Gå til innhold

Inspirasjonstråd: Fjærmygg, fjærmyggklekkere


Tom Tomassen

Anbefalte innlegg

Flotte fluer Dlovheim :) Spennende fargecomboer.

Selv ville jeg nok bruke et noe mindre glasshode.

Jeg vil helst ha en meget slank profil på buzzere.

Jeg har brukt glassbeads i midge size som passer fint på krok 14 og nedover :)

Sjekk her: http://www.fluefiskesiden.no/index.php?option=com_content&view=article&id=285:glass-bead-buzzers&catid=38:fjaermygg&Itemid=61

Shipmans buzzerne så giftige ut! Det er et mønster jeg ikke har testa før, men nå fikk jeg lyst til å binde opp noen :) Har trua på de der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

G-sporte'n på Hamar har litt og en butikk bak CC på Gjøvik .

Selges sikkert mange plasser på nettet .

Det er Hends de jeg har ...

Allright. Var innom Dag Bjørnar og Gero, og der hadde dem ikke, så da får jeg nesten belage meg på en liten netthandel igjen  :)

edit: Eikre Fly fører Hends kom jeg på http://www.eikre-fly.no/en/tying-materials/rib

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye snadder her alle som bidrar !!!

Vebjørn: Er "Knøtteflua" knøttliten? hvilken krok og str. bruker du? Er det en du bruker ved spesielle forhold? Likte utseende på denne  <<l

Sitter å binder opp en "må ha" våt myggpuppe/buzzer, men den tar egentlig for lang tid å surre ihop, men må man, så må man. Legger ut noen bilder litt senere....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne fant jeg i britiske Flyfishing & Fly Tying i 2003. Haching duckfly var navnet, og den er ment å imitere store fjærmygg på de britiske øyer. Dette Irske mønsteret er litt utfordrene og kan være knotete å binde og kan sikkert forenkles uten å fiske dårligere. (Duckfly er en irsk benevnelse på store fjærmygg som klekker i enorme antall tidlig i sesongen der).

Jeg har brukt den i 10 år nå og den er blitt en må ha flue i myggboksen. Når fisken ikke vil ha tørre eller halvtørre imitasjoner er denne god å ha. Fiskes som myggpupper ellers. Det er primært en stillevanns buzzer, men jeg har kjempe fiske med den i elv også. Den har fisket bra fra de lavest liggende vanna ute mot havet her i vest til de høyest liggende fjellvanna på hardangervidda. Under drivende båtfiske og vind er en den som regel en av to (av og til tre) fluer på fortommen.

Jeg binder den på 2487 #10, 12, 14 (Stor mygg som nevnt). Bruker en variant med svart - oliven bakkropp.

Krok:                  Scud/caddis, her tmc 2487 #12

Abdomen:            Flex floss. To kontrastfarger, her svart - orange.

Ryggskjold:          Svarte fjærfibre over torax, her svart raffia

Torax:                  Svart selull

Kinn/vingeanlegg: Orange biots, her Amber (lysere/dusere orange)

Hackle:                Svart myk høne ca 2-3 tørn og partridge ca 1-2 tørn.

8556936499_8ccb1cb616.jpg

8556936793_1513a0a0c9.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det swedeElvis, Waffer`n og Geir :)

Har blitt noen fjærmygg klekkere til morgenkaffen i dag. Denne har jeg kopiert av fiskekompis Jonny. Er litt bling i halen/puppeslepet, slikt klipper jeg vekk ved blanke forhold med klart vann og vær. Har ikke fisket med akkurat denne før, men har trua på`n....

2487 #14

8558046426_f66a194fa9.jpg

2488 #16

Noen varianter, Halo Midge Emerger. Ikke lett å se på vannet, men veeeldi guuu....

8558046220_5e7632a460.jpg

2487 #14 og 2488 #16

8556937129_152f24ae8f.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...