Gå til innhold

inspirasjonstråd: Vårfluer, vårfluepupper, klekkere og nymfer


Tom Tomassen

Anbefalte innlegg

Tøffe foamfluer. Men jeg er stygt redd for at du får deg en overraskelse når du begynner å kaste med disse. Foam er så lett og har stor motstand i luften. Resultatet er fortomstvinn deluxe.

hehe, det er jeg fullt innforstått med. derfor har den fått plass på hylla. Den grønne har jeg riktignok tenkt å prøve ved anledning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er litt i retromodus... Dette er ei flue jeg skrev om i Villmarksliv for endel år siden. Den har vært ute av boksen noen år nå av uforklarlige årsaker. Nå skal den få sjansen igjen. I begynnelsen mente jeg den bare imiterte voksne vårfluer, men det ar vist seg at den er glimrende som svømmepuppe også, så jeg binder den også uten vinge, med mykere hackle.

post-331-13949875616019_thumb.jpg

post-331-13949875616234_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kul flue Jørgen.

Gidder du kjapt beskrive materialen i flua?

Gisle

Her kommer'n:

Krok: TMC 212y

Underkropp: bindertråd, her grønn

Kropp: Vinylrib, her grønn

Ving: et par cdc fjær med en hvit på toppen... Bindes inn fremover ved krokøyet, og brettes over thorax etter dubbing.

Thorax: Kaninull

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Terje Refsahl

Siste hånd på verket i et bortbestillings prosjekt ble avsluttet i dag med en hekla vårflueklekker :D

Terje!

[attachimg=1]

[attachimg=2]

[attachimg=3]

post-0-13949876629897_thumb.jpg

post-0-13949876630464_thumb.jpg

post-0-13949876631025_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Lekkert som alltid, Terje :D Bruker du bare vanlig dubbing på kroppen for å lage taperinga, før du hekler?

Takker så mye Roger :D

Jepp, her dubber jeg kroppen først og surrer etter med bindetråd for å få den rette taperingen.

Deretter kommer hekleknutene :)

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Snart er jeg så bedagelig at jeg må vurdere å bestille meg ekslusive fluer bundet av en proff. Da vet jeg hvem jeg ringer, Terje!

Proff er vel å ta i men jeg takker ydmykt for den hyggelige tilbakemeldingen, Jørn :D

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Min beste venn på tur, og kanskje ikke en helt for ukjent kreasjon:

Krok: Mustad 94840

Kropp: Fly Rite

Vinge/hode: Rådyrhår

Tråd: Kevlar

[attachthumb=1]

[attachthumb=2]

post-0-13949877016587_thumb.jpg

post-0-13949877017256_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...