Gå til innhold

Inspirasjonstråd: Fjærmygg, fjærmyggklekkere


Tom Tomassen

Anbefalte innlegg

  • 1 måned senere...

Kanskje ikke de mest inspirerende fluene, men nå har jeg bundet mine første UV-buzzere. Utvider repertoaret i boksene, og da er myggpupper med lim og UV-lys både morsomt og interessant. Planla å binde fire ulike mønstre, men det var ikke så lett som jeg trodde å velge ut og få til. Ser flere fine mønstre på nett, men så mangler jeg et par materialer her og der. Siden jeg nylig har kjøpt inn diverse buzzer-materialer, bestemte jeg meg for å bruke det jeg har. Men så er det slik at noen fluer blir mørkere når de får lim på kroppen, mens andre fluer ikke ble helt som tenkt heller. Blant annet tenker jeg å ha kun en oliven variant, mens nå sitter jeg med to mønstre, og klarer ikke helt å bestemme meg for hvilken jeg skal binde mange av. Det beste er å prøve begge to, selvsagt. Kort oppsummert om mønstrene på bildet:

1. Kropp sort bindetråd, rib er medium oliven spanflex, cheeks er rød holo flashabou. Dette blir trolig min go to-buzzer av UV-mønstrene.

2. Kropp er sort bindetråd, rib er holo flashabou rød, cheeks er spanflex grønn.

3. Dette skulle bli min brune versjon, men jeg liker ikke flua helt (at den er stygt bundet hjelper heller ikke. Fjernet ikke nok lim, så flua ser ut som en maur). Kropp brun bindetråd, rib er copper holotinsel, cheeks er gul holotinsel.

4. Kropp oliven bindetråd, rib er grønn spanflex, cheeks er gul holotinsel

5. Bakkropp er oliven bindetråd, thorax er sort bindetråd. Underkropp er chartreux holotinsel, med rib medium oliven spanflex. Cheeks er grønn spanflex

Vurderer å droppe brunt mønster helt, kan ikke huske å ha kommet over brune fjærmygg der jeg fisker. Men greit å ha til nye fjellområder m.m. Så kunne jeg heller laget et lyst grått mønster. Jeg vil også velge en av oliven-fluene. De to øverste mønstrene er bankers i boksen, de har jeg troen på. Blir spennende å se hvordan disse gjør det, sammenlignet med mine Number 1 og en annen black buzzer-variant, som jeg har i boksen fra før. Så må jeg finne en måte å fortynge noen fluer på, skulle likt å vite hvor Rune handler Glassbeadene sine. Hvis ikke får jeg sette på noen gullhoder.

CollageMaker-08-Apr-2023-04-56-PM-7321.thumb.jpg.66c9339ab59dd3be7de1647b58b8b0bc.jpg

  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...

Det går i mygg her... Noen store buzzere i går.. Fin allround farge som fungerer i alle str. Jeg lager de stort sett i krok 12/14. Her 12'er TMC 100 (svær!). 

Krok: Etter eget ønske.
Tråd: Svart, eks. Veevus 14/0.
Rib1: UTC Wire Xsmall, sølv.
Rib2: Påfugl Quill.
Krage: Rød/Kobber holotinsel.
Cheeks: Rød Flexi.
Gjeller: Hvit Globrite.

buzzcampto.jpg

  • Lik 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

IMG_2526.thumb.jpeg.8147ec57afe37aca956fe57ef5803571.jpeg

cdc-mygg-ish på 18, 20, 22, tmc 2487/88. Fordi det klekker mikromygg i ett av nærvanna og j håper dette liksom skal funke. (Griffiths funker beklagelig vis i sånne situasjoner, men jeg nekter å knyte den vederstyggeligheten av ei flue på fortommen min.)

  • Lik 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

RolvS skrev (15 minutter siden):

 

 (Griffiths funker beklagelig vis i sånne situasjoner, men jeg nekter å knyte den vederstyggeligheten av ei flue på fortommen min.)

Thats my boy!😁
Sånne fluer som det der har en tendens til å funke svært ofte. Lett dresset, slim... MAT!

  • Lik 1
  • Haha 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

RolvS skrev (På 1.1.2024 den 13.55):

cdc-mygg-ish på 18, 20, 22, tmc 2487/88. Fordi det klekker mikromygg i ett av nærvanna og j håper dette liksom skal funke. (Griffiths funker beklagelig vis i sånne situasjoner, men jeg nekter å knyte den vederstyggeligheten av ei flue på fortommen min.)

F-Fly har jeg bundet en del av tidligere, men tok dem egentlig aldri ordentlig i bruk. Det er jo fine fluer, og ganske raske å binde egentlig. Kanskje man skulle gi dem en sjanse :)

Hvorfor vil du ikke bruke griffiths? Er ikke det samme som palmermyggen? Har brukt den oppi nord en del ganger på å fange tusenvis av småørret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Eirik Rusten said:

F-Fly

Fin boks-fyller :) Har ikke fisket med den selv. Men det blir altså til våren…

Hvorfor j ikke liker Griffiths/palmermyggen… Njæ - tvinner fortommen, er stygg og ligner ikke på noe. Tror dog ikke jeg trenger mer rettferdiggjøring en at jeg ikke liker den ;) 

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

IMG_2533.jpeg.589cb9646d315d29771f17078e127251.jpeg

Klekkefnugg i #22, fritt etter en sak FlyFish-food posta på ‘tube for noen dager siden. Anvendelsen er den samma - hva gjør man om fisken syns det er fint med tøysete små mygg? De digre i bakgrunnen er standard klekkere i #18.

  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Eirik Rusten said:

Tror aldri jeg ville klart 22

Jo, det tror jeg! J har sånne forstørrelsesglass, det har bare vært å glemme uten. Og mønstret er tråd, tusj, og en tjafs CDC… Tror ikke jeg gidder noe mer sofistikert i den dimmen 😆

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 uker senere...

Døgnfluekonsept på mygg... why not... Mygg som klekker kan sitte å "bakse" litt med vinga før de forlater nymfeslepet. Har surra noen sånne døgnfluer og ble noen mørke også på krok 19 som her. Vinge og loop er cdc fibre... lag en liten loop, slå et par runder over og bind ned fibre 50/50 til hver side av loopen.. Haremaskemix uten noe særlig ull i thorax flyter fint.

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
  • 1 måned senere...
Rune Stokkebekk skrev (9 timer siden):

Haremygg

Nydelig! Spørs om den flyter like bra som cdc-mygg, men det er vel bare å bruke High n Dry og strikk mellom kasta. Denne har jeg trua på!

Når du spinner hår fra haremaske; klipper du bare av en bunt og spinner? Eller stacker du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den flyter nok ikke like bra som en CDC mygg og sitter ikke like lett. Tanken er å få en flue med litt mer subtil fremtoning og litt mer liv i beina og ellers ved litt mer blanding av farger.

Jeg klipte ut litt hår og bare putta de i dubbingløkke, napper ut underulla.

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 4/2/2024 at 9:07 AM, Rune Stokkebekk said:

Har fundert litt på alternativer til Cdc myggen, og tenker å teste noen som dette, Haremygg. Franskinspirert sådan.

Bakkropp: Påfuglherl, strung.
Vinge: Lys brun/khaki CDC.
Thorax: Svart/mørk grå dub fra tuppen av harehøre.
Bein: Haremaskehår spunnet.

Er det ikke her frasen «why change a winning team?» gjør seg virkelig gjeldende? Det er kanskje bare meg, jeg føler i alle fall at CDC myggen er best i sin klasse. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Roaas skrev (11 minutter siden):

Er det ikke her frasen «why change a winning team?» gjør seg virkelig gjeldende? Det er kanskje bare meg, jeg føler i alle fall at CDC myggen er best i sin klasse. 

Er jo ikke snakk om å erstatte noe... bare teste noe som ser litt annerledes ut... Cdc myggen har 4 rekker i myggboksen og de blir nok ikke borte etter 20års tjeneste 😅

  • Haha 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 4/3/2024 at 10:48 AM, Rune Stokkebekk said:

Er jo ikke snakk om å erstatte noe... bare teste noe som ser litt annerledes ut... Cdc myggen har 4 rekker i myggboksen og de blir nok ikke borte etter 20års tjeneste 😅

Bra. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...