Gå til innhold

inspirasjonstråd: Sjøørretfluer, gjeddefluer, bonefishfluer etc


Tom Tomassen

Anbefalte innlegg

Skal en tur å fiske på søndag sammen med svigerbror, som med andre ord betyr at jeg må binde opp fluer til oss :rolleyes:  :D

 

Hvilke mønstre har DERE hatt mest hell med? Det blir fiske på dagtid og temperaturen er meldt til -1 + snø :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal en tur å fiske på søndag sammen med svigerbror, som med andre ord betyr at jeg må binde opp fluer til oss :rolleyes:  :D

 

Hvilke mønstre har DERE hatt mest hell med? Det blir fiske på dagtid og temperaturen er meldt til -1 + snø :)

 

 

Mitt tips; Hvit wollybugger med kulehode og rosa reke ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

lange slanke myke fluer med kulehode og masse liv i kroppen :)

 

edit: ja, jeg bruker enhver anledning skamløst til å promotere Clousiveren ;)

 

Bind opp noen ekstra da vel, jeg kjøper 5 så kan du få daglige testrapporter??? ;D

Ser giftig ut den, har studert den noen ganger allerede!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe navnet skulle vel røpe noe.. Clouser ala Kabbe ;D  driver og forsker nå på hvordan jeg skal bygge den best mulig, dvs hvilke deler som skal være myke og stive og hvilket lag som skal hvor :)

 

edit: den er mye kjappere å binde, går dypere og med kroken opp  :)

 

Og henger seg kanskje ikke opp på annenhvert kast?  ;D ;D

Jeg har irritert meg lett på at Runars deceiver henger seg opp. Noen ganger på hvert kast, da fisker den dårligere synes jeg. Noen som har tips på hvordan forandre eller forbedre det? Jeg binder ikke selv enda gitt, men mulig jeg kan gjøre et "triks" med kjøpefluene?

 

Jeg har irritert meg over det samme. Jeg opplever ikke at det henger seg opp så ofte som deg, men allikevel nok til at det irriterer.

Du kan jo stive opp fluene med silikon..? Kansje du klarer deg med å stive opp noen centimeter bak kroken. Eller så kan du stive opp hele fluen. Da vil den få en konstant "våt look".

 

Har hørt mange klage over dette, men av en eller annen grunn henger aldri min seg opp ??? Tror det har noe med lengde og evt. tapering av vingen å gjøre. I verste fall kan en jo binde inn en liten løkke av tykk monofilament som hale, pleier å gjøre trikset...

 

titta litt bakover i tråden og kom over denne. grunnen til at kjøpefluene henger seg opp er fordi de lages på en enklere måte for å kunne masseprodusere de. en deceiver som bindes slik Mr. Kabbe gjør i ekstramateriale i 'Havabbor på flue' filmen henger seg sjelden opp :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt å høre!  ;) Jeg har jo irritert meg sikkert 112 ganger pga at flua henger seg opp.

Bjorni har redda meg med sitt utrolig effektive jiggy mønster.

 

Runars deciever brukes når forholda tilsier det. Får håpe Mustad gjør noe med "problemet".

 

Kabbe er en flink mann! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, kom igjen lasse. Når jeg binder runar's lang, har den lett for å huke seg opp, jeg har også testet og prøvd masse, men har bare mått lære meg å godta noen hukingen i kroken. :'(

PS. Hvis det er svært hemmelig, så hvisk det på PM.

 

 

Øyne på fiskeimitasjonen er svært viktig sier noen. Andre mener dette er bare jåleri.

Jeg fikk "litt" feil størrelse sist jeg bestillte øyne (se bilde :D). Men kanskje dette er bare bra, eller blir sjøørreten skremt kanskje?

 

Uansett, flua funker, iallefall med mindre øyne. Superhair, angelhair og litebrite.

 

edit: Denne huker aldri...

post-2332-1394985950642_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er dere smarte så kjøper dere dette....... epoxy øyne ;)

 

fest de på flua og legg på epoxy ;)

Har slike også men på de andre rassler pupillen inni øya ;) (Løse pupiller inni et hulrom, hvis du skjønner hva jeg mener) :D

 

 

ja... jeg ser det, og det er flere som har det her inne.... Det er ikke noe og samle på!!... De tåler ikke en dritt! >:(;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...