Gå til innhold

Inspirasjonstråd: Fjærmygg, fjærmyggklekkere


Tom Tomassen

Anbefalte innlegg

Victor: Den øverstefluen, flyter den mer vannrett, altså på hacklet istendenfor cdc'en, enn en Once and away??

Strøkne fluer!

Den flyter på hackelet med cdc'en i været (fin å holde øye med) og med rumpa under vann. Skal imitere en klekkende fjærmygg som drar seg ut av puppeskallet.

Jeg vet at de fleste fjærmygg klekker vannrett i filmen og jeg har imitasjoner av det og med puppeskallet hengende etter, men min erfaring sier at fisker heller tar klekkeren som har rumpa litt under vann.

Jeg vil ikke utdype det noe mer, fordi det er en personlig mening (i fare for å bli halshugget) og ikke noe vitenskaplig fakta. Håper jeg har greid å fraskrive meg alt ansvar da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Victor: Den øverstefluen, flyter den mer vannrett, altså på hacklet istendenfor cdc'en, enn en Once and away??

Strøkne fluer!

Den flyter på hackelet med cdc'en i været (fin å holde øye med) og med rumpa under vann. Skal imitere en klekkende fjærmygg som drar seg ut av puppeskallet.

Jeg vet at de fleste fjærmygg klekker vannrett i filmen og jeg har imitasjoner av det og med puppeskallet hengende etter, men min erfaring sier at fisker heller tar klekkeren som har rumpa litt under vann.

Jeg vil ikke utdype det noe mer, fordi det er en personlig mening (i fare for å bli halshugget) og ikke noe vitenskaplig fakta. Håper jeg har greid å fraskrive meg alt ansvar da...

Takk for svar!  <<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er "Uni-flexx Orange 15 yds 1680 DEN".

Synes den er helt super å jobbe med og får frem akkurat den fargen som jeg er ute etter. Den har passe glans og tykkelse.

Binder den på samme måte som Davie her, bare at jeg bruker ofte UNI Trico (17/0) som bindetråd:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ohh... nå spør du vanskelig... Liker alt utenom at jeg får saltvann på utstyret...

Stort sett i buskerud. Alt fra 1300 moh til 50 moh :) snaufjell, marka, elva, tar det jeg får egentlig

Legger ved bilde av en krabat som likte myggklekker:

41540410151669679221081.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unknown User

Var og fisket med denne nydelige mygglarven for første gang i dag. Jag har vært spent på flytformågan og hvordan den ser ut i vannet. Inspirasjon fra Markus Hoffmann. Både Victor P og jeg har lagt opp bilde av den før. Jeg ville med dette bare si til dere som liker å fiske med mygg/myggklekkere/mygglarver så ser denne helt fantastisk ut i vannet.

8846944792_b2bd1b14a5_z.jpg

8847052820_a2afceb09d_n.jpg

Første omgang bandt jeg den med TMC 206BL, men etter å ha sett videon til Markus byttet jeg til Partridge 15BNX Klinkhammer Extreme #18. Med den kroken henger flua ekstremt fint i vannfilmen.

Bindevideon til Markus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Støgg å se på men fisker som fy oppi dalføra! Drar all cdc fiber oppover og klipper den bar under. Drar så en kjapp stripe med sort vannfast tusj under kroppen så den blir mere markant ift cdc fibrene. Syyykt kjapp og enkel å binde! Prøv! ;)

9354162714_f4f0b3bcd8_z.jpg

9351389877_b4f62bac16_z.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne flua her har jeg ikke testet enda men går som en BWO klekker og/eller en myggklekker ifølge artikkelen der jeg fant oppskrifta. Ovre del skal dyppes i dryshake for bedre flyteegenskaper, og i kroppen under har jeg valgt å binde inn quill istedenfor dubbing. Quillen har fått ett tynt lag bugbond for bedre holdbarehet og glans. Flua er bundet på en tmc 212y og jeg gleder meg til å prøve denne da nye mønstre alltid er moro. Ut ifra måten jeg har bundet den på synes jeg den passer best i myggtråden. :)

http://hipwader.com/2003/dandelion-fly-pattern

The Dandelion Fly

9395557540_a37726ed7d_z.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Terje Refsahl

Her var det jammen mye fint!!! Mange flinke bindere her :)

Legger ved bilder av en palmermygg jeg har bindt. Er fersk på dette her, men denne funka som bare f... i elva som renner ut av Gjendesvann :)

<<l <<l <<l ..... you go girl :D

Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
×
×
  • Opprett ny...