe å tenke på for alle som nettopp har begynt meg fluebinding. Kult, Terje, håper og tror det kommer mer! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Godt å se du er på stikka igjen, Terje! <<l

Flott danica! Noe av det første jeg legger merke til er krokvalget i forhold til størrelsen på flua du har bundet. Den vekter flua garantert perfekt i nedlegget. Når jeg sier vekter mener jeg at kroktyngden gjør at flua lander riktig, nemlig med vingen oppover. Noe av det kjipeste jeg veit om i mitt fiske er ei flue som lander på siden og videre drifter urørt over en vakende fisk. Noe å tenke på for alle som nettopp har begynt meg fluebinding. Kult, Terje, håper og tror det kommer mer! :)

Takker så mye, Kim :D

Til polychenille danica har jeg brukt Hends 454 #10 og jeg sørger alltid for å bøye polychenillen før jeg binder den inn slik at den får en svak vinkel oppover. Jeg bruker også lange hackle fibre til disse fluene da det bidrar til større stabilitet samtidig som at en Danica har lange bein :)

Det kommer nok flere utover høst og vinter men ikke med det første da jeg må bruke litt tid på å fordøye sesongen før jeg får igjen bindelysten :D

Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Bøye polychenillen sånn at den alltid holder seg bøyd? Jeg pleier å knote med kropp og haletråder før utlegg så nå blei jeg nyskjerrig. :)

Det blir veldig vanskelig å forklare uten å vise det men polychenillen jeg har fra Staffan er kveila sammen i små bunter. Da tar jeg alltid å klipper til der det naturlig har dannet seg en bøy (noe det stort sett blir så lenge de ligger kveila sammen i bunter). Man kan også ta en rask tur igjennom chenille biten med en lighter (da mener jeg rask) etter at man har klippet den til, det funker også for å beholde bøyen lenger men da blir den en aning hardere uten at vi snakker knallhard på noen som helst måte :D

Jeg kan kanskje vise det en gang, for det er ikke lett å skjønne dette uten å se det i praksis.

Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Jeg har noen bunter fra Staffan så jeg skjønner hva du mener. Men skal innrømme at jeg aldri har tenkt over denne måten å bruke det på så takk for den! :)

<<l <<l

Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

cdc og påfugl quill Aurivilli

Krok: Hends 454 #12

Halefibre: coq de leon

Kropp: Påfugl quill farget golden olive

Thorax: cdc dubbing iblanda litt ice dubbing

Hackle: cdc fibre fra de samme fjæra som danner vingen

Vinger: to blue dun cdc fjær

9990673443_e95f5cd4fa_c.jpg

9990659913_00cf07e843_c.jpg

Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...