Gå til innhold

inspirasjonstråd: Døgnfluer, døgnflueklekkere og døgnfluenymfer


Tom Tomassen

Anbefalte innlegg

Hei igjen. Ny dag, nye fiskemuligheter. Takk for den hyggelige velkomsten. Det skulle altså en kjedelig lørdagskveld til før jeg fikk ut fingeren og fikk posta et innlegg. Men, nå er jeg igang. Skal alltids få lagt ut noen bilder innimellom fiskinga ja.

 

Olav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempeflue i dobbel forstand det der Rune  :) Binder de på samme måte jeg også, men ispedd en runde eller to med hanehackle i tillegg til cdc. Føler liksom ikke at cdc-fallskjermen i seg selv greier å holde flua oppreist (er det kanskje bare meg, og at jeg gjør noe feil?). Fisker sikkert godt med liggende vinge også, men det er jo herlig å se de høyreste seilene på vannflata. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå som vulgataen så smått har begynt å vise seg,så har jeg snekret sammen noen:

 

Hei, Rune! Flott flue! Blir utrolig delikat med CdC- hackle.

Jeg binder mine vulgataer stort sett med hackle, men jammen blir de delikate med CdC også  :)

 

Her er en av mine lyse stråfargede varianter:

Hvis noen er interessert i å se hvordan jeg binder inn halene, så er det steg-for-steg- beskrivelse her fra bilde 3. og nedover:

http://www.thetroutbum.com/no/fluebinding/fluer/13

Flere og flere bruker denne enkle teknikken da det er superenkelt, kjapt og holdbart - og det er jo tre ting vi liker med fluebinding  :)

 

 

[attachimg=1]

post-3159-13949865546607_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er Marginaten meldt i ett høyereliggnede storørretvann ;) Da må jeg ha med noen Comparadun m/cdc og biotskropp..

 

PS! er fersk på macrobilder, tar gjerne i mot råd :)

 

Per M

 

Heisann Per.

Ai, ai, nydelig flue det der. Ikke så verst bilde heller. Er ikke konge på makro jeg heller, men skulle jeg nå gi noen tips måtte det bli mer lys og større dybdeskarphet (dvs høyere f-verdi, altså mindre blenderåpning). Posteren før deg kan nok dette bedre enn meg og får arrestere meg om jeg er helt på vidda (hvilket vel ikke hadde vært så dumt dersom det er noen fine elver eller vann der...) ;D

 

Olav

 

Olav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Et par Vespertina med biots som utgangspunkt.

 

En no hackle og en comparadun.

 

Krok: Ashima F15 #16 Wide Gape

Hale: Coq de leon

Kropp: Rustrød/brun-svart gåse biots

Thorax: Brun cdc dubbing

Vinge: cdc fibre. (Bundet i vifteform på comparadun)

 

Terje!

post-0-1394986554791_thumb.jpg

post-0-13949865548673_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er Marginaten meldt i ett høyereliggnede storørretvann ;) Da må jeg ha med noen Comparadun m/cdc og biotskropp..

 

PS! er fersk på macrobilder, tar gjerne i mot råd :)

 

Per M

 

Heisann Per.

Ai, ai, nydelig flue det der. Ikke så verst bilde heller. Er ikke konge på makro jeg heller, men skulle jeg nå gi noen tips måtte det bli mer lys og større dybdeskarphet (dvs høyere f-verdi, altså mindre blenderåpning). Posteren før deg kan nok dette bedre enn meg og får arrestere meg om jeg er helt på vidda (hvilket vel ikke hadde vært så dumt dersom det er noen fine elver eller vann der...) ;D

 

Olav

 

Olav

 

Hørtes avansert ut :o Lyset kan jeg vel gjøre noe med (bl a alu-folie som reflekterer lys) Må nok gå ett fotokurs, kjører alt på auto her ;)

Skal ikke kimse med vidda nei ;)

 

Per M

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har to dumme spørsmål:

1. Hva er no-hackle fluer?

2. Hva er comparaduns?

;D

 

Hei, Arve André. Absolutt ikke dumme spørsmål.

Comparaduns er: Norges mest undervurderte fluetype. Har av en eller annen grunn aldri slått an i Norge ;D Men det kommer i hvert fall ikke av fiskbarheten, så Gud vet hvorfor den ikke har slått an...  ;) Kjennetegnes av den (nesten) 180 graders vingen som står i rett vinkel til kroppen (altså vinge/kropp som et kryss). Kjempeflue under de rette forhold. Litt andre f. enn no-hackle ideelt sett.

No-hackle er: En minimal og halveis dyptliggende døgnfluedun. Mangler hackle, daler lett ned på vingene og hviler/stabiliseres av haletrådene. Gir en klar kropps- og vingesilhouette. Spesielt for stilleflytende vann. Ei flue som stammer fra Swisher og Richards (US) fra begynnelsen av 1970- tallet. Kjempeflue under de rette forhold. 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå som vulgataen så smått har begynt å vise seg,så har jeg snekret sammen noen:

 

Hei, Rune! Flott flue! Blir utrolig delikat med CdC- hackle.

Jeg binder mine vulgataer stort sett med hackle, men jammen blir de delikate med CdC også  :)

 

Her er en av mine lyse stråfargede varianter:

Hvis noen er interessert i å se hvordan jeg binder inn halene, så er det steg-for-steg- beskrivelse her fra bilde 3. og nedover:

http://www.thetroutbum.com/no/fluebinding/fluer/13

Flere og flere bruker denne enkle teknikken da det er superenkelt, kjapt og holdbart - og det er jo tre ting vi liker med fluebinding  :)

 

 

[attachimg=1]

 

Takker så mye!!Den der er jo helt suveren da Andrè ;).Knall måte å binde Store døgniser på 8)!!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Har vært på klekkerkjøret i kveld.Her er to varianter på tmc 212y #15 og 2488 #12 med stretchtubing,snowshoe og cdc.

 

Vet ikke hvorfor, men det er liksom noe med klekkere. Skjøre og utsatte som de er. Jeg synes klekkerne dine er midt i blinken, Rune. Herlig fluffy cdc kombinert med den stivere strukturen til snowshoe. Skikkelige fiskefluer. Hadde ikke hatt noe imot en sånn på fortomsspissen.

 

Ellers så må jeg nå takke for responsen. Tror ikke det er liv i den nei. Har ikke rørt seg enda. Håper derimot at den våkner til og rører litt på seg når den kommer i vannet etterhvert.

 

Olav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei  :) Det var en kjempefin klekker, Bigo,

men den praktiske troverdigheten ute langs elva faller litt igjennom når den har øyne  :o;D

 

Forsåvidt enig i det. Når jeg skal binde opp mange identiske fluer for fiske, utelater jeg gjerne øyne. Jeg har stor tro på KISS-konseptet (KeepItSimpleStupid) også i fluebindingen. Tror ihvertfall ørretens reflekser er bygd opp rundt dette konseptet :)  Men, samtidig tror jeg ikke at flua fisker noe dårligere med øyne. Kanskje det kan gi den ekstra lille triggeren for hugg en gang innimellom. Tar ihvertfall ikke så mye lenger tid å binde, så hvorfor ikke....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...