Gå til innhold

Lette vadesko.


Barflea

Anbefalte innlegg

Hei.

Patagonia (Nordisk Fiskeutstyr)har et par (usikker på navn), som jeg også ha brukt selv. Godt egnet til fjell turer...

Vision (www.visiongroup.fi) sin billigste sko ca 700.- er meget lett, har ikke prøvd dem selv....men godt egnet til ryggsekk turer skulle jeg tro.

Selv hadde jeg med meg mitt nye par vade sko til årets fjelltur. :Korkers Guide( ???)....meget, meget lette, og fremfor alt: Nydelig par sko som jeg kommer til å bruker til alt mit fiske, både i høyland og lavland. Utskiftbare såler...ett sett gummi og ett med filt. Genialt system. Bare skryt å se om disse så langt. Kompisen min kjøpte for samme turen et par "rimelige" Korkers sko..ca 899.-

disse hadde samme utskiftsbare såle systemet. Han skrøt voldsomt av dem, og de virket meget lette og fine også.

Disse kan du lære med om ved å klikke deg på www.streamstix.no

 

Jeg vil vel kanskje gå langt i å anbefale deg Korkers fordi lettheten på sko på ingen måte går ut over stødighet/passform.  :)

 

Stig

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje litt off topic dette.

Når jeg skulle kjøpe nye vadesko her på forsommeren,

tenktet jeg litt omvendt, og ville forsøke vadesko som også

kunne fungere som vandresko, og således slippe å dra med meg

et ekstra par sko. Valget falt da på et par Simms Rivershed, med

gummisåle.

 

Det spørs selvfølgelig hva du mener med langtur. Den lengste

dagsturen jeg har brukt disse var i underkant av 20 kilometer med vadebukser,

noe som fungerte bra. I tillegg har jeg også brukt skoene

uten vadebukser, men da med et par vanntette og 'pustende' sokker, som

jeg tredde utenpå ullvangsokkene, noe som også var tilfredsstillende.

 

Hadde jeg ikke vært så kjapp med avtrekkeren, hadde jeg kanskje valgt Korkers med

utskiftbar såle i stedet, på grunn av denne funksjonen.

 

Mvh

 

Erlend

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Barflea!

 

Jeg kjøpte et par lette sko i neoprene i en dykkebutikk for et par år siden. Grunnen var at jeg syns det ble litt voldsomt med tradisjonelle vadesko og samtidig er de ofte ubehagelige å ha på. Nå bruker jeg ingenting annet enn disse neopreneskoene. Enten jeg bedriver smygfiske etter ørret, sjøørretfiske i sjøen eller laksefiske i elv. Skoene har gummisåler som kan være noe glatt på våte steiner, men som sitter bra på annet underlag. Støtte for anklene trenger jeg ikke når jeg fisker.

 

Mvh Sjur  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kjøpt Glacier Glove-sko (føres gjennom GuideLine) til bruk i skikkelige svømmeføtter ved bellyfiske.

Disse har jeg også hatt med i Nordmarka som vadesko - glimrende! I stille vann er det ikke så farlig med ankelstøtte etter min mening, så dette funker fint for meg.

 

Tips: lim på et par filtsåler. Jeg planlegger å bare lime på noen tynne såler av typen man har inni skoa. Det burde duge meget godt.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erland fjell

Har lett mye etter den perfekte løsningen her, fikk sydd et par overtrekksokker av såkalt bevernylon som blir brukt endel sammen med Teva sandaler (Guide Raptor, med myk gummi i sålene for godt grep under vann), og det fungerer greit nok, selv om gummien i sålene har blitt hardere etterhvert og må raspes opp litt mellom turene.

Sandaler bør ha låsbare reimer, borrelås som går opp midt ute i elva bør absolutt unngås, opplevde det noen ganger med de gamle sandalene uten reimlåser, og det blir fort en kritisk situasjon når man står der på ett bein ute i stristrømmen mens man forsøker å feste borrelåsene igjen.

I sommer smurte jeg inn et par neoprensokker med Aquasure under fotsålene til å ha utenpå vaderne, det fungerer bra det også - foreløping i hvert fall. Men belegget gjør neoprenet litt glattere på sleipe steiner.

Har også tatt i bruk "urmetoden" igjen for å spare vekt på langturene: Riv av fjellstøvler, bukser og sokker og ta på et par utslitte ullsokker som gir bra feste overalt. Og vass uti. Det går jo helt greit det også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

NO!!!!! Filtsåler er noe herk.....det er ikke kritisk å falle i elva....det er kritisk å falle på land, det er da du kan brekke nakke, slå hull i hue...slå ut tenner....det eneste som er viktig ved vading er at man ikke vader der hvor man ikk tør å svømme.....så til sandaler....Spotek har fungert flott for meg i mange år! selv om de har borelås

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NO!!!!! Filtsåler er noe herk.....det er ikke kritisk å falle i elva....det er kritisk å falle på land, det er da du kan brekke nakke, slå hull i hue...slå ut tenner....det eneste som er viktig ved vading er at man ikke vader der hvor man ikk tør å svømme.....så til sandaler....Spotek har fungert flott for meg i mange år! selv om de har borelås

 

Sant nok, kan jo bare drukne i elva. Tross alt bedre enn å slå ut et par tenner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

falle i elva kan man no jøre uansett..

filtsåler er glatt det også..

i salangselva da jeg var der litt over en uke siden vadet jeg over elva.. (gud hvet hvorfor) da jeg vadet over var det sandbunn.. da strømmen tok tak sklidde føttene langs etter bunnen.

 

å i elv med steiner som har gress eller noe annet som er glatt sklir man no bra gått med filtsåler..

 

første vadebuksa mi hadde fastmonterte støvler uten filt.. jeg hadde aldri slike problemer da..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NO!!!!! Filtsåler er noe herk.....det er ikke kritisk å falle i elva....det er kritisk å falle på land, det er da du kan brekke nakke, slå hull i hue...slå ut tenner....det eneste som er viktig ved vading er at man ikke vader der hvor man ikk tør å svømme.....så til sandaler....Spotek har fungert flott for meg i mange år! selv om de har borelås

 

Sant nok, kan jo bare drukne i elva. Tross alt bedre enn å slå ut et par tenner.

 

Hørt om pølsevest?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NO!!!!! Filtsåler er noe herk.....det er ikke kritisk å falle i elva....det er kritisk å falle på land, det er da du kan brekke nakke, slå hull i hue...slå ut tenner....det eneste som er viktig ved vading er at man ikke vader der hvor man ikk tør å svømme.....så til sandaler....Spotek har fungert flott for meg i mange år! selv om de har borelås

 

Sant nok, kan jo bare drukne i elva. Tross alt bedre enn å slå ut et par tenner.

 

Hørt om pølsevest?

 

 

Hørt om ishockeyutstyr og hjelm med gitter?

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Henning

Kjøp iallefall sko med aquastelthsåle, og ikke filt. En går tross alt mye mer på land en i vannet, og det  er kun på de glatteste steinene ute i elva filt er bedre en gummi. På land er filt utrolig dårlig i forhold til gummien. Jeg bruker Simms L2 aquastelth, og er fornøyd med disse. Når jeg omsider har slitt ut disse, så skal jeg ha den nye (husker ikke navnet i farten) skoen til Simms :) De er meget gode.

Hadde det vært for et år siden så hadde jeg IKKE kjøpt Korkers!. Men med det nye sålesystemet, så tror jeg de har blitt veldig gode. Før var det mye ræl med sålebyttepatenten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har brukt Patagonia River Walker (aquastealth) det siste året, og kan ikke si annet enn at jeg er svært,svært fornøyd ;D

 

Patagonia River Walker Sticky her, med gummisåle altså. Kjempefornøyd. Brukt dem både i elv og på svaberg, men som nevn i en annen tråd: Jeg er spent på om gummiens festeegenskaper blir markant svakere fra, ja la oss si sesong nr. 3. Når jeg står på flisene i gangen (les: på marmoren i hall'n - vi er i Bærum tross alt), så kjenner jeg at det er en betydelig sugekoppeffekt pga gummiens beskaffenhet. Denne svekkes nok, men om det har så mye å si i praktisk fiske dersom man ikke er ekstremvader er jeg usikker på. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker aquastealth på tredje året nå, og merker ingen vesentlig redusert "stickyeffekt". På såpeglatte svaberg, rullestein osv, enten det er i elv eller langs sjø, er det imidlertid ingenting som slår filt. På land er det imidlertid, som Henning er inne på, nesten farlig om man ikke er klar over hvor glatt det er på underlag som feks tørt grass.

 

Mvh

Rolf J. F

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...