Gå til innhold

inspirasjonstråd: Sjøørretfluer, gjeddefluer, bonefishfluer etc


Tom Tomassen

Anbefalte innlegg

De har en tynnvegga tungsten cone på nordisk.

 

http://shop.nfisk.no/index.php?main_page=product_info&products_id=1881

 

Den er sikkert passe tung, jeg har brukt noe som er alt for tungt, tenker jeg. Det er jo bare å prøve forskjellige farger og sånt, jeg har brukt messingfarget og blank. Testet en tur og fikk 2 små SØ en på messing og en på blank. Hadde annen farge på kroppen og rabbit stipsen også, en var blå og en var grizzly. Begge fungerte.

 

I følge Toggi skal orange være bra nå på høsten, så da  er det vel bare å prøve.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bundet denne med både tungsten cone og vanlig cone (det er vel stål eller noe).

Med tungsten går flua opp ned. Med den vanlige går flua riktig vei.

 

De cone som Spenolsen har brukt her er "Guide line Fits- size XS:2,5x4,0mm, 0,28g" ;D

Vet også at Spenolsen binder disse på laksekrok med oppoverbøyd øye ;)

 

Siden flua di med Tungstencone gikk opp ned så måtte jeg jo teste :-\ De fa Spenolsen går riktig vei ;) Spør han om en materialliste så tenker jeg ting går riktig vei hos deg også ;);D

post-2790-13949859100179_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fiska med en "opp-ned"-versjon av samme flua (da med Firestar-dubbing, farge "polar ice" i kroppen) nede i Rogaland for et, par år siden. Dro sykt mye makrell på den!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Strips som ble anbefalt til "Spesialen" av Spenolsen er "Coypu" ;D

 

Men ingen av oss visste hvilke dyr det var fra :-\ Så etter litt leting dukka dette opp ;)

 

Nutria (Myocastor coypus)

Nutria, også kalt sumpbever, er en gnager og et amfibiedyr, som i vill tilstand holder til i sumpige områder langs elver og vann. Opprinnelig kommer den fra Sør-Amerika. I Europa har oppdrett av nutria hovedsakelig vært konsentrert i Polen og Tyskland.  Selv om kjøttet også blir brukt, er det pelsen som har størst verdi.

post-2790-13949859101398_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hahahaha er den det vesenet der vi har kjøpt!?  ;D Forbeina ser ut som kråkebein :o

 

Jeg har ikke bundet med coypu enda, men skal begynne med det da jeg er tom for kaninstrips med korte fibre :( Alternativet blir ekorn, men synes det blir for stivt og lite bevegelig (fortsatt tilgode å få fisk med ekornzonker).

 

Ang. tungsten og opp-ned fluer; Mine går iallefall riktig vei, men mulig det kan ha noe med om kroken har oppoverbøyd eller nedoverbøyd øye?

 

Gi meg en lyd når du har prøvd de små fluene da Syrstad! Så jeg vet om de funker med orange cone også...kobber er selvsagt fortsatt å foretrekke, men hadde det ikke i så små str.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke bundet med coypu enda, men skal begynne med det da jeg er tom for kaninstrips med korte fibre :( Alternativet blir ekorn, men synes det blir for stivt og lite bevegelig (fortsatt tilgode å få fisk med ekornzonker).

 

Binder mange av mine zonkere med ekornstrips. Faktisk de fleste i str.#6 og mindre.

Ellers synes jeg zonkerstrips av mink er fantastisk, men det er jeg desverre fri for....

Staffan hadde noen flotte zonkere med strips av kattepels!

 

Skal se om jeg for bundet en av mine egne ørretzonkere med epoxyhode og ekornstrips.

Utrolig bra i elv eller når ørreten jager stingsild langs marbakken i vannet ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Binder mange av mine zonkere med ekornstrips. Faktisk de fleste i str.#6 og mindre.

Ellers synes jeg zonkerstrips av mink er fantastisk, men det er jeg desverre fri for....

Staffan hadde noen flotte zonkere med strips av kattepels!

 

Farken Lars :-[ Ser Konemor dette knekker hun stengene mine og lager bål av fluene :'( Samt at det blir satt ut skuddpremie på Staffan :-X

;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ps. Hun har 11 av dem gående her og nytt kull er på vei :rolleyes:

 

Gi meg en lyd når du har prøvd de små fluene da Syrstad! Så jeg vet om de funker med orange cone også...kobber er selvsagt fortsatt å foretrekke, men hadde det ikke i så små str.

 

Tenkte faktisk å ta meg en tur ut i kveld hvis det ikke blåser opp noe infernalsk ;) Da blir det testa tenker jeg :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke bundet med coypu enda, men skal begynne med det da jeg er tom for kaninstrips med korte fibre :( Alternativet blir ekorn, men synes det blir for stivt og lite bevegelig (fortsatt tilgode å få fisk med ekornzonker).

 

Binder mange av mine zonkere med ekornstrips. Faktisk de fleste i str.#6 og mindre.

Ellers synes jeg zonkerstrips av mink er fantastisk, men det er jeg desverre fri for....

Staffan hadde noen flotte zonkere med strips av kattepels!

 

Skal se om jeg for bundet en av mine egne ørretzonkere med epoxyhode og ekornstrips.

Utrolig bra i elv eller når ørreten jager stingsild langs marbakken i vannet ;-)

 

Her er'n!

 

post-0-13949859101639_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er'n!

Utrolig snasen Zonker Mr. Mathisen  :o

 

Har selv slått over på det helt "perverse" ;D ;D ;D ;D Som jeg har skrevet tidligere så har stooore "slafsefluer" vist seg å være brukbare på Torsk, Lyr og Sei :D At jeg vil få noen SØ på disse tviler jeg på :rolleyes: Men artene som er nevnt er absolutt ikke å forakte ;):D

post-2790-13949859106589_thumb.jpg

post-2790-13949859106949_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Igor? Hvis den var til meg så er det fra Geit som jeg har lekt med skalpelen på selv, uten å kutte av meg fingre og andre kropsdeler ;D ;D ;D ;D

 

Men når det er sagt så har jeg også prøvd litt på de seriøse fluene :D Denne gangen forsøk på Toggijiggen til Bjorni :D

 

Da jeg ikke hadde riktig krok ifølge oppskrift, måtte jeg bruke denne fra Scierra  :-\

[attachthumb=#]

 

Ser selv at kuleøynene er for små i forhold til krokstørrelse :-\ men dette får jeg rette opp på de neste jeg prøver på ;)

Ser dette riktig ut Bjorni? Er det noe du vil korrigere meg på, evt. noe jeg har bomma på?  :-\ Bare å komme med det å ikke være tilbakeholdende ;) Har tenkt tanken på å bruke "timeglassøyne" i messing istedet, for å få mest mulig konsentrert vekt ved øyet for maksimal jiggygange :D Skal testes og legges ut etter hvert ;D

post-2790-13949859107419_thumb.jpg

post-2790-13949859107778_thumb.jpg

post-2790-1394985910827_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

her er noen som skal testes imorgen

 

samme som den svarte, men denne gangen husket jeg flash i halen  ;D

[attach=1]

 

en chartrause bunny

[attach=2]

 

en flash-flue, kanskje kalle den flash gordon (for de som er gammel nok for å huske han  ;D )

[attach=3]

 

og sist men ikke minst, en BJ variant med big game light 1/0 og tempelhund som undervinge for litt "løft" :)

[attach=4]

post-2543-13949859141234_thumb.jpg

post-2543-13949859141957_thumb.jpg

post-2543-13949859142448_thumb.jpg

post-2543-1394985914281_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

her er noen som skal testes imorgen

samme som den svarte, men denne gangen husket jeg flash i halen  ;D

en chartrause bunny

en flash-flue, kanskje kalle den flash gordon (for de som er gammel nok for å huske han  ;D )

og sist men ikke minst, en BJ variant med big game light 1/0 og tempelhund som undervinge for litt "løft" :)

 

Utrolig flotte fluer Igor :o

 

Har selv fortsatt litt i leia om Toggi/Bjorni-jiggyene ;D Denne gangen med "timeglassøyne" i messing for økt vekt ;D ;D ;D

Skal testes ut i nær fremtid ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

knallbra fluer....begge to her nå...

 

men jeg er liiiittt skeptisk til pelsen rundt krokbøyen...

 

hva vil dette gjøre under kast og tilslaget....

 

er det mulighet for at det er vanskeligere å kroke fisken?

 

eller at det vikler seg under kastet?

 

jeg bare spør nå jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder Toggi/Bjorni Jigyene så er de laget med Marabou, så jeg tror ikke de vil være ødeleggende for kroking ;) Når det gjeder surr rundt krokbøy, så har jeg ikke peling :-\ Første gang jeg binder dem og har ikke testet dem ennå ;D Men vet at Toggi drar opp fisk som bare det på disse, dvs originalene av Bjorni :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...