Gå til innhold

inspirasjonstråd: Vårfluer, vårfluepupper, klekkere og nymfer


Tom Tomassen

Anbefalte innlegg

Gjest Terje Refsahl

Andrè Brun skrev:

Bakkroppen er laget av Lureflash Glass Beads med "Sally Hanson 30 sec" coating

Sier meg absolutt ingenting, men du verden hvor vakkert det klinger :D :D

Terje!

Men "Sally" kjenner du?  ;)

Sally. Hanson. Hard-as-nail-Sally  :)

nope :D ... never heard of Sally Hanson :)

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Hun er like kjent på de britiske øyer som buzzere - og der er en sammenheng  :D

Men det er nok ikke så kjent her hjemme ennå. Tror det omtrent er bare jeg som bruker det (sikkert ikke, men det bare virker sånn).

2103_1.jpg

Da lærte jeg noe nytt i kveld også, Andrè :D :D

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Etter å fått tak i boka jeg dro ned på biblioteket å leste i som pjokk har jeg fått litt inspirasjon igjen. Gleder meg til å sjøsette disse klassikerne  :)

Phryganea grandis:

Krok: Mustad 94840 #8

Kropp: Fly-Rite 20

Fremkropp og vinge: Rådyrhår

[attachimg=1]

Glyphtaelius punctato-linneatus

Krok: Mustad 94840 #8

Kropp: Fly-Rite 17

Fremkropp og vinge: Hjortehår farget "brown".

[attachimg=2]

post-0-13949882909857_thumb.jpg

post-0-13949882910327_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takktakk Sigve  ;D

Måtte faktisk hente litt inspirasjon, i det siste har jeg ikke vært helt fornøyd med streaking'ene mine, så når jeg leste om orginalmønsteret så prøvde jeg å binde inn hele hårbundet i en sveiv (før har jeg bundet inn i to) Det fungerte veldig mye bedre.

Har et grandis vann i nærheten som huser stor fisk. Har aldri truffet de store klekkingene, men tenkte jeg skulle legge litt arbeid i å prøve å få det til å klaffe i 2011.

Finnes det forresten noen gode klekkermønster til grandisen? Store klinkhammers og superpuppa vet jeg fungerer, men er det noen som har noen gode varianter??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det. De er nok jeg som har laget disse til Camilla.

Men om hun ikke direkte har begynt å binde fluer, så fersket jeg henne i  fluebindingen her en dag. Har aldri gitt henne noen instruksjon, men hun satt likevel og laget ganske greie parachutes med Cock de leon stjert, dubbet Flyrite kropp, kvalitetshackle og rett type ving og krok. Ganske imponerende med tanke på hvor lang tid jeg brukte før min første fallskjermflue ble bundet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Terje Refsahl

Det var en snasen sak Terje ;).

Åssen har du bundet inn ryggskjoldet?

Det kan se ut som du har avslutta bak,stemmer det?

Har lyst på noen sånne frem til neste år :D.

Takk for det, Rune :D

Avslutta flua bak ja :)

Bandt inn to cdc fjær fremme ved øyet og bretta det over tilslutt etter at kroppen var dubba og hacklet surra.

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He he, flott å se fluebildene dine tilbake igjen, Terje  :)

Skulle jeg ydmykest tippe, så ville jeg tro (og jeg sier "tro" i og med at jeg ikke har prøvd den) at den der funker bedre en "Dyret" i enhver sammenheng.

Jeg tror videre:

"Dyret" vil jo i enhver sammenheng enten forsøke å etterligne 1) en vårfluevinge med forlengelsen sin av hjortehår på en litt "needle fly"- aktig måte, eller 2) et etterslep av nymfeskall i hjortehårforlengelsen sin, og det på en ikke helt gjennomført nymfeskall-måte, så jeg vil tro at CdC'n her egentlig gjør begge ting på en bedre måte. I hvert fall ikke dårligere. Styrken til "Dyret" er sikkert at den gir et ok bilde av begge. Men det gjør jo også denne. Og med andre karakteristika.

Dette blir spekulasjoner i og med at ingen har prøvd den ennå (?) og om jeg trår feil så si i fra. Men jeg synes selv det ikke er noen dårlig vurdering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var en snasen sak Terje ;).

Åssen har du bundet inn ryggskjoldet?

Det kan se ut som du har avslutta bak,stemmer det?

Har lyst på noen sånne frem til neste år :D.

Takk for det, Rune :D

Avslutta flua bak ja :)

Bandt inn to cdc fjær fremme ved øyet og bretta det over tilslutt etter at kroppen var dubba og hacklet surra.

Terje!

Ahhh,nydelig.Takk :)...

Den hadde kledd å komme inn blandt Steg for steg-fluene her inne ;)(hint hint).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Andrè:

Takker så mye :)

Jeg sier: JA TAKK, begge deler :D

Dyret kan jeg ikke være foruten i boksen, den er å blir en killer for meg. Gunnar Bingen lagde denne flua ved Renas bredder så vidt jeg vet, og det gjør at orginalen får en naturlig plass i mine vårfluebokser.

Har lenge tenkt jeg skulle benytte meg mer av cdc i svømmepupper også, så jeg har meget god tro på en sånn variant, for som du sier

så er det noe spesiellt med hvordan cdc blir "levende" på vannet.

PS. Brun`s Caddis fungerte fenomenalt i ren cdc utgave i sommer, så jeg kommer nok til å binde vårflua di med cdc heretter. Håper det er greit :D

Rune D:

Time wil show, som de sier der oppe i Flåklypa :)

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...