Gå til innhold

inspirasjonstråd: Døgnfluer, døgnflueklekkere og døgnfluenymfer


Tom Tomassen

Anbefalte innlegg

Rhodani

Fordelen med silketråden er at den får en mørkere og mer "ekte/levende" Rhodani farge når den blir våt. Flyteevnen er helt grei så lenge man behandler den med litt cdc oil før bruk. Jeg har også gått vekk fra CdC som vinge da jeg opplevde for mange som ikke taklet fiske under regnvær, neste år går jeg for TMC Aero. :)

Krok: Hends 404BL (barbless) size 14

Tråd: Golden Olive Silk

Hale: Bever

Vinge: TMC Aero Dry Wing Medium Dun

Kropp: Golden Olive Silk

Hackle: Whiting Barred Ginger Medium

Thorax: RAA CdC Golden Olive

[attachimg=1]

For øvrig er det ikke lett å komme etter Terje og Geir her, nydelige kreasjoner som vanlig.  <<l

post-0-13949896597945_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Old School Big Red

Dette er en svær døgnflue som er spesiell for elven Ribnik i Bosnia, når jeg nå har bestemt meg får å ta en ny tur neste mai er det naturlig å ta med seg denne, spesielt hvis man er ute etter ørreten. Det er nok en Heptagenia art, men der nede kaller de den kun Big Red.

Her har jeg bundet en Old School variant for de litt raskere partiene der nede.

Krok: Hends 404BL (barbless) size 10

Tråd: Sheer 14/0 Red

Hale: Bever

Vinge: Whiting Hen Cape Medium Dun

Kropp: Crimson Quill

Hackle: Whiting Medium Brown

[attachimg=1]

post-0-13949896598435_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rhodani

Fordelen med silketråden er at den får en mørkere og mer "ekte/levende" Rhodani farge når den blir våt. Flyteevnen er helt grei så lenge man behandler den med litt cdc oil før bruk. Jeg har også gått vekk fra CdC som vinge da jeg opplevde for mange som ikke taklet fiske under regnvær, neste år går jeg for TMC Aero. :)

Krok: Hends 404BL (barbless) size 14

Tråd: Golden Olive Silk

Hale: Bever

Vinge: TMC Aero Dry Wing Medium Dun

Kropp: Golden Olive Silk

Hackle: Whiting Barred Ginger Medium

Thorax: RAA CdC Golden Olive

[attachimg=1]

For øvrig er det ikke lett å komme etter Terje og Geir her, nydelige kreasjoner som vanlig.  <<l

Helt enig ang CDC i vinge. Tiemco Dry Wing finnes i så godt som alle mine parachutes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du binder helt nydelige fluer JFL <<l <<l

For øvrig enig i ditt synspunkt ang vinge, bruker også TMC Aero Dry Wing og er fornøyd med den.

Hjertelig takk Alexander.  :)

Jeg vil fortsatt benytte CdC til Comparaduns i små døgnfluer, der er de tross alt overlegne, men som vinge på store døgnfluer (sz12-14) vil jeg bruke TMC. Godt å høre at dere andre er fornøyde med Areo'n som vinge, det gir meg litt mer tro på at jeg har valgt riktig. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Takker så mye for hyggelige tilbakemeldinger, folkens :D

Lekkre fluer Geir og JFL :D

Siden menisken måtte opereres på mandag som var så blir det å slå ihjel tida med litt fluebinding innimellom selv om den helt store lysten ikke er der enda.

Knøyt sammen et par spent spinnere med påfugl quill i bakkroppen i kveld bare for å få tida til å gå :D

10006267196_b4c04ff7b1_c.jpg

10006313293_91832b61f0_c.jpg

10006220704_a075451d21_c.jpg

10006292953_025558edae_c.jpg

Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

The dust broom revolution.... :D

Kom over en ny støvkost med suverene fibre for bruk i døgnfluer takker være min gode venn Iselin Sesseng :D

Disse fibrene er grå/sølv farget med fin glans og funka ypperlig til døgnfluer i sommer....... og i likhet med blåvingene så liker ørreten i Rena dette her meget godt :D :D

Den nye støvkosten

10044051174_504fefffb4_c.jpg

Aurivilli med vinge fra den grå/sølv fargede støvkosten :D

10044052933_43fb836643_c.jpg

Aurivilli med vinge fra den grå/sølv fargede støvkosten sett fra undersiden

10044061506_0553ed9a03_z.jpg

Blåvingen funker fortsatt som bare f..... på både Rhodani og Aurivilli

10044060525_d75a5bc4fe_c.jpg

Blåvinge Rhodani sett fra undersiden

10044031834_720e7b13a8_z.jpg

Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville tro de støvkost fibrene ble veldig stive og at en ørret vil merke raskere at noe er feil enn med fiber som er mer bøyelig (f.eks CoqDeLeon eller Bever). Kan tenke meg det blir litt som fibbets, bare at disse klippes i overkant.

På en annen side, jeg har vel aldri tatt i en støvkost så det vet jeg egentlig lite om.  ;D

Uansett, flotte proporsjoner og nydelig bundet, som vanlig Terje.  <<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Strøkent, Terje. Hvilken egenskap har disse støvkostfibrene som gjør at du bruker dem? Mulig du nevnte det i fjor vinter, men je husser itte.. :)

Takker så mye, Kim :D

Egenskapene er først og fremst at man får vingemateriale nesten gratis, den blå fargen ses fantastisk godt på vannet (det gjør den gule også), fisken ser den ikke som blå men grålig og støkost fibrene støter fra seg vann overraskende bra :D

Har aldri hatt mer vingemateriale noensinne enn det jeg har fra støvkostene, vi snakker om titusner av fluer på en kost :D ..... billigere materiale skal man lete lenge etter og i mine øyne funker det like godt som andre syntetiske vingemateriale. Har heller aldri opplevd problemer med at fortommen tvinner seg og den fanger ikke så mye luft som f.eks cdc vinger og egner seg derfor meget godt til lengre kast.

JFL:

Takker så mye, JFL :D

Du tar forresten totalt feil :D....... jeg har brukt disse nå i to sesonger og de oppleves ikke stive i det hele tatt og de gule og blå fibrene synes fantastisk godt og jeg kan love at ørreten super de rett ned :D ...... jeg har tatt rellativt mange ørret tett oppunder og godt over 2 kilo i Renaelva med disse vingene og hvis du tror de er så stive som du antar ja så tar du feil :D :D ....... de funker faktisk utrolig bra og blåvingen er drøm å fiske med da jeg ser flua meget godt på lange kast og den i tillegg støter fra seg vann på en utmerket måte.

Kunsten ligger i å ikke bruke for mange fibre men det gjelder også annet vingemateriale :D

Som sagt så har jeg aldri hatt billigere vingemateriale som funker som bare rakker´n, og jeg kommer iallefall til å fortsette å bruke støvkost vinge i mange år fremover (jeg har jo materiale liggende for 100000000 million fluer :D)....... minner egentlig litt om Staffans Caravan wing som mange svært dyktige fluefiskere og fluebindere fortsatt har som sitt favoritt vingemateriale :D

PS. Den sølv/grå farga vingen er virkelig digg :D ..... nydelig materiale med spot on farge for duns.

Det kan være at Renaørreten ikke er så kresen og veldig lettfanga......... men da tror jeg de som fisker mye i Rena vil si det stikk motsatt for å si det mildt ;D

PS 2:

Jeg fikk akkurat en tilbakemelding fra en svensk fluefisker på Facebook som skrev følgende:

"Den blå støvkostvingen funkade mycke bra i Hemsil i sommer, så tack for tipset" :D

Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...