Gå til innhold

hvor skal dra?


Anbefalte innlegg

Har en uke igjen av ferien . Er sugen på å fiske denne uken. Var forrige uke i kroatia, gikk da langs en elv med mer fisk enn akvariet i Bergen. Men det var fiske forbudt!

Trenger noen tips til gode steder å oppsøke denne uken. Var i ekso for tre uker siden, men det var det ikke mye vann. Er det bedre nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

ok :D

 

ta meg en tur neste sesong kansje ;)

Halaisen :) ta en titt innom her på dagbøker,rapporter, bilder etc http://www.eksovillfisk.no/norsk/

Det er jo bare fantastisk at folk gidder å bruke tid og energi på dette her på vestlandet! Akkurat det vi trenger... ;)

Tror selvsagt at det vil gå noen år før det blir skikkelige resultater å vise til! Hadde jeg vært bosatt i Bergen hadde jeg glatt fisket her mye...Men skal prøve å ta meg noen turer til neste år! Har du hørt noe om fangststatistikk for denne sommeren Syrstad? Skulle gjerne også visst hvilke døgnfluer som klekker der, og hvilke som dominerer elven og når? Dette er vel en tidlig elv, og den ligger jo i Hordaland..så da kan man sikkert regne en uke eller 2 tidligere en andre steder i landet!? :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok :D

 

ta meg en tur neste sesong kansje ;)

Halaisen :) ta en titt innom her på dagbøker,rapporter, bilder etc http://www.eksovillfisk.no/norsk/

Det er jo bare fantastisk at folk gidder å bruke tid og energi på dette her på vestlandet! Akkurat det vi trenger... ;)

Tror selvsagt at det vil gå noen år før det blir skikkelige resultater å vise til! Hadde jeg vært bosatt i Bergen hadde jeg glatt fisket her mye...Men skal prøve å ta meg noen turer til neste år! Har du hørt noe om fangststatistikk for denne sommeren Syrstad? Skulle gjerne også visst hvilke døgnfluer som klekker der, og hvilke som dominerer elven og når? Dette er vel en tidlig elv, og den ligger jo i Hordaland..så da kan man sikkert regne en uke eller 2 tidligere en andre steder i landet!? :D

 

Har ikke vært der så mye denne sesongen som jeg egentlig burde ha vært :'( Fantastisk flott elv og skikkelig trivelige folk som står bak, Bjarne Lavik og Bengt i buttikjen, som vi stort sett har hatt kontakt med :D

Første tur jeg hadde opp dit (for 3 år siden) banka det på en kilosørret, og det i ukultivert sone t.o.m. og det er klart at slike opplevelser ga mersmak på dette nydelige vasdrag ;D

 

Har faktisk aldri vært der når det har vært klekkinger :'( Så der kommer jeg til kort, men har heller ikke vært der uten å få fisk, uavhengig av klekkinger ;)

Konemor hadde sin "jomfrutur" som fluefisker opp dit i sommer (2 dager kurs og 3. dag Ekso) og i løpet av første timen dro hun opp 15 stk, ikke de helt store , men det gjorde noe med interessen for denne fantastiske hobby ;D

 

Rette mannen på forumet her for å rapportere om Ekso er vel Stig, regner med at han kommer med erfaringer ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ekso sitt kultiverte strekk på vel 7 km inneholder for det meste sakteflytende (vanskelige) strekk, avbrutt av flotte strømmer som dessverre kun gir godt fiske ved middels høy/høy vannstand....

Virker som om fisken raser opp og ned fra de sakteflytende partiene.

Mye fin fisk, vet jeg, men også fremdeles mange små.....som ikke alltid er like lettlurt som mange håper på ;D

 

Fine klekkinger av "alle typer olivne døgnfluer"....selv om Rhodani var merkelig fraværende iår...men rikelig med Vespertina i de nedre delene av de sakteflytende/nesten stillestående partiene. Mange hadde godt fiske med disse fluene.

Vårfluer i alle størrelser finnes selvsagt i horder...

Elva er nydelig på riktig vannføring, fisken er meget flott selv i liten tilstand..rund og fin. Den har nok godt mye å knaske på.

Aurivilli er ikke registrert i vassdraget, merkelig nok...kan noen få flydd over et par...ta gjerne med en harr eller to også....ja og Danice...de passer flott inn ;D ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ekso sitt kultiverte strekk på vel 7 km inneholder for det meste sakteflytende (vanskelige) strekk, avbrutt av flotte strømmer som dessverre kun gir godt fiske ved middels høy/høy vannstand....

Virker som om fisken raser opp og ned fra de sakteflytende partiene.

Mye fin fisk, vet jeg, men også fremdeles mange små.....som ikke alltid er like lettlurt som mange håper på ;D

 

Fine klekkinger av "alle typer olivne døgnfluer"....selv om Rhodani var merkelig fraværende iår...men rikelig med Vespertina i de nedre delene av de sakteflytende/nesten stillestående partiene. Mange hadde godt fiske med disse fluene.

Vårfluer i alle størrelser finnes selvsagt i horder...

Elva er nydelig på riktig vannføring, fisken er meget flott selv i liten tilstand..rund og fin. Den har nok godt mye å knaske på.

Aurivilli er ikke registrert i vassdraget, merkelig nok...kan noen få flydd over et par...ta gjerne med en harr eller to også....ja og Danice...de passer flott inn ;D ;D

Regner jeg med at det er størst sjanse for å lure de større fiskene som går der under vårflueklekkinger!?

Hvordan er det med resultatene etter kultiveringen begynte? Det står på hjemmesiden at det årlig tas ut 12000 småfisk ved garnfiske.. da lurer jeg selvsagt på når den store fisken 500g og oppover vil dominere elven? Har de som driver kultiveringen merket at dette fungerer? Hadde i hvertfall vært kanonbra om det fungerte i praksis!  :D Når det årlig skal settes ut 600-800 fisker fra 500 til 800gram vil jo dette også hjelpe å tynne ut bestanden!

En annen ting som hadde vært supert er om de hadde registrert hvilke typer døgnfluer som klekker og når de klekker, for så å legge infoen ut på hjemmesiden!? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

konge det da... priser for fiske der da?? Hemsedal er jo dyrt sier noen! langt fra den klassen?

* Døgnkort: kr 50.- Ukultivert sone

* Døgnkort: kr 100,- Kultivert sone

* Tredagarskort: kr 200,-

* Årskort: kr 500,-

 

Så det er ikke noe å si på prisene synes jeg ;)

 

da blir det årskort... er ikke lange biten fra Geilo og ned ;)

 

3 helger, så er kortet tjent inn :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt riktig Stian, de største takast seine kvelds stunder under vårfluefisket...men jeg har sett meget flotte fisket som står langt unna kastehold å slurper døgnfluer....og de er langt ifra lettlurte.

Vanskelig fiske på de rette plassene når vannet er synkende..det siger rett og slett for treigt. Krystall klart selvsagt....og litt for dypt til å bare håpe den skynder seg opp til imitasjon. Har meget god tid til å betrakte...

Ekso er ingen enkel elv, veldig interessant...og ihvertfall nå som vi fikk tatt tur i kajakk på disse stedene :D

Fisken er i utrolig flott kondisjon, selv 2 hektos fisk gir et lite smil om munnen på enkelte plasser. Den er trill rund allerede tidlig i juni.

Det er en "magisk" grense ved 10 grader sier sjefen sjøl Bjarne Lavik....men jeg har opplevd meget hyggelige stunder allerede fra 6-8 grader...selvsagt ;)

Men i år blåste det alltid. og da mener jeg alltid.... da jeg hadde kurs der oppe. Dessverre, men stedet ligger der og blir forhåpentligvis bare bedre og bedre år for år.  :)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

Men i år blåste det alltid. og da mener jeg alltid.... da jeg hadde kurs der oppe. Dessverre, men stedet ligger der og blir forhåpentligvis bare bedre og bedre år for år.  :)

 

 

Blir det stort bedre en det jeg har opplevd til nå :D ..., så flytter jeg inn hos Bjarne ;D ;D ;D ;D ;D
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Typisk vestlandstørrelse med andre ord! :rolleyes:

Men det positive er jo at det jobbes med å gjøre endringer...så med litt tolmodighet et par 3 år, så er sikkert dette en gromplass!

Synd de bare setter ut 500 fisker over 500gram... Det hadde vært bedre om det ble satt ut 5000-10000..i allefall i en 2 års periode...da hadde det nok blitt sving på sakene! ;D ;D Men alt handler selvfølgelig om penger.. Det som er interessant er jo at kommunene som ekso renner i burde ha spyttet inn noen kroner.. Det handler jo om fisketurisme dette også! Noen som vet om Ekso renner i gjennom Modalen kommune?, denne kommunen var i allefall Norges rikeste for noen år siden! Husk at fiskekortene du kjøper der Espen går direkte til forvaltning av elven!  :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da blir det noen kort der neste sesong! Eller når stenger elven for sesongen btw?

 

Jeg spytter LETT i noen tusenlapper dersom det fører til kilossnitt i en elv "nær" meg...

Vi kunne jo dannet en gruppe her på vestlandet, hvor vi fikk til en ordning at 2-5% av lønna går direkte til dette prosjektet! ;D

Det er jo ikke mer en hva handel og kontor sluker til seg om man er medlem der!! :D Formålet er jo også myyye bedre..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da blir det noen kort der neste sesong! Eller når stenger elven for sesongen btw?

 

Jeg spytter LETT i noen tusenlapper dersom det fører til kilossnitt i en elv "nær" meg...

Vi kunne jo dannet en gruppe her på vestlandet, hvor vi fikk til en ordning at 2-5% av lønna går direkte til dette prosjektet! ;D

Det er jo ikke mer en hva handel og kontor sluker til seg om man er medlem der!! :D Formålet er jo også myyye bedre..

 

Hehe, men da har vi dette med tiltaksvilje igjen ;) Men vi kan jo ta noen turer dit og fiske litt iallefall...når det ikke skjer noe i elvene med større fisk ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...

Hvor stor fisk har dere egentlig tatt i Ekso? Har snakket med et par stykker som fisker der ofte og største de har tatt er rundt halvkiloen :-\ Hvor stor fisk er realistisk egentlig? (dersom vi ser bort ifra de fiskespiserne som er satt ut)...

 

Har frekventert XO i et par sesonger,og svarer på dette ,siden det er ganske konkret.

Nå har jeg sluttet å dra på vekt ,men den største ifjor var vel nær 1,5,tatt kl 01.30 en augustnatt.(Ligger bilde på hjemmesidenXO)

Dagen etter ble det tatt en på 1,2 på "jordstreamer".

Hjalp Bjarne litt med el-fiske og utynning med garn,og da tok vi endel fisk rundt kiloen(disse svømmer selvsagt rystet,men hele og friske rundt enda) ;D

Så det er klart at jobben har virket(25 000-28 000 yngel og småfisk+det vi fisker pr. år i 8 år,monner jo tilslutt!).

I tilegg har vi tatt endel pen fisk(4-8hg.),og noen fortomsbrudd har jo også blitt opplevd. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da blir det noen kort der neste sesong! Eller når stenger elven for sesongen btw?

 

Jeg spytter LETT i noen tusenlapper dersom det fører til kilossnitt i en elv "nær" meg...

 

Svarer på mer og håper noen leser det. :)

Elven er ikke fredet,men var der i helgen som var og da var det 3 grader i elvevannet,dette er noe tidlig,men i sone 1 finnes det noen viker og grunne partier,og der tok vi noen(Tørrmygg og liten Montana),ingen store,men vi var igang liksom.

 

Alle kortpengene går til driften av prosjeltet.Bjarne &Co, er flinke til å søke om støtte til sakene,men alt monner.

 

Det er planlagt å utbedre overnattingsplassen i grustaket,tvers overfor butikken til Bengt,det ser ut som det blir en plass i sone 3,

mellom veien og elven.(liten perle)

Så har grunneierne nedenfor Flatekval(fossen nederst)fått opp gluggene for hva som skjer og slenger seg antakelig med på kortordningen,noe som vil gi mange km. med flott fikestrekke,uten at det vistnok skal påvirke kortprisen.

Det er også vedtatt å forsøke kalking for å få opp døgnfluepopulasjonen(Bjarne syns at fiske mygger for mye ;D)

 

 

Håper tilslutt at noen leser dette,og kan få noe ut av det,en slik perle bør jo ikke ligge urørt ,selv reiser jeg pga. den fantastiske naturen med den fine elva,og jeg treffer hyggelige folk,både fastboende og fiskere(som Stig og gutte fra Aktiv feks.)

Mvh. Willy!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...