Gå til innhold

New Zealand


leifmorten

Anbefalte innlegg

Har noen av dere andre raringer vært å fisket på New Zealand noen gang? Tror jeg veldig seriøst planlegger å legge turen dit til neste vinter.... muligens langt frem å planlegge, men jeg tenkte det kanskje kunne være lurt å starte tidlig denne gang........

 

Noen som vet om bra steder å finne info? erfaringer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Er der nå, på Nordøya. Kommer en dvd om besøket rundt slutten av mars.

Utifra erfaringene de siste årene med været, så ville jeg lagt besøket til jan/feb. Har vært her siden midten av november nå, og vi har vært plaget med regn og temperaturer langt under vanlig for årstiden. Ganske synd, fordi det som regel er mer fisk i småelvene fra oktober-desember. Det positive er at tørrfluefisket ikke tar av før rundt juletider, forutsatt at været er normalt. Til tross for dårlig vær har jeg fått mye fisk i 1,5 - 2,5 kgs klassen.

 

Det viktigste valget du må ta er hvor lenge du skal være (minst 3 uker!!) og hvilken av øyene du skal fiske. Generelt er det mer fisk og flere tilgjengelige elver på Nordøya, samt at den er lettere å få. I Sør er det mer fjellandskap og noen av elvene der tar virkelig pusten fra deg. De mest kjente MÅ du se, nesten som turistattraksjoner for fluefiskere. Selv om fisken der kan være vanskelig å få grunnet fiskepresset er de verdt et besøk pga. omgivelsene.

 

Du må kjøpe 2 bøker av John Kent. The North Island trout fishing guide og tilsvarende for sørøya. Der har du alle de elvene og innsjøene som er verdt å nevne i hele landet. Totalt ca. 6-700 elver og ca. 100 innsjøer. Det er god veibeskrivelse til alle elvene/innsjøene. Disse bøkene er som bibler å regne for alle som fisker ørret i NZ. Eller ihvertfall så burde de være det :) . Det er også gitt ut en 'best of' bok som er en samling av de beste elvene fra begge øyene.

 

Dvd'en vil inneholde en del info om steder du kan bo, hvordan skaffe bil, osv. Denne er kun fra Nordøya, oppfølgeren fra Sørøya blir produsert neste år.

Send meg gjerne PM når du har mer konkrete planer eller spørsmål, så hjelper jeg gjerne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Hei!

 

Var på NZ på denne tiden i fjor. Fikk kun fisket en dag, i Rotorua. var det råeste jeg har vært med på, anbefales!!!

 

Har litt bilder etc på hjemmesiden min.

http://home.no.net/oletm/fiske/fiske_utlandet.htm

(Har nå fått filmene innpå igjen)

 

En guide anbefales, er iallefall det jeg har funnet ut etter å ha pratet med andre som har vært der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Var 5 uker på NZ i mars/april i fjor og fartet over store deler av N og S øya..Mange steder var litt herjet av den store flommen som hadde vært rett før vi kom..Turen var dog fantastisk og anbefalles på det sterkeste for folk som liker å fiske..Dette blir litt etter hukommelsen,men har da noen råd.

På Nordøya må Rangitaiki med den vidunderlige sideleven Whirinaki prøves..Hovedelven fisket vi med base i Murupara,vi bodde helt O.K på (flaxylodge@slingshot.co.nz) hos Anna og Simon..Simon guidet oss når han ikke var for full(rimelig tørst mann:-) Det er flere guider i området noen bruker gummibåt og det kan være lurt da elven er vanskelig tilgjengelig mange stder p.g.a bush(alt har torner og stikker som f"¤¤) Fisket er veldig bra med stooor brun og regnbue..Etter noen dager i elven hadde vi 0.33 som fortomspiss etter å ha blitt rævkjørt av 4-5-? kg regnbuer.

Whirinaki er en mindre side elv som en kan vade oppover og fiske i,vannet var krystalklart og en så hvor vakker bushen også var så lenge en kunne gå i elven og slippe å kjempe seg gjennom på land..Fisken er mindre enn i hovedelva,men å spotte 1-2 kg regnbuer i den lille perlen var utrolig artig, fisken dro avgårde som raketter i den grunne elven så fisket var en sann fryd.. Dette området var fiskemessig det beste vi opplevde på hele turen,men natur m.m er finere på sørøya.

 

På S.øya var øvre deler av Buller bra,vi fisket også i to elver som rant inn i Lake Rotora(båt inn til en turisthytte) Fisket var O.K,men vi tok mesteparten av fisken i osene der elvene rant ut i Lake Rotora..

Tapooområdet (elvene som renner inn i sør) hadde vi også flott fiske,her hadde flommen rasert det meste så fisket er sikkert ende bedre nå..

 

Jeg ville også prøvd Ahura river ovenfor Greymouth, der var vi alt for kort for elven var smekkfull av stor fisk og fiskepresset var lite..Vi fulgte en vei på vestsiden av elven noen mil og fikk lov av en bonde til å fiske så mye vi ville..Elven var ikke med i våre planer så vi var der bare en kveld,men spottet mye stor fisk 3-5 kg og skal jeg ned igjen skal det fiskes her i en ukes tid minst.

Lenger sør og feks i rundt Queenstown hadde vi ikke særlig lykke(ble mye festing noen dager) mange av elvene hadde stort fiskepress.. Generelt kan en si at en må litt utenfor alfarvei for å oppleve det STORE fisket..Hellikopter er sikkert lurt,men også dyrt..Guider koster også en del,men er verdt å prøve noen kvelder..lærte utrolig mye de få gangene vi benyttet oss av guide..

Turens største frustrasjon var bushen,det kunne være km eller mil mellom steder en kom ned til elven i de tetteste områdene og det gikk noen vadebukser og stenger i våre bestrebelser for å komme til elvene..En går seg rett og slett fast og noen steder er det så tett at det å gå seg bort kan bli det siste en gjør..lure shortcutter og snarveier planlagt utfra kartet ble sjelden særlig lure...Nede i sør og litt høyere opp slipper en unna bushen,men som sagt hadde vi det beste fisket der det var bush...Begynte å bli sent på året og kaldt nede i sør da vi var der så klekkingene var ikke så store som i nord,hvor de tok helt av:-)

Any way...Ta turen til N.Z det er et utrolig vakkert land med fantastisk fiske og veldig gjestfrie og hyggelige mennesker..Skit fiske....

P.S liker du havfiske så er det utrolige muligheter for det også..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wolly Bugger,

Hvordan legger man ut bilder her ??

 

Du kan laste opp bilder fra egen harddisk (maks 250kb) og komprimer de ned til JPG 80/JPG high quality. Photshop, Fireworks eller Paint Shop Pro er bra programmer. Under "svarvinduet" har du et vedleggspanel, bla deg fram til ønsket bilde på din harddisk og klipp på tilføy filer. Dersom filen er for stor vil dette ikke virke. Du kan også legge inn bilder i fra en webadresse, klikk på IMG og sett in adressen til bildet og klikk på IMG en gang til.

 

Skulle du ha problemer: Send oss en mail.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde leiebil under hele oppholdet på ca 5 uker..Var fire mann og betalte ca 4500 pr pers for leiebilen..Bensin koster litt over halvparten av det den gjør i Norge..Skal en fiske mest på Nordøya ville jeg leid en litt eldre firehjulstrekker,bilen vi hadde var litt for lav under og ny til å "herje" rundt i bushen med..Mat og overnatting er også mye billigere enn i Norge. Turisme er veldig utbredt så overnattingsteder finnes overalt..de fleste tettsteder/byer har også fiske/sportsbutikker med godt utvalg av fluer og det en ellers skulle trenge(kjekt å ha når stenger knekkes)

Båten mellom Nord og Sørøya koster 1500-2000 kr..En kjøper kun et fiskekort som dekker hele NZ bortsett fra Tapoområdet(kort koster ca 200 i døgnet) og lakseelvene i sør(fisket ikke i disse).Vi betalte ca 1000-1500 for kort som da varte hele oppholdet..Myggsprayen hjemmefra funket og takk og pris for det for stikkende innsektsliv er det nok av...Hellikopter kan leies de fleste steder,men koster fort noen tusenlapper. Guidene tar 2-3000 i døgnet..Ville dog brukt guide noen steder,lærte utrolig mye de dagene vi hadde guide..

Wolly B.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde leiebil under hele oppholdet på ca 5 uker..Var fire mann og betalte ca 4500 pr pers for leiebilen..Bensin koster litt over halvparten av det den gjør i Norge..Skal en fiske mest på Nordøya ville jeg leid en litt eldre firehjulstrekker' date='bilen vi hadde var litt for lav under og ny til å "herje" rundt i bushen med..Mat og overnatting er også mye billigere enn i Norge. Turisme er veldig utbredt så overnattingsteder finnes overalt..de fleste tettsteder/byer har også fiske/sportsbutikker med godt utvalg av fluer og det en ellers skulle trenge(kjekt å ha når stenger knekkes)

Båten mellom Nord og Sørøya koster 1500-2000 kr..En kjøper kun et fiskekort som dekker hele NZ bortsett fra Tapoområdet(kort koster ca 200 i døgnet) og lakseelvene i sør(fisket ikke i disse).Vi betalte ca 1000-1500 for kort som da varte hele oppholdet..Myggsprayen hjemmefra funket og takk og pris for det for stikkende innsektsliv er det nok av...Hellikopter kan leies de fleste steder,men koster fort noen tusenlapper. Guidene tar 2-3000 i døgnet..Ville dog brukt guide noen steder,lærte utrolig mye de dagene vi hadde guide..

Wolly B.[/quote']

 

1000-1500 for kort?? Det var da fælt... :)

 

Årskort for hele NZ untatt Taupo koster ca. 400 kr for et år. Taupo kortet koster ca. 250 kr for et år. Hvor kjøpte dere kort Wolly??

 

Enig i at man bør starte oppholdet med guide. Hvis man da ikke kjenner noen fluefiskere som oppholder seg der. F. eks. så befinner det seg noen norske, fluefiskende studenter der nede. Litt søkt kanskje...

 

Filmen om nordøya er under redigering...

 

Tore M. Nilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fy f... dette er farlig lesning!! Jeg er så fiskesyk at jeg går på veggen. Å lese om alt dette deilige fisket i NZ gjør meg faktisk både kvalm og dårlig!!

 

Er det noen som kan fortelle meg hva en tur ned dit vil koste, går ut ifra at man må beregne ca 3-4 uker der nede.

Hva blir samla utlegg, m.a.o hvor mye nudler må jeg spise slik at studielånet kan brukes på NZ-tur?

 

Mvh

 

Gulars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye nudler Gulars! laugh.png' alt=':lol:'>

Det lureste, hvis du er singel osv., er å ta et år eller to som student der nede. Siden du er student allerede mener jeg. Studielånet rekker omtrent dobbelt så langt der som her. Jeg gjorde det i en alder av 34 år!! Sa opp jobb og reiste fra forloveden og bikkja. Dama forsvant etter 3mnd, men bikkja er fortsatt like trofast laugh.png' alt=':lol:'> . I dag er jeg gift med ei Kiwi jente, så alt er bedre nå enn da jeg reiste. Har jo fått ny familie der nede, så jeg har gratis losji i flere deler av landet ;) .

 

Men tilbake til spørsmålet. Grovt regnet kommer du langt med 25-30000 hvis du er tidlig ute med bookinger. F.eks. så kan du få leiebil helt ned i 135 kr. dagen. De fleste hytter på campingplasser og backpacker ligger på rundt 100-120 kr. natta. Mat koster ca. halvparten av hva det gjør i Norge. Du får en solid middag til 45 kroner. En stoor porsjon fish & chips koster bare 27 kroner. Fiskekort for HELE landet ca. 650,-. Bensin er 5 kr literen. Så da er det bare å ta fram kalkulatoren.

 

Men du bør absolutt dra!!

 

Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for estimatet!

 

Ja, det blir vel noen måltider med nudler for å få iland dette ja...

 

25-30 000 kr? Hadde ikke studielånet kommet som porsjoner, men som èn hel utbetaling hadde jo dette vært i boks. Jobbet som f... på sommeren, dratt til NZ i mellomjula, og vært der tilrundt 20 januar. Da hadde man jo fått med seg alle de obligatoriske innleveringsdritoppgavene på universitetene som Klemeth har fått igang.

 

Studier i utlandet går nok ikke, men det hade seff vært genialt.

 

Mvh

Gulars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye nudler Gulars! laugh.png' alt=':lol:'>

Det lureste' date=' hvis du er singel osv., er å ta et år eller to som student der nede. Siden du er student allerede mener jeg. Studielånet rekker omtrent dobbelt så langt der som her. Jeg gjorde det i en alder av 34 år!! Sa opp jobb og reiste fra forloveden og bikkja. Dama forsvant etter 3mnd, men bikkja er fortsatt like trofast laugh.png' alt=':lol:'> . I dag er jeg gift med ei Kiwi jente, så alt er bedre nå enn da jeg reiste. Har jo fått ny familie der nede, så jeg har gratis losji i flere deler av landet ;) .

 

Men tilbake til spørsmålet. Grovt regnet kommer du langt med 25-30000 hvis du er tidlig ute med bookinger. F.eks. så kan du få leiebil helt ned i 135 kr. dagen. De fleste hytter på campingplasser og backpacker ligger på rundt 100-120 kr. natta. Mat koster ca. halvparten av hva det gjør i Norge. Du får en solid middag til 45 kroner. En stoor porsjon fish & chips koster bare 27 kroner. Fiskekort for HELE landet ca. 650,-. Bensin er 5 kr literen. Så da er det bare å ta fram kalkulatoren.

 

Men du bør absolutt dra!!

 

Tore[/quote']

 

He he

 

Så det du sier er egentlig reis fra Dama, og til Nz for å fiske, når du kommer hjem har sansynlighvis dama gjort det slutt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for estimatet!

 

Ja' date=' det blir vel noen måltider med nudler for å få iland dette ja...

 

25-30 000 kr? Hadde ikke studielånet kommet som porsjoner, men som èn hel utbetaling hadde jo dette vært i boks. Jobbet som f... på sommeren, dratt til NZ i mellomjula, og vært der tilrundt 20 januar. Da hadde man jo fått med seg alle de obligatoriske innleveringsdritoppgavene på universitetene som Klemeth har fått igang.

 

Studier i utlandet går nok ikke, men det hade seff vært genialt.

 

Mvh

Gulars[/quote']

 

Jammen Gulars da... Det blir jo det samme om du legger unna det man får i porsjoner på konton. Volá! Etter et år har man "den ene utbetalingen" du etterlyser :D:D

Jaja, vet det kan være letter sagt enn gjort :(

 

 

Uansett, har seriøse planer om å dra dit ned neste vinter.

Har lest noen artikler om backpacking der nede. Type lange fjellturer som vi kjenner fra her hjemme.

Hvordan er forholdene for dette der nede? Er det slik at man kan finne seg noen elver hvor man er så si helt alene?

Tore: Her er vel du rett mann til å svare!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...