Gå til innhold

inspirasjonstråd: Døgnfluer, døgnflueklekkere og døgnfluenymfer


Tom Tomassen

Anbefalte innlegg

Veldig rusten den der bindestikka Ruffen. Har du sovna på verandaen me'an?

Nei! Jeg får lov til å binde fluer inne jeg ;) Blir ikke jaget ut under terassetaket ;D

Stikka mi er faktisk noen år nå og vedlikehold på slike ting er kansje ikke det jeg er best på :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har god erfaring med Fly-Rite #28 Dark Reddish Brown på Marginata. Synes Fly-Rite er litt grov og skulle gjerne hatt en rødbrun variant av Kapok da det er den tørrfluedubbingen jeg liker best. Hmm, kanskje det går å mikse litt? Takk for svar Ruffen, blir nok noen i morgen før jeg prøver høst fisket litt lenger opp i Telemark.

 

bjorni

 

har ikke staffan laget ei rustrød/brun farge nå da?

 

kanskje du kan bruke det og mixe med noen av de andre kapok fargene du har? mener og huske han har noen nye farger på lager nå :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

Veldig rusten den der bindestikka Ruffen. Har du sovna på verandaen me'an?

 

Forøvrig er du vel snart sponsa ;D

 

stikker som ikke er rustene har eiere som aldri lar stikka bli med på tur, til der det er kjekkest å ha den meg, ute ved elva! ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Endelig var Regal stikka i hus og det var nærmest umulig å ikke teste stikka med en gang :D

 

Da ble det en klekker som egentlig bare er et eksperiment hvor målet var å leke seg litt :D

 

Terje!

post-0-13949867152307_thumb.jpg

post-0-13949867153068_thumb.jpg

post-0-13949867153799_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Ble en til i kveld også :)

Lagde et kravehackle med hackle fra en Cree nakke. Den nakken er jaggu lekker.

Ikke helt lett å se hvor flotte farger det er i hacklet på dette bildet, men pytt pytt :)

 

Lagde et litt markant hode foran på flua og la på en dråpe superlim. Skulle brukt lakk da hadde det sett langt bedre ut :)

 

Lasse:

Skulle akkurat til å poste denne da ja så svaret ditt.

Takker og bukker, Kompis :D

 

Terje!

post-0-13949867154567_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble en til i kveld også :)

Lagde et kravehackle med hackle fra en Cree nakke. Den nakken er jaggu lekker.

Ikke helt lett å se hvor flotte farger det er i hacklet på dette bildet, men pytt pytt :)

 

Lagde et litt markant hode foran på flua og la på en dråpe superlim. Skulle brukt lakk da hadde det sett langt bedre ut :)

 

Lasse:

Skulle akkurat til å poste denne da ja så svaret ditt.

Takker og bukker, Kompis :D

 

Terje!

Ah, en fryd for øyet :D
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Jeg har sagt det før og sier det igjen: Stretch Tubing er et suverent materiale med spennende egenskaper og nå er det snart i norske butikker :D

Selv går det på restene løs her men nå er en større ladning ST på vei, så jeg gleder meg som en unge til fluebindingshøsten :D

 

Lagde denne paraloop klekker`n i kveld. Legg merke til hvor transparent materialet er noe som kan gi meget interessante effekter avhengig av

hvordan lyset bryter vannflata. En ser tydelig hva som skjer når jeg legger inn litt gulaktig dubbing litt lenger opp på klekker`n. Da ser man virkelig hvilke

muligheter som ligger i variasjon på trådfarge og dubbingfarge. Synes dette er interessant.

Har diskutert litt med Rune og vi er begge enige om at dette materialet har store muligheter :D

 

Her er paraloopklekkeren:

 

Krok: tmc 2488 #12

halefibre: Antron (Cream)

Kropp: Stretch Tubing (hekla)

Thorax: Staffan`s alpakka dubbing og litt strutseherl

Paraloop: Cree hackle - paraloop style :D

Bein: noen cdc fibre

 

Terje!

post-0-13949867288109_thumb.jpg

post-0-13949867288601_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

En til fra i kveld, denne gangen med parachute hackle. Denne varianten av døgnflueklekker er nok den som har funka aller best i Rena for min del.

 

 

Krok: tmc 2488 #12

Hale: Antron (Cream)

Kropp: Stretch Tubing (hekla)

Thorax: Blanding av Staffans Alpakka dubbing og litt strutseherl.

Vinge: Polygarn

Hackle: Cree hackle

Bein: noen cdc fibre

 

Terje!

post-0-1394986728922_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...