Gå til innhold

NJFF


Ruffen

Anbefalte innlegg

Ser at njff får mye pepper her på forumet, det er kansje berettiget. Men jeg tror folk ikke legger merke til alt det flotte arbeidet de gjør lokalt. Er nok vel mye jakt og lite fiskeforening mange plasser. Derfor tenker vi "tafatte jævler". Vil ihvertfall fremheve kr,sand jeger og fisk. Det er ikke få ungdommer (og voksne) som har blitt "tent".

Her har og Stein Grønnberg gjort en kjempejobb. Det er ikke lite "svette-blod og tårer" som har blitt spillt siden begynnelsen av 90-tallet for å få fisk i vannene rundt kr,sand. De har arrangert fordrag(les staffan for,ex) bindekvelder-kastekvelder-turer osv for det meste gratis. De har med andre ord gjort utrolig flott ungdomsarbeid.

Jeg føler det blir noe "billig" når folk fyrer løs på njff som en tafatt organisasjon. Her i byen hadde vi ikke hatt de fiskemulighetene vi har hvis det ikke hadde hvert for njff og de ildskjelene som har møtt opp for å bære kalk gang etter gang.   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at njff får mye pepper her på forumet, det er kansje berettiget. Men jeg tror folk ikke legger merke til alt det flotte arbeidet de gjør lokalt. Er nok vel mye jakt og lite fiskeforening mange plasser. Derfor tenker vi "tafatte jævler". Vil ihvertfall fremheve kr,sand jeger og fisk. Det er ikke få ungdommer (og voksne) som har blitt "tent".

Her har og Stein Grønnberg gjort en kjempejobb. Det er ikke lite "svette-blod og tårer" som har blitt spillt siden begynnelsen av 90-tallet for å få fisk i vannene rundt kr,sand. De har arrangert fordrag(les staffan for,ex) bindekvelder-kastekvelder-turer osv for det meste gratis. De har med andre ord gjort utrolig flott ungdomsarbeid.

Jeg føler det blir noe "billig" når folk fyrer løs på njff som en tafatt organisasjon. Her i byen hadde vi ikke hatt de fiskemulighetene vi har hvis det ikke hadde hvert for njff og de ildskjelene som har møtt opp for å bære kalk gang etter gang.   

 

Helt korrekt.  ;D  Og det beste er at det finnes hundrevis av slike foreninger rundt om.  Noen tror visst at NJFF består av administrasjonen på Hvalstad, noe som er feil.  Det er lokalforeningene og deres medlemmer som er NJFF.

 

På samme vis som at det vi medlemmer som avgjør om dette forum er bra eller ikke.  NJFF er mer enn politikk, mye mer faktisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I diverse diskusjoner om NJFF her på forumet er det også tidligere påpekt at det finnes en rekke lokalforeninger som gjør en god jobb.  Det kunne disse i mange tilfeller også gjort uten at det eksisterer en sentralorganisasjon.  Det er IKKE lokalforeningene

kritikken går mot, men at NJFF sentralt er passive når de gjelder forvaltning av fiskeressurser - særlig innlandsfisk.  Og det er ikke bare sentralorganisasjonen som gir blaffen, også på fylkesplan finnes det folk som tydeligvis ikke interesserer seg for

fiskespørsmål - konferer en annen tråd her på forumet der Oppland JFF har mottatt flere henvendelser vedr planer om utbygging

av Gudbrandsdalslågen uten i det hele tatt å gidde å svare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke jeger.

Derfor begynner NJFF (sentralt) og bladet jakt og Fiske å bli veldig uinteressant.

 

Hvis man er heldig, er det en artikkel om fluefiske + en fast spalte med en bindeoppskrift i hvert nummer av J&F.

 

At fluefiske utgjør en liten del av det totlae sportsfiske er klart, og at sluk, mark, havfiske og trolling - for ikke å snakke om jakt i alle mulige varianter - skrives om er jo glimrende for dem som bedriver denslags. Selv får jeg mer ut av å lese andre blader og gidder ikke lengre betale for NJFF sitt blad.

 

I mine øyne reflekterer J&F-innholdet NJFF sine satsningsområder. Og der kommer "vår" form for fiske heller dårlig ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

det er heller ikke jff skyld....det er for eks. min skyld at det ikke står så mye i den blekka der lengre....har slutta å skrive der....men du kan ta over! oppfordrer alle til å skrive en artikkel i det bladet! for da blir det bedre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er no ganske jevnt fordelt mellom jakt og fiske i bladet. Og innenfor hver sjanger så er det veldig mange særegne måter å bedrive jakt og fiske på. Så om man kun er ute etter fluefiske så blir man nok ikke så imponert. Bevares, det er jo mange forskjellige måter å bedrive fluefiske på også! Og alle artene og alle verdensdelene og PUH :o! For å være ærlig så synes jeg ikke mange av de rene fluefiskebladene er så veldig aktuelle heller. Mye stor snakk om elver og vann i altfor fjerne himmelstrøk, og det legges opp til at "den" arten bare "må du" dra for å fiske på osv. Mye bullshit egentlig når man vet at det er helsikes mange arter å fiske på i Norden. Men vi lar oss rive med allikevel. Man kan si mye av det samme om J&F. Man kan velge å ikke kjøpe noen blader, eller kjøpe noen som tar for seg sine ønsker, og/eller velge å kjøpe mange blader og kanskje klare å oppdage noe nytt eller sette sammen 2 helt forskjellige ting som plutselig fungerer :D.

 

Mange av lokallagene gjør en utmerket god jobb. Masse dugnadstimer for å forbedre både jakt og fiskeopplevesen, ikke bare for sine medlemer, men for alle som er interessert i å søke ut i naturen.

 

Er selv hovedmedlem, mye fordi jeg liker allsidigheten i bladet. Litt om fiske, litt om villmarksliv, litt om jakt (som jeg skal få somlet meg til å begynne med), noen (for få) utstyrstester, faktisk litt om vilt som mat (veldig bar initiativ!) og litt diverse ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

der er jeg faktisk enig med deg....et godt blad for oss som liker det meste...til og med mat!

 

Tester er jeg glad for å slippe....de er ikke alltid så uhilda......synes jeg da!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

I mine øyne reflekterer J&F-innholdet NJFF sine satsningsområder. Og der kommer "vår" form for fiske heller dårlig ut.

 

He, he - det som er morsomt, er at alle sier omtrent det samme... Går man inn på et forum for jegere, fokuserer NJFF bare på fiske. Småviltjegerne irriterer seg over at NJFF bare tenker på elg. Fiskere mener at NJFF bare fokuserer på jakt. Innlandsfiskere synes det blir for mye laks, laksefiskere synes det blir alt for lite laks. Hard core fluefiskere - uansett art - forbanner seg over at NJFF står for en "gammeldags høstingstankegang" som passer markfiskerne...osv, osv ;D Det er jo ikke så enkelt heller, da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nicolaj brekke

I diverse diskusjoner om NJFF her på forumet er det også tidligere påpekt at det finnes en rekke lokalforeninger som gjør en god jobb.  Det kunne disse i mange tilfeller også gjort uten at det eksisterer en sentralorganisasjon.  Det er IKKE lokalforeningene

kritikken går mot, men at NJFF sentralt er passive når de gjelder forvaltning av fiskeressurser - særlig innlandsfisk.  Og det er ikke bare sentralorganisasjonen som gir blaffen, også på fylkesplan finnes det folk som tydeligvis ikke interesserer seg for

fiskespørsmål - konferer en annen tråd her på forumet der Oppland JFF har mottatt flere henvendelser vedr planer om utbygging

av Gudbrandsdalslågen uten i det hele tatt å gidde å svare.

Amen...

Lokalt er det fantastisk hva enkelte klarer å utrette. Jeg sponser til og med den lokale NJFF. Det har aldri vært dit min kritikk har haglet iallefall. Ellers så er Jakt og Fiske et utmerket blad og jeg leser med glede Tore Qvenild sine innlegg om forvaltning av ørret. (Selv om han sikkert ikke er den mest populære bort Rena:))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...