Gå til innhold

inspirasjonstråd: Sjøørretfluer, gjeddefluer, bonefishfluer etc


Tom Tomassen

Anbefalte innlegg

hehe navnet skulle vel røpe noe.. Clouser ala Kabbe ;D  driver og forsker nå på hvordan jeg skal bygge den best mulig, dvs hvilke deler som skal være myke og stive og hvilket lag som skal hvor :)

 

edit: den er mye kjappere å binde, går dypere og med kroken opp  :)

 

Og henger seg kanskje ikke opp på annenhvert kast?  ;D ;D

Jeg har irritert meg lett på at Runars deceiver henger seg opp. Noen ganger på hvert kast, da fisker den dårligere synes jeg. Noen som har tips på hvordan forandre eller forbedre det? Jeg binder ikke selv enda gitt, men mulig jeg kan gjøre et "triks" med kjøpefluene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe navnet skulle vel røpe noe.. Clouser ala Kabbe ;D  driver og forsker nå på hvordan jeg skal bygge den best mulig, dvs hvilke deler som skal være myke og stive og hvilket lag som skal hvor :)

 

edit: den er mye kjappere å binde, går dypere og med kroken opp  :)

 

Og henger seg kanskje ikke opp på annenhvert kast?  ;D ;D

Jeg har irritert meg lett på at Runars deceiver henger seg opp. Noen ganger på hvert kast, da fisker den dårligere synes jeg. Noen som har tips på hvordan forandre eller forbedre det? Jeg binder ikke selv enda gitt, men mulig jeg kan gjøre et "triks" med kjøpefluene?

 

Jeg har irritert meg over det samme. Jeg opplever ikke at det henger seg opp så ofte som deg, men allikevel nok til at det irriterer.

Du kan jo stive opp fluene med silikon..? Kansje du klarer deg med å stive opp noen centimeter bak kroken. Eller så kan du stive opp hele fluen. Da vil den få en konstant "våt look".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe navnet skulle vel røpe noe.. Clouser ala Kabbe ;D  driver og forsker nå på hvordan jeg skal bygge den best mulig, dvs hvilke deler som skal være myke og stive og hvilket lag som skal hvor :)

 

edit: den er mye kjappere å binde, går dypere og med kroken opp  :)

 

Og henger seg kanskje ikke opp på annenhvert kast?  ;D ;D

Jeg har irritert meg lett på at Runars deceiver henger seg opp. Noen ganger på hvert kast, da fisker den dårligere synes jeg. Noen som har tips på hvordan forandre eller forbedre det? Jeg binder ikke selv enda gitt, men mulig jeg kan gjøre et "triks" med kjøpefluene?

 

Jeg har irritert meg over det samme. Jeg opplever ikke at det henger seg opp så ofte som deg, men allikevel nok til at det irriterer.

Du kan jo stive opp fluene med silikon..? Kansje du klarer deg med å stive opp noen centimeter bak kroken. Eller så kan du stive opp hele fluen. Da vil den få en konstant "våt look".

 

Har hørt mange klage over dette, men av en eller annen grunn henger aldri min seg opp ??? Tror det har noe med lengde og evt. tapering av vingen å gjøre. I verste fall kan en jo binde inn en liten løkke av tykk monofilament som hale, pleier å gjøre trikset...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjorde noe nytt idag jeg, brukte de gamle som har liggi i skrinet og tatt noen fisk.

Mye av materialet er vekk og VIPS: Null problemer!

 

Er såpass glad i disse fluene, de fisker så utrolig godt når "settinga" virkelig er tilstede.

Som idag, storm og uklart/mørkt vann.

 

Jeg skal teste tips, takker så mye! (Har opplevd at dette varierer veldig på fluene).

Derfor gjør jeg motsatt av det jeg gjorde før. Lete etter de slankere utgavene på den lokale sjappa. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjorde noe nytt idag jeg, brukte de gamle som har liggi i skrinet og tatt noen fisk.

Mye av materialet er vekk og VIPS: Null problemer!

 

Er såpass glad i disse fluene, de fisker så utrolig godt når "settinga" virkelig er tilstede.

Som idag, storm og uklart/mørkt vann.

 

Jeg skal teste tips, takker så mye! (Har opplevd at dette varierer veldig på fluene).

Derfor gjør jeg motsatt av det jeg gjorde før. Lete etter de slankere utgavene på den lokale sjappa. ;)

 

Ta den slankeste og korteste...tviler på den fanger mindre fisk uansett ;) Bare til å prøve å henge vingen rundt kroken og se hvilke som det er minst sjanse for at det skjer med :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De første R. Deceiverene jeg bandt var digre og tykke. En halv Lite-Brite til kroppen :rolleyes: Bandt meg liskom nedove i fluestørrelser på samme krok og fant tilslutt en passende lengde. De henger seg og mye mindre opp, som det nevnes med sparsommelig med materiale(Og dette er vel nesten fasit på ALLE fluer, å bruke så lite materiale som mulig). Synes også det er viktig å være svært nøye på å binde inn den delen som skal støtte hovedvingen riktig.(iflg. Runars beskrivelse på nfisk.no) De "kjøpe-Deceiverene" jeg har sett er ikke bundet på samme måte som Runa beskriver, men alt materialet ligger lengre frem på kroken.. Veit ikke om dette gjør den bedre eller dårliger med tanke på egenskaper i vannet? Er ihvertfall en enkel flue å få pen, men ikke like enkel å få til å gå ordentlig og ikke henge seg opp, etter min mening.. Er forøvrig alltid fan av enklere måter å binde på så er spent på utviklinga i Runar's/Clouseren.. Holder på med en Crazy Charlie/Pategrisen-forenkla variant selv, da sistnevnte tar for lang tid å knyte sammen etter mitt skjønn..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Clouser ala Kabbe? :)   ble nok noe feit, men den blir nok litt mer glissen etter litt kasting og knoting i sjøkanten  ;D

 

 

 

kommer bildene med her nå? hmm..  nå har jeg i hvertfall fått testen disse clouser/deveiver fluene og de henger seg ikke opp :)  nydlig gange i vannet og hodet vender alltid ned som på vanlig clouser slik at kroken går oppover, vet ikke om de kroker bedre/dårligere slik men de henger seg ihvertfall sjelden opp i bunnen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker endel Devcon Epoxy, men epoxy'en som er å få kjøpt på Europris til 39,- duger helt greit.

Tror ikke en svakt gulnet epoxy reduserer fiskbarheten til flua.

Kanskje trua til fiskeren.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fått tak i noen nye utgaver av "Spesialen" til Spenolsen :D Denne gangen på mindre krok ;)

Spenolsen kan vel komme med en uttalelse selv om disse :D

 

ps. Igor og Lasse :D Skikkelig flotte fluer :o

 

 

Takk skal du har syrstad :D;)... Hva heter den cone headen(orange hode) du bruker på den flua :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fått tak i noen nye utgaver av "Spesialen" til Spenolsen :D Denne gangen på mindre krok ;)

Spenolsen kan vel komme med en uttalelse selv om disse :D

 

ps. Igor og Lasse :D Skikkelig flotte fluer :o

 

 

Takk skal du har syrstad :D;)... Hva heter den cone headen(orange hode) du bruker på den flua :rolleyes:

 

Mener det var en tungsten cone, men det er Spenolsen som har bundet disse fluene ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...