Gå til innhold

inspirasjonstråd: Sjøørretfluer, gjeddefluer, bonefishfluer etc


Tom Tomassen

Anbefalte innlegg

Hei

 

Joda, fått 5 nye synk liner nu. Er helt i "tåka" ;D Men jeg skal ordne det jeg vettu!

Jeg vil informere om det når line er i posten.

 

Hvit vinge og mylar som kropp eller noe annet snaddder :P

Funker som f....

Stilig, da skal det testes ;) Spenolsen klarte å finne frem noen kroker (som jeg fikk :o )av samme type som Bjorni bruker på sine Jiggyer, så nå skal vi se om vi kan fikse noen nye Toggijiggy'er :D :D :D

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjorni fortjener all den æren selv. Seriøst!

Toggijiggyen er et altfor langt og tungvint navn ;D ;D

 

Bør hete: BJIGGYEN... Til ære for Bjorni som har lagt så mange kanon fine varianter ;)

 

Også var det meg og fluebinding da :rolleyes: (ekke glemt Henning, en vakker dag skal du se....)

Fisket er liksom meg det, ikke noe annet igrunn! (kasting seff)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bandt opp noen TJ'er ganske lik dine Dagbjørn. Du har festet grepet nå  :) :). Har ikke fått testet dem selv ennå, men var litt skeptisk til mylar slange endene. De blir veldig stive sammen med den myke marabouen. Toggi nevnte også at marabouen festa seg i "mylar flisene" og det er jo annoying når en fisker. Tror kanskje det er en ide å bruke mylar slangen som rein kropp, klippe vekk endene og  heller bruke vanlig flashabou mellom tynne lag av marabou. Inbiller meg at flua ikke bør være dresset for kraftig. Tror jeg vil binde opp noen slike. Mulig mylar slangen jeg brukte var litt stiv. Det finnes kanskje mylar slanger laget av litt tynnere materiale i veven. Noen som kjenner til dette?

Tenkte også jeg skulle lage noen TJ'er av mindre størrelse (6-10) og bruke myk kaninpels i stedet for marabou. Problemet om dagen er mangel på bindetid, men det retter seg vel etterhvert.

Skal til Bergen i morgen, men bare på dagstur denne gangen. Men, det blir nok flere turer fremover. Da vil jeg legge inn litt "slack" slik at jeg kan ta en tur innom å hilse på Vestlandets kreative sønner  :) :).

 

bjorni

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er nok inne på noe der Bjorni, når det gjelder mylarslangen :-\ Må få sjekka opp det med "finere" fiber i slangen ;) Er nok litt på eksperimentstadiet enda ;D

Til Bergen sier du og uten tid til fiske :o :o :o Dårlig planlegging Bjorni  ;D ;D ;D ;D ;D Tror jeg hørte rykter om noe streik på Flesland på ettermiddagen..., ta med stang sånn just in case ;D ;D ;D ;D ;D

 

ps. Går ut i fra du planlegger bedre neste gang Bjorni ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til Bergen sier du og uten tid til fiske :o :o :o Dårlig planlegging Bjorni  ;D ;D ;D ;D ;D Tror jeg hørte rykter om noe streik på Flesland på ettermiddagen..., ta med stang sånn just in case ;D ;D ;D ;D ;D

 

ps. Går ut i fra du planlegger bedre neste gang Bjorni ;)

 

Ja da går du glipp av no' gitt. Kan anbefale en fisketur med de gutta der, hvis været er dårlig nok seff.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er nok inne på noe der Bjorni, når det gjelder mylarslangen :-\ Må få sjekka opp det med "finere" fiber i slangen ;) Er nok litt på eksperimentstadiet enda ;D

Til Bergen sier du og uten tid til fiske :o :o :o Dårlig planlegging Bjorni  ;D ;D ;D ;D ;D Tror jeg hørte rykter om noe streik på Flesland på ettermiddagen..., ta med stang sånn just in case ;D ;D ;D ;D ;D

 

ps. Går ut i fra du planlegger bedre neste gang Bjorni ;)

 

Jepp, ting skjedde litt fort denne gangen. Fikk greie på at jeg måtte til Bergen i går. Hadde reist i ettermiddag hadde det ikke vært for fotball samling med mellomsten. Stiller opp i full "GRU" neste gang  :D

 

bjorni

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer det Bjorni, den hang seg litt opp, og halen ble ikke så kraftig siden mylar flashet "lyste" opp flua litt i overkant. Det ble en halveis hale som jeg måtte rette på hvert 5 kast.

 

Men hadde du sett den blanke SØ som var etter på kast nummer 2 så hadde du skjønt at potensialet i flua er der. For det var en vakker, blank og stor skapning. Den var kun etter en flue og det var den grønne varianten med "mylarslange". ;)

 

I rett setting så er den knall, Bare vent til i morgen :P (skal fiske serru, for en gang skyld) ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja da går du glipp av no' gitt. Kan anbefale en fisketur med de gutta der, hvis været er dårlig nok seff.

He-he, takker for den ;D ;D ;D Det som er litt kult med Vestlandet er at du kan oppleve alle 4 årstidene i løpet av en ettermiddagstur ;D ;D ;D ;D ;D

 

Jepp, ting skjedde litt fort denne gangen. Fikk greie på at jeg måtte til Bergen i går. Hadde reist i ettermiddag hadde det ikke vært for fotball samling med mellomsten. Stiller opp i full "GRU" neste gang  :D

 

bjorni

 

Hørtes bra ut Bjorni, ser virkelig frem til å vise deg litt av Vestlandet :D Og ikke minst hilse på :D Gi beskjed neste gang du skal hitover og gjerne en dag eller to før ;) Så skal vi ikke se om vi får lurt med oss "Onkel" Stig også (hvis han kan slippe unna bleieskiftet et par timer eller tre ;D ;D ;D )

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sorry Gutter ;D Klarer ikke å slippe taket på jiggene (har liksom klistra seg i skallen ;D ;D ;D ;D ) Bjorni sin feil selvfølgelig ;)

Toggi, var det noe i denne duren du tenkte deg? De 2 "White Ghost BJ" som er lagt ut :D

Heiv på en til litt kveldsfiske også ;D "Black Ghost BJ"

Og så en spennende sak som jeg bandt en kopi av :) (Fikk en original med meg :o ) En trivelig kollega av Spenolsen som hadde en flue som ble mye brukt i Tyskland samt Danmark for SØ :D Hadde et navn som jeg selvfølgelig ikke husker :-\ (Spenolsen kan du hjelpe meg her? Og navnet på din kollega?  :-[ ) Denne tror jeg kan bli spennende utover vinter og vår :D

post-2790-139498591768_thumb.jpg

post-2790-13949859177491_thumb.jpg

post-2790-1394985917789_thumb.jpg

post-2790-1394985917837_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehehe, disse er muligens bedre enn orginalen Dagbjørn.  :) :)  Den siste er vel flua som ble omtalt her tidligere, eller var det en anne tråd..., skal bindes opp ja.  :D :D. Hadde forøvrig en fin tur til Bergen i dag i flott vintervær. Blir alltid imponert over skjærgården hos dere når jeg lander på Flesland.

 

bjorni

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehehe, disse er muligens bedre enn orginalen Dagbjørn.  :) :)  Den siste er vel flua som ble omtalt her tidligere, eller var det en anne tråd..., skal bindes opp ja.   :D :D. Hadde forøvrig en fin tur til Bergen i dag i flott vintervær. Blir alltid imponert over skjærgården hos dere når jeg lander på Flesland.

 

bjorni

Takker for det Bjorni :D Er den siste der lagt ut tidligere? Hjelper du meg å leite den opp? Har faktisk gått meg hus forbi :-[

Skjærgården er det ikke noe å si på nei, stoooooor å vanskelig å finne ut hvor SØ'en bor ;D ;D ;D ;D Men leiter fremdeles ;)

Husk å sette av fisketid neste gang da Bjorni :D

 

Mvh Dagbjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se der ja gutter! Blir helt satt ut jeg :D

 

Syrstad, funker knall de der! ;)

Bruker du stor krok tro eller lyver bilde?

Hvis kroken er sååå stor vile jeg vurdert litt mindre krok. Det vil påvirke jigge gangen til det positive.

 

Lassse er også igang, du vil nok få SØ på disse i fremtiden Lasse.  ;)

 

Morsomt å følge med på dette gitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter oppfordring har jeg laget en liten "How to" med øynene på rekene jeg binder.

 

Ideen og tankegangen rundt disse øynene kom en kveld/natt jeg sto med fluestanga ute i skjærgården. Nede i sjøen i svakt skinn i fra noen gatelykter lenger borte, skimtet jeg noe som lyste opp. Det første som slo meg var morild, men da de ikke beveget seg noe særlig og lyste konstant, fant jeg frem lykt for å prøve å finne ut hva dette var for noen skapninger. Og der dukket strandrekene opp i lyset fra lykta. Øynene i mørket glødet nesten som katteøyne som blir truffet av lyskasterne på bilen. Tanken på disse "glødende" øynene klarte jeg ikke helt å slippe taket i og var egentlig litt fascinert av dem. Så ble ideen født med tanke på disse øynene på rekene mine. Om fisken bryr seg har jeg ikke peiling på, men litt kule syntes jeg de ble. Fikk liksom litt personlighet.

 

Fremgangsmåte er da som følger: Klipper opp passe lengde på monofilament (i dette tilfelle 0,60mm). Smelter så enden med lighter, og mens den ennå er varm/smeltet, trykker jeg denne på en glatt metallflate (her baksiden av en pinsett)

 

[attachimg=#]

 

Bretter så og kniper sammen monofilamentet på midten med en knipetang (klemmer godt til da det blir litt riller på monofilamentet for lettere innbinding). Bruker så en "gull" tusj og fargelegger den blanke flaten. Effekten kan da tydelig sees i riktig vinkel mot lyset. Så blander jeg epoksy og dypper endene nedi, så jeg får en liten "dråpeform" på endene.

 

[attachimg=#]

 

Etter at dette har tørket bruker jeg en svart sprittusj på "baksiden" av øynene. Og vips ferdige rekeøyne. Effekten av epoksyen (bortsett fra beskyttelse) er at det blir en linseeffekt foran på øynene som forsterker lyset.

 

[attachimg=#]

 

Og med dette synes jeg reka nesten får en "personlighet", men om fisken bryr seg (som sagt) vet jeg ikke, men man kan jo håpe. Kanskje litt overdreven størrelse på monofilament, så her kan det nok eksperimenteres mere. Og farge på øynene (ville egentlig ha sølv men hadde ikke rette tusjen).

Håper dette kan inspirere til reker "Who's got the loock"  :D

 

[attachimg=#]

 

 

Mvh Dagbjørn Syrstad ;)

post-2790-13949859218681_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husket nok litt feil Dagbjørn, ikke helt lik, men her er den jeg siktet til fra Steffen91.

 

http://fluefiskesiden.no/forum/index.php?topic=9541.msg108562#msg108562

 

bjorni

Du har nok helt rett Bjorni ;) Steffen91 har nok fått denne av binderen himself :D Men slik ser den altså ut (den jeg har bundet) ;D

 

prøvde meg på en bjørnijigg i dag, for første gang... det ble en hvit en med røde øyne..

Og det har du tydeligvis fått til som de andre fluene du lager :D Rett og slett nydelig Lasse :D

 

har også noen bjigger til tørk etter noen surringer i stikka ;)

skal testes ut i morgen, eller hva lasse? :D

 

Bilder Arild..., Bilder ;D Veit du kan ;)

 

Toggi ;D Ingen fluer i posten i dag :-\

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De reke øynene dine var utrolige Dagbjørn!!!!! Ja, det er nesten som om reka får en personlighet  :) :) :). Blir SPENNENDE å prøve og takk for fin beskrivelse.  :D :D :D

De øynene må jo fint kunne brukes på streamere også, ikke som på reka, men bundet tett sammen på hver sin side av hodet, det tror jeg at jeg vil prøve på også  :) :)

 

bjorni

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...