Gå til innhold

inspirasjonstråd: Døgnfluer, døgnflueklekkere og døgnfluenymfer


Tom Tomassen

Anbefalte innlegg

JFL: kalvehale har en del likheter med snowshoe. Forskjellen slik jeg ser det er at kalvehale har noe lengre og stivere fibre, - er i naturlig (hvit) farge ikke like glansfull/transparent, - mangler den naturlig vannavstøtende egenskapen til harefoten. Som hvit kan kalvehale også farges i alle mulige farger.

Kalvehale er et mye brukt materiale over dammen. Alt fra streamere, lakse/steelheadfluer, tropisk saltvannsfluer og ikke minst som vingemateriale i div. tørrfluer.

Selv kunne jeg ikke tenke et liv uten Adams (parachute) med hvit kalvehale som vinge/parapost eller Royal Wulff ;D (bruker gjerne hair stacker for å få javne fine vinger/poster)......

Husker den flua di og diskusjonen fra i vår (side 488 eller noe), jeg rakk aldri å prøve mine i sommer, men lurer på om ikke den kan funke som en Big Red i Bosnia i dårlig lys.  ;D

Måtte jo binde opp en Quack/Wulff variant når jeg så din da. :)

Str. 10

[attachimg=1]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne klekkeren her er den som har gitt meg flest "dæven steike, den tok!" opplevelser i sommer. Spesielt tidlig på formiddagen. De jeg binder opp er små i størrelsen, gjerne 17-19. De er videre relativt enkle å binde også. En av mine nye soleklare favoritter i krystallklare elver.

Det er en Baetis imitasjon (tror jeg  ;D), men jeg har valgt å kalle den Gordon Griffiths, etter fargen på tråden jeg har brukt.

En TMC krok i str 17, kroppen består av Olive Grey Biot, tråden er grå (Gordon Griffiths fra Shear), Z-lon gjennomgående fra hale til vinge (her brukt som markør), tre runder med grizzly hackle og resultatet ser du her.

[attachimg=1]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finfin klekker! <<l Du sier formiddagen og glassklare elver, og da blir jeg litt nysgjerrig. Har den funka like bra i full sol, eller er det for det aller meste i døgnfluegrått klekkevær du har hatt suksess? Spør pga av de gjennomgående skarpe, lyse nyansene i flua

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den har stort sett kun funka i godt vær. Tok en ørret på 1.5kg kvart over 9 en morgen i midt i juli. Strålende sol. Denne var veldig selektiv og refuserte alt jeg prøvde frem til denne kom på bordet, med en gang denne nærmet seg kunne jeg se at ørreten viste stor interesse. Den gikk ned på første flyt.

Dette skjedde ved flere andre anledninger også, i samme vær.  <<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den har stort sett kun funka i godt vær. Tok en ørret på 1.5kg kvart over 9 en morgen i midt i juli. Strålende sol. Denne var veldig selektiv og refuserte alt jeg prøvde frem til denne kom på bordet, med en gang denne nærmet seg kunne jeg se at ørreten viste stor interesse. Den gikk ned på første flyt.

Dette skjedde ved flere andre anledninger også, i samme vær.  <<l

Takker. Denna skinner, flasher og fisker nok godt i fullt sollys! Også den deilige, krøplingaktige kurven en (212y) gir, da  :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjertelig takk for de gode tilbakemeldingene folkens. :)

Smooth den hvite klekkeren din også, men jeg må pirke litt på hackelet og hvor høyt opp på vingerota denne er surra. tilført ei dråpe lim før du surra hackel?

Hva f!  >:(  Hahaha, neida.  ;D Helt enig med deg, men til mitt forsvar så brukte denne Z-lon greia hele veien fra halen og opp til vinga. Den var så myk å umedgjørelig at jeg var nødt til å surre meg litt lenger opp enn vanlig. Nei, lim bruker jeg ikke på parachutene, har likssom aldri hatt behov for det. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne klekkeren her er den som har gitt meg flest "dæven steike, den tok!" opplevelser i sommer. Spesielt tidlig på formiddagen. De jeg binder opp er små i størrelsen, gjerne 17-19. De er videre relativt enkle å binde også. En av mine nye soleklare favoritter i krystallklare elver.

Det er en Baetis imitasjon (tror jeg  ;D), men jeg har valgt å kalle den Gordon Griffiths, etter fargen på tråden jeg har brukt.

En TMC krok i str 17, kroppen består av Olive Grey Biot, tråden er grå (Gordon Griffiths fra Shear), Z-lon gjennomgående fra hale til vinge (her brukt som markør), tre runder med grizzly hackle og resultatet ser du her.

[attachimg=1]

Takker der var den vettu :)

Har et vann med monsterfisk (ja ur fisk), den tar ofte det jeg anntar er en Caenis art i nymfe eller klekker stadiet( ca. 1,5 til 2 cm som nymfe, klekker: hvit kropp to hvitaktige vinger flatt ut, klekker raskt for derreter å fly rett opp. Tror det er håret skjoldgjelleflue men ikke helt sikker) . Denne klekkeren må være verdt sin vekt i gull og litt til i dette vannet, sånn uti Mai og utover. Klekker jamt og trutt gjennom hele sommeren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har vi sannsynligvis den første flua jeg noensinne bandt på kroken, lite kunne jeg om fluefiske og insekter den gang (ikke for at jeg kan så veldig mye mer nå), men March Brown og Vi Menn flua var alt jeg trengte (i følge mannen i sportsbutikken).

Når alt kommer til alt så tror jeg kanskje ikke mannen hadde all verdens greie på fluefiske og insekter, men jeg fikk ett spark i en retning jeg aldri har angret på.

Denne versjonen er basert på oppskrift av Art Flick.

Old School March Brown

Krok: Hends 454BL (barbless) size 12

Tråd: Sheer 14/0 Orange

Hale: Red Fox

Vinge: Lemon Wood Duck

Kropp: Red Fox

Hackle: Whiting Grizzly og Brown

[attachimg=1]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott Jfl <<l

Man kan si hva man vil, men bidragsytere som deg, og alle andre gjør at jeg/vi begynner å våkne fra dvalen igjen.

Vi trenger dette alle man. Vi er ikke på on hele gjengen hele tiden, men gud bedre hvor godt det er å logge seg på å få inspirsajon. Takk Jfl og alle andre <<l

Nå begynner jeg å få lyst til å binde igjen <<l

edit: Gjelder jo alle fluetrådene da(for meg <<l) :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Robban: Tusen takk for vennlige ord.  :)

Mange er nok i dvale enda, men regner med enda mer inspirasjon fra de svært mange andre dyktige fluebinderne her inne. Det er en glede å følge med på alle trådene og se fluene fra dere alle sammen. Gleder meg til dine Robban, de har alltid ett snev av "WTF" over seg! På en positiv måte altså!  <<l

Jeg finner veldig mye inspirasjon på denne siden jeg også, så tusen takk til dere alle sammen.  :)

Flunes: Du traff spikeren på hodet der, underull av rødrev til dugging (vet ikke nasjonaliteten til denne men regner med at den kommer fra USA der produktet er kjøpt), og dekkhårene er brukt til hale. Det trekker litt vann hvis man ikke impregnerer, men etter at jeg kom over CdC Oil så flyter de til krampa tar meg og litt til.  ;D

Syntes underulla er mye bedre og lettere å jobbe med enn f. eks FlyRite og Superfine dubbing. Men det er igjen bare min personlige mening altså. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjertelig takk Joachim.  :)

Jeg bruker CdC Oil på alt jeg vil jeg skal flyte, funker som bare det. Mye bedre enn alt annet jeg har prøvd. Tar litt på fingertuppen, gnir det lett mellom to fingre før jeg "ruller" flua (eller de delene av flua jeg vil skal flyte) lett gjennom fingrene. Da trekker ikke flua vann og flyter til ørreten tar den eller jeg blir lei. Ett av to!  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den March Brown flua der var rett og slett skikkelig "old school"! Jævlig kul flue. Brukte mye tid på opprinnelse og de gamle fluene i fjor vinter og første øyekast på flua retter meg umiddelbart mot de jeg så da. Nice job! Tror det først og fremst er kroppslengde og type dubbing som fanget blikket først. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...