Gå til innhold

Vedlikehold av Snøre


Random

Anbefalte innlegg

Jeg bruker Scientific Anglers sitt middel + deres "svamp".

Det er mest fordi det er spesiallaget for snørene til SA som har AST (tror jeg) coating.

På ørretfiske der kastelengde ikke er det viktigste, smører jeg ca hver 5. tur /dag. PÅ SØ-fiske i sjøen eller der metrene virkelig teller, smører jeg på hver tur. En liten flaske til ca kr 150.- holder i to sesonger for min del, med ca 50 fiskedøgn i året.

 

 

Har prøvd det som casting-folket (visstnok) bruker, nemlig ArmorAll vinylsmøring for bilinteriør, men fant ikke store forskjellen. Det er billigere per liter og er kanskje derfor det brukes av stor-forbrukerne.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Henning

Har brukt Sixth senseline i to sesonger nå, så har ikke hatt behov før smøring ( :D :D ) , men har to fulle flasker med Tiemco flyline dressing som vist nok skal være meget bra.

 

(lyger litt....... Smørte lina mi før jeg drog til Rena for å gjøre den om mulig enda bedre....Merket ikke forskjell :):D )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Har brukt Sixth senseline i to sesonger nå, så har ikke hatt behov før smøring ( :D :D ) , men har to fulle flasker med Tiemco flyline dressing som vist nok skal være meget bra.

 

(lyger litt....... Smørte lina mi før jeg drog til Rena for å gjøre den om mulig enda bedre....Merket ikke forskjell :):D )

 

Merkelige greier Henning, for min sixth sense er treig som pokker etter noen få ganger hvis den ikke smøres og det samme erfaringen har andre jeg kjenner med dette snøret.

Sikker på at du ikke har glemt hvordan en glatt line skal være, og at det er kun oppe i hodet du tror at sixth sense er glatt :D :D :D :D......kanskje du må prøve noen andre snører for å oppdage hva glatte snører egentlig er :D :D :D :D

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Henning

Nå vet ikke jeg hva du gnikker fingrene dine inn i, men jeg, Rolf, Bjørn med flere har glatte sixth sense liner :) Jeg har ikke tatt i en trå ss line. Det var en kar nede på Osøra som jeg er ganske sikker på hadde fått et snøre med fabrikasjonsfeil, pga at det føltes helt klumpete når det gled ut fra fingrene.

 

Griser du mye med dryshake? eller flyfloatant? Jeg tar ikke i tørkemiddel med venstre hand KUN pga at lina ikke skal få dette på seg. Kan dette være grunnen til at ingen av linene dine holder seg glatte ? :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sagtennene i haiskinnet mitt begynner å bli ganske stappfulle av hud, rester av lim fra sportstape og plaster, gips, og generell biomasse fra elva.

 

Hva bør jeg gjøre? Rensing av snøre med struktur er jo litt vanskeligere enn rensing av glatte snører.

 

Sprit og Zalo har blitt meg anbefalt, men jeg tviler på at det er særlig lurt. Zalo kan ihvertfall føkke opp overflatespenningen på vannet ganske kraftig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sagtennene i haiskinnet mitt begynner å bli ganske stappfulle av hud, rester av lim fra sportstape og plaster, gips, og generell biomasse fra elva.

 

Hva bør jeg gjøre? Rensing av snøre med struktur er jo litt vanskeligere enn rensing av glatte snører.

 

Sprit og Zalo har blitt meg anbefalt, men jeg tviler på at det er særlig lurt. Zalo kan ihvertfall føkke opp overflatespenningen på vannet ganske kraftig.

 

Lunkent vann og grønnsåpe(uten salmiak) ;) men gjerne med "furunål" for duften sin del, hvis du er opptatt av slikt ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

Bruker fly line dressing (tiemco)

og pleier og smøre snøre samme dag som jeg drar på tur. :)

 

Altså... det jeg lurer på er rens av snøret - ikke kondisjonering.

 

Tiemco fly line dressing er ikke et rensemiddel.

 

jeg bruker litt håndsåpe.....lar det ligge natta over....så kliner jeg det inn med ett eller annet glidemiddel for liner....skal snøre kasseres etter sesongen så bruker jeg vinylpolering for bilinteriør.....det glir som faen....likeledes bilpolish som du gnir godt av

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

I sommer ble jeg introdusert for en type pusselapper (pusselapper for våpen faktisk...) som er suverene til å både rense samt å smøre snører.

Ta en tørr pusselapp og dra snøre igjennom og se hvordan lappen ser ut etterpå, så skjønner man at man muligens bør rense snøre oftere ;D ;D.....brukte papir tidligere når jeg skulle smøre, men disse lappene er helt konge.

 

1. Tar en tørr pusselapp og drar igennom snøre (tipper resultatet ses svært godt på lappen etterpå :D :D )

2. Legger på litt tmc eller SA smøremiddel på en pusselapp og drar igjennom snøre ett par ganger.

3 Avslutter med å ta en tørr pusselapp for polering.

 

Tro meg, dette gir ett helt rått resultat og ett snøre som glir sykt godt.

 

Prøv da vel folkens!!!!

 

Terje!

 

Pusselapper fåes kjøpt her og koster svært lite og det er lapper nok så det holder i lang tid ;D ;D :

http://www.fisanti.com/Styles.php?nProdId=205&nCatId=124&ProdName=Pusselapper,%2064x64%20Kaliber%2030,%20100%20stk.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir nok grønnsåpe-vask med påfølgende kondisjonering med glider. Takk for tips!

 

Nettopp ferdig med en modul av et e-learning-kurs i prosjektstyring som skulle ta 1.5 time å gjennomføre - inkl eksamen etterpå. Vel, jeg brukte 2 timer og 15 minutter, og jeg konsa som faen. Hvordan skal detta gå? 3 moduler igjen - de sparer jeg til imorra. Deretter er det 2 dagers hallelujakurs med kursleder fra nederland eller no'. Herlig...

 

Noen som vil bytte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I sommer ble jeg introdusert for en type pusselapper (pusselapper for våpen faktisk...) som er suverene til å både rense samt å smøre snører.

Ta en tørr pusselapp og dra snøre igjennom og se hvordan lappen ser ut etterpå, så skjønner man at man muligens bør rense snøre oftere ;D ;D.....brukte papir tidligere når jeg skulle smøre, men disse lappene er helt konge.

 

1. Tar en tørr pusselapp og drar igennom snøre (tipper resultatet ses svært godt på lappen etterpå :D :D )

2. Legger på litt tmc eller SA smøremiddel på en pusselapp og drar igjennom snøre ett par ganger.

3 Avslutter med å ta en tørr pusselapp for polering.

 

Tro meg, dette gir ett helt rått resultat og ett snøre som glir sykt godt.

 

Prøv da vel folkens!!!!

 

Terje!

 

Pusselapper fåes kjøpt her og koster svært lite og det er lapper nok så det holder i lang tid ;D ;D :

http://www.fisanti.com/Styles.php?nProdId=205&nCatId=124&ProdName=Pusselapper,%2064x64%20Kaliber%2030,%20100%20stk.

 

Høres sånn akkurat passe nerdete ut til at jeg må prøve en gang ;D Fattern har kåken full av alltid blanke våpen, så han har sikkert noe sånt pussepapir på lur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nicolaj brekke

Bruker fly line dressing (tiemco)

og pleier og smøre snøre samme dag som jeg drar på tur. :)

 

Altså... det jeg lurer på er rens av snøret - ikke kondisjonering.

 

Tiemco fly line dressing er ikke et rensemiddel.

 

jeg bruker litt håndsåpe.....lar det ligge natta over....så kliner jeg det inn med ett eller annet glidemiddel for liner....skal snøre kasseres etter sesongen så bruker jeg vinylpolering for bilinteriør.....det glir som faen....likeledes bilpolish som du gnir godt av

Bilpolish er meget bra, men ikke å anbefale i lengden nei.... Hehe..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Henning

I sommer ble jeg introdusert for en type pusselapper (pusselapper for våpen faktisk...) som er suverene til å både rense samt å smøre snører.

Ta en tørr pusselapp og dra snøre igjennom og se hvordan lappen ser ut etterpå, så skjønner man at man muligens bør rense snøre oftere ;D ;D.....brukte papir tidligere når jeg skulle smøre, men disse lappene er helt konge.

 

1. Tar en tørr pusselapp og drar igennom snøre (tipper resultatet ses svært godt på lappen etterpå :D :D )

2. Legger på litt tmc eller SA smøremiddel på en pusselapp og drar igjennom snøre ett par ganger.

3 Avslutter med å ta en tørr pusselapp for polering.

 

Tro meg, dette gir ett helt rått resultat og ett snøre som glir sykt godt.

 

Prøv da vel folkens!!!!

 

Terje!

 

Pusselapper fåes kjøpt her og koster svært lite og det er lapper nok så det holder i lang tid ;D ;D :

http://www.fisanti.com/Styles.php?nProdId=205&nCatId=124&ProdName=Pusselapper,%2064x64%20Kaliber%2030,%20100%20stk.

 

 

Sikkert Johnny som har vist deg lappene? Det er pusselapper fra forsvaret :)Jeg har noen igjen som jeg fikk i Rena i 2007. De linene jeg har smurt på 3 og 5er stengene mine har jeg brukt slike kluter. Fytti katta så dritne de er etterpå .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

I sommer ble jeg introdusert for en type pusselapper (pusselapper for våpen faktisk...) som er suverene til å både rense samt å smøre snører.

Ta en tørr pusselapp og dra snøre igjennom og se hvordan lappen ser ut etterpå, så skjønner man at man muligens bør rense snøre oftere ;D ;D.....brukte papir tidligere når jeg skulle smøre, men disse lappene er helt konge.

 

1. Tar en tørr pusselapp og drar igennom snøre (tipper resultatet ses svært godt på lappen etterpå :D :D )

2. Legger på litt tmc eller SA smøremiddel på en pusselapp og drar igjennom snøre ett par ganger.

3 Avslutter med å ta en tørr pusselapp for polering.

 

Tro meg, dette gir ett helt rått resultat og ett snøre som glir sykt godt.

 

Prøv da vel folkens!!!!

 

Terje!

 

Pusselapper fåes kjøpt her og koster svært lite og det er lapper nok så det holder i lang tid ;D ;D :

http://www.fisanti.com/Styles.php?nProdId=205&nCatId=124&ProdName=Pusselapper,%2064x64%20Kaliber%2030,%20100%20stk.

 

 

Sikkert Johnny som har vist deg lappene? Det er pusselapper fra forsvaret :)Jeg har noen igjen som jeg fikk i Rena i 2007. De linene jeg har smurt på 3 og 5er stengene mine har jeg brukt slike kluter. Fytti katta så dritne de er etterpå .

 

Du har rett min gode venn, det var Johnny "B goode" him self ;D ;D

Og som du helt riktig sier Henning, den godeste Johnny visste hva han drev med for disse pusselappene renser snøre noe helt bort i natta bra :D :D

Trudde det var noe feil med snøret mitt etter å ha sett den fargen som havna på pusselappene ;D ;D ;D

 

Og Staffan:

De klutene er ikke spesielle i det hele tatt, men utrolig effektive for å rense/smøre snøre......og så er de veldig billige :D :D....ca 30 til 60 kroner for en helvetes mange lapper som du har leeeeeeeenge av ;D ;D

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...